Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaiset datanörtit tekevät työssään?

Vierailija
08.10.2016 |

Tarvitsen uuden työn. Olen lopen kyllästynyt asiakkaisiin, jatkuvaan esilläoloon ja työpaikkakiusaamiseen, jota olen kohdannut paljon useissa eri paikoissa. Sosiaalinen työ ei sovi minulle, ja sen rasittavuus alkaa jo heikentämään psyykkistä kuntoani.

Uuden työn vaatimukset: työtä saa tehdä yksin ja se on mielellään siisti sisätyö.

Käsitykseni mukaan tietokonenörtit saavat työskennellä aika paljon yksin ja jopa etänä. Mutta mitä sellaiset sitten oikeastaan tekevät? Mikä koulutus heillä on? Auttaako tietojenkäsittelytieteen opiskelu jos haluaa datanörtiksi? Ja ennen kaikkea: Voiko 30v nainen, jonka tietotekniset taidot ovat korkeintaan keskinkertaiset, lähteä opiskelemaan datanörtiksi?

Kiitos jos vastaat.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä keskinkertaisia IT-alan ihmisiä, joten eiköhän sinne joukkoon mukaan mahdu. Ne todelliset gurut ovatkin sitten oma lukunsa =)

Vierailija
22/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa. Onko ala aivan miesvaltanen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi miesvaltainen on. Kaikki naiset otetaan ilolla vastaan.

Vierailija
24/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä enää nörtiksi voi tulla jos nyt oot tavis. Jos olet hyvä oppimaan, opit kyllä vuodessa ihan hyväksi koodaajaksi.

Kiva jos sanoisi näin ylimielisesti esim hoitoalalle siirtyvälle, että opiskella voit alalle mut ei susta ammmattilaista tule kun et ole syntynyt sellaiseksi. Koettakaa nörtit päästä jo yli koulukiusaamisestanne ja aikuistukaa. Nörttiys on yhtä tosi asia kuin jediritarius irl.

Kyllä minä voisin sanoa samaan tapaan sellaiselle ihmiselle, joka pyrkii hoitoalalle, mutta jota ei ihan aidosti kyseinen työ kiinnosta, vaan etsii mitä tahansa hommaa. Niitähän taitaa valitettavasti olla aika paljon, jotka hoitoalalle lähtevät hyvän työllisyyden toivossa, ja palavatkin sitten nopeasti loppuun.

En ole tuo edellinen, en nörtti, enkä edes hoitoalan ihminen, mutta tajuan, että joillakin aloilla on todella paljon merkitystä sillä, onko kyseiset asiat kiinnostaneet jo lapsesta/nuoresta lähtien. Ei minusta lähtökohta nörttialalle ole oikea, jos se houkuttaa vain siksi, että toivoo työtä, jossa saa olla yksin.

Vierailija
25/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa sillä, että etsit jonkin MOOC-kurssin, jossa opetetaan ohjelmoinnin perusteet. Tällä saat käsityksen siitä, millaista ohjelmointi on ja onko se sinulle helppoa. Jos matematiikka on ollut sinulle koulussa helppoa, niin todennäköisesti opit suhteellisen helposti ohjelmoimaankin.

On sinänsä totta, että alalla on huippukoodareita, jotka ovat aloittaneet koodauksen jo peruskouluaikana. Suurin osa alalla työskentelevistä on kuitenkin tavallisia pulliaisia, jotka ovat oppineet koodaamaan vasta yliopistossa.

Alan yliopisto-opettaja

Vierailija
26/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä enää nörtiksi voi tulla jos nyt oot tavis. Jos olet hyvä oppimaan, opit kyllä vuodessa ihan hyväksi koodaajaksi.

Kiva jos sanoisi näin ylimielisesti esim hoitoalalle siirtyvälle, että opiskella voit alalle mut ei susta ammmattilaista tule kun et ole syntynyt sellaiseksi. Koettakaa nörtit päästä jo yli koulukiusaamisestanne ja aikuistukaa. Nörttiys on yhtä tosi asia kuin jediritarius irl.

No sinusta tulisi ainakin ihan sithi nörtti, kun jo tuo lyhyt viestinpätkäkin on loogisessa ristiriidassa itsensä kanssa.

Vierailija
27/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa sillä, että etsit jonkin MOOC-kurssin, jossa opetetaan ohjelmoinnin perusteet. Tällä saat käsityksen siitä, millaista ohjelmointi on ja onko se sinulle helppoa. Jos matematiikka on ollut sinulle koulussa helppoa, niin todennäköisesti opit suhteellisen helposti ohjelmoimaankin.

On sinänsä totta, että alalla on huippukoodareita, jotka ovat aloittaneet koodauksen jo peruskouluaikana. Suurin osa alalla työskentelevistä on kuitenkin tavallisia pulliaisia, jotka ovat oppineet koodaamaan vasta yliopistossa.

Alan yliopisto-opettaja

Kiitos sinulle ja usealle muullekin vastauksesta. Näin teen.

Ap

Vierailija
28/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan yliopisto-opettaja

Mua kiehtoo tuo ainainen rinnastus matikkaan, joka siis alunperin torppasi tämän haaveen kun en uskonut pystyväni. Olen siis aivan matemaattisesti lahjaton ja lasken pienimmätkin jutut sormilla, mutta koodaaminen taas tulee todella luonnostaan ja useimmat jutut menivät ihan laakista jakeluun. Tietty matikka tökkii silti, mutta logiikka tulee todella luonnostaan taas.

Vierailija
29/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on it alan erikoisuus, että parhaimmat on tehnyt hommia 6v alkaen. Totuus on että ei tule jediritaria, jos kolmekymppisenä aloittaa, mutta voi kyllä tienata elantonsa.

niin, tässä kai olikin kyse siirtymästä uudelle alalle, mikä näinä päivinä on tavallista. Ei parhaaksi nörttikoodariksi pyrkimisestä. Uusia työpaikkoja ei pölyttyneillä asenteilla luoda. Nyt jos koskaan on aika puhaltaa hiileen yhteiseen.

Vierailija
30/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voisin sanoa samaan tapaan sellaiselle ihmiselle, joka pyrkii hoitoalalle, mutta jota ei ihan aidosti kyseinen työ kiinnosta, vaan etsii mitä tahansa hommaa. Niitähän taitaa valitettavasti olla aika paljon, jotka hoitoalalle lähtevät hyvän työllisyyden toivossa, ja palavatkin sitten nopeasti loppuun.

En ole tuo edellinen, en nörtti, enkä edes hoitoalan ihminen, mutta tajuan, että joillakin aloilla on todella paljon merkitystä sillä, onko kyseiset asiat kiinnostaneet jo lapsesta/nuoresta lähtien. Ei minusta lähtökohta nörttialalle ole oikea, jos se houkuttaa vain siksi, että toivoo työtä, jossa saa olla yksin.

omia tutisevia typaikkojanne vain puolustatte. Mistä sinä muiden motivaatiot osaat niin hyvin yhdestä lauseesta päätellä? Vaihtoon tuollaiset pölykasat. Suomi nousuun!

Vierailija
31/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo matikkaa ei tarvitse yhtään peruskoodari, itse olin ihan paska matkakassa.

Vierailija
32/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikassa...

Vierailija
33/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan yliopisto-opettaja

Mua kiehtoo tuo ainainen rinnastus matikkaan, joka siis alunperin torppasi tämän haaveen kun en uskonut pystyväni. Olen siis aivan matemaattisesti lahjaton ja lasken pienimmätkin jutut sormilla, mutta koodaaminen taas tulee todella luonnostaan ja useimmat jutut menivät ihan laakista jakeluun. Tietty matikka tökkii silti, mutta logiikka tulee todella luonnostaan taas.

Sekä matematiikka että koodaaminen vaativat loogista ajattelukykyä. Niinpä sen, joka on hyvä matematiikassa, on yleensä myös helppo oppia ohjelmoimaan. Ilmeisesti sinulla aiheuttaa matematiikassa vaikeuksia sitten jokin muu osa-alue kuin logiikka. Tulee mieleen jokin luki-ongelmaa vastaava matematiikkaongelma.

Vierailija
34/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako tietojenkäsittelytieteen opiskelu jos haluaa datanörtiksi? Ja ennen kaikkea: Voiko 30v nainen, jonka tietotekniset taidot ovat korkeintaan keskinkertaiset, lähteä opiskelemaan datanörtiksi?

Kiitos jos vastaat.

Parhaat ohjelmistokehittäjät ovat yleensä jostain teknillisestä yliopistosta valmistuneita ja jo lapsesta asti alaa harrastaneet. Esim. Nokia ei mitään AMK-insinöörejä edes palkkaa.

Veljeni teki pitkän uran Nokialla ja on tietotekniikan AMK insinööri. Nokian häivyttyä siirtyi Fujitsulle, olisi kyllä saanut jatkaa nokialla jos olisi muuttanut ulkomaille, otti lopulta loparit ja perusti ravintolan.

Vierailija
35/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin nelikymppisenä hoitoalalta it-alalle. Ei mulla ollut tarkoituskaan ruveta jediritariksi vaan hankkia ammatti ja työpaikka, jolla pystyn elättämään itseni ja lapseni. Sen vuoksi en edes kutsu itseäni nörtiksi, koska mulle tietokone on työväline eikä elämäni suurin rakkaus. Ensimmäisellä ohjelmoinnin tunnilla ammattikorkeassa kuitenkin  tajusin, että tämä on mun juttuni. Täysin loogista eikä mitään epäselvää. Samalla tajusin, että olen tainnut aina olla joko-tai -ihminen, mutta eipä 70-luvulla pitkän matikan tunneillakaan tullut ajatelleeksi, että joskus olisi tietokonehommissa. Tottakai paljon joutui opiskelemaan ja opettelemaan - ja joutuu edelleenkin - , mutta jos innostus on riittävä ja käyttää vapaa-aikaansakin koodaamiseen, niin  ihan riittävän hyväksi koodariksi voi tulla. Yleensä yrityksissä on jo ne jediritarinsa, joiden vastuulla on kaikista hankalimpien juttujen toteutus. Eikä heitä yleensä edes kiinnosta enää tehdä mitään peruskoodia. Kuitenkin peruskoodareitakin tarvitaan, joskin moni peruskoodaus voidaan teettää Intiassa, Kiinassa tai muissa halpatyövoiman maassa. 

Työllistyminen alalle ei kuitenkaan ole ihan helppoa ilman työkokemusta. Eikä silloinkaan, vaikka sitä olisi. Monet isot firmat ovat irtisanoneet paljon it-alan ammattilaisia. Hakijoita työpaikkoihin on siis paljon, mutta usein konkareilla on myös konkareiden palkkavaatimukset. Jos sattuu pääsemään jo opiskeluaikanaan sisään johonkin alan yritykseen ja siellä pärjää hyvin eikä haaveile jediritarien palkoista, niin saattaa saada valmistuttuaankin jatkoa yrityksessä. 

Isoissa it-alan yrityksissä koodarit tekevät usein töitä suurissa maisemakonttoreissa, joten jos haluat työskennellä etänä, niin onnistuu yleensä paremmin pienemmissä firmoissa. Mä olen viimeiset 4 vuotta tehnyt töitä kotona ja käynyt työpaikalla vain muutaman kerran vuodessa. Palaverit onnistuvat niin asiakkaiden kuin kollegojenkin kanssa etänä. Pienissä firmoissa joudut kuitenkin usein tekemään muutakin kuin vain koodaamista, koska näissä yrityksissä ei  useinkaan ole varaa palkata pelkkiä koodareita. 

Jediritariksi ei tarvitse tulla, mutta tiettyä intohimoa ohjelmointia kohtaan täytyy tuntea, jos koodariksi lähtee. Kuten joku jo aiemmin totesikin, niin hommaan ei opita koulussa eikä työssä oppiminenkaan riitä vaan on varauduttava käyttämään vapaa-aikaansakin tullakseen edes riittävän hyväksi koodariksi. Sen jälkeen onkin suurin haaste eli löytää tässä työllisyystilanteessa työpaikka. Tämä tulee olemaan se vaikein homma. 

Vierailija
36/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako tietojenkäsittelytieteen opiskelu jos haluaa datanörtiksi? Ja ennen kaikkea: Voiko 30v nainen, jonka tietotekniset taidot ovat korkeintaan keskinkertaiset, lähteä opiskelemaan datanörtiksi?

Kiitos jos vastaat.

Parhaat ohjelmistokehittäjät ovat yleensä jostain teknillisestä yliopistosta valmistuneita ja jo lapsesta asti alaa harrastaneet. Esim. Nokia ei mitään AMK-insinöörejä edes palkkaa.

Nokialle nyt pääsi aika korkean tason toimarihommiin/tekemään inssien kanssa töitä vaikka ei ollut mitään tutkintoakaan tai vain amispätevyys, kunhan vain osasi hommansa...

Joo, vanhana hyvänä aikana, jolloin alihankkijat tekivät kaiken ja talon sisäiset vaan kumileimasivat. Osaaminen karkasi talosta kun alihankkijat potkaistiin ulos, lopputulos on kaikkien nähtävissä.

Ap ja muut alalle pääsyä havittelevat: harrastuneisuus on tutkintoa tärkeämpi, ja omalla ajalla joutuu opettelemaan ja seuraamaan kehitystä. Viiden vuoden välein lähes kaikki oppimasi joutaa romukoppaan ja sitten pitäisikin olla jo uusi taito plakkarissa. Kannattaa opetella koodaamaan jotain c-pohjaista, sillä pärjää pitkälle.

Vierailija
37/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos jos vastaat.

Eikö? Kummasti niitä oli Jkl.ssä vaikka millä mitalla noksulla töissä...

Vierailija
38/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan yliopisto-opettaja

Sekä matematiikka että koodaaminen vaativat loogista ajattelukykyä. Niinpä sen, joka on hyvä matematiikassa, on yleensä myös helppo oppia ohjelmoimaan. Ilmeisesti sinulla aiheuttaa matematiikassa vaikeuksia sitten jokin muu osa-alue kuin logiikka. Tulee mieleen jokin luki-ongelmaa vastaava matematiikkaongelma.

Hmm. Dyskalkuliaa joskus pohdittiin neurologisissa tutkimuksissa (adhd on) kun kellonaikojenkin hahmottaminen on niin nolostuttavan hankalaa ja en pysty laskemaan mitään päässä. Yhtälöt, ongelmanratkaisut ja kaikki kuvapäättelyt yms. menee kyllä kuin vettä vaan, eli missä ei tarvitse pelata numeroiden kanssa/laskea ja kertotaulujakaan en ole koskaan oikein oppinut. Lukihäiriötä ei ole ja olen elättänytkin itseni kirjoittamalla. Vaikka väliäkö sillä loppujen lopuksi, kiitos vastauksesta.

Vierailija
39/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käsittäny että tällä alalla kyllä hommia riittää? Ex-mies oli alalla ja sille sateli työtarjousta työtarjouksen perään. Itsekin kiinnostuin alasta kun ajattelin siinä olevan hyvät mahikset saada töitä.

Vierailija
40/50 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin itse IT-alalle noin kolmekymppisenä (olen nainen). Ohjelmointikielen perusasiat oppii kolmessa kuukaudessa, hyväksi koodaajaksi tuleminen vaatii sitten harjoitusta, mutta jo puolessa vuodessa olet ihan kohtuullisen tuottava. Ala ei kuitenkaan ole pelkkää koodausta, hommia on laidasta laitaan jos koodaus ei maistu. Itse koodailin alkuaikoina vähän, mutta huomasin olevani liian syventyvää tyyppiä. En osannut lopettaa 7,5 tuntia koodattuani ja kun lopulta pääsin irti, olin kuin jostakin toiselta planeetalta maan päälle pudonnut. Ehkä olisin saanut tuon normalisoitua, jos olisin jatkanut koodausta kauemmin ja rutinoitunut, mutta minulle oli imua toisen tyyppisiin hommin, joihin sitten menin. Koodaus on kyllä hauskaa ja konkreettista homma jossa myös näkee työnsä tuloksen.  Mikä ilo, kun näkee tekemänsä ohjelman toimivan:) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi