Seborrooinen ekseema kasvoissa. Kohtalotovereita? Miten tätä hoidetaan?
Huokaus. Pitkään vaivannut seborrooinen ekseema poskissa ja leuassa ei vain lähde pois. En tiedä miten tätä pitäisi hoitaa. Mitä kosteusvoidetta käyttää? Mitä tuotteita välttää? Kävin lääkärissä ja sain vain reseptin antibioottiliuokseen mutta ei sekään tunnu auttavan. Oikeasti alan olla ihan itkun partaalla, nytkin leuan alueella on varmaan 30 pientä näppyä ja iho hilseilee ja kutiaa ja on kamalan näköinen. Olen aina hoitanut ihoani kuivan ihon tuotteilla mutta se taitaakin olla pintakuiva sekaiho, leuasta jopa rasvainen. Nyt olen aivan ymmälläni miten tätä naamaa pitäisi hoitaa.
Kommentit (6)
Millaista kosteusvoidetta ja putsaria tuohon uskaltaisi nyt käyttää? Ihoni on aina ollut todella moitteettomassa kunnossa mutta nyt ollut tällainen jo pari vuotta. Entinen ylpeydenaihe on muisto vain :(
Vhh-ruokavaliolla (ja gluteeniviljat kokonaan pois). Se oli ainoa mikä itselleni auttoi.
Seborreasta kärsivien kannattaa kokeilla Dycrayn salvaa, joka on tarkoitettu seborrooisen ihottuman hoitoon. Itselläni alkoi selvästi vaikuttamaan jo muutaman päivän käsittelyn jälkeen. Voide ei ole edes kallista n. 12-15€/40ml.
Hiukset olen pessyt Saaren taian Vihreä tee-kamomilla-shampoolla. Rauhoittaa päänahkaa hyvin.
Minulla auttoi kun rupesin kävelemään ulkona paljon, aluksi en uskaltanut mennä ulos kuin aikaisin aamusta kun iho oli niin paha. Liikunta lisää aineenvaihduntaa. Sitten siirryin kasvisruokavalioon ja jätin kaikki juustot pois. Lopetin "aineiden" käyttämisen iholle ja pesin kasvoja vain vedellä ja vain kerran päivässä. Vaihdoin aina uuden tyynyliinan yöksi. Ihon kunto palautui n. 4 kuukaudessa. Seborroinen ekseema oli tosi inhottava vaiva.
Saippuapesua ei kannata unohtaa. Käytän Särkisalon suolasaippuaa.
Mä sain kortisoniliuosta, joka auttaa kyllä. Parhaimmassa kunnossa naamani on silloin, kun on vähemmän sressiä.