Lätsä päässä syövät parikymppiset
Seuraavalla kerralla kun näen ravintolassa (eikä missään mäkkärissä) lätsä päässä syöviä teinejä, tai kuten äsken, parikymppisiä jätkiä, niin aion mennä sanomaan heille pari sanaa.
Ravintolassa se ei ole enää oma asia, vaan yleinen kohteliaisuus/pukeutumiskysymys. Ei ilman paitaa, eikä lakki päässä!
Kommentit (67)
Tosimies12345 kirjoitti:
Seuraavalla kerralla kun näen ravintolassa (eikä missään mäkkärissä) lätsä päässä syöviä teinejä, tai kuten äsken, parikymppisiä jätkiä, niin aion mennä sanomaan heille pari sanaa.
Ravintolassa se ei ole enää oma asia, vaan yleinen kohteliaisuus/pukeutumiskysymys. Ei ilman paitaa, eikä lakki päässä!
Älä tule sitten mulle nillittään.
Pidän lippistä päässä koska hiljatain leikatun aivokasvaimen vuoksi arpi näkyy.
Onneksi en ole enää parikymppinen! Olisi varmaan todella vaikea löytää kunnon mies, jolla on käytöstavat hallussa. Mutta ilmeisesti se puute ei haittaa noita parikymppisiä pissaliisoja. Eipä ne kyllä käytöstapoja itsekään hallitse.
Nykyaika jne...
Vaikka se koville ottaakin, tavat muuttuu. Ja hyvä niin.
Kyllä se peruukistakin luopuminen on ollut aikanaan moukkamaisuuden huippu joillekkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan teille työttömille tiedoksi että en palkkaa ketään jolla on sisällä hattu päässä. Eli jos meni paikka ohi syy saattaa olla minussa.
En olisi halunnutkaan moiseen kiukkuperse työpaikkaan. win-win.
Sitten vielä ihmetellään kun nuorisoa on joukottain työttömänä. Ei mikään ihme, kun käytöstapojen hallinta on rappeutunut, kuten jo tämäkin ketju osoittaa. Nykyään kun on vara mistä valita työntekijöitä niin totta kai otetaan niitä, jotka osaavat käyttäytyä. Tuo lippiksen ruokaillessa pitäminen on vain yksi asia, käytöstapojen puuttuminen on yleensä sellaisilla ihmisillä laajempaakin. Se on ihan asennekysymys, että ajatellaan noin että noudatan vain sellaisia juttuja, joista itse tykkään. Se asenne valitettavasti ulottuu sitten muuhunkin, mikä on erittäin huono asia töitä hakiessa ja työelämässä yleensäkin.. Esimerkiksi asiakaspalveluammattiin ei tulisi mieleenkään ottaa henkilöä, jolla on puutteita näissä asioissa. Koska on tosiaan varaa valita parhaat.
Ja koska tässä ketjussa osalla on myös luetunymmärtämishäiriöitä niin korostan vielä, että kyse ei ole yhdestä lippiksestä vaan asenteesta, joka tällaisen käytöksen kautta ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan teille työttömille tiedoksi että en palkkaa ketään jolla on sisällä hattu päässä. Eli jos meni paikka ohi syy saattaa olla minussa.
Paremmissa ravintoloissa kokilla on päässään kokinhattu.
Niinkö? :D
Vanhojen käytöstapojen mukaan naisten kuuluu syödä hattu päässä jos ovat ravintolassa tai kahvilassa ennen kello kuutta.
Miehillä se pipa ei tietenkään ole aasiallinen
En suosittele, teet itsestäsi naurunalaisen. Ja mitä enemmän suutut, sitä enemmän sulle nauretaan ja kuulostat siltä ettet sitä kestä.
Onko kukaan vielä kertonut, miksi hatutta syömistä pidetään hyvänä käytöstapana?
Vai perustellaanko tuo vaan tuolla, että se on hyvää käytöstä siksi?
Ennen oli myös käytöstapana, että miehellä oli niskapituinen tukka ja naisilla käsineet kädessä.. jne. Ei niitäkään enää toteuteta. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi halunnutkaan moiseen kiukkuperse työpaikkaan. win-win.
No sitä voit miettiä sitten kun olet viidettä vuotta työttömänä. Nykyään työnantajilla on varaa valita työntekjiänsä. Työntekijöillä taas ei juurikaan ole varaa valita työpaikkojaan, joten tilanne ei sinun kannaltasi ole todellakaan win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikäs siinä muuten on niin kamalaa, että syödään lakki päässä? Mikä siinä tavan taustalla on? Jos tavan taustalla ei ole mitään syytä ja sitä noudatetaan vain vanhasta tottumuksesta, niin kyseessä on A-luokan typeryyttä.
Niin, miksiköhän me syömme ruokailuvälineillä eikä sormin? Miksi syödään lautaselta eikä kaukalosta? Miksi ylipäänsä syödään pöydän ääressä, kun voi syödä lattialla?
Mä oon syönyt kohta kuukauden joko lattialla säkkituolissa tai sängyllä istuen. Ei tää niin kamalaa oo. :D Ruokapöytä jäi exälle erossa.
-N21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudatan mielelläni sellaisia tapoja, joissa on järkeä. Ruoka suussa syöminen, hygieniajutut yms., mutta minäkään en ymmärrä, miksei hattu päässä voisi syödä ja miksi se niin häiritsee. Joku opittu juttu, jota ei koskaan kyseenalaisteta, "mutku iteki sain lapsena selkäsaunan tämän takia niin näin se vaan on ja on aina oltava!!"
Et varmaan myöskään tervehdi ihmisiä? Etkä kiitä etkä pyydä anteeksi? Piereskelet varmaan myös julkisella paikalla ja röyhtäilet? Et ikinä pidä ovea auki kenellekään perässäsi tulevalle? Etuilet jonoissa? Kun menet vaikkapa synttäreille, et vie lahjaa? Juhliin menet arkivaatteissa?
Miksi on epäkohteliasta pitää hattua sisällä mutta ulkona se on ok? Miksi naiset saavat pitää hattua, mutta miehet eivät? Se on ihan yhtä lailla asuste miehillekin. Jotain pipon käyttämistä ihmettelisin, mitta eipä sekään mun persettä kutita.
Tosimies12345 kirjoitti:
No hyvä että ei koske minua olen nimittäin jo yli 50 vuotias ja viime aikoina olen syönyt ravintolassa lippis päässä.
Satuin joku viikko sitten saamaan auto-onnettomuudessa aika läjän tikkejä päähäni. Toisaalta enhän elä missään Suomessa, jossa toisten päähineet on isokin juttu.
^ ja sanoin jo noudattavani sellaisia käytöstapoja, jotka koen järkeviksi. Sanon kiitos ja ole hyvä, en puhu ruoka suussa jne. Sen sijaan pukeutumiseni ei kuulu muille enkä ymmärrä, miksi hatun käyttäminen tekee minusta epäkohteliaan. Se on ihan normaali asuste, ei millään tavalla asiaton tai loukkaava.
Joku on vain päättänyt ilman perustetta, että sitä nyt vaan ei saisi pitää ja sillä hyvä. Jos on joku muu perustelu, niin olen valmis harkitsemaan kantaani asiaan uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on epäkohteliasta pitää hattua sisällä mutta ulkona se on ok? Miksi naiset saavat pitää hattua, mutta miehet eivät? Se on ihan yhtä lailla asuste miehillekin. Jotain pipon käyttämistä ihmettelisin, mitta eipä sekään mun persettä kutita.
Hatun päästä ottaminen on ikivanha kunnioituksen osoitus, se on siis ollut länsimaisen kulttuurin osa vähintään keskiajalta asti. Ulkona tapa typistyy siihen, että tervehdittäessä koskeketaan hatunreunaa ikäänkuin osoitukseksi siitä, että ottaisin sen pois jos voisin koska kunnioitan kyllä sinua, mutta kun täällä ulkona nyt on tämä ilmasto (kylmä, tuuli sade aurinko) jota vastaan tarvitaan suojaa.
Naiset saavat pitää hattua, koska kunniallisen aikuisen naisen tässä kulttuurissa on pitänyt peittää päänsä. Raamattuhan käskee. Koska kunnioituksen osoitus kääntyy sukupuolen myötä toisin on, nainen osoittaa kunnioittavansa toista ja samalla vaativansa kunnioitudta pitämällä hattua, kun taas mies osoittaa kunnioitusta ja vaativansa kunnioitusta ottamalla hatun pois sisään tullessaan. Kyse on tavallaan siis ihmisarvon tunnustamisesta. Vain Jumala ja Kuningas pitävät hatun (tai kruunun) päässään aina ja väistäkin jälkimmäinen ottaa sen pois kuoleman kohdatessaan.
Niin ja kveekarit ja kommunistit. Ensimmäiset siksi, että julistivat vain Jumalan ansaitsevan kunnioitusta ja kommunistit siksi, etteivät uskoneet kenenkään tai minkään ansaitsevan kunnioitusta.
Nyt joku sanoo, ettei kunnioituksen osoittaminen ole mikään syy eikä selitys, mutta on se. Vai onko sun mielestä hyvä kulkea ympäriinsä julistaen, että "minä EN muuten kunnioita teitä paskankaan vertaa, vaan halveksin kaikkia"?
Vierailija kirjoitti:
Jos tulet minulle aukomaan päätäsi oikein ravintolassa, valitan hovimestarille ja portieeri tulee heittämään sinut ulos.
Lohdullista tässä on se että jos puhutaan oikeasta ravintolasta, siis ei mistään mäkkäristä yms. niin sinä lippispoju et pääse sinne edes sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hatun päästä ottaminen on ikivanha kunnioituksen osoitus, se on siis ollut länsimaisen kulttuurin osa vähintään keskiajalta asti. Ulkona tapa typistyy siihen, että tervehdittäessä koskeketaan hatunreunaa ikäänkuin osoitukseksi siitä, että ottaisin sen pois jos voisin koska kunnioitan kyllä sinua, mutta kun täällä ulkona nyt on tämä ilmasto (kylmä, tuuli sade aurinko) jota vastaan tarvitaan suojaa.
Naiset saavat pitää hattua, koska kunniallisen aikuisen naisen tässä kulttuurissa on pitänyt peittää päänsä. Raamattuhan käskee. Koska kunnioituksen osoitus kääntyy sukupuolen myötä toisin on, nainen osoittaa kunnioittavansa toista ja samalla vaativansa kunnioitudta pitämällä hattua, kun taas mies osoittaa kunnioitusta ja vaativansa kunnioitusta ottamalla hatun pois sisään tullessaan. Kyse on tavallaan siis ihmisarvon tunnustamisesta. Vain Jumala ja Kuningas pitävät hatun (tai kruunun) päässään aina ja väistäkin jälkimmäinen ottaa sen pois kuoleman kohdatessaan.
Niin ja kveekarit ja kommunistit. Ensimmäiset siksi, että julistivat vain Jumalan ansaitsevan kunnioitusta ja kommunistit siksi, etteivät uskoneet kenenkään tai minkään ansaitsevan kunnioitusta.
Nyt joku sanoo, ettei kunnioituksen osoittaminen ole mikään syy eikä selitys, mutta on se. Vai onko sun mielestä hyvä kulkea ympäriinsä julistaen, että "minä EN muuten kunnioita teitä paskankaan vertaa, vaan halveksin kaikkia"?
Hyviä tapoja, miksi muut hatun käyttösäännöt ja tavat on hyväksyttyä unohtaa, muttä tämä on sitten joku ehdoton juttu että hattu päässä ei miehet saa syödä.
Ennenhän jos aikuinen mies käveli ulkona ilman hattua se oli äärettömän epäsopivaa ja liittyy hyviin tapoihin yhtä epäloogisesti kuin että hattu päässä ei syödä.
Tämä tapa että paljain päin ei olla ulkona oli vielä 80 luvulla käytössä armeijassa, mutta en ole kuullut sen jälkeen kenenkään huomattavan ketään miestä siitä että liikkuu ulkona ilman hattua tapojen vastaisesti. Toki äidit lapsilleen tästä sanovat kesällä auringon takia ja talvella pakkasen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikäs siinä muuten on niin kamalaa, että syödään lakki päässä? Mikä siinä tavan taustalla on? Jos tavan taustalla ei ole mitään syytä ja sitä noudatetaan vain vanhasta tottumuksesta, niin kyseessä on A-luokan typeryyttä.
Niin, miksiköhän me syömme ruokailuvälineillä eikä sormin? Miksi syödään lautaselta eikä kaukalosta? Miksi ylipäänsä syödään pöydän ääressä, kun voi syödä lattialla?
Mä oon syönyt kohta kuukauden joko lattialla säkkituolissa tai sängyllä istuen. Ei tää niin kamalaa oo. :D Ruokapöytä jäi exälle erossa.
-N21
Minulla ei ole koskaan ollut ruokapöytää ja olen jo 56-vuotias.
No se lakin pitäminen sisällä on siitä syystä urpoa käytöstä, koska lakki on ulkovaate eikä sisällä olla muissakaan ulkovaatteissa.