Miksi työttömien vapaaehtoistyötä rajoitetaan, vaikka palkattomiin töihin voidaan pakottaa karenssin uhalla?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut vapaaehtoistyö joka minulle tulee mieleen jota työtön saa tehdä on vähävaraisten ruokajakelu.
Oletko varma asiasta?
"Näin härskisti työtöntä kyykytetään: Leipäjonossa palkatta auttanut sai karenssia"
http://www.ksml.fi/kotimaa/Ty%C3%B6tt%C3%B6mien-vapaaehtoisty%C3%B6st%C…
Höpläätilää. Lukisit koko tekstin etkä pelkkää otsikkoa, joka on tässä tapauksessa harhaanjohtava. Se karenssi annettiin ennen kuin TE-ministeriö antoi selkeän ja järkevän ohjeistuksen vapaaehtoistyöstä vuonna 2013. Artikkelissa kiiteltiin sitä, että kuvatun kaltaiset ylilyönnit on sen myötä historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut vapaaehtoistyö joka minulle tulee mieleen jota työtön saa tehdä on vähävaraisten ruokajakelu.
Oletko varma asiasta?
"Näin härskisti työtöntä kyykytetään: Leipäjonossa palkatta auttanut sai karenssia"
Höpläätilää. Lukisit koko tekstin etkä pelkkää otsikkoa, joka on tässä tapauksessa harhaanjohtava. Se karenssi annettiin ennen kuin TE-ministeriö antoi selkeän ja järkevän ohjeistuksen vapaaehtoistyöstä vuonna 2013. Artikkelissa kiiteltiin sitä, että kuvatun kaltaiset ylilyönnit on sen myötä historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rajoitetaan? Itse olen tehnyt viikossa ainakin yhden päivän vapaaehtoistöitä eikä se mihinkään vaikuta.
Mitäpä jos kertoisit te-toimistolle että vietät yhden työpäivän viikosta vapaaehtoistyössä ja katsoisit mitä tapahtuu.
Mitäpä jos itse ottaisit selvää siitä mitä työttömyysturvalaki sanoo vapaaehtoistyöstä? Ei tarvitse edes googlata, kopioin kohdan suoraan tähän:
4 § (28.12.2012/1001)
Muu kuin työsuhteessa tehty työ
Työnhakijalla on oikeus työttömyysetuuteen tämän lain mukaisesti siltä ajalta, jona hän palkatta osallistuu tavanomaiseen yleishyödylliseen vapaaehtoistyöhön tai tavanomaiseen talkootyöhön.
Työnhakijalla, joka palkatta työskentelee yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.
kerroppa sitten mikä on sellainen yleishyödyllinen vapaaehtoistyö jota ei tehdä normaalina työna? Marjanpoiminta? sorry ei, marjoja poimitaan ammatikseen. Kahvin kaatelu esim. kyläjuhlilla? Sorry ei koska noitakin hommia voi tehdä ammatikseen. Vanhusten avustaminen /ulkoiluttaminen /ruohonleikkuu? Ei todellakaan koska noitakin tehdään ammatikseen. Koirien ulkoiluttaminen? Ei. Lasten hoito? Älä unta nää. Jne.
Lue nyt uudestaan se lainkohta: "Työnhakijalla, joka palkatta työskentelee yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen."
Kuulehan, mikään määrä uudelleenlukemista ei muuta sitä että olet
a: väärässä
b: jankuttamisesta päätellen joko idiootti tai trolli
Kuulehan itse, mikään määrä näsäviisastelua ei muuta sitä että esim. koirien ulkoiluttaminen ei ole sellainen tehtävä, jota tehdään yleisesti työsuhteessa tai yritystoimintana.
http://www.ulkoiluttaja.fi/hinnasto.html
luulisi että semmoinen argumentti on aika hölmö jonka voi kumota sekunnin googlauksella, mutta tarkoituksesi onkin trollata eikä argumentoida
Pitäisikö se sana yleisesti boldata joka kerta erikseen? Totta kai koiria ulkoilutetaan myös työsuhteessa tai yritystoimintana, mutta se on poikkeus eikä sääntö.
Säännöllisyys kai se avainsana noissa on. Itse en uskalla ottaa riskiä. Vaikka todellakin käsittääkseni ne karenssit kumottiin, jossa karenssi napsahti kahvinkeitosta ja kahvitarjoilun hoitamisesta työttömien yhdistyksessä ja toi case leipäjono.
Itseäni ärsyttää vielä enemmän se, että opintoja avoimessa yliopistossa on rajoitettu niin radikaalisti. Avoimen yliopiston opinnot on aikataulutettu siten, että työssäkäyväkin pystyy niitä oman työnsä ohessa tekemään, joten työttömällä olisi runsaasti aikaa rustata hakemuksia ja etsiä töitä vaikka opiskelisi enemmän kuin 5 op kuuukaudessa (keskimäärin). Itse olisin halunnut suorittaa yhden opintokokonaisuuden tässä syksyn aikan, jotta olisin saanut kelpoisuuden hakea keväällä monimuoto-opetukseen ja näin ehkä uuden ammatin, jossa olisi mahdollista työskennellä hieman opintojen ohessa jos niin hyvä tuuri kävisi, että saisi esim. alan sijaisuuksia. Mutta kun ei käy, niin ei käy.
Siis mihin palkattomiin töihin voidaan pakottaa karenssin uhalla? Vapaaehtoistöihin siis? Kysymys on tosi outo...
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin palkattomiin töihin voidaan pakottaa karenssin uhalla? Vapaaehtoistöihin siis? Kysymys on tosi outo...
Oletko koskaan kuullut työkokeilusta?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut työttömänä vuodesta 2010, kuusi vuotta. Olen 31v. ja elämäni kunnossa, lapsetkin viettää päivänsä koulussa.
Yhdelle "työllistymiskurssille" olen osallistunut, muuten olen saanut olla ihan rauhassa.Kävisin mielelläni ulkoiluttamassa vanhuksia vanhainkodissa, on kävelymatkan päässä ja vieressä on upea ranta jossa olisi helppo pörräillä pyörätuolillakin. Sattumoisin olen myös koulutettu lähihoitaja. Miksi en tätä tee?
Koska se katsottaisi säännölliseksi työnteoksi ja menettäisin työttömyysetuuteni?!? Kysyin työkkäristä ja vastaus oli tämä. Ei saa niin ei. Voisivat vielä huomata siellä vanhainkodissa miten kiva ja osaava olen ja palkata minut ihan oikeastikin, eihän tätä nyt kukaan halua?!?
Nyt sitten siivoilen, shoppailen, urheilen ja kokkailen päivät kotosalla. En ole enää vuosiin lähetellyt hakemuksia, en kelpaa edes haastatteluihin.
Mitä järkeä, kysynpä vaan?!
-tylsistynyt N31
Sinut on laitettu siihen 2 luokkaan, kun saat olla rauhassa. Mistähän se johtuu?
Ei vapaaehtoistyötä rajoiteta. Siltä ajalta ei vaan saa päivärahaa, kuten ei saa myöskään tulevaisuudessa jos aikoo kuitata 18 tunnin työvelvoitteen.
Ei ole mitään ristiriitaa käytäntöjen välillä.
"Työmalli" 18 h, tehdään tietysti niin ettei ole kannattavaa olla vapaaehtosityössä koska lovi kukkarossa on isompi kuin omavastuupäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut työkokeilusta?
Juu, mutta väitätkö, että työkokeiluun voidaan pakottaa karenssin uhalla? Taidat olla todella tyhmä sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rajoitetaan? Itse olen tehnyt viikossa ainakin yhden päivän vapaaehtoistöitä eikä se mihinkään vaikuta.
Mitäpä jos kertoisit te-toimistolle että vietät yhden työpäivän viikosta vapaaehtoistyössä ja katsoisit mitä tapahtuu.
Mitäpä jos itse ottaisit selvää siitä mitä työttömyysturvalaki sanoo vapaaehtoistyöstä? Ei tarvitse edes googlata, kopioin kohdan suoraan tähän:
4 § (28.12.2012/1001)
Työnhakijalla on oikeus työttömyysetuuteen tämän lain mukaisesti siltä ajalta, jona hän palkatta osallistuu tavanomaiseen yleishyödylliseen vapaaehtoistyöhön tai tavanomaiseen talkootyöhön.
Työnhakijalla, joka palkatta työskentelee yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.
Vanhusten ulkoiluttaminen on juuri sellaista työtä, jota tehdään yleisesti työsuhteessa. Näin meille selitettiin laitoksessa sitä tilannetta, kun vanhus istui sisällä eikä kukaan ehtinyt ulkoiluttaa, eikä edes harjoittelija saanut sitä tehdä, saati sitten vapaaehtoinen. Kiellettyä on myös työskentely jonkun yleishyödyllisen järjestön kirpputorilla. Tästä oli kai joku virallinen päätös, kun kirpparin kahvinkeittäjä menetti työttömyyskorvauksen.
Sen sijaan seurakunnan työttömille järjestettyyn tilaisuuteen osallistuminen vapaaehtoisena talkoolaisena oli sallittua. Käry kävi, mutta työttömyyskorvaustani en menettänyt.
Työtön saa jokatapauksessa vahemmän peruspäivärahaa, kuin mikä riittää elämiseen suomalaisten vuokrien ja kustannusten jälkeen. Ei siinä miljoonan suomalaisen toimeentulotuki rumbassa mikään karenssi tai uhkailu vaikuta. Järjestelmä on jo pohjalla eikä uhkailu sitä muuta. Ratkaisu olisi lisätä 100 euroa, työttömyyspäivärahoihin. Eu:kin(euroopan neuvosto) on moittinut Suomea toimeentulotuen säännöllisyydestä(noin 100 euroa kk) ja työttömyyspävärahojen riittämättömyydestä(noin sata euroa kk liian vähän).
Ap, mihin palkattomiin töihin pakotetaan?
Jos kaikki nyt tekisivät vapaaehtoistöitä siellä sun täällä halunsa mukaan niin yrityksillähän ei olisi enää ilmaistyövoimaa reservissä. Eihän sellainen käy!
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisyys kai se avainsana noissa on. Itse en uskalla ottaa riskiä. Vaikka todellakin käsittääkseni ne karenssit kumottiin, jossa karenssi napsahti kahvinkeitosta ja kahvitarjoilun hoitamisesta työttömien yhdistyksessä ja toi case leipäjono.
Itseäni ärsyttää vielä enemmän se, että opintoja avoimessa yliopistossa on rajoitettu niin radikaalisti. Avoimen yliopiston opinnot on aikataulutettu siten, että työssäkäyväkin pystyy niitä oman työnsä ohessa tekemään, joten työttömällä olisi runsaasti aikaa rustata hakemuksia ja etsiä töitä vaikka opiskelisi enemmän kuin 5 op kuuukaudessa (keskimäärin). Itse olisin halunnut suorittaa yhden opintokokonaisuuden tässä syksyn aikan, jotta olisin saanut kelpoisuuden hakea keväällä monimuoto-opetukseen ja näin ehkä uuden ammatin, jossa olisi mahdollista työskennellä hieman opintojen ohessa jos niin hyvä tuuri kävisi, että saisi esim. alan sijaisuuksia. Mutta kun ei käy, niin ei käy.
Ei ole mitenkään vaikea venyttää avoimen opintoja siten, että KESKIMÄÄRIN opintopisteet jäävät alle 5 op/ kuukausi.
Toiseksi avoimen opintosuoritukset eivät ole julkista tietoa ja sinun ei tarvitse edes ilmoittaa niitä. Olen tavannut työttömän, joka suoritti opettajan pedagosia ja toisen, joka sai karenssin kumotuksi vastaavassa tapauksessa sillä perusteella, että opiskelu ei ollut sitovaa eikä estänyt kokoaikatyön vastaanottamista.
Sinä ehkä saisit työllistymistä edistävät opinnot omaehtoisiksi opinnoiksi, jos ne selvästi parantaisivat työnsaantimahdollisuuksia. Yhtenä esimerkkinä aiemman tutkinnon lisäksi suoritettavat aineopinnot sellaisessa aineessa, jossa on tietyt kelpoisuusehdot esim. sosiaalityössä: "ylempi korkeakoulututkinto ( missä tahansa aineessa) ja vähintään x opintoviikkoa/-pistettä ..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 § (28.12.2012/1001)
kerroppa sitten mikä on sellainen yleishyödyllinen vapaaehtoistyö jota ei tehdä normaalina työna? Marjanpoiminta? sorry ei, marjoja poimitaan ammatikseen. Kahvin kaatelu esim. kyläjuhlilla? Sorry ei koska noitakin hommia voi tehdä ammatikseen. Vanhusten avustaminen /ulkoiluttaminen /ruohonleikkuu? Ei todellakaan koska noitakin tehdään ammatikseen. Koirien ulkoiluttaminen? Ei. Lasten hoito? Älä unta nää. Jne.
Lue nyt uudestaan se lainkohta: "Työnhakijalla, joka palkatta työskentelee yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen."
Kuulehan, mikään määrä uudelleenlukemista ei muuta sitä että olet
a: väärässä
b: jankuttamisesta päätellen joko idiootti tai trolli
Kuulehan itse, mikään määrä näsäviisastelua ei muuta sitä että esim. koirien ulkoiluttaminen ei ole sellainen tehtävä, jota tehdään yleisesti työsuhteessa tai yritystoimintana.
http://www.ulkoiluttaja.fi/hinnasto.html
luulisi että semmoinen argumentti on aika hölmö jonka voi kumota sekunnin googlauksella, mutta tarkoituksesi onkin trollata eikä argumentoida
Pitäisikö se sana yleisesti boldata joka kerta erikseen? Totta kai koiria ulkoilutetaan myös työsuhteessa tai yritystoimintana, mutta se on poikkeus eikä sääntö.
Koitahan nyt pikkuhiljaa tajuta että kyse ei ole siitä miten sinä tuon tulkitset siellä kotisohvallasi vaan miten te-toimiston virkailija tuon tulkitsee. Siitä on riittävästi esimerkkejä julkisuudessa ja tässä ketjussakin. Sinun tulkinnoillasi ei ole merkitystä varsinkin kun ne eroavat te-toimiston virkalijoiden tekemistä käytännön tulkinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään vaikea venyttää avoimen opintoja siten, että KESKIMÄÄRIN opintopisteet jäävät alle 5 op/ kuukausi.
Toiseksi avoimen opintosuoritukset eivät ole julkista tietoa ja sinun ei tarvitse edes ilmoittaa niitä. Olen tavannut työttömän, joka suoritti opettajan pedagosia ja toisen, joka sai karenssin kumotuksi vastaavassa tapauksessa sillä perusteella, että opiskelu ei ollut sitovaa eikä estänyt kokoaikatyön vastaanottamista.
Sinä ehkä saisit työllistymistä edistävät opinnot omaehtoisiksi opinnoiksi, jos ne selvästi parantaisivat työnsaantimahdollisuuksia. Yhtenä esimerkkinä aiemman tutkinnon lisäksi suoritettavat aineopinnot sellaisessa aineessa, jossa on tietyt kelpoisuusehdot esim. sosiaalityössä: "ylempi korkeakoulututkinto ( missä tahansa aineessa) ja vähintään x opintoviikkoa/-pistettä ..."
Nyt on vähän liikaa mututietoa :( Jos haluaa saada työttömyysetuutta ja opiskella sivutoimisesti, niin silloin on pakko esittää opiskelusuunnitelma TE-toimistoon ja vastattava kirjallisesti selvityspyyntöön. Mitään karenssia opiskelusta ei aseteta, vaan työttömyysetuutta ei makseta opintojen aikana.
Omaehtoisesti työttömyysturvalla ei voi opiskella, jos opinnot ovat alkaneet ennen TE-toimistolta saatua lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki nyt tekisivät vapaaehtoistöitä siellä sun täällä halunsa mukaan niin yrityksillähän ei olisi enää ilmaistyövoimaa reservissä. Eihän sellainen käy!
Mistä ilmaistyövoimasta täällä puhutaan?
Mihin palkattomaan pakotetaan?
Aha :D
Aika huono mielikuvitus.