Tyhmät asiakaspalvelijat
Sanon aina esimerkiksi mäkkärin autokaistalla "Tuplajuustoateria, EI muuta kiitos". Silti noin yksi kymmenestä kysyy, "maistuisko kahvi" tms. Ymmärtäisin tämän, jos sanoisin esim pelkästään "tuplajuustoateria", mutta jos eriksen sanon "ei muuta kiitos" ja piste, niin se myös tarkoittaa sitä.
Toinen esimerkki on vaikka Shellin tyhmät kassatytöt. Joskus viime lokakuun räntäsateessa kun maksoin bensaani,typeryksen piti kysyä "saisiko olla autonpesua myös"? teki mieli sanoa, että kato ny v1ttu ikkunasta ja mieti mitä kysyt. Tiedän kyllä, että heillä on varmaan joku lisämyyntivaatimus, mutta kai sitä voi vähän käyttä pelisilmääkin ja olla tilannetajuinen?
kerran myös edellä oleva täti kyseli kassatytöltä jonkun öljyn sopivuudesta autoonsa. Tyttö kassalla alkaa lukemaan öljypurkin kylkeä tyyliin "tämä täyssynteettinen öljy sopii modernehin bensiini- ja dieselautoihin. Täyttää sen sen ja sen api-luokitsen ja takaa moottorin voitelun myös rankoissa olosuhteissa...". Ois nyt sanonu tädille, että mä en ikävä kyllä tiedä enempää kuin sinäkään näistä.
Kommentit (15)
Ne tuputtaa ylimääräistä tuotetta/palvelua sen vuoksi että heidän on pakko. Tyrkyttäminen on ketjun johdolta tullut käsky, ja jos näin ei tee, menettää työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Ne tuputtaa ylimääräistä tuotetta/palvelua sen vuoksi että heidän on pakko. Tyrkyttäminen on ketjun johdolta tullut käsky, ja jos näin ei tee, menettää työnsä.
Niin tiedän kyllä tämän, mutta kai siinä voi käyttää sitä älyäkin ja jättää joskus kysymättä, jos esimerkiksi asiakas sanoo "ei muuta kiitos".
Ei ole kyse tyhmyydestä vaan lisämyyntiä on pakko tehdä. Jos pomo kuulee että sitä ei ole tehnyt, saa varoituksen. Jotkut työkaverit kantelevat myös. Ketjujen ohjesäännöstöön kuuluu tuputtaminen. Yhden kysymyksen takia ei tulisi mieltä pahoittaa.
T. Myyjä
Eeppinen provo. Tässä taloustilanteessa lisämyynti on lafkoille ainoa keino sinnitellä pinnalla. Suosittelukisojen viidakossa tyrkyttämisellä ei ole myyjän, anteeksi TYTÖN, persoonallisuuden tai älykkyyden kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse tyhmyydestä vaan lisämyyntiä on pakko tehdä. Jos pomo kuulee että sitä ei ole tehnyt, saa varoituksen. Jotkut työkaverit kantelevat myös. Ketjujen ohjesäännöstöön kuuluu tuputtaminen. Yhden kysymyksen takia ei tulisi mieltä pahoittaa.
T. Myyjä
jos asiakas sanoo "eikä muuta kiitos" , kysytkö tosiaan veilä etteikö kahvi sittenkin maistuisi?
Mä oon tästä täällä avautunutkin, mutta pohjat veti kosmetologi, jossa kävin, kun lahjakortin sain. Sanoin hoidon aluksi, etten aijo ostaa täältä mitää enkä halua myyntipuheita, sillä en pysty rentoutumaan. Kosmetologi myi jotain koko hoidon ajan ja kasasi vielä paketin suosituksiaan mulle kassalle. Kyllä nyppi!! Tuo ei mua haittaa, että kahvilassa / pikaruokapaikassa vielä kysytään, et tulisko muuta, mutta puolentoistatunnin hoidossa!!
Siis se lause on sanottava ääneen, ihan sama kuinka monesti olisit sitä ennen ehtinyt sanomaan, että en halua muuta. Myös kuittia pitää nykyään tyrkyttää niin kauan, että asiakas kieltäytyy siitä. Ja siitä pitää kieltäytyä vasta sen jälkeen kun sitä tarjotaan. Typeriä sääntöjä jotka ärsyttävät asiakasta, mutta kuule: ne ärsyttävät ihan yhtä paljon sitä työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Eeppinen provo. Tässä taloustilanteessa lisämyynti on lafkoille ainoa keino sinnitellä pinnalla. Suosittelukisojen viidakossa tyrkyttämisellä ei ole myyjän, anteeksi TYTÖN, persoonallisuuden tai älykkyyden kanssa mitään tekemistä.
Ei tämä ole mikään provo, kerroin vain mielipiteeni. miksi yhdeksän mäkkärin myyjää kymmenestä uskoo kyllä, etten halua pirtelöä enkä kahvia, mutta sen yhden pitää vielä alkaa tuputtamaan sitä, vaikka olen tehnyt selkeästi ilmi etten halua sitä.
Niin ja asiakkaalle ei saa sanoa ikinä "en tiedä". Ihania ne hetket kun sulta kysytään miltä tietty tuote maistuu/tuntuu/toimii eikä sulla ole hajuakaan. Sitten luetaan se pullon kylki tai googletetaan tuotetta. Älkää olettako, että elintarvike kaupassa myyjät tietää kaikista tuotteista kaiken tai bensa-asemalla sulle osataan antaa täydelliset ohjeet kaikkeen moottoreihin liittyvään. Ei osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Myyjäjos asiakas sanoo "eikä muuta kiitos" , kysytkö tosiaan veilä etteikö kahvi sittenkin maistuisi?
Kyllä, jos on tullut käsky, että jokaiselta asiakkaalta täytyy kysyä, vaikka tietää ettei kannata ja voi saada asiakkaalta haukut. Etkö ymmärrä, että tosiaan joutuu pomon puhutteluun jos ei tee. Kumpi onkaan tyhmä, ärsyyntyvä asiakas joka tulee tänne jankkaamaan vai se myyjä, joka kysyy hymy huulilla vaikka mielessään kiroaa typerän käskyn ja sen keksijän sinne missä päivä ei paista
Mitäs jos aapee muuttaisit metsän keskelle ja pyydystäisit vaan itse ruokas ettei tarttis asioida kenenkään kanssa eikä nähdä muita ihmisiä...
(Eikä muiden tarttis nähdä myöskään sua - vielä parempi syy.)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja asiakkaalle ei saa sanoa ikinä "en tiedä". Ihania ne hetket kun sulta kysytään miltä tietty tuote maistuu/tuntuu/toimii eikä sulla ole hajuakaan. Sitten luetaan se pullon kylki tai googletetaan tuotetta. Älkää olettako, että elintarvike kaupassa myyjät tietää kaikista tuotteista kaiken tai bensa-asemalla sulle osataan antaa täydelliset ohjeet kaikkeen moottoreihin liittyvään. Ei osata.
Mun mielestä bensa-aseman työhaastattelussa pitäisi olla vaatimuksena jonkunlainen auton perustuntemus, jotta osaa vaikka myydä asiakkaalle oikean polttimon. Mielestäni tämä olisi tärkeämpi valintaperuste kuin typerä tekovirne ja "jes jes"-asenne.
Olen töissä sellaisessa paikassa, jossa lisämyyntiä tulisi tehdä joka hemmetin asiakkaalle. Silti en ole ikinä tehnyt, koska on se nyt kumma jos aikuinen ihminen ei osaa sanoa haluavansa jotain muuta kuin pelkän kahvin. Tosin ollaan pomon kanssa yhtä mieltä siitä, että tuputtaminen on idioottimaista, joten ei tarvitse oikeastaan pelätä työpaikan menetystä. Silti minua ei häiritse jos asioin jossain missä lisämyyntiä harrastetaan, osaan nimittäin sanoa EI KIITOS. Se mikä sitten kyllä ärsyttää aivan suunnattomasti on hitaan aivotoiminnan (ilmeisesti, en keksi muutakaan syytä) omaavat asiakkaat, jotka tulevat kassalle esim. maitopurkin kanssa. Piippaan sen, ja sanon summan, ja sen jälkeen halutaan vielä vaikka kahvi. Sitten kun sanon summan näille kahdelle tuotteelle, tulee sieltä vielä "ja sitten yks sininen west" ja tämä jatkuu hamaan ikuisuuteen. Eli jatkuvasti sitä summaa saa olla hokemassa. Tähän löytyy helppokin ratkaisu: kun tullaan sen maitopurkin kanssa sanotaan ihan vaikka näin että (saa ottaa mallia) "Moi! Tämä tässä ja sitten 2 riviä lottoa jokerilla, yksi iso kahvi ja 4 punaista mallua ja vielä muovipussi, KIITOS." Jos ihmisen työmuistiin mahtuu hiukan ihmisestä riippuen 7 asiaa samaan aikaan, niin kyllä se myyjä ymmärtää vaikka sanoo kaiken yhtenä litaniana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä bensa-aseman työhaastattelussa pitäisi olla vaatimuksena jonkunlainen auton perustuntemus, jotta osaa vaikka myydä asiakkaalle oikean polttimon. Mielestäni tämä olisi tärkeämpi valintaperuste kuin typerä tekovirne ja "jes jes"-asenne.
Kannattaa valittaa aiheesta sinne huoltoasemaketjun johdolle, ei asiakaspalvelijalle. Moni huoltoasemaketju käyttää vuokratyövoimaa, eli heillä ei edes välttämättä ole talonkirjoilla töissä autoista ja huolloista tietäviä ihmisiä, vaan pelkästään kaupan alan vuokratyöntekijöitä.
Teen itsekkin kaikkia mahdollisia kaupan alan hommia parin eri vuokrafirman kautta, ja ties kuinka monet kerrat on tullut soitto, että pääsetkö töihin huoltoasemalle parin tunnin varoitusajalla. Siinä ajassa ehtii juuri ja juuri perehtymään kassajärjestelmään yms. toimintoihin, mutta ei mihinkään muuhun. Autoista en tosiaan tiedä yhtään mitään, mutta on huoltoasemayrittäjän valinta käyttää meitä, sen sijaan että sitoutuisi ottamaa vakinaisia, asioista tietäviä työntekijöitä.
jossain vaatekaupoissa on myös tosi ahdistavaa kun myyjät tulevat koko ajan iholle tuputtamaan kaikkea.