Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas lähti 750 työpaikkaa

Vierailija
05.10.2016 |

Hella 165
Fujitsu 400
Ericksson 175 (max)
http://www.hs.fi/talous/a1475553995180
http://www.hs.fi/talous/a1475554152349
http://www.ess.fi/uutiset/talous/art2307475

Tuosta +750 työpaikkamenetyksen saldosta juuri mikään ei johdu työn loppumisesta vaan siitä, että työ siirretään halvemman kustannustason maahan.

Pelottaako muita oman työpaikkansa puolesta? Itseäni huolestuttaa, vaikka mitään merkkejä ei irtisanomisesta vielä ole. Nuokin työpaikat ovat usean keskiluokkaisen duuneja, nyt kato käy asiantuntija tehtävistä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on hallituksen saldo tähän asti työpaikkojen luomisessa?

Vierailija
2/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hella 165

Fujitsu 400

Ericksson 175 (max)

http://www.hs.fi/talous/a1475553995180

http://www.hs.fi/talous/a1475554152349

http://www.ess.fi/uutiset/talous/art2307475

Tuosta +750 työpaikkamenetyksen saldosta juuri mikään ei johdu työn loppumisesta vaan siitä, että työ siirretään halvemman kustannustason maahan.

Pelottaako muita oman työpaikkansa puolesta? Itseäni huolestuttaa, vaikka mitään merkkejä ei irtisanomisesta vielä ole. Nuokin työpaikat ovat usean keskiluokkaisen duuneja, nyt kato käy asiantuntija tehtävistä.

Huom Suomella ei ole mitään mahkuja kilpailla jonkun kehitysmaan hinnoissa. Täällä elintarvikkeet, vuokrat ja eläminen ylipäätään maksaa niin paljon, ettei pysty tekemään ilmaiseksi töitä ja pysymään hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon päälle vielä CGI 215 - joka siis oli yt:n lopputulos ja julkaistu vähän aikaisemmin. 

Rakennemuutos on hurja, ja toki hieman hirvittää. Toisaalta varsinkin IT-puolella työpaikkoja myös syntyy, että toiveissa on, että saldo pysyy plussan puolella. Toki jokaisessa irtisanomisessa lähtee myös niitä joilla taidot on vanhassa teknologiassa ja jos ikä alkaa painaa, niin yksilötason tragedioita varmasti syntyy. 

Vierailija
4/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lähtee parin viikon päästä puolet porukasta. Sitä vaan ei näy uutisissa kun ei olla pörssissä.

Niitä isoja irtisanomisia on paljon enemmän kuin uutisissa kerrotaan.

Vierailija
5/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä pelottanut koska tiedän että löydän aina jotain työtä tai sitten teen kotona pimeästi autoremontti,mutta kesällä loukkaannuin työtapaturmassa,käsivamman takia en pysty tekemään oikein mitään ja todennäköisesti työtkin loppuu.

paskinta koko asiassa on etten pysty tekemään mitään hommia mitä aikaisemmin olen tehnyt,en tiedä kauan kuntoutumisessa menee eikä käsi silti ikinä palaudu normaaliksi.

tulevaisuus näyttää siltä että kaikki pitää myydä pois ja muuttaa paikalliseen vuokraslummiin.

Vierailija
6/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen finanssialalla asiantuntijatehtävissä ja uskon että viimeistään 2020 on 80℅ alan töistä kadonnut kokonaan. Käytännössä jäljelle jää muutama koodari ja ylin johto nostamaan bonareita. Tästä löytyy hyviä esimerkkejä maailmalta.

Itse varmaankin vaihdan alaa liikuntapalveluiden puolelle. Niiden myymiselle luulisi olevan tarvetta. Tai sitten jotain robotiikan myyntiä, pitänee käydä vielä DI paperit lukemassa.

Vierailija
7/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai daatana suvvakit poistaa kommentteja.

Vierailija
8/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai daatana suvvakit poistaa kommentteja.

Lääkkeet.

Vierailija
9/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää mitään. Suomi saa vielä 4 - 5 vuotta lainaa.

Vierailija
10/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ikinä pelottanut koska tiedän että löydän aina jotain työtä tai sitten teen kotona pimeästi autoremontti,mutta kesällä loukkaannuin työtapaturmassa,käsivamman takia en pysty tekemään oikein mitään ja todennäköisesti työtkin loppuu.

paskinta koko asiassa on etten pysty tekemään mitään hommia mitä aikaisemmin olen tehnyt,en tiedä kauan kuntoutumisessa menee eikä käsi silti ikinä palaudu normaaliksi.

tulevaisuus näyttää siltä että kaikki pitää myydä pois ja muuttaa paikalliseen vuokraslummiin.

Hah, ehkä opit jotain elämäsät siellä vuokraslummissa.

Vierailija
11/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla joka törmää aina ensimmäisenä talouden muutoksiin.

Tehdään ja myydään tuotteita joihin teollisuus investoi silloin kun menee hyvin tai näkymät ovat hyvät. Silloin kun alkaa mennä huonommin tai ennusteet näyttävät kehnoilta lopettavat ensimmäisenä sen tuoteryhmän ostamisen mitä valmistamme, sillä ovat isoja investointeja, puhutaan miljoonakaupoista, eikä niille ole tarvetta jos tuotanto seisoo.

Yleensä se menee niin että jos alallani on irtisanomisia niin pian niitä on enemmän muillakin aloilla. Ja päinvastoin, jos alallani palkataan paljon väkeä niin sama näkyy pian muillakin aloilla.

Nyt on meillä taas isot yt:t. 😞

Vierailija
12/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen finanssialalla asiantuntijatehtävissä ja uskon että viimeistään 2020 on 80℅ alan töistä kadonnut kokonaan. Käytännössä jäljelle jää muutama koodari ja ylin johto nostamaan bonareita. Tästä löytyy hyviä esimerkkejä maailmalta.

Itse varmaankin vaihdan alaa liikuntapalveluiden puolelle. Niiden myymiselle luulisi olevan tarvetta. Tai sitten jotain robotiikan myyntiä, pitänee käydä vielä DI paperit lukemassa.

Robotiikka ja automaatio yleensä notkahtavat pahasti aina kun talousnäkymät heikkenee. Hyvin menee vain jos muillakin menee. Aika tuulista on siinä bisneksessä.

Vierailija
13/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua on että eilen oli myös Taloussanomissa iso uutinen että jonkun raportin mukaan Suomi on EU:n eniten investointeja vetävä maa. Siis samaan aikaan kun oli 2 isoa yt-uutista, ja molemmissa syynä tuotannon siirto halvempiin maihin (Fujitsu siirtää halvempiin, ja myös LED-valmistaja Hella siirtää Romaniaan). 

Itse olen it-alalla ja tilanne on oikeasti huolestuttava. Tiedän monia, monia kokeneita asiantuntijoita joilla DI:n tai FM:n paperit ja töitä ei vaan saa. Ja sitten lehdet puhuu it-alan työvoimapulasta. Kuulostaa ihan huonolta vitsiltä. Pulaa on lähinnä jostain taruolennoista eli alle kolmikymppisistä, halvalla tekevistä, mutta myös erittäin kokeneista ja kaikki tekniikat maan ja taivaan väliltä osaavista. Tavallinen vaikka nelikymppinen Javakoodari ei tunnu kelpaavan kellekään.

Vierailija
14/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmatta päivää työttömänä ja pelottaa.... 😕 Korkea koulutus ja 15v työkokemusta mutta ikää 42v eli liian vanha työmarkkinoille. Jos ei olisi perhettä, lähtisin ulkomaille... Mitä teen seuraavat 20 vuotta kun tässä maassa olen yli-ikäinen työelämään ja en suostu ilmaistöihin...

Vierailija
15/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
16/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ericsson ajaa vähitellen alas Oulun-yksikkönsä, nyt irtisanotaan 40

http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/ericsson-ajaa-vahitellen-alas-oulun…

No nyt on YT-viikko saatu hyvin käyntiin. Positiivista pöhinää!

Vierailija
17/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ericsson ajaa vähitellen alas Oulun-yksikkönsä, nyt irtisanotaan 40

http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/ericsson-ajaa-vahitellen-alas-oulun…

No nyt on YT-viikko saatu hyvin käyntiin. Positiivista pöhinää!

Oli siis jo aiemmin mainittuna, mutta Oulu autioituu nopeammin kuin Arina ehtii rakentaa uuden marketin.

Vierailija
18/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää, suomalainen työryhmä nro 472 on juuri kertonut suomalaisille että Suomi on euromaiden paras investointikohde.

http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2016/10/04/raportti-suomi-houkutt…

Kyllä kohta talous raketoi kun himaset ynnä muut kertoo meille miten asiat on. Älkäämme kyseenalaistako.

Vierailija
19/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua on että eilen oli myös Taloussanomissa iso uutinen että jonkun raportin mukaan Suomi on EU:n eniten investointeja vetävä maa. Siis samaan aikaan kun oli 2 isoa yt-uutista, ja molemmissa syynä tuotannon siirto halvempiin maihin (Fujitsu siirtää halvempiin, ja myös LED-valmistaja Hella siirtää Romaniaan). 

Itse olen it-alalla ja tilanne on oikeasti huolestuttava. Tiedän monia, monia kokeneita asiantuntijoita joilla DI:n tai FM:n paperit ja töitä ei vaan saa. Ja sitten lehdet puhuu it-alan työvoimapulasta. Kuulostaa ihan huonolta vitsiltä. Pulaa on lähinnä jostain taruolennoista eli alle kolmikymppisistä, halvalla tekevistä, mutta myös erittäin kokeneista ja kaikki tekniikat maan ja taivaan väliltä osaavista. Tavallinen vaikka nelikymppinen Javakoodari ei tunnu kelpaavan kellekään.

Ne "investoinnit" ovat yleensä sitä, että joku ulkomaalainen ostaa valmiin firman. Ei se ole kansantalouden kannalta mikään investointi, vaikka se ostajalle onkin.

Vierailija
20/23 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös it-alalle valmistunut maisteri (valmistuin elokuussa) ja minulla on puoli vuotta työkokemusta yliopiston kautta. Minulle on tarjottu työpaikkaa paristakin firmasta, joista toiseen en edes hakenut. Työkkäristä sanoivat minulle, että it-alalla on paljon tarjontaa kokeneista osaajista, mutta firmat haluavat nuoria ja nimenomaan nuorista on pulaa. Olen siis itse 26v.