Syöminen ei onnistu, tytär kuoleman kielissä
Mitä tehdä kun syöminen ei onnistu? Kaikki, mikä menee sisälle, tulee ilmeisesti myös ulos. Tytär
20-vuotias ja asuu avomiehensä kanssa, käy lukion viimeistä, laudaturin tyttö, ja töissä samalla. Avohoitokontakti on, ei auta. Kroonistunut syömishäiriö ja viimeksi tyttö itki painoindeksinsä olleen 12-13. Tosi peloissaan hän on, mutta aiemminkaan ei sairaalat ole auttanut. Mitä tässä nyt äitinä voi tehdä? Pitkään aikaan en ole nukkunut, pelottaa niin jumalattomasti flikan puolesta. Miten pakkohoito? Auttakaa nyt joku...
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näitä kriisipäivystyksiä? Eikö tytön pitäisi päästä Husin syömishäiriöklinikalle? Kamalaa, eihän häntä voi kuolemaankaan jättää, Suomessa 2016.. Soitat vaikka 112 jos mistään ei apua tule :(.
Ymmärrän tuskasi, lapsen elämä kun on vaakalaudalla, omakin terveys kärsii. Sinunkin täytyisi saada jostain apua jaksamiseen. Voi kun osaisin auttaa.
Emme asu lähellä Helsinkiä. Tytöstä tämä on kiinni, ei halua koulua laittaa tauolle kun neljättä vuotta on muutama kuukausi jäljellä. Avohoidossa ei painoa tarkkailla, terapiaan ei ole varaa. Onko päivystys nyt se paikka jonne mennä? Toimintakyky on kuitenkin hyvä, en sitten tiedä onko sydän oireita tai muuta vastaavaa. Mitä tapahtuu jos soitan 112 tytön perään? Tuntuu niin epäonnistuneelta äidiltä....
ap
Sekö tässä nyt on tärkeintä, mitä sinä tunnet? 112 on turha soittaa, tyttö mukaan ja päivystykseen, mihinkään et lähde ennenkuin apua sieltä olette saaneet eli tytön sairaalaan. Ole asiallinen ja jämäkkä, älä heittäydy tilanteessa hysteeriseksi, siis päivystyksessä, mutta älä anna periksikään.
Parasta tuolle varmaan olisi lopettaa työt ja keskittyä siihen lukioon ja muuttaa toistaiseksi takaisin lapsuudenkotiin.
Kuulostaa siltä, että tyttö on tehnyt kaiken tunnollisesti ja liian aikaisin. Kuormittunut liikaa. Lähes kaikki lukiolaiset asuvat vielä kotonaan eivätkä ole töissä.
Päivystykseen. Lapsesi ei ole siinä kunnossa, että voi itse päättää asioistaan. Sairaus puhuu hänen suullaan.
Oikeasti noin matala paino.?
Vie tyttö päivystykseen. Me saatiin perheenjäsenelle parhaiten apua sitä kautta, vaikkakin tämän jälkeen meni vielä pitkään ennen kuin varsinainen hoitosuhde alkoi. Meidän tilanteessamme hätä ei ollut noin akuutti kuin teillä on, mikäli tuo kertomasi bmi todella pitää paikkansa. Hyvällä tuurilla tyttö saadaan heti hoitoon.
Mene mukaan, kerro kaikki huolesi hoitajille ja lääkäreille. Vaadi apua.
Jos tyttöä ei oteta vielä sisään, voit joko olla yhteydessä avohoitopaikkaan ja kysyä mikä on tilanne, miksei tyttö saa tiiviimpää apua. Voit myös lähettää omalääkärille sähköpostia tai soita hänelle myöhemmin. Pommita niin kauan että tyttö saa tarvitsemaansa apua.
Tällaisissa asioissa avun saanti voi todella vaatia työtä, mutta kyllä sitä aina lopulta saa. Koska tyttösi on aikuinen, sinulla ei ole oikeutta saada tietoja hänen hoidoistaan ilman tytön lupaa, mutta muista että se ei estä sinua esittämästä huoltasi!
Kokemukseni mukaan vanhemmat voivat kyllä auttaa ja edistää hoitoa paljonkin. Onnea matkaan ja voimia!
Lähde mukaan osastolle. Ja eivätkö ne jo töissäkin huomaa, että ei ole työkykyinen! Puutu itse. Selvitä tilannetta tarvitaessa vaikka tytön selän takana. Pyydä esim tytön pomoa, lukion terveydenhoitajaa, avomiestä jne avuksesi. Ei näistä keskustella ja neuvotella. Tehokkainta on vain toimia nätisti mutta kuitenkin edeten tehokkaan hoidon suuntaan.
Itse kroonisen syömishäiriön kokeneena voin sanoa, että tuossa on jo hengen lähtö lähellä.
Sairastin bulimiaa sekä anoreksiaa ja tuo on oksentelusta huolimatta selkeästi jälkimmäistä.
Itse en ollut edes alipainoinen, mutta jatkuva oksentelu aiheutti sydänoireita ja pelkäsin koko ajan että kuolen, eikä varmasti ollut edes kaukana. Hakekaa siis nopeasti apua, sydänkohtaus voi yllättää milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Violet kirjoitti:
Älä puuty asiaan, anna laihdyttaa jos haluaa laihduttaa! Hän onnAIKUINENN ja saa oksentaa jos haluaa. Vittumaisintsva miyä voisit tehdä olisi soittaa jonnekin. Pidö huolibomasta löskidstä kropastasi äläkä ole kateellinen tyttärellesi
Päinvastoin: hanki tyttärellesi kaikin keinoin apua. Hän on myöhemmin kiitollinen. t. ex-syömishäiriöpotilas
Kiitos avusta ja tuesta! Nyt oottelen tyttöä täällä asunnolla hänen miehen kanssa. Onneksi ei ole enää pieniä lapsia, en minä yksinhuoltajana jaksaisi. Mutta sen minä tiiäm, että nyt pistetään loppu tälle kauheudelle
Päivittelen tilannetta mikäli pystyn.
ap
Sairaalaan ja äkkiä!! Pakkohoitopyyntö koska on vaaraksi itselleen. Tänään!
Halaukset ja tsempit teille molemmille.
Saitko tyttären lähtemään päivystykseen ap?
söpöA kirjoitti:
mun kommentti poistettiin mitä vittua
VITTU-SAATANA!
Koulu ja työ pitää jättää nyt tauolle, ei niistä kuitenkaan ole mitään iloa tytölle, jos kuolee käsiisi :(. Menette illalla päivystykseen ja jäät hänen luokseen, minne ikinä pääseekin hoitoon. Silloin ei tarvitse pelätä, kun läheinen mukana koko ajan.
Ei kai suljettu osasto ole oikea hoitopaikka syömishäiriöiselle? Kuulostaa epäinhimilliseltä. Eikö Husin syömishäiriöklinikalle voi mennä kaikkialta Suomesta? Soita sinne ja selitä tilanne. Onko sinulla muita kotona, joista täytyy huolehtia, nuorempia lapsia? Jos ei, menet mukaan, etkä lähde pois.
Nyt on tärkeintä vaan toimia ja unohtaa kaikki muu.