Onko kaikilla reilusti ylipainoisilla korkea verenpaine?
Vai onko se enemmän kiinni elintavoista ? Tupakka, kahvi, lakritsi kuulemma nostaa ainakin.
Kommentit (11)
Mulla on matala verenpaine. Epåmukavaa sekin, pyörryttää niin helposti.
Ei ole. Olen läski matalalla verenpaineella. Ja itse asiassa hyväkuntoinenkin, kun urheilen.
Ei ole. Silloinkin kun olin reippaasti ylipainoinen (bmi yli 34) paineet oli normaalit tai matalahkot. Join myös kahvia, rakastan salmiakkia ja muu ruokavalio ja elämäntavat olivat kauheat. Eli itsellä sen täytyy olla perimästä kiinni. Toisilla geeneillä olisi varmasti tuossa vaiheessa verenpainemittari jo räjähtänyt.
Ei ole.
Mutta aika tavallista on kai se, että jos tietyn henkilön paino laskee, myös verenpaine laskee.
Siis: voi olla tilanne, jossa saman pituiset painavat toinen 50 ja toinen sata kiloa ja molemmilla sama verenpaine.
Jos satakiloisen paino putoaa vaikka 75 kiloon, hänen verenpaineensa on luultavasti alempi kuin aiemmin.
Olen huonokuntoinen läski ihanteellisilla verenpaineilla ja rasva-arvoilla (kokonaiskolesteroli alle 3). Hyvät geenit.
Olen ylipainoinen, mutta ehkä alaspäin nyt vihdoin ja viimein tulossa, kun saan tarvittavia aineita kropalleni. Painoindeksi jotain 35. Alapaine on ihan sietämättömän korkea (85-100) yläpaine matala (alle 120).
Tai siis yläpaine jossain 105-115 luokka. Ei se kai mikään supermatala kuitenkaan ole. T.9
Mä olen hoikka, liikun paljon ja syön terveellisesti. Silti verenpaine on korkea, ollut jo murrosiästä.
Mulla on sekä ylä- että alapaine normaalit, vaikka painoindeksi lähemmäs 40. Ikää 50+.