12 vuotias ei oikeasti yhtäkkiä ymmärrä enää puhetta?
Ymmärtää kaikki ohjeistukset väärin, on ihmeissään kun menee hommat pieleen. Huomaan puhuvani hänelle jo täysin eri tavalla kuin 9 vuotiaalle.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulussa menee?
Pientä laskua koenumeroissa, mutta ei mitään ra
Ap
Sori känny lagasi ja lähetti tuplat.
Kuule, tuon ikäiset, toki yksilöllisesti, kaipaavat selkeät ohjeet tai kovalevy ns.kuumenee liikaa. Ihan normaalia esimurrosiän taantumista, menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: Ole hyvä ja imuroi keittiö, ettei roskat kulkeudu sieltä. Olohuonetta EI tarvi. Lapsi rekisteröi vain olohuone-sanan ja imuroi sen ja vie imurin pois.
Esimerkeiksi voi sanoa melkein minkä tahansa.
Ap
Jaa. Näin minäkin sinua kouluttaisin jos olisin 12 vuotias jonka äiti ei itse viitsi imuroida.
Kenen koti, sen kotityöt. Kaikki metatyö ei kuulu yksistään äidille. Olin viikkaamassa kaikkien pyykkejä ja tarvitsin apua.
Ap
On nyt pikkusen "metatyön" käsite hukassa.
Samaa olin tulossa sanomaan... Kyllä se imurointi on ihan vain työ, ei metatyötä. Metatyötä on esim. pähkäillä että kuka sen imuroinnin hoitaa ja milloin.
Koulupsykologiin otin juuri yhteyttä ja olisi tavannut tytön jos tyttö olisi halunnut. Kieltäytyi, eikä psykka pyytanyt kuin tarkkailemaan ja ottamaan uudestaan yhteyttä tarvittaessa.
Ao
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: Ole hyvä ja imuroi keittiö, ettei roskat kulkeudu sieltä. Olohuonetta EI tarvi. Lapsi rekisteröi vain olohuone-sanan ja imuroi sen ja vie imurin pois.
Ap
Jaa. Näin minäkin sinua kouluttaisin jos olisin 12 vuotias jonka äiti ei itse viitsi imuroida.
Kenen koti, sen kotityöt. Kaikki metatyö ei kuulu yksistään äidille. Olin viikkaamassa kaikkien pyykkejä ja tarvitsin apua.
Ap
Samaa olin tulossa sanomaan... Kyllä se imurointi on ihan vain työ, ei metatyötä. Metatyötä on esim. pähkäillä että kuka sen imuroinnin hoitaa ja milloin.
Kiitos selvennöksestä, luulin, että se on sellaista työtä joka vaatii aikaa ja toistoa ja joka ei välttämättä lopu koskaan. Käy järkeen paremmin tämä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koulupsykologiin otin juuri yhteyttä ja olisi tavannut tytön jos tyttö olisi halunnut. Kieltäytyi, eikä psykka pyytanyt kuin tarkkailemaan ja ottamaan uudestaan yhteyttä tarvittaessa.
Ao
Tee lista tilanteista joissa olet huomannut ettei homma toimi. Ihan konkreettisia esimerkkejä niinkuin tuo imurointijuttu. Laita kommentti, kuinka usein samanlaisia tilanteita tapahtuu (kerran päivässä vai kuussa) ja katso tulosta viikon päästä. Varaa sitten aika lääkärille ja ota lista mukaan.
Jos tyttösi ei halua lääkärille, käy ensin itse ja kerro tilanne. Ammattilainen osaa neuvoa, mikä on paras tapa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Missäs ne lapset sitten oppivat kotitöitä tekemään, jos ei kotona? Voisi olla lapsi aika pahassa pulassa sitten kun muuttaa omilleen, jos ei ole koskaan joutunut tekemään edes yksinkertaisia kotitöitä.
Juuri tuolla tavalla niitä uusavuttomia tehdään, kun ei laiteta lasta osallistumaan kotitöihin ( eikä lapsi opi myöskään arvostamaan kodin siisteyttä, vaan heittää tavaransa mihin sattuu, koska ei joudu kuitenkaan itse siivoamaan).
No kuule, ei ne kotityöt mitään rakettitiedettä ole, jota joutuu vuositolkulla opettelemaan ennenkuin voi muuttaa omilleen
Kilpirauhasen vajaatoiminta? Menin esiteininä ihan puuroaivoiseksi kun tuo vaiva iski. En ymmärtänyt mitään, ja huomasin keskellä keskusteluja etten ollut tajunnut mitään. Jos äiti pisti kauppaan listan kanssa niin jouduin tarkistamaan vähintään kolme kertaa että kai siinä listassa luki maitoa. Ja silti meni väärin. Luin kaiken ihan miten sattuu, kun se teksti ei vaan rekisteröitynyt.
Vierailija kirjoitti:
9 vuotias pikkuveli on alkanut huolehtimaan siskonsa aamu- ja iltatoimista, kun itse olen tajunnut vasta jälkijunassa, ettei tyttö enää muista syödä, pestä hampaita yms. Paskamutsi :(
Ap
Oi, miten ihana pikkuveli :)
Juoko tytär riittävästi vettä? Liian vähäinen veden juonti vaikuttaa aivotoimintaankin.
Entä ravinto muuten?
Osa meistä on herkkiä gluteenille.
Onko ravinnossa paljon sokeria ja muuta ravintoköyhää ruokaa?
Kasviksia, marjoja ja hedelmiä reilusti ruokavalioon.
Millaisia rasvoja käytätte? Teollisesti prosessoitujen rasvojen ja margariinien tilalle kylmäpuristettuja öljyjä, siemeniä, manteleita,
pähkinöitä, avokadoja, voita ja kylmäpuristettua kookosöljyä.
Ravinnon vaikutus on huikea. Ehkä tytär voi tarvita myös muuta apua.
Tsemppiä kovasti ja lämmintä välittämistä teille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No miksi edes mainitset olohuoneen? Imuroi keittiö on riittävä käsky.
Koska olen aina pitänyt häntä älykkäänä ihmisenä, joka ymmärtää myös moniosaisia lauseita.
Vittu mitä logiikkaa: "Lapseni on älykäs, joten tarpeettomasti siis ilmaisen itseäni liian monimutkaisesti!"
Jos tuo on mielestäsi monimutkaista niin menisin sinuna lääkäriin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9 vuotias pikkuveli on alkanut huolehtimaan siskonsa aamu- ja iltatoimista, kun itse olen tajunnut vasta jälkijunassa, ettei tyttö enää muista syödä, pestä hampaita yms. Paskamutsi :(
Ap
Oi, miten ihana pikkuveli :)
Juoko tytär riittävästi vettä? Liian vähäinen veden juonti vaikuttaa aivotoimintaankin.
Entä ravinto muuten?
Osa meistä on herkkiä gluteenille.
Onko ravinnossa paljon sokeria ja muuta ravintoköyhää ruokaa?Kasviksia, marjoja ja hedelmiä reilusti ruokavalioon.
Millaisia rasvoja käytätte? Teollisesti prosessoitujen rasvojen ja margariinien tilalle kylmäpuristettuja öljyjä, siemeniä, manteleita,
pähkinöitä, avokadoja, voita ja kylmäpuristettua kookosöljyä.Ravinnon vaikutus on huikea. Ehkä tytär voi tarvita myös muuta apua.
Tsemppiä kovasti ja lämmintä välittämistä teille :)
Ei juo tarpeeksi vettä, vaikka siitä paljon puhumme.
Meillä ei käytetä margariinia. Ruuan laatu vaihtelee, joskus väsyn ruuanlaittoon. :/ Voisin parantaa tässä paljon. Hedelmiä ja vihanneksia on aina saatavilla. Pakkasessa hurjasti marjoja, mutta mikä siinä onkin niin hankalaa muka syödä niitä säännöllisesti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska olen aina pitänyt häntä älykkäänä ihmisenä, joka ymmärtää myös moniosaisia lauseita.
Vittu mitä logiikkaa: "Lapseni on älykäs, joten tarpeettomasti siis ilmaisen itseäni liian monimutkaisesti!"
Jos tuo on mielestäsi monimutkaista niin menisin sinuna lääkäriin :D
Huoh. Jos jo tietää lapsen kuuntelevan siivousohjeen puolella korvalla niin en lähtisi erikseen selostamaan olohuoneesta vaan mainitsisin vain sen tarpeellisen.
Kerro jatkossa vain oleellinen, jos asutte Suomessa älä kierrä Kiinan kautta Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oikea ohjeistus olisi: imuroi keittiö.
T. Ope ja äiti
Ei koulussakaan tule kotitehtävät tyyliin "tee kotona tehtävä 52, tehtävää 53 ei tarvii." Ja ihan syystä.
Saako tarpeeksi unta? Tuossa iässä pitää nukkua. Masennuskin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Usein tuossa iässä alkaa lapsen kielellinen taantuminen, samoin kuulon heikkeneminen. Jos maltat vielä hetken odottaa, lapsesi puhuu juuri ja juuri muutaman sanan lauseita ja lauseen sisältö on lähes aina sama.
Yleisempiä lauseita ovat: Mee pois. Ovi kii. Kuulitko. Ihan sama. Juu. Ihan kohta.
Ei kiinnosta. Mitä nyt. Mee pois, Kuulitko