Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaiset datanörtit tekevät työssään?

Vierailija
08.10.2016 |

Tarvitsen uuden työn. Olen lopen kyllästynyt asiakkaisiin, jatkuvaan esilläoloon ja työpaikkakiusaamiseen, jota olen kohdannut paljon useissa eri paikoissa. Sosiaalinen työ ei sovi minulle, ja sen rasittavuus alkaa jo heikentämään psyykkistä kuntoani.

Uuden työn vaatimukset: työtä saa tehdä yksin ja se on mielellään siisti sisätyö.

Käsitykseni mukaan tietokonenörtit saavat työskennellä aika paljon yksin ja jopa etänä. Mutta mitä sellaiset sitten oikeastaan tekevät? Mikä koulutus heillä on? Auttaako tietojenkäsittelytieteen opiskelu jos haluaa datanörtiksi? Ja ennen kaikkea: Voiko 30v nainen, jonka tietotekniset taidot ovat korkeintaan keskinkertaiset, lähteä opiskelemaan datanörtiksi?

Kiitos jos vastaat.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä, mitä haluat tehdä? Aspa, koodari, palvelimet?

Mitä vain, kunhan voisi työskennellä yksin. Kuulisin mielelläni kokemuksia eri osa-alueilta.

Ap

Skriptaus, ohjelmointi, sekä tietokantojen hallinta, ylläpito ja optimointi, siinä saa tehdä yksin.

Vierailija
42/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako tietojenkäsittelytieteen opiskelu jos haluaa datanörtiksi? Ja ennen kaikkea: Voiko 30v nainen, jonka tietotekniset taidot ovat korkeintaan keskinkertaiset, lähteä opiskelemaan datanörtiksi?

Kiitos jos vastaat.

Parhaat ohjelmistokehittäjät ovat yleensä jostain teknillisestä yliopistosta valmistuneita ja jo lapsesta asti alaa harrastaneet. Esim. Nokia ei mitään AMK-insinöörejä edes palkkaa.

Nokialle nyt pääsi aika korkean tason toimarihommiin/tekemään inssien kanssa töitä vaikka ei ollut mitään tutkintoakaan tai vain amispätevyys, kunhan vain osasi hommansa...

Joo, vanhana hyvänä aikana, jolloin alihankkijat tekivät kaiken ja talon sisäiset vaan kumileimasivat. Osaaminen karkasi talosta kun alihankkijat potkaistiin ulos, lopputulos on kaikkien nähtävissä.

Ap ja muut alalle pääsyä havittelevat: harrastuneisuus on tutkintoa tärkeämpi, ja omalla ajalla joutuu opettelemaan ja seuraamaan kehitystä. Viiden vuoden välein lähes kaikki oppimasi joutaa romukoppaan ja sitten pitäisikin olla jo uusi taito plakkarissa. Kannattaa opetella koodaamaan jotain c-pohjaista, sillä pärjää pitkälle.

Tuotekehityksestä oli kyse, aika korkean turvaluokituksen tehtävistä ja ihan kyllä oikeasta tekemisestä, suunnitelusta ja mittaamisesta. Jatkui kunnes koko yksikkö suljettiin. Vaikka samaa mieltähän me tässä ollaan siitä, että harrastautuneisuus on tärkeää ja Nokiallakin se ymmärrettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käsittäny että tällä alalla kyllä hommia riittää? Ex-mies oli alalla ja sille sateli työtarjousta työtarjouksen perään. Itsekin kiinnostuin alasta kun ajattelin siinä olevan hyvät mahikset saada töitä.

Ala on ihan hirvittävän laaja ja siellä on hyvin paljon erilaisia työtehtäviä ihan rippuen siitä, mihin it-alan osa-alueeseen olet suuntautunut. . Aloittaja haluaa kuitenkin työn, jota voi tehdä yksin kotona. Lizardthe wizard viestissä nro 41 kertoi oikeastaan juuri ne asiat, joita yksin kotona tekevä voisi tehdä. 

Vierailija
44/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttävät sossun kaavakkeita.

Vierailija
45/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirryin itse IT-alalle noin kolmekymppisenä (olen nainen). Ohjelmointikielen perusasiat oppii kolmessa kuukaudessa, hyväksi koodaajaksi tuleminen vaatii sitten harjoitusta, mutta jo puolessa vuodessa olet ihan kohtuullisen tuottava. Ala ei kuitenkaan ole pelkkää koodausta, hommia on laidasta laitaan jos koodaus ei maistu. Itse koodailin alkuaikoina vähän, mutta huomasin olevani liian syventyvää tyyppiä. En osannut lopettaa 7,5 tuntia koodattuani ja kun lopulta pääsin irti, olin kuin jostakin toiselta planeetalta maan päälle pudonnut. Ehkä olisin saanut tuon normalisoitua, jos olisin jatkanut koodausta kauemmin ja rutinoitunut, mutta minulle oli imua toisen tyyppisiin hommin, joihin sitten menin. Koodaus on kyllä hauskaa ja konkreettista homma jossa myös näkee työnsä tuloksen.  Mikä ilo, kun näkee tekemänsä ohjelman toimivan:) 

Mitä siis menit opiskelemaan kun hakeuduit alalle?

Vierailija
46/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti luullaan, että koodaaminen vaatisi matemaattisia kykyjä, no eihän siitä ole haittaakaan. Tärkeintä kuitenkin on, että osaa ajatella loogisesti ja jäsennellä asiat, miten asioiden pitäisi sitten ohjelmassa toimia.

Kokonaisuuksien hamottamista ja tutkimista, kun intoa vaan löytyy niin varmasti onnistut!

Vierailija
47/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Datalouhos kirjoitti:

Yleisesti luullaan, että koodaaminen vaatisi matemaattisia kykyjä, no eihän siitä ole haittaakaan. Tärkeintä kuitenkin on, että osaa ajatella loogisesti ja jäsennellä asiat, miten asioiden pitäisi sitten ohjelmassa toimia.

Kokonaisuuksien hamottamista ja tutkimista, kun intoa vaan löytyy niin varmasti onnistut!

Nimenomaan. Osa 'lahjakkuutta' (lainausmerkeissä, koska tähänkin voi harjaantua) voisi olla keskittymiskyky, kyky nähdä koko ohjelman kulku mielessään koko ajan.

Vierailija
48/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan ICT-alalla korostuu ns harrastuneisuus ja se, että joku insinöörin tms tutkinto on vain pakollinen paha. Et todellakaan opinkoulun penkillä kovan luokan järjestelmäosaajaksi vaan se vaatii paljon ylimääräisiä tunteja omaehtoisessa Linux/Unix-säätämisessä tai HW-puolella tunaamista eri kytkentöjen & raspikoiden kanssa pelehtimistä.

Vierailija
49/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako tietojenkäsittelytieteen opiskelu jos haluaa datanörtiksi? Ja ennen kaikkea: Voiko 30v nainen, jonka tietotekniset taidot ovat korkeintaan keskinkertaiset, lähteä opiskelemaan datanörtiksi?

Kiitos jos vastaat.

Parhaat ohjelmistokehittäjät ovat yleensä jostain teknillisestä yliopistosta valmistuneita ja jo lapsesta asti alaa harrastaneet. Esim. Nokia ei mitään AMK-insinöörejä edes palkkaa.

En tiedä Noksun tämän päivän tilanteesta, mutta aikoinaan Nokia haali kaikki jotka oli joskus tietokoneen nähneet.

Vierailija
50/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirryin itse IT-alalle noin kolmekymppisenä (olen nainen). Ohjelmointikielen perusasiat oppii kolmessa kuukaudessa, hyväksi koodaajaksi tuleminen vaatii sitten harjoitusta, mutta jo puolessa vuodessa olet ihan kohtuullisen tuottava. Ala ei kuitenkaan ole pelkkää koodausta, hommia on laidasta laitaan jos koodaus ei maistu. Itse koodailin alkuaikoina vähän, mutta huomasin olevani liian syventyvää tyyppiä. En osannut lopettaa 7,5 tuntia koodattuani ja kun lopulta pääsin irti, olin kuin jostakin toiselta planeetalta maan päälle pudonnut. Ehkä olisin saanut tuon normalisoitua, jos olisin jatkanut koodausta kauemmin ja rutinoitunut, mutta minulle oli imua toisen tyyppisiin hommin, joihin sitten menin. Koodaus on kyllä hauskaa ja konkreettista homma jossa myös näkee työnsä tuloksen.  Mikä ilo, kun näkee tekemänsä ohjelman toimivan:) 

Mitä siis menit opiskelemaan kun hakeuduit alalle?

Menin pystymetsästä. Olin juuri siirtynyt firman IT-osastolle koordinointihommiin kun miespuoliset ohjelmoivat kolleegat ja pomo huomasivat kiinnostukseni alaan ja tukivat muutostani. Suoritin myöhemmin työn ohessa iltaopintoina AMK-tason IT-tutkinnon vaikka en koe, että sillä olisi ollut mitään merkitystä urallani, etenin hyvin ihan yo-pohjalta... Tilaisuuteni oli ehkä harvinaislaatuinen, mutta ei ihan niin harvinainen, kuin täällä annetaan ymmärtää. Ala on miesvaltainen, mutta joukossa on todella hienoja miehiä ja naisia, jotka mielellään keskustelevat ja analysoivat asioita sellaisten aloittelijoidenkin kanssa, joilla on aitoa halua kuunnella ja oppia ja myös neuvovat aloittelijaa. Jos olet sellaisessa firmassa, jossa on omaa IT:tä, voisit rohkeasti yrittää tunkea sinne jotakin tekemään. Vaikka jonkunlaiseksi käyttäjätukihenkilöksi. Heti kun olet it-puolella, sinulle sallitaan asiakeskeinen  kommunikointityyli :) It-osastoillakin halutaan alalle motivoituneita kehityshaluisia ihmisiä, jotka tuntevat oman firman prosesseja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi