Elämä ilman käsilaukkua
Aikuisiällä on aina se käsilaukku mukana. Miten ihmeessä sitä lapsena ja teininä pärjäsikään ilman minkäänlaista laukkua? Mukana taisi olla vain avaimet ja nekin menivät jossain takin taskussa. Miten sitä näin aikuisena raahaakin mukanaan niin paljon tavaraa? Varmuuden varalta meikkiä, jos tarvitsee korjailla. Huulipunia tai -kiiltoja. Vesipullo, lompakko, varalta kuukautissuojia jnejne. Joskus ärsyttää kantaa sitä painavaa laukkua olalla! Oletteko näin aikuisiällä hylänneet käsilaukkunne kokonaan ja palanneet siihen, että otatte mukaan vaan ne tavarat, mitkä mahtuvat taskuihin? Miehethän näin tekevätkin jo, onnistuuko naiselta yhtä kätevästi?
Kommentit (29)
Ainakin osa miehistä tunkee omat kamansa sinne naisen laukkuun.
Minulla on aina mukana lompakko, puhelin, avaimet, nenäliinoja ja astmalääkkeet. Vaatteissa saisi olla isot taskut, että kaikki sopisi sinne.
Minulla ei ole käsilaukkua, viimeksi olen tainnut sellaista käyttää joskus 90-luvun alkuvuosina.
Oli mulla teininä usein reppu tai laukku mukana! Nykyään kuljetan usein aika vähän tavaraa, toki riippuu siitä, minne ja miten menen. Saatan kyllä helpostikin lähteä ilman laukkua. Silloin takin taskussa on puhelin, kukkaro, avaimet ja huulirasva. Kesällä saatan pärjätä jopa sellaisilla housuilla, jossa on puhelimen mentävä tasku, jos ei tarvitse mitään ostaa. Liikun aika paljon autolla tai moottoripyörällä, niissä saa säilöttyä tavaraa, joka on hyvä olla mukana, mutta jota ei joka hetki tarvitse.
Ei mulla kakarana/teininäkään menny mitään taskussa, aina oli laukku/reppu tms. Tavaramäärä vituttaa mutta monta niistä on vaan PAKKO pitää mukana. Just esim noi menkkajutut jne. Miehillä helppoa.
Puhelin, lompakko ja avaimet on pakko olla matkassa. Samoin terveyssiteitä, särkylääkettä ja nenäliinoja. Ei noita taskuissa voi pitää ja kesällä varsinkin kesähame ja paita eikä ole taskujakaan. Talvella voisi talvitakin taskut täyttää, mutta jos takki pitää jättää teatterin narikkaan, työpaikan pukuhuoneeseen tai mihin vaan niin sitten kourassako kantaisin terveyssiteet ja tavarat.
Olen naisena poikkeus.
Jos kyse ei ole yöpymistä vaativasta reissusta, niin kortti, kotiavain ja puhelin taskuun -- ei muuta. Jos on kuukautiset, niin kyllä ne pari pikkuruista tamponiakin menevät mukana näin. Korttihan on miltei paperinohut, kännykkä myös ja avaimessa minulla ei ole mitään perää puhumattakaan, että kantaisin nippua.
Tunnen oloni vapautuneeksi ja ihmettelen näitä jätesäkin kokoisia laukkuja kantavia. Kuten jo todettiin eihän miehillä ole jotain nenäliinapaketteja ja huulirasvoja mukanaan.
Kukaan heistä ei kai kuitenkaan ole kuollut tähän puutteeseen keskellä katua?
Vierailija kirjoitti:
Olen naisena poikkeus.
Jos kyse ei ole yöpymistä vaativasta reissusta, niin kortti, kotiavain ja puhelin taskuun -- ei muuta. Jos on kuukautiset, niin kyllä ne pari pikkuruista tamponiakin menevät mukana näin. Korttihan on miltei paperinohut, kännykkä myös ja avaimessa minulla ei ole mitään perää puhumattakaan, että kantaisin nippua.
Tunnen oloni vapautuneeksi ja ihmettelen näitä jätesäkin kokoisia laukkuja kantavia. Kuten jo todettiin eihän miehillä ole jotain nenäliinapaketteja ja huulirasvoja mukanaan.
Mun ei tarvitse tunkea edes tamponia taskuuni, kun käytän kuukuppia, mutta sen sijaan mun ei ole vaikeuksia ymmärtää niitä, jotka laukkua aina tarvitsevat. Jos nyt vaikkapa otetaan nuo kuukautissuojat esimerkiksi, niin asettimellista tamponia tai paria sidettä ei nyt enää niin helposti taskuun tungetakaan. Ja mitä tulee taskuihin, niin mulla ei ole kuin kahdet housut, joiden taskuihin mahtuisi puhelin. Jos ei ole takkikeli, niin kyllä se on laukku otettava. Sitten on vielä otettava huomioon se, että toiset meikkaavat (harva mies muuten meikkaa) ja tarvitsevat meikkituotteita meikin paranteluun. Monella mukana kulkee myös lääkkeitä.
-
Mulle kerran joku kuittaili siitä, miten naiset kantavat kaikkea turhaa mukanaan, kun raahasin painakaa käsilaukkua. No, siellä oli puhelin ja sen kanssa ihan helvetin iso kirja (Knausgårdin Taisteluni 6). Lompakkokaan ei mahtunut enää laukkuun, se oli takin taskussa.
-
Eittämättä ihmiset saattavat kantaa turhaa kamaa mukanaan, mutta on aika tylsää leimata tarpeettomiksi ne kamat, joita ei itse tarvitse.
4
Löysn kirppiksen ilmaispöydältä Mexin laukun ja aloin käyttämään sitä. Kätevä laittaa satulalaukkuun ajaessa pyörällä ja mahtuu tavaraa ainakin 4 kertaa enemmän kuin taskuihin. En luovu. Vaikka olen mies,olen ottanut tämän oikeuden ja erivapauden itselleni...
Luopukaa naiset kaikki laukuistanne ja jättäkää ne miesten yksinoikeudeksi.
Laukkumies kirjoitti:
Löysn kirppiksen ilmaispöydältä Mexin laukun ja aloin käyttämään sitä. Kätevä laittaa satulalaukkuun ajaessa pyörällä ja mahtuu tavaraa ainakin 4 kertaa enemmän kuin taskuihin. En luovu. Vaikka olen mies,olen ottanut tämän oikeuden ja erivapauden itselleni...
Hyvä juttu! Mun mies ei halua laukkua käyttää, koska " se on niin hankala", mutta mielellään laittaa tavaraa mun laukkuun, kun ollaan yhdessä jossain. Eipä se mua sinänsä haittaa :)
Mä en ole aikuisiälläkään hommannut käsilaukkua. Kaikki tarpeellinen mahtuu hyvin taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen naisena poikkeus.
Mun ei tarvitse tunkea edes tamponia taskuuni, kun käytän kuukuppia, mutta sen sijaan mun ei ole vaikeuksia ymmärtää niitä, jotka laukkua aina tarvitsevat. Jos nyt vaikkapa otetaan nuo kuukautissuojat esimerkiksi, niin asettimellista tamponia tai paria sidettä ei nyt enää niin helposti taskuun tungetakaan. Ja mitä tulee taskuihin, niin mulla ei ole kuin kahdet housut, joiden taskuihin mahtuisi puhelin. Jos ei ole takkikeli, niin kyllä se on laukku otettava. Sitten on vielä otettava huomioon se, että toiset meikkaavat (harva mies muuten meikkaa) ja tarvitsevat meikkituotteita meikin paranteluun. Monella mukana kulkee myös lääkkeitä.
-
Mulle kerran joku kuittaili siitä, miten naiset kantavat kaikkea turhaa mukanaan, kun raahasin painakaa käsilaukkua. No, siellä oli puhelin ja sen kanssa ihan helvetin iso kirja (Knausgårdin Taisteluni 6). Lompakkokaan ei mahtunut enää laukkuun, se oli takin taskussa.
-
Eittämättä ihmiset saattavat kantaa turhaa kamaa mukanaan, mutta on aika tylsää leimata tarpeettomiksi ne kamat, joita ei itse tarvitse.
4
Minun puolestani saa raahata mukanaan vaikka ruumakokoista matkalaukkua. En sitä tarkoittanut, että leimaan kenenkään tavaroita varsinaisesti tarpeettomiksi.
Tarpeellisuus vain lienee monesti korvien välissä. Monella on kyniä, kynsisakset ym. Jos joskus sellaisia sattuisi aivan välttämättä tarvitsemaan vaikka kapakassa, niin saahan nämä heti lainaksi ihan tiskiltä. Puhumattakaan paperista.
Ikävä, jos terveydentila on niin huono, että joutuu pikkureissuillakin kantamaan lääkkeitä mukanaan. Lienee kuitenkin aika harvinaista. Eiköhän se laukku ole pitkälle psykologinen juttu.
Tungen tavarat taskuihin tai sitten kannan pitkällä hihalla olevaa laukkua, joka vapauttaa molemmat kädet tai vielä parempaa, reppua.
Ihminen luo itse pitkälle tarpeensa.
Miksi meikkiä esim. pitäisi kohentaa tai vielä radikaallimmin: miksi pitäisi meikata? Eiköhän laukku näennäisen tarpeellisuuden lisäksi ole monelle tietynlainen minän jatke. Tiedän ihmisiä, jotka ovat aivan kiinnikasvaneita laukkuunsa.
Ja saavat olla, -- harmittomimpia riippuvuuksia tämä varmasti maailmassa :)
Aurinkolasit ei mahdu taskuun ja niitä tarvitsee usein. Kännykkä ei ainakaan minulla mahdu takin taskuun ja sitäpaitsi arkipäivänä kuljetan myös työkännykkää mukana omani lisäksi. Pieni lompakko takin taskussa pullottaa hassusti, joten ei kiitos. Viime viikolla olin ottanut pankkikortin takin taskuun mukaan lenkille lähtiessä ja unohtanut tietysti sen sinne. Onneksi lompakossa oli sen verran rahaa että sain seuraavana päivänä kaupassa maksettua ostokseni. Helpompaa ottaa aina se sama laukku mukaan, niin tietää että siellä on kaikki tarpeellinen: auton ja kodin avaimet (laitan ne käytön jälkeen heti takaisin laukkuun), työpaikan avaimet ja henkilökortti, 2 kännykkää, aurinkolasit, kyniä, nenäliinoja, hygieniatarvikkeita, lääkettä, kampa jne. Näille kaikille tulee käyttöä säännöllisesti. En ymmärrä miten miehet pärjäävät ilman laukkua!
Käsilaukun kuuluukin vähän painaa, 100 g paino aina mukana. Avaimet on hankala tunkea taskuun.
Näitä tarvitsisi vain useita värejä että sopii vaatetukseen.
Mä raahaan laukkua oikeastaan vain avainnippua, puhelinta ja lompakkoa varten. Nykyään joka paikkaan mennessä tarvii useamman kortin, vähintään pankkikortti, henkkarit ja bussikortti. Normaali älypuhelin on tosi iso enkä minä ainakaan käytä mitään lököhousuja, joiden taskuun mahtuu puhelin. Kesällä ei myöskään ole takintaskua ja sisätiloissa liikkuessa takki on usein pois päältä ja tietenkin haluan kuljettaa puhelimen mukanani enkä todellakaan jättää mihinkään narikkaan tms. Ja sama juttu avaimissa, olen hukannut jo useamman kerran kotiavaimet ja syynä on ollut juuri se, että siinä ei ole ollut mitään avaimenperää. En koskaan enää lähde mihinkään ilman avainnippua. Eli jos minulla ei ole edes pikkuruista laukkua, joudun pitelemään avaimia, puhelinta ja lompakkoa/korttikoteloa kädessä. Ja sitten kun se laukku on mukana, niin miksi ei saman tien ota sitten esim.nenäliinan, taskupeilin, huulivoiteen ja puuterin. Ja purkkaakin raahaan usein pakkomielteisesti mukana, on ahdistavaa jos ei saa tarvittaessa raikastaa hengitystään.
Miesten on helppo kanta lököttävissä, isotaskuisissa vaatteissaan lompakkoa, avaimia ja puhelinta. Ja vielä nenäliina ja pieni purkkapakettikin mahtuu.
Hei, olen nainen enkä omista käsilaukkua. Puhelin menee taskussa ja siinä samassa kortit, ja jos menkat saattaa alkaa, niin mulla on kuppi paikoillaan. Sit vaan menoks!
Mulla on kyllä käsilaukkuja, mutta en niitä oikeastaan käytä. Tarvitsen mukaani yleensä autonavaimet, kotiavaimet, pienen kukkaron, jossa sisällä pankki/luottokortti ja noiden lisäksi puhelin.
Inhoan käsilaukun raahamista ja usein nappaan esim. kauppaan mukaan vaan ton lompakon ja ehkä kännykän, jos odotan soittoa. Menevät taskuun.
Toi käsilaukku kuukutissuojia varten hämmentää...Onko teillä kaikilla niin epäsäännölliset ja ylitsevuotavat menkat, että laukussa pitää olla paketti-pari Vuokkosia, jotta vuoto tyrehtyy? En ole ikinä raahannut kuukautissuojia sitä yhtä tamponia enempää mukanani
Joo, ostin isompikuppiset liivit ja niihin mahtuu.