IL: "Viranomaiset huolissaan Vantaan Koivukylän huumetilanteesta - jopa 13-vuotiaat käyttävät kovia huumeita"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016100422413409_uu.shtml?utm_campaign=… Aikamoista meininkiä.
Kommentit (44)
Juuh, siinä vaiheessa kannattaa huolestua oikeasti kun ns. viralliset tahot eli rehtorit tai virkamiehet sun muut tulee erikseen kertomaan että ei ole syytä huoleen. Harvemmin nuo itse asuvat ongelma-alueella ja poissa silmistä -> poissa mielestä tuppaa olemaan se periaate millä asioita hoidetaan tässäkin maassa.
Esim. viime viikoilta terveyskeskusten päivystyksille saadaan tehtyä jotain vasta sitten kun joku riittävän tärkeä joutuu itse käymään päivystyksessä. Kansan valituksilla ei ole mitään merkitystä koska organisaatio rutiininomaisesti selittää ongelmat jostain muusta kuin organisaatiosta johtuvaksi ja varsinainen päättäjä taas ei ikinä näe mikä se tilanne on oikeasti jos ei satu sinne asiakkaaksi päätymään.
Mä asuin siellä vuosikausia, ja viihdyimme muuten hyvin, vaan muutimme pois juuri siksi, että ostari meni parin kolmen viimeisen vuoden aikana niin levottomaksi. Alkoi ällöttää liikkua ostarilla, varsinkin kun lapsia ei voinut enää kirjastoon laskea yksinään, kun ne porukat notkuu juuri siinä ja Alepan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Juuh, siinä vaiheessa kannattaa huolestua oikeasti kun ns. viralliset tahot eli rehtorit tai virkamiehet sun muut tulee erikseen kertomaan että ei ole syytä huoleen. Harvemmin nuo itse asuvat ongelma-alueella ja poissa silmistä -> poissa mielestä tuppaa olemaan se periaate millä asioita hoidetaan tässäkin maassa.
Itseasiassa rehtori asuu Koivukylässä, kuraattorista en tiedä.
Kyllähän siellä lasten hyvinvointi näkyy ja kuuluu päivittäin. Eipä ne ole ennenkään paskaa jauhaneet. Tapanilan tapauksesta oli samantien wilma viestiä, erään oppilaan riehumisesta ja poliisien käynnistä tuli viestiä, toissavuonna oli huhua kovista aineista koulussa ja siitä huhustakin tuli viesti jne.
Oma nuori oli silloin vielä Koiviksessa koulussa ja hyvin tiedottaminen pelasi.
Minä en tiedä, mistä kysyä jos huumeita haluaisin.
Tota se oli jo kymmenen vuotta sittem, tosin lievemmässä muodossa. Onneksi muutin pois, on sen verran masentavaa katsottavaa. Jotenkin raivostuttaa, että tää nyt esitellään jonain uutena asiana tyyliin "ei me tiedetty tästä". Paskanmarjat! Jokainen vantaalainen tietää, mikä kurjuuden keskittymä Havukoski on. Ketään ei kiinnosta, kun ei itse asu siellä. Mitä väliä köyhien lapsilla on? Paikan on annettu vain kurjistua entisestään. Lähes kaikki joilla on mahdollisuus muuttavat pois. Koivukylä on täysin unohdettu vuosikausiksi. Mitä merkittäviä parannuksia asukasviihtyvyyteen tai -turvallisuuteen siellä on tehty? Keksiikö kukaan?
Kovat huumeet on hyvä asia. Tietyt kansanosat tekevät kemiallisen kastraation itselleen ja se ei ole huono asia. Kunnon perheiden lapset harvoin päätyvät nisteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tota se oli jo kymmenen vuotta sittem, tosin lievemmässä muodossa. Onneksi muutin pois, on sen verran masentavaa katsottavaa. Jotenkin raivostuttaa, että tää nyt esitellään jonain uutena asiana tyyliin "ei me tiedetty tästä". Paskanmarjat! Jokainen vantaalainen tietää, mikä kurjuuden keskittymä Havukoski on. Ketään ei kiinnosta, kun ei itse asu siellä. Mitä väliä köyhien lapsilla on? Paikan on annettu vain kurjistua entisestään. Lähes kaikki joilla on mahdollisuus muuttavat pois. Koivukylä on täysin unohdettu vuosikausiksi. Mitä merkittäviä parannuksia asukasviihtyvyyteen tai -turvallisuuteen siellä on tehty? Keksiikö kukaan?
En tosiaankaan keksi. Harrastusmahdollisuudet ovat surkeentuneet, kun esim. painiryhmä lopetti, kun sen käyttämä koulu suljettiin. Kirjaston valikoimat ovat ankean pienet eikä uutta ostaria ja uusittua kirjastoa tullutkaan, vaikka piti. Loppui myös MLL, joka oli alkuaikoina, eikä ns. Junapuistossa ole enää mitään toimintaa. 2000-luvun alkuvuosina siellä oli vilkas kotiäitiporukka lapsineen. Havukoskella olleen lasten suosiman epävirallisen pitkän liukumäen eteen tuli aidattu nurmettu jalkapallokenttä, koska pitäähän somalien nyt saada se vallata. Loppui lasten liukumiset. Se ei se hiekkakenttä sitten riittänyt kesällä pallon potkimiseen?
Skoottipaikka sentään löytyy Rekolasta, mutta mitä järkevää tekemistä esim. teinitytöille on? Ainoa toiminta on nuorisotalolla ja seurakunta järjestää jotain. Yleisurheiluseura toimii alueella, se on positiivinen juttu. Kunhan vanhemmat vaan älyäisivät kersansa sinne viedä. Lisää edullista liikuntatoimintaa, kuvataidekerho ja vaikka joku mediakerho tässä somemaailmassa ynnä muuta, olisi kyllä hyvästä. Järkevää tekemistä nuorille.
terv. 25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaankaan keksi. Harrastusmahdollisuudet ovat surkeentuneet, kun esim. painiryhmä lopetti, kun sen käyttämä koulu suljettiin. Kirjaston valikoimat ovat ankean pienet eikä uutta ostaria ja uusittua kirjastoa tullutkaan, vaikka piti. Loppui myös MLL, joka oli alkuaikoina, eikä ns. Junapuistossa ole enää mitään toimintaa. 2000-luvun alkuvuosina siellä oli vilkas kotiäitiporukka lapsineen. Havukoskella olleen lasten suosiman epävirallisen pitkän liukumäen eteen tuli aidattu nurmettu jalkapallokenttä, koska pitäähän somalien nyt saada se vallata. Loppui lasten liukumiset. Se ei se hiekkakenttä sitten riittänyt kesällä pallon potkimiseen?
Skoottipaikka sentään löytyy Rekolasta, mutta mitä järkevää tekemistä esim. teinitytöille on? Ainoa toiminta on nuorisotalolla ja seurakunta järjestää jotain. Yleisurheiluseura toimii alueella, se on positiivinen juttu. Kunhan vanhemmat vaan älyäisivät kersansa sinne viedä. Lisää edullista liikuntatoimintaa, kuvataidekerho ja vaikka joku mediakerho tässä somemaailmassa ynnä muuta, olisi kyllä hyvästä. Järkevää tekemistä nuorille.
terv. 25
Jep. Siitähän se kaikki lähtee, kun nuorilla ei ole järkevää tekemistä. Monella voi olla kotona ahdasta tai tylsä olla, kun on aina joku sisarus tai kenties työttömät vanhemmat kotona. Kavereilla ei voi joka päivä norkoilla. Ulkona on talvella mahdotonta tuntikausia maleksia. Ja onko se maleksintakaan niin mukavaa? Nuorisotoimintaa pitäisi parantaa. Nutalle enemmän tapahtumia, ehkä nuorison itse suunnittelemaa ja järjestämää? Nuorethan tietää parhaiten, mikä heitä kiinnostaa. Kun toiminnan suunnittelee itse, se pitää myös toimeliaana. Harrastustoimintaa pitäisi lisätä ja antaa taloudellista harrastustukea köyhille perheille. Kouluihin enemmän iltapäivätoimintaa ja kerhoja. Ei saa antaa niiden nuorten vain piiloutua näkymättömiin. Kouluihin vois myös laittaa tehokkaampaa terveydenseurantaa, jotta mielenterveysongelmat huomattaisiin ajoissa.
Vanhalla ostarilla ei ole muita palveluja kuin R-kioski, Alepa ja kirjasto. Ja pari pitsapaikkaa. Sen sijaan löytyy ainakin viisi kapakkaa. Ai niin, onhan siellä se moskeija...
Onneksi voi hoitaa ruokaostokset radan toisella puolella uuden ostarin cittarissa.
Mitään tekemistä tai harrastusmahdollisuuksia ei nuorilla ole niin ei ole ihme, että nuoria alkaa ostarina meininki ja huumeet kiinnostaa.
Mitähän vois käytännössä tehdä tuon alueen nuorten hyväksi? Kun yrittää selata vapaaehtoistyötä, niin kaikki on rahankeruuta, lasten auttamista tai turvapaikanhakijanuorten auttamista. Miten ihan tavallinen ihminen vailla erityiskoulutusta voi auttaa tavallisia nuoria heille miellekkäällä tavalla? Ei siis mitään piirileikkejä ja puuhastelua vaan jotain oikeasti kiinnostavaa.
Onko totta, että nuoret mimmit myyvät auliisti palvelujaan saadakseen päihteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhalla ostarilla ei ole muita palveluja kuin R-kioski, Alepa ja kirjasto. Ja pari pitsapaikkaa. Sen sijaan löytyy ainakin viisi kapakkaa. Ai niin, onhan siellä se moskeija...
Onneksi voi hoitaa ruokaostokset radan toisella puolella uuden ostarin cittarissa.
Mitään tekemistä tai harrastusmahdollisuuksia ei nuorilla ole niin ei ole ihme, että nuoria alkaa ostarina meininki ja huumeet kiinnostaa.
Sepä se, että vanhempana pitää olla itse tarkkana, että lapset pääsevät harrastamaan jotain. Mutta mistä ne vähävaraisimmat sitten saa rahaa harrastuksiin? Ei seuraharrastaminen mitään halpaa ole.
Teini-ikäisten varsinkin pitäisi harrastaa, ettei lorvi kulmilla. Missäpä voi teini vaan harrastaa ilman tavoitteellisuutta?
Koivukylän koululla oli yhdessä vaiheessa avoimet ovet parina iltana koripallon pelaajille, muttei siellä viitti käydä, kun somput tappelee siellä keskenään.. tai suomalaisesta se niin tuntuu.
Nutalla sama juttu + se epämääräinen aines ostarilta. En päästä lapsiani sinnekään (vanhaostari myös kiellossa ja yleensäkin radan Haviksen puoli).
Me odotettiin Prisma keskuksen tuloa ja sen tuomia uusia palveluita. Olisi edes hetkeksi siirtänyt tuon ryhmittymän ostari-asema akselilta pois. Kirjastoon tarvis kummaa piristystä. Nykyään käydään Tikkurilassa kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tekemistä tai harrastusmahdollisuuksia ei nuorilla ole niin ei ole ihme, että nuoria alkaa ostarina meininki ja huumeet kiinnostaa.Sepä se, että vanhempana pitää olla itse tarkkana, että lapset pääsevät harrastamaan jotain. Mutta mistä ne vähävaraisimmat sitten saa rahaa harrastuksiin? Ei seuraharrastaminen mitään halpaa ole.
Teini-ikäisten varsinkin pitäisi harrastaa, ettei lorvi kulmilla. Missäpä voi teini vaan harrastaa ilman tavoitteellisuutta?
Koivukylän koululla oli yhdessä vaiheessa avoimet ovet parina iltana koripallon pelaajille, muttei siellä viitti käydä, kun somput tappelee siellä keskenään.. tai suomalaisesta se niin tuntuu.
Nutalla sama juttu + se epämääräinen aines ostarilta. En päästä lapsiani sinnekään (vanhaostari myös kiellossa ja yleensäkin radan Haviksen puoli).
Me odotettiin Prisma keskuksen tuloa ja sen tuomia uusia palveluita. Olisi edes hetkeksi siirtänyt tuon ryhmittymän ostari-asema akselilta pois. Kirjastoon tarvis kummaa piristystä. Nykyään käydään Tikkurilassa kirjastossa.
Muuttakaa jo pois. Ei tos oo mitään järkee.
Olen ollut vuoden Vantaan asukas ja töissä nk pärjäävien kanssa. Se oli oikeasti aika hurjaa. Psykoosia / Koivukylän ohi en uskaltanut iltaisin lenkillä ja pärjään vaikka kivien kanssa.
Vasta nytkö poliisi reagoi? Myöhässä jälleen.Onko energiat menneet MV-Janin asioihin.
Kävelkääpäs Helsingin rautatieaseman ympäri pari kertaa, ja katsokaa minkälaista jengiä siellä pörrää. Ei tarvitse montaa minuuttia siellä seisoskella niin näette kyllä, keskellä kirkasta päivää. Ja poliisit istuvat pakussaan, eivätkä tee asialle mitään.
Muuttakaa ajoissa pois sieltä Koivukylästä. Ympäristö on epäterve lapsille ja nuorille. Poliisin pitäisi olla siellä näkyvillä koko ajan.
Minä olen nuoruuteni asunu havukoskella,muutettiin pois -90 ,onko paikka oikeasti mennyt ihan vituiksi?
silloin tehtiin peijasta eikä mitään kauppoja ollut radan toisella puolella,siinä ostarilla oli silloin pankkeja,kirjasto ja koivu klubi.
siltaa tien yli oli 2 ruoka kauppaa.
jossain elokuvassa oli havikselta pätkä ja vanha k-kauppa missä lapsena käytiin oli joku baari.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nuoruuteni asunu havukoskella,muutettiin pois -90 ,onko paikka oikeasti mennyt ihan vituiksi?
silloin tehtiin peijasta eikä mitään kauppoja ollut radan toisella puolella,siinä ostarilla oli silloin pankkeja,kirjasto ja koivu klubi.
siltaa tien yli oli 2 ruoka kauppaa.
jossain elokuvassa oli havikselta pätkä ja vanha k-kauppa missä lapsena käytiin oli joku baari.
Ensin alueelle syntyi huono mainen (turhaan), sitten katos palvelut, sitten tuli hyvin värikästä väestöä, sitten alue muuttui levottomaksi, viimeistään tässä vaiheessa muut kuin köyhät tajus alkaa välttää sitä, sitten huumeista ja ahdingosta tulikin arkea.
Arvasi jo otsikosta, että mammut siellä tekee bisneksiään. Unelma ja rikkaus, jep.