Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikaisen työsopparin irtisanominen?

Vierailija
08.10.2016 |

Kaipaisin neuvoja tilanteeseeni.

Nykyistä määräaikaista työsopimusta jäljellä vähän päälle kuukausi marraskuun loppuun, jonka jälkeen jäisin työttömäksi. Nyt minulle on kuitenkin tarjottu työtä muualta ja työt siellä uudessa paikassa kestäisi ensi kesään asti. He kuitenkin toivoivat, että voisin aloittaa heti.

Lain mukaan en kuitenkaan saisi irtisanoutua määräaikaisesta työsuhteesta tai joudun ehkä korvaamaan työnantajalle jotain? Mitä minun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä? Voinko pyytää esimieheltä, jos saisin olla palkattomasti poissa loppuajan tässä vanhassa työpaikassa.

Toinen mietityttävä asia: jos irtisanoudun vanhasta paikasta mennäkseni uuteen, ja uudessa paikassa he eivät jostain syystä olisikaan tyytyväisiä työpanokseeni ja potkaisisivat pihalle koeajan aikana, niin paukahtaako minulle karenssi siitä syystä, että irtisanouduin vanhasta paikasta?

Kokemuksia? Hjälpa mig.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssista en osaa sanoa, mutta kannattaa vain irtisanoutua. Joutuuhan siinä hieman korvaamaan työnantajalle, mutta ei ainakaan sinun tilanteessasi kovin paljon.

Vierailija
2/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki, mitä kirjoitit on oikein.

Aloita pyytämällä/neuvottelemalla esimiehesi kanssa, voisitko päättää määräaikaisen työsuhteen ennen sopimuksen päättymistä. Yleensä onnistuu.

Jos työsuhteesi puretaan uudessa työpaikassa koeajalla, et saa karenssia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että jotain korvausta olisi oikeasti joutunut maksamaan. Työnantajan on hieman hankala osoittaa paljonko pitäisi makssa. Sitä paitsi määräaikaista sopimusta on noin vähän jäljelllä.

Menet puhumaan esimiehellesi, että olet saamassa pitempi aikaisen työn ja haluat irtisanoutua. Täytyy olla paska pomo, jos ei onnistu.

Ei tule karenssia, koska sinulla kuitenkin on uusi sopimus.

Vierailija
4/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki, mitä kirjoitit on oikein.

Aloita pyytämällä/neuvottelemalla esimiehesi kanssa, voisitko päättää määräaikaisen työsuhteen ennen sopimuksen päättymistä. Yleensä onnistuu.

Jos työsuhteesi puretaan uudessa työpaikassa koeajalla, et saa karenssia.

Ei aivan oikein tämä tieto. Jos työsuhteen purkaminen johtuu työntekijän omista toimista tulee henkilö saamaan karenssin.

Vierailija
5/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs lomarahat?

Vierailija
6/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin paljon määräaikaisia että käytäntö on muotoutunut siihen että määräaikaisella on kahden viikon irtisanomisaika. Vastaavasti me yritetään myös ilmoittaa mahdollisesta jatkosta vähintään kaksi viikko etukäteen, ettei kenenkään tarvitsi enää edellisenä päivänä miettiä onko huomenna töitä.

Vierailija
7/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja 6, jos teiltä lähtee pois eikä pysty olla tuota 2 viikon irtisanomisaikaa töissä niin miten se hoidetaan sitten? Voiko sen ajan olla palkattomasti pois?

Vierailija
8/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi elää omaa elämäänsä ja sitä tarkastellaan ihan itsenäisesti jos semmoinen tilanne tulee eteen.

3kk karenssi irtisanoutumispäivästä alkaen. Niitä määrätään takautuvasti paljon.

Eli jos uudesta työpaikasta tulee loparit sun omasta mokasta johtuen koeajalla, määrätään siitä karenssi.

Samalla käynnillä annetaan 3kk siitä vanhasta paikasta irtisanoutumisesta takautuvasti alkaen irtisanoutumispäuvästä.

Vierailija
9/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pahimmassa tapauksessa kuuden kuukauden karenssi, ihan oikeastiko? Mikä on sellainen moka, josta johtuen loparit katsotaan itse aiheutetuksi ja sitä myötä karenssin määrättäväksi? Ei kai oikeasti sellaisesta voi karenssia saada, jos työnantaja ei halua koeajan jälkeen jatkaa työsuhdetta, vaikka tekisi työnsä tavalliseen tapaan niin hyvin kuin osaa. :s Järjetöntä.

Eli minun ei kannata irtisanoutua tuosta työstä? Voinko pyytää palkatonta vapaata siihen asti, kunnes sopimus päättyy?

Vierailija
10/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up ...

Vierailija
11/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä en tiedä ainoaakaan tapausta, jossa joku olisi joutunut korvausta maksamaan irtisanouduttuaan määräaikaisesta. Ja minä sentään tiedän aika paljon pätkätyöläisiä!

Kun asiasta keskustelee työnantajan kanssa ajoissa siten, että ei tule mitään korvattavaa vahinkoa vaan uusi työntekijä ehtii aloittaa ajoissa, irtisanoutuminen sopii hyvin. Ainoa menetys voi olla lomarahan menetys, kun et palaa vuosiloman jälkeen takaisin, mutta lomakorvauksenkin saat, jos sinulla on pitämättömiä lomapäiviä.

Kuuden kuukauden karenssia sinulle ei voi tulla missään tapauksessa, jos et itse aiheuta omalla toiminnallasi koeaikapurkua. Jos joudut työttömäksi, se on viimeinen työsuhde, jonka päättymistä selvitään eikä kaikkia aikaisempia.

Mistä te luulette työkkärin edes saavan selville, että on itse irtisanoutunut edellisestä paikasta? Eihän sinne tarvitse toimittaa tietoa kuin viimeisestä työpaikasta.

Jos joku lähtee työpaikasta ennen 2 viikon irtisanoutumisajan päättymistä, voi pitää ne päivät siihen mennessä kertyneinä lomapäivinä. Jos menit töihin kesäkuun alussa, saat pitää lokakuun loppupuolella jo koko kaksi viikkoa vuosilomaa.

Vierailija
12/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pahimmassa tapauksessa kuuden kuukauden karenssi, ihan oikeastiko? Mikä on sellainen moka, josta johtuen loparit katsotaan itse aiheutetuksi ja sitä myötä karenssin määrättäväksi? Ei kai oikeasti sellaisesta voi karenssia saada, jos työnantaja ei halua koeajan jälkeen jatkaa työsuhdetta, vaikka tekisi työnsä tavalliseen tapaan niin hyvin kuin osaa. :s Järjetöntä.

Eli minun ei kannata irtisanoutua tuosta työstä? Voinko pyytää palkatonta vapaata siihen asti, kunnes sopimus päättyy?

Pidä mieluummin kaikki lomapäivät, mitä sinulle on kertynyt ja vasta sen jälkeen palkatonta vapaata. Työnantajan kannalta se on ihan sama, irtisanoudutko vai lopetatko työtö muuten, kun sinä et kuitenkaan enää ole silloin töissä. Olennaista on se, että työt voidaan järjestää siten, että sinun poissaolosta ei ole haittaa.

Vierailija
13/13 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä en tiedä ainoaakaan tapausta, jossa joku olisi joutunut korvausta maksamaan irtisanouduttuaan määräaikaisesta. Ja minä sentään tiedän aika paljon pätkätyöläisiä!

Kun asiasta keskustelee työnantajan kanssa ajoissa siten, että ei tule mitään korvattavaa vahinkoa vaan uusi työntekijä ehtii aloittaa ajoissa, irtisanoutuminen sopii hyvin. Ainoa menetys voi olla lomarahan menetys, kun et palaa vuosiloman jälkeen takaisin, mutta lomakorvauksenkin saat, jos sinulla on pitämättömiä lomapäiviä.

Kuuden kuukauden karenssia sinulle ei voi tulla missään tapauksessa, jos et itse aiheuta omalla toiminnallasi koeaikapurkua. Jos joudut työttömäksi, se on viimeinen työsuhde, jonka päättymistä selvitään eikä kaikkia aikaisempia.

Mistä te luulette työkkärin edes saavan selville, että on itse irtisanoutunut edellisestä paikasta? Eihän sinne tarvitse toimittaa tietoa kuin viimeisestä työpaikasta.

Jos joku lähtee työpaikasta ennen 2 viikon irtisanoutumisajan päättymistä, voi pitää ne päivät siihen mennessä kertyneinä lomapäivinä. Jos menit töihin kesäkuun alussa, saat pitää lokakuun loppupuolella jo koko kaksi viikkoa vuosilomaa.

Kiitos sinulle! Tässä oli paljon selventävä vastaus.:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän