Hesarin maisemakisan voittaja selvisi. Asuisitko, jos näkymä takapihalta olisi tuollainen.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tietoisesti valinnut asuinpaikakseni pohjoissuomalaisen metsäisen taajaman, jossa jokaikisestä ikkunasta näkyy runsaasti metsää ja takapihalta voi poimia mustikat, puolukat ja sienet. Arvaapa, haluaisinko asua tuolla? No en. Kiva olisi joskus lomalla käväistä pari päivää, mutta jos asumaan joutuisin, tukehtuisin hengiltä.
Omassa asunnossani toiselta puolen näkyy silkkaa metsämaisemaa kallioineen ja käppyrämäntyineen. Toisella puolella on vehreä puisto. Kun oikein kurottaa parvekkeelta voi nähdä vähän toisen talon seinää.
Ja tämä Helsingin Munkkivuoressa kuuden kilsan päässä keskustan ytimestä. Kyllä Suomessa metsää riittää täällä etelässäkin. Ei sitä varten tarvitse asua pohjoissuomalaisessa taajamassa. Mutta tämän asunnon arvo lienee kymmenkertainen omaasi. Se tietysti on monille ratkaisevaa.
Joillekin on ratkaisevaa se, ettei tarvitse asua helsinkiläisten keskellä.
Niin onhan meitä monenlaisia. Jokaisella omat mielihalunsa ja fobiansa.
Hieno, en tiennyt Vuosaaresta löytyvän tuollaista. Itselleni kaupungit valot edustavat elämää ja metsä meditointia. Molemmilla oma fokuksensa ja molempia kaipaan elämääni.
Ihan nätiltä näyttää, mutta en mitenkään erityisemmin haluaisi asua tuolla :) Tuollaiset rakennukset ei oo mun juttu ja tykkään enemmän siitä että näkyy myös luontoa ja vihreyttä kunnolla.
Mun suosikki oli tuo kolmanneksi tullut kaupunkimaisema. Silmä lepäsi.
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikki oli tuo kolmanneksi tullut kaupunkimaisema. Silmä lepäsi.
Siis katsoitko sitä kauneimpana vai kiinnostavimpana. Kisassa ei haettu kauneinta vaan kiinnostavinta maisemaa. Voittaja oli ehdottomasti kiinnostavin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan joku metsämaisema ihan nätti, mutta kiinnostava se ei ole.
On meitä moneen junaan. Henkilökohtaisesti en käsitä, miten joku voi sanoa näin. Metsähän se vasta kiinnostava ja elävä, vaihteleva maisema onkin. Toisin kuin joku täysin kuollut, ihmisen rakentama betoni- ja asfalttiviidakko.
Metsä on kiinnostava kun sinne metsään menee, ikkunasta katsottuna se on tylsä.
On se kiinnostavampi kuin naapuritalon seinä.
Minä en pitänyt tuosta. Toki se on parempi kuin nykyinen maisemani, joka on stadin lähiön kerrostalon alimman kerroksen näkymä viereisen kerrostalon seinään...
Mutta tuossa on pahinta keinotekoisuus. Se ei ole aitoa kaupunkiympäristöä siinä mielessä, että siinä näkyisi ihmisiä, liikennettä, kauppoja ja katuja - koska se on puistonäkymä. Se ei ole myöskään luontonäkymä, koska kaikki on muokattua: kituliaasti kasvamaan lähtevät istutukset, ihmisen kaivama kanaali, kävelytiet.
Se on ikäänkuin kömpelö lavastus kaupungista, mutta ei silti ihan kaupunki, koska siitä tosiaan puuttuvat ihmiset, elämä, liikenne....
Voisin ymmärtää, että tuo omalaatuisuus on juuri se syy, miksi tuo on valittu, mutta itselleni tulisi tuossa epämääräisen epämukava olo, ihan kuin en osaisi oikein tulkita maisemaa.
Metsä on kiinnostava kun sinne metsään menee, ikkunasta katsottuna se on tylsä.