Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vettä pitäisi juoda jokin tietty litramäärä päivässä?

Vierailija
05.10.2016 |

Ihminen on niin hieno järjestelmä, että se itse ilmoittaa janon muodossa, milloin pitää juoda.

En oikein ymmärrä, miksi aina saarnataan sitä, että pitäisi juoda niin ja niin paljon päivässä. Eihän normaalissa arkielämässä tällaiselle vahtaamiselle ole mitään tarvetta.

Poikkeustilanteet ovat toki asia erikseen, esim. matkustaminen trooppisen ilmaston maahan tai sairaudet.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ihminen on hieno järjestelmä paitsi tropiikissa, jossa se ei ole?

Vierailija
2/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tropiikki nyt ei sillai ole ihmisen paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis ihminen on hieno järjestelmä paitsi tropiikissa, jossa se ei ole?

Kun kylmän ilmaston asukas matkustaa tropiikkiin, järjestelmä ei välttämättä pelaa. Nestehukka saattaa yllättää kuumuudessa.

Vierailija
4/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mene päivässä välttämättä lähellekään edes litraa nestettä, enkö ymmärrä porukkaa, joka juo joka paikassa ja koko ajan. Ihan hyvin olen pärjännyt juomalla vain janooni, enkö edes tiedä mitä "suositukset" nestemäärälle ovat. N42

Vierailija
5/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jano on jo merkki nestevajauksesta. Ihmisen keho ei siis osaa ennustaa nestevajausta, vaan se vain ilmoittaa siitä.

Vierailija
6/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan muista eläimist', kuten kissoista, undulaateista ja virtahevoista, joille kukaan ei ole opettanut montako litraa pitää juoda :-(

Vierailija
7/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin juonkin janoon, silti niitä litroja kertyy 2,5-3.

Vierailija
8/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon vettä yhden lasillisen päivässä. Ei janota oikeastaan koskaan. Joskus tosi harvoin, ehkä kerran vuodessa, tulee jano, ja silloin voi mennä kolmekin lasillista putkeen. 

Vierailija
9/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jano kertoo jo siitä että olet hieman kuiva. Eli pitäisi juoda niin ettei janon tunnetta kerkeä tulemaa. Ihminen on suurin osa vettä, joten vettä on juotava paljon :)

Vierailija
10/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan juo jos ei janota. Ihan terveenä olen elänyt 50 vuotta, vaikken ole kertaakaan litroja laskenut enkä vesipulloa kanniskellut muualla kuin tropiikissa. 

Vierailija
11/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei mene päivässä välttämättä lähellekään edes litraa nestettä, enkö ymmärrä porukkaa, joka juo joka paikassa ja koko ajan. Ihan hyvin olen pärjännyt juomalla vain janooni, enkö edes tiedä mitä "suositukset" nestemäärälle ovat. N42

Kehosi on jo tottunut tähän "nestehukkaan". Ihmisen keho kuitenkin pystyy mukautumaan hyvin. Jos alkaisit juomaan sen 2 litraa päivässä, saatat huomata että voit paremmin. Joa on ylipainoa niin kilojakin lähtee paremmin juomalla ja maha toimii myös paremmin.

Kunnon saarna, mutta näin se menee :D

Vierailija
12/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehosi on jo tottunut tähän "nestehukkaan". Ihmisen keho kuitenkin pystyy mukautumaan hyvin. Jos alkaisit juomaan sen 2 litraa päivässä, saatat huomata että voit paremmin. Joa on ylipainoa niin kilojakin lähtee paremmin juomalla ja maha toimii myös paremmin.

Kunnon saarna, mutta näin se menee :D

Mihin se perustuu että vedenjuominen edistää painonpudotusta? Mä joskus juon enemmän ja seurauksena on se että pitää juosta ihan jatkuvasti pissalla.

Vierailija
13/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en juo paljoa. Aamulla kahvikupin, lounaalla ehkä 3 dl vettä. Ilalla ruuan kanssa 2 dl vettä, mahdollisesti kahvia vielä. Vettä juon yhteensä ehkä 0,5 litraa päivässä, en vaan jaksa kertakaikkiaan juoda enempää ja inhoan jatkuvaa pissahätää. En juo mitään limsojakaan tai mehuja oikeastaan ikinä. Olen hoikka ja terve. Uskon siihen että elimistö kyllä kertoo kun pitää juoda.

Vierailija
14/14 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joisin  mielelläni enemmän vettä, mutta kun jopa huoneenlämpöisen veden juonti aiheuttaa hervottoman palelun ja puolen tunnin välein saa juosta vessassa. Eihän tuo lämpimällä niin haittaa, mutta talvisin  kun on muutenkin kipeä ja kylmissään, ei huvita lisätä tuota palelua ja jatkuvaa vesassa ravaamista. Litkin kyllä teetä (ei makeutusta),  mutta pelkkää vettä en vaan pysty juomaan... Litra menee just ja just kesäisin :(