Mies pesi lapsen villavaatteen väärin, lämmittääkö se enää?
Oli pessyt sen 40 asteessa (ihme kun ei kutistunut), tavallisella pesuaineella (ei käyttänyt villapesuainetta) ja vielä pyöräytti sen kolmen tunnin ohjelmalla kuivurissa.
Lämmittääkö tuo nyt enää, kun se on pesty ihan väärin? Onko totta että vääränlainen saippua pilaa villan lämmittävyyden?
Kommentit (16)
Miehesi ei piittaa lapsestanne ollenkaan. Jätä se sika. Perusteluina voi olla vaikkapa julmuus lasta kohtaan ja kylmyydellä kiduttaminen. Vielä kerran: Jätä se sika.
No lampaat ainakin yleensä alkaa palella jos niitä pesee Fairylla villanpesuaineen asemesta.
Vaikea uskoa että tuolla käsittelyllä (40 astetta + kuivausrumpu) ei villavaate ole kutistunut. Mutta jos ei ole muotoaan muuttanut, niin ei se mihinkään lämmittävyyteen vaikuta.
Ei se villaa ole, jos se oli kuivurissa 3 tuntia ja mahtuu vielä lapselle päälle. Oikea villa kutistuu liian kuumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että tuolla käsittelyllä (40 astetta + kuivausrumpu) ei villavaate ole kutistunut. Mutta jos ei ole muotoaan muuttanut, niin ei se mihinkään lämmittävyyteen vaikuta.
Ei ainakaan silminnähden. 70% villaa ja 30% akryylia.
Tuolla samalla metodilla huovutin lapsen villahaalarin. Se ei siinä kunnossa mahtunut edes nukelle.
Ainoa ongelma lienee tuossa vaatteen kutistuminen.
Korkeassa lämpötilassa villa vanuttuu ja tiivistyy ja Itseasiassa lämmön eristyskyky paranee.
Neulottu vaate on ilmava, toisin kuin huovutettu villa tai tiivis huopa.
Kyllä minäkin olen villavaatteita joskus tuhonnut. Villalaatujakin on kuitenkin erilaisia, toiset kestää enempi lämpöä kuin toiset. Enempi kuitenkin mietin tuota kun ei käyttänyt sitä villan omaa saippuaa... siis kun minulle on jostain jäänyt mielikuva että vääränlainen saippua muodostaa villan päälle jonkinlaisen kalvon tai jotain. Voin olla täysin väärässä! hyvä jos olen :P en halua että lapsi palelee sen vuoksi :D
Riippuu villan laadusta ja miten lanka on käsitelty.
Jos neuleessa on konepesu 40 astetta, mitään vahinkoa ei todennäköisesti tapahtunut. Ja lämmittää yhtä lailla kuin ennenkin.
Jos käsipesu ja lanka mahd.lähellä alkuperäistä, vaate on todennäköisesti vanuttunut (kutistunut) yli puolella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin olen villavaatteita joskus tuhonnut. Villalaatujakin on kuitenkin erilaisia, toiset kestää enempi lämpöä kuin toiset. Enempi kuitenkin mietin tuota kun ei käyttänyt sitä villan omaa saippuaa... siis kun minulle on jostain jäänyt mielikuva että vääränlainen saippua muodostaa villan päälle jonkinlaisen kalvon tai jotain. Voin olla täysin väärässä! hyvä jos olen :P en halua että lapsi palelee sen vuoksi :D
Teollisuudessa käytetyt ja kaupan villalangat ovat niin moneen kertaan käsitelty, ettei niissä enää ole villalle ominaista rasvaa.
Villalanka sisältää rasvaa, kun lanka on helläkätisesti käsitelty ja on ns. pässinpökkimää lankaa. Ja kun rasva pestään pois, myös lämmöneristyskyky heikkenee.
Jos on oikeaa villaa, ihan samalla tavalla lämmittää tai enemmänkin, kun on tiivistynyt ( vanunut). Mutta voi olla, että vaikuttaa nyt jotenkin ohuemmalta ... mistäs me tiedämme, millaista villaa se on. Meillä on mennyt vahingossa 60 asteen pyykkiin villasukkia. Toiset kestää sen, toiset kutistuvat minikokoon jo 30 asteessa, viimeistään linkouksessa.
Jotkut käyttävät lapsillakin fleeceä ja muita tekokuituisia vaatteita. Kai nekin jotain lämmittävät, miksi ei sitten väärin pesty villainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan silminnähden. 70% villaa ja 30% akryylia.
Ei se vaate siitä muuksi muutu, jollei kutistunut sopimattomaksi. Nyt tosin lapsi jo kasvanut ulos haslarista ;)
Mutta kuvitteleeko joku täällä, että villassa olisi jäljellä jotain lampaanrasvaa ja siksi muka lämmittäisi oikein pestynä enemmän?
Kyllä ne rasvat ymv ovat jo langaksi käsittelyn aikana poistettu viimeisen päälle. Eivät edes kudontakoneet kestäisi tukkeutumatta lampaanvillarasvaa tai muita villassa olevia roskia.
Jos se menee edelleen lapsen päälle, niin kyllä se lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla samalla metodilla huovutin lapsen villahaalarin. Se ei siinä kunnossa mahtunut edes nukelle.
Sama metodi paitsi että pesin 60 asteessa ja rummussa oli puuvillavaatteiden mukana 1,5 tuntia.
Miesten 100% villapusero kokoa M -> lämmin talvipusero 2-vuotiaalle.
Kyllä se hyvin vielä lämmittää.
Väärät pseuaineet vievät villasta lanoliinin ja se vaikuttaa sekä kestävyyteen että lämmittyävyyteen, mutta ei se kertapesusta tapahdu, vaan vaatii monen vuoden pesut. Ja itse asiassa useimmat ihan tavalliset pesuaineet käyvät villallekin, se on vain tietyt entsyymipesuaineet, mitkä pesevät lanoliinin pois.
ja kyse on siis lapsen sellaisesta väliasusta, mikä laitetaan varsinaisen haalarin alle tuomaan lisälämpöä..