Minulla Asperger ja työelämään sopeutuminen vaikeaa.
Olen kyllä kovasti yrittänyt ja minulla on ammatillinen koulutus. Olen ollut muutamassa kuntoutumispaikassa ja useassa työharjoittelussa ja osa-aikaisessa pätkätyössä, mutta normaaliin työelämään sopeutuminen tuntuu olevan lähes mahdotonta. Jotenkin vain nämä kommunikaatiovaikeudet ja niistä aiheutuva väsymys sekä heikko epävarmuuden sietokyky tuntuu estävän työelämään kiinni pääsemisen. Lisäksi nykypäivänä tunnutaan kovasti arvostavan spontaaniutta ja nopeatempoisuutta, ei minunlaistani pohdiskelevaa ja prosessoivaa persoonallisuutta. Mitä pitäisi tehdä, onko vielä toivoa vai pitäisikö alkaa pikkuhiljaa hyväksyä "kohtaloni"? Ikää minulla on 25v.
Kommentit (5)
Mikäli olet sinkku eikä rahantarpeesi ole kovin suuri, kannattaa vain nauttia kiinnostavista asioista ja lenkkeillä. Itse ainakin saisin hyvin ajan kulumaan niin.
Millä alalla työskentelet? Onko siellä työtehtävät hyvin organisoitu ja selkeästi kerrottu? Sinä pärjäät kyllä, kun asiat jäsennellään tarpeksi hyvin.
Minulla on myös hankaluuksia, jos työtehtävät ovat mitä milloinkin, kun rutiinit ovat tärkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla työskentelet? Onko siellä työtehtävät hyvin organisoitu ja selkeästi kerrottu? Sinä pärjäät kyllä, kun asiat jäsennellään tarpeksi hyvin.
Minulla on myös hankaluuksia, jos työtehtävät ovat mitä milloinkin, kun rutiinit ovat tärkeämpiä.
Koulutukseltani olen merkonomi (Toimistopalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelma), lisäksi olen ollut varastotöissä sekä kaupassa hyllyttämässä.
Tiedän erään huippuälykkään assin, jolla on akateeminen koulutus, mutta joka tekee kuitenkin "yksinkertaista" tehdastyötä juuri noiden kommunikaatiovaikeuksien vuoksi. Ja nauttii työstään.
Tyydy elämääsi ja nauti. Miksi pitäisi olla yhtä tyhjän harmaata massaa kuin?
Itse saisin kulutettua vaikka vuoden yhtä soittoa katselemalla kuvia natsisaksasta ja suomen rautatieverkosta.
Elämä loppuu kesken, kuin kiinnostus on laantunut.