Lapsiasivaltuutettu vetoaa - kaikki synttäreille
Lapsiasiavaltuutettu vetoaa synttäreitä järjestäviin vanhempiin: "Kun muut juhlivat, yksi itkee itsekseen" http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016100922437612_uu.shtml
Nytkö ohjeistetaan vanhempia siihen, että kaikki muka oikeasti tulisivat toimeen keskenään? Voi tulla tuollaisen kasvatuksen saaneelle lapsena yllätyksenä aikuisiässä työpaikkakiusaamisen fakta, eriarvoisuus maailmassa ja sosiaalisten luokkien ero myös Suomessa. Kohtelu sen mukaista.
Missä pumpulissa tuollaiset päättäjät kasvavat? Aina on suositut ja syrjitys, halusi tai ei.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuu aivoihin lukea noita kommentteja. "meillä ei ainakaan ole varaa ja kiinnostusta ruokkia koko koululuokkaa ja me ei ainakaan olla koskaan kutsuttu kaikkia ja kyllä silloin 50 luvullakin mentiin suksilla kouluun ja matka mennen tullen pelkkää ylämäkeä... "
Missä hitossa on ihmisten lukutaito? Oikeasti pelottaa että toiset vanhemmat on noin tyhmiä, yksinkertaisia ja ennenkaikkea kylmäsydämisiä. Ei tarvitse ihmetellä missä niitä kiusaajia ja toisten syrjijöitä kasvatetaan. Näiden kommentoijien perheissä. Paha olo oikein huokuu näistä ihmisistä.
Ei tarvitse kutsua koko koululuokkaa saatikka koulua, mutta olisko ihan äärettömän vaikeaa pitää huolta, ettei käy niin että koululuokassa on aina se YKSI lapsi jota EI KOSKAAN kutsuta mihinkään? Olisko?
Ja voi herranjestas mikä ulina alkaisi, kun se yksi lapsi olisi jonkun näiden kommentoijien omista lapsista. !
Mistä minä vanhempana voisin tietää, kuka lapsiryhmän kolmestakymmenestäkolmesta lapsesta jää toistuvasti syntymäpäiväkutsujen ulkopuolelle??
Sun lapsesi kyllä tietää.
Jos on fiksu, niin ei kerro. Ettei vain pakoteta kutsumaan. Hylkiön kanssa kaveeraminen on kovaa hommaa. Siinä uhraa oman sosiaalisen statuksen. Vaatii pieneltä lapselta aika vahvaa kanttia ja turnauskestävyyttä.
Mistä näitä paska vanhempia sikiää? Sulla on niitä työtovereina, tuttavina, naapureina.
Lasten pitäisi tarkaan katsoa keidän kanssa heidän vanhempansa ovat tekemisissä etteivät vaan saa paska vanhempi tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiasiavaltuutettu vetoaa synttäreitä järjestäviin vanhempiin: "Kun muut juhlivat, yksi itkee itsekseen" http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016100922437612_uu.shtml
Nytkö ohjeistetaan vanhempia siihen, että kaikki muka oikeasti tulisivat toimeen keskenään? Voi tulla tuollaisen kasvatuksen saaneelle lapsena yllätyksenä aikuisiässä työpaikkakiusaamisen fakta, eriarvoisuus maailmassa ja sosiaalisten luokkien ero myös Suomessa. Kohtelu sen mukaista.
Missä pumpulissa tuollaiset päättäjät kasvavat? Aina on suositut ja syrjitys, halusi tai ei.
Kuka siellä työpaikalla kiusaa jos kaikki lapset kasvatettaisiin siihen ettei ketään kiusata ja syrjitä? Jos joku yksittäinen huonostikasvatettu sellaista yrittäis niin ne muuthan pistää sen ruotuun. Kiusaamista esiintyy tasan niin kaua kuin on vanhempia jotka sen hyväksyy ja jotka kasvattaa lapsensa kiusaamaan. Tuntuu siltä että kiusaaminen hyväksytään, koska ei sitä nyt vaan saada kitketyksi. Ja lapsen pitää mieluummin kiusata itse kuin tulla kiusatuksi. Tässä maailmassa on siis vain kiusaajia tai kiusattuja. Ei ole, suurin osa lapsista ei kiusaa eikä tule kiusatuksi, ei lapsena eikä aikuisena. Tuo on vain tekosyy olla puuttumatta lapsensa kiusaamiseen. Se sun lapses pärjää elämässään ihan hyvin vaikket opeta sitä kiusaamaan ja syrjimään muita.
Aikuiset vaativat lapsilta suvaitsevaisuutta, vaikka tietävät, ettei se ole todellisuutta. Kaikilla ei ole samanlaisia eväitä elämässä. Sitten valehdellaan, että se olisi mahdollista? Lapset oppivat jo varhain, ettei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuu aivoihin lukea noita kommentteja. "meillä ei ainakaan ole varaa ja kiinnostusta ruokkia koko koululuokkaa ja me ei ainakaan olla koskaan kutsuttu kaikkia ja kyllä silloin 50 luvullakin mentiin suksilla kouluun ja matka mennen tullen pelkkää ylämäkeä... "
Missä hitossa on ihmisten lukutaito? Oikeasti pelottaa että toiset vanhemmat on noin tyhmiä, yksinkertaisia ja ennenkaikkea kylmäsydämisiä. Ei tarvitse ihmetellä missä niitä kiusaajia ja toisten syrjijöitä kasvatetaan. Näiden kommentoijien perheissä. Paha olo oikein huokuu näistä ihmisistä.
Ei tarvitse kutsua koko koululuokkaa saatikka koulua, mutta olisko ihan äärettömän vaikeaa pitää huolta, ettei käy niin että koululuokassa on aina se YKSI lapsi jota EI KOSKAAN kutsuta mihinkään? Olisko?
Ja voi herranjestas mikä ulina alkaisi, kun se yksi lapsi olisi jonkun näiden kommentoijien omista lapsista. !
Mistä minä vanhempana voisin tietää, kuka lapsiryhmän kolmestakymmenestäkolmesta lapsesta jää toistuvasti syntymäpäiväkutsujen ulkopuolelle??
Jos on fiksu, niin ei kerro. Ettei vain pakoteta kutsumaan. Hylkiön kanssa kaveeraminen on kovaa hommaa. Siinä uhraa oman sosiaalisen statuksen. Vaatii pieneltä lapselta aika vahvaa kanttia ja turnauskestävyyttä.
Aaa, okei. No hei kuule, ei sitten mittään. Parempi kun ostat sille muksulles vielä vaikka tomaattimurskapurkin ja käsken kaataa sen hylkiön päälle koulussa. Pitäähän sitä sosiaalista statusta vahvistaa kato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta ei minunkaan lapseni saa kutsua kaikkien niiden 29 muun lapsen synttäreille. Mistä hän siis tietää, että joku ei ole koskaan ollut missään synttäreillä, kun ei hän itsekään ole ollut niissä kaikissa mukana?
Kaikki ihmiset nyt vaan eivät halua toisille hyvää. Kasvatettiin miten tahansa hyvin. Perusbiologiaa ja evoluutioteoriaa. Ei tarvitse kuin suunnata katse erään suurvallaksi haluavan maan presidenttiin.
Kutsun kyllä kaikki lapseni luokan pojat, mutta en sitä koulukiusaajaa. Kerran kutsuin ja se oli ihan hirveää, piti soittaa lapsen äidille, että hakee mielenvikaisen hunsvottinsa helvettiin meidän talosta tai heitän mokoman hankeen yksinään.
Ja miksi lapsen tulisi kutsua koko luokka tai päiväkotiryhmä juhliinsa, eihän aikuisetkaan niin tee! Kuka muka aikuisista kutsuu häihinsä, illanviettoihinsa, synttäreille, uudenvuoden juhliinsa tms. koko työpaikkansa henkilökunnan jos kyse ei ole 5 hengen työpaikasta?!
En tajua tätä helvetillistä paapomista ja jatkuvaa hyssyttelyä mikä tässä maassa nykyään vallitsee. Tietenkään ei ole tarpeen ja asiallista kerskua synttärikutsuilla luokassa/päiväkodissa ja kiristää ketä kutsutaan ja ketä ei jos et sitä ja jos et tätä.
Mutta kyllä lapsella on ihan yhtäläinen oikeus valita kaverinsa kuin aikuisellakin, etenkin vapaa-ajallaan. Ei aikuisen tarvitse yhtenään leikkiä kaveria ikävien ja häiriköivien kanssa, kuitenkin lapsilta tätä vaaditaan koko päiväkoti- ja kouluaika. Koska kaikki pitää ottaa aina mukaan. Oli kuinka törkeä käytökseltään tai kuinka erilainen kiinnostuksen kohteiltaan, silti on aina otettava mukaan joka ikiseen asiaan.
Kai edes vapaa-ajastaan nyt lapsi saa päättä itse? Miksi hän haluaisi synttäreilleen lapsen, jonka kanssa ei ole mitään yhteistä kiinnostuksen kohdetta tai juteltavaa? Tai lapsen, joka koko ajan käy koulussa hermoille?
Meille ei ainakaan kutsuta yhtäkään luokan häirikköä tai ongelmatapausta jos lapsi ei heidän kaverinsa muutenkaan ole. Riittää,että heitä täytyy lapsen kohteliaisuussyistä sietää joka arkipäivä koulussa. Hänelläkin on paha mieli näiden lasten käytöksestä, ihan joka viikko. Joten aivan sama jos kerran vuodessa aiheutamme synttärikutsuillamme pahan mielen vastaavasti näille. Niin makaa kuin petaa ja paras on häiriköidenkin oppia, että sentään jossain asiassa saa huonosta käytöksestä näpeilleen, yhteiskunta kun muuten aina vain ymmärtää.
Eikö lapset saa ihan itse päättää, keiden kanssa ovat kavereita? Ei sitä voi mikään ulkopuolinen taho määrätä. Kutsut voi antaa huomaamattomasti eikä juhlista tarvii tehdä mitään numeroa. Pakottaminen ei vaan ihmissuhteissa toimi. Vanhempien pitää itse huolehtia siitä, että kasvattavat lapsistaan sosiaalisia ja sellaisia, joiden kanssa muut lapset haluavat vapaaehtoisesti olla.
Meillä lapsi saa kutsua synttäreilleen viisi vierasta. Hän saa ihan itse päättää ovatko nämä luokkalaisia, naapureita vai kavereita harrastuksista, kunhan heitä on maksimissaan viisi. Se on sitten voi voi jos jonkun lapsi kokee vääryydeksi sen, ettei päässyt mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta ei minunkaan lapseni saa kutsua kaikkien niiden 29 muun lapsen synttäreille. Mistä hän siis tietää, että joku ei ole koskaan ollut missään synttäreillä, kun ei hän itsekään ole ollut niissä kaikissa mukana?
Nyt sä vaan esität tyhmää. Muistelepa niitä omia kouluaikojasi. Kyllä te kaikki tiesitte ketä ei kutsuttu juhliin, ketä valittiin aina viimeisenä joukkueeseen, kuka ei mahtunut ruokasalissa samaan pöytään ja kun ryhmätöihin valittiin porukka niin äänekäs vastalause ettei me tota haluta meidän ryhmään. Tai mä en ala jos toi tulee meidän ryhmään.
Kyllä se luokan hierarkia on kaikilla lapsilla tiedossa, hylkiöille ei uskalleta puhua tai kutsua heitä kun pelätään että itse joutuu samaan asemaan. Tai ne kingit on suoraan kertoneet ketä sun lapsen pitää kutsua.
Onkohan lapsiasiavaltuutettu itse jäänyt joskus ilman synttärikutsua ja nyt närästää?
Minunkin vanhemmat muuten sanoivat, että yhtään ählyä ei kotiin tuoda. Olen nyt aikuisiällä parisuhteessa sellaisen kanssa, mutta sama sääntö pätee heillä yhä. Vastavuoroisesti eivät hänenkään vanhemmat ole suomalaisesta naisesta lainkaan innostuneita. Rasismi toimii kumpaankin suuntaan.
Ei minulla ollut käsitystä 30 luokan oppilaiden keskinäisistä synttärikutsuista. Ei edes opettajana myöhemmin.
Meillä päivänsankari kutsuu ketä haluaa, ei joku virkamies. Meilläkin kyllä sisälle saakka tulee vain valkoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sä vaan esität tyhmää. Muistelepa niitä omia kouluaikojasi. Kyllä te kaikki tiesitte ketä ei kutsuttu juhliin, ketä valittiin aina viimeisenä joukkueeseen, kuka ei mahtunut ruokasalissa samaan pöytään ja kun ryhmätöihin valittiin porukka niin äänekäs vastalause ettei me tota haluta meidän ryhmään. Tai mä en ala jos toi tulee meidän ryhmään.
Kyllä se luokan hierarkia on kaikilla lapsilla tiedossa, hylkiöille ei uskalleta puhua tai kutsua heitä kun pelätään että itse joutuu samaan asemaan. Tai ne kingit on suoraan kertoneet ketä sun lapsen pitää kutsua.
Minä olin kouluaikoina vain neljän luokkakaverini synttäreillä. Ei mulla ole aavistustakaan, keitä muut kuin nämä neljä synttäreilleen kutsuivat.
Luuserivanhemmat ovat kasvattaneet luuserilapsia ja itkevät virkamiehelle, kun jälkikasvunkaan kanssa ei leikitä. Maailman järjestys ei ole muuttunut mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapset saa ihan itse päättää, keiden kanssa ovat kavereita? Ei sitä voi mikään ulkopuolinen taho määrätä. Kutsut voi antaa huomaamattomasti eikä juhlista tarvii tehdä mitään numeroa. Pakottaminen ei vaan ihmissuhteissa toimi. Vanhempien pitää itse huolehtia siitä, että kasvattavat lapsistaan sosiaalisia ja sellaisia, joiden kanssa muut lapset haluavat vapaaehtoisesti olla.
Ne syntymäpäiväkutsut on päiväkoti-ikäisten valtapeliä. Niistä puhutaan päiviä tai viikkoja ennen kutsujen jakamista. Jos teet noin, niin mä kutsun sut. Tai sitten lällätellään uudestaan ja uudestaan että sua ei kutsuta. Juhlien jälkeenkin menee useampi päivä kuiskailuihin ja ryhmän ulkopuolelle sulkemisiin.
Ja kaikki lapset siellä ryhmässä tietää kenen lokerossa on se kutsu ja kenen ei. Pahimmillaan se menee siihen että jos sä kutsut ton niin mä en kutsu sua.
Ja osa vanhemmista kannustaa tätä käytöstä.
Miksi lasten pitää olla väkisin mulkvistien ja sadistien kanssa kavereita, kun aikuisiakaan ei siihen pakoteta?
Minä ainakin tein selvän linjanvedon, että meille ei tulla, jos ei osata puhua aikuisille kohteliaasti tai kiusataan kissaa kiellosta huolimatta. Onneksi tämä kaveruus loppui lyhyeen muutenkin.
Minäkin ymmärrän tuon jutun tarkoituksen. Omassa lapsuudessani ja lasteni lapsuudessa ei ollut vielä tapana järjestää mitään megaluokan synttäreitä lapsille. Tarha- tai luokkakavereista lapsi kutsui 2-3, pihakavereista 2-3 ja jos samanikäisiä serkkuja asui lähistöllä, niin heidät. Ei tullut koskaan tilannetta, että vain yksi tarhakaveri, luokkakaveri tai pihakaveri olisi jätetty kutsumatta.