Viikko elämäntapamuutosta takana
Viikon olen ollut ilman karkkia/sipsiä ja kaikkea muutakin jatkuvaa herkuttelua mikä aiemmin on ollut ihan normaalia ja oikeastaan päivittäistä. Muutenkin skarpannut syömisten kanssa eli aamulla puuroa marjoilla leivän (ja varsinkin leivänpäällisten) sijaan mutta ruoka on ollut muuten ihan samanlaista kuin aiemminkin, ainoastaan pikkaisen pienempiä annoksia (tyyliin ennen 3 perunaa, nyt kaksi) ja aiempaa enemmän kasviksia. Liikuntaa en lisännyt, sitä tulee edelleen se reilu tunti päivässä.
Ylipainoa on +25kg ja paino on viimeiset pari vuotta ollut 78-82kg (pituus 162cm) eli herkutteluista huolimatta en ole (enää) vuosiin varsinaisesti lihonut lisää vaan juminut tässä painossa.
Kävin viime sunnuntaina vaa'alla ja paino oli 80,1 kg ja nyt kun on viikko takana tätä terveellistä syömistä niin paino onkin 81,6kg!!! Siis WTF?
Miten mä voin LIHOA viikossa puolitoista kiloa kun en ole syönyt yhtään karkkia, en pullaa, en sipsiä, en mitään epäterveellistä mitä aiemmin tuli vedettyä miltei päivittäin? Enkä tosiaan ole syönyt tavallista ruokaakaan aiempaa enemmän vaan pienentänyt annoksia.
Ei s**tana ole todellista.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Miten mä voin LIHOA viikossa puolitoista kiloa kun en ole syönyt yhtään karkkia, en pullaa, en sipsiä, en mitään epäterveellistä mitä aiemmin tuli vedettyä miltei päivittäin? Enkä tosiaan ole syönyt tavallista ruokaakaan aiempaa enemmän vaan pienentänyt annoksia.
Et sinä ole lihonut, yksi kilo on noin 7000 kcal. Eli lihoaksesi yhden kilon sinun pitäisi syödä 7000 kcal ekstraa normikulutuksesi päälle. Veikkaan, että painonnousu johtuu siitä, että olet jostain syystä turvoksissa.
Sinuna lopettaisin vaa'alla käymisen, tai kävisin vaa'alla maksimissaan kerran kuussa. Vaihtoehtoisesti seuraisin edistymistä mittanauhalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mä voin LIHOA viikossa puolitoista kiloa kun en ole syönyt yhtään karkkia, en pullaa, en sipsiä, en mitään epäterveellistä mitä aiemmin tuli vedettyä miltei päivittäin? Enkä tosiaan ole syönyt tavallista ruokaakaan aiempaa enemmän vaan pienentänyt annoksia.Et sinä ole lihonut, yksi kilo on noin 7000 kcal. Eli lihoaksesi yhden kilon sinun pitäisi syödä 7000 kcal ekstraa normikulutuksesi päälle. Veikkaan, että painonnousu johtuu siitä, että olet jostain syystä turvoksissa.
Sinuna lopettaisin vaa'alla käymisen, tai kävisin vaa'alla maksimissaan kerran kuussa. Vaihtoehtoisesti seuraisin edistymistä mittanauhalla.
Miten voi turvotakaan 1.5 kiloa viikossa?
I feel you. Mulle käy ihan samalla tavalla joka kerta ja eipä sitä terveellistä elämää sitten enää oikein motivoi jatkaa kun ei sillä ole mitään merkitystä. Ihan sama mitä syö kun ihra pysyy kuitenkin kuin p*ska junttilan tuvan seinässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mä voin LIHOA viikossa puolitoista kiloa kun en ole syönyt yhtään karkkia, en pullaa, en sipsiä, en mitään epäterveellistä mitä aiemmin tuli vedettyä miltei päivittäin? Enkä tosiaan ole syönyt tavallista ruokaakaan aiempaa enemmän vaan pienentänyt annoksia.Et sinä ole lihonut, yksi kilo on noin 7000 kcal. Eli lihoaksesi yhden kilon sinun pitäisi syödä 7000 kcal ekstraa normikulutuksesi päälle. Veikkaan, että painonnousu johtuu siitä, että olet jostain syystä turvoksissa.
Ja kuukauden päästä huomaisin, että oho 6 kiloa on tullut lisää? No mittasin kuitenkin vyötäröni äsken ja en mä voi oikeasti uskoa tätä(kään), se on tasan 90cm. Miten sekin voi olla noin h*lvetisti?! Nyt sitten v*tuttaa kuin pientä oravaa, mä olin vielä aamulla ihan onnessani kun olin ihan varma että paino on näin aluksi pudonnut ainakin sen kilon ja siitä on nyt sitten hyvä jatkaa pudotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuukauden päästä huomaisin, että oho 6 kiloa on tullut lisää? No mittasin kuitenkin vyötäröni äsken ja en mä voi oikeasti uskoa tätä(kään), se on tasan 90cm. Miten sekin voi olla noin h*lvetisti?! Nyt sitten v*tuttaa kuin pientä oravaa, mä olin vielä aamulla ihan onnessani kun olin ihan varma että paino on näin aluksi pudonnut ainakin sen kilon ja siitä on nyt sitten hyvä jatkaa pudotusta.
Ja siis mikä ihme voi tuoda puoltoista kiloa turvotustakaan viikossa? Jotenkin ymmärtäisi jonkun hillittömän pizza/kebab- mässäilyn jälkeen että elimistö kerää nestettä mutta nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi turvotakaan 1.5 kiloa viikossa?
Helpostikin, mm. hormoneista kiinni.
Hormonaalista turvotusta minäkin veikkaan.
Kaikkein varmin keino seurata laihtumisen edistymistä on se, miten vaatteet sopivat eli kiristävätkö/roikkuvatko esim. housut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuukauden päästä huomaisin, että oho 6 kiloa on tullut lisää?
No ei se kilojen kertyminen tai väheneminen ole vaa'alla ravaamisesta kiinni mikäli syöt ja liikut fiksusti.
Minä heivasin vaa'an laihdutttaessani niin, että kävin vaa'alla joka kuukauden viimeinen päivä. Muuten en vaakaan koskenutkaan. Tämä siksi, että se oli yksi stressinaiheuttaja. Kiloja lähti 5 kg/kk ensimmäiset 3 kk, sitten vauhti hidastui. Yhteensä laihduin 38 kg. Kohdallani oli elämäntapamuutos ja asenteeni oli se, että siihen saa mennä se aika mikä menee. Mitään pikadieettiä en harrastanut, enkä odottanut, että kaikki kilot lähtee parin ensimmäisen kuukauden aikana.
Minä käyn vaa'alla joskus useammankin kerran päivässä, joskus pari kertaa viikossa. En stressaa, jos paino näyttää joku päivä 2 kg enemmän kuin edellisenä tai illalla 2 kiloa enemmän kuin aamulla. Jos juo litran vettä, niin näyttää että olisi lihonut kilon, mutta siitähän ei ole kyse. Ap: punnitse aamupaino aina kun vaa'alla käyt, äläkä vertaa/ahdistu siitä, sillä iltapaino aina väistämättä on parikin kiloa enemmän kuin aamupaino.
Lähtöpainosi saattoi myös heittää esim juomattomuuden tms takia.
Vaakaa ei kannta tuijottaa, vaan tosiaan vaatteiden mahtumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuukauden päästä huomaisin, että oho 6 kiloa on tullut lisää?
No ei se kilojen kertyminen tai väheneminen ole vaa'alla ravaamisesta kiinni mikäli syöt ja liikut fiksusti.
Minä heivasin vaa'an laihdutttaessani niin, että kävin vaa'alla joka kuukauden viimeinen päivä. Muuten en vaakaan koskenutkaan. Tämä siksi, että se oli yksi stressinaiheuttaja. Kiloja lähti 5 kg/kk ensimmäiset 3 kk, sitten vauhti hidastui. Yhteensä laihduin 38 kg. Kohdallani oli elämäntapamuutos ja asenteeni oli se, että siihen saa mennä se aika mikä menee. Mitään pikadieettiä en harrastanut, enkä odottanut, että kaikki kilot lähtee parin ensimmäisen kuukauden aikana.
No ei tuo vaaka ole kyllä stressiä tällä viikolla aiheuttanut ennen tätä päivää ja tuota masentavaa +1,5kg painonnousua verrattuna lähtöpainoon.
Ja kyllä, laihtumiseen saa sinänsä mennä sen aikaa mitä menee ja mitään pikadieettiä en ole minäkään aloittanut vaan pysyvän elämäntapamuutoksen, mutta pitäisi kai sitä kuitenkin joka viikko myös laihtua? Ja varsinkin näin alussa jopa vähän rivakamminkin, kuten sullekin on käynyt. Tuo 5kg kuukaudessa olisi just sopivan motivoiva vauhti tähän alkuun, mutta se vaatisi sitä reilua kiloa miinusta eikä reilua kiloa plussaa. Itse ajattelin maltillisesti, että nämä extrat on vuodessa pudotettu eli puolisen kiloa viikossa ja viimeiset kilot voi sitten olla tiukemmassakin eli silloin jopa muutama viikko plus-miinus-nolla.
Tuon painoisena kun vedät yhden hikitreenin niin sulta lähtee se 1.5kg nesteitä. Älkää tuijottako liikaa sitä vaakaa. Mitatkaa ennemmin ympärysmittanne kun aloitatte ja seuraatte sitten sitä. Periaatteessa peilikin kertoo kaiken.
Jatka nyt kumminkin ja tuu kuukauden päästä uudestaan kertomaan. Ymmärräthän sä järjelläkin että jos syöt joka päivä sipsiä ja karkkia niin on paljon todennäköisempää että sillä lihot, kuin jos syöt terveellisesti. Eli eipä sulla ole mitään menetettävää, vaikka kuukauden päivät nyt jatkaisit kokeilua.
Painoon en edes ota kantaa, mulla vaaka antaa aivan eri tuloksia aamulla/illalla/kuukauden eri aikana ja jopa tunnin sisään voin saada lukemia jotka heittää kilolla. Kotivaaka ei ole mikään tarkka absoluuttinen totuus, etkä sinä mitään absoluuttista totuutta edes tarvitse, haluat varmaan näyttää hyvältä vaatteissasi jne etkä vain painaa tietyn verran? Ymmärrän että painotavoite motivoi mutta hae motivaatio enemmin jostain muualta, vaikka vaatteiden istuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jatka nyt kumminkin ja tuu kuukauden päästä uudestaan kertomaan. Ymmärräthän sä järjelläkin että jos syöt joka päivä sipsiä ja karkkia niin on paljon todennäköisempää että sillä lihot, kuin jos syöt terveellisesti. Eli eipä sulla ole mitään menetettävää, vaikka kuukauden päivät nyt jatkaisit kokeilua.
Painoon en edes ota kantaa, mulla vaaka antaa aivan eri tuloksia aamulla/illalla/kuukauden eri aikana ja jopa tunnin sisään voin saada lukemia jotka heittää kilolla. Kotivaaka ei ole mikään tarkka absoluuttinen totuus, etkä sinä mitään absoluuttista totuutta edes tarvitse, haluat varmaan näyttää hyvältä vaatteissasi jne etkä vain painaa tietyn verran? Ymmärrän että painotavoite motivoi mutta hae motivaatio enemmin jostain muualta, vaikka vaatteiden istuvuudesta.
No siksihän mä tätä ihmettelenkin, sipsien ja karkkien mässyttämisestä huolimatta mä en ole enää vuosiin lihonut vaan paino on ollut ja pysynyt 78-82 kilon välissä. Ja tosiaan, olen ollut nykyistä muutaman kilon kevyempikin vaikka en ole välittänyt yhtään mitä olen syönyt. Nyt sitten kun kaikki epäterveellinen on veke niin paino nousee, oikeastaan ihan sama mistä syystä koska kuitenkin sen pitäisi aluksi tippua ja ihan rivakastikin. Toki se ekaksi ja helpoiten lähtevä on vaan nesteitä mutta silti. Ei sitä nyt s**tana lisää voi tulla. Paitsi tietenkin mulle.
Vierailija kirjoitti:
Lähtöpainosi saattoi myös heittää esim juomattomuuden tms takia.
Vaakaa ei kannta tuijottaa, vaan tosiaan vaatteiden mahtumista.
Tuskin, en ole muuttanut veden juontia mitenkään vaan olen jo vuosia juonut sen pari litraa päivässä.
Vettä. Ainakin kolme litraa päivässä. Parin päivän päästä katso tulos.
No jotain sä kyllä teet väärin.