Rintalakkoilu viikon ikäisellä. Imetyksen loppuko nyt jo?
Vauvani tuli tänään viikon ikäiseksi ja alkoi eilen hylkiä rintaa..Syynä lienee joko osittainen pulloruokinta/lisämaito, rintakumi/matalat rinnanpäät tai oma masentuneisuuteni asiassa.
Olen joka syötöllä koittanut sinnikkäästi tarjota rintaa mutta vauva saa kauheat raivarit jo pelkästä rinnan näkemisestä. Joskus hän nukahtaa huutoonsa, tyyntyy hyssyttelyyni mutta uudelleen yritettäessä sama homma. Pakko siis myös antaa pullosta ettei toinen vallan nälkää näe..
Itseltäni kyllä tulee maitoa ja heruminen alkaa heti kun avaan liivit MUTTA mitä tälle voi enään tehdä?
Soitin imetystukihenkilöllekin ja hän ehdotti ihokontaktia eli pitäisin vauvaa ihoani vasten mahd paljon, mutta ei juuri onnistu kun pitäisi hoitaa ja olla myös 3 ja 5 vuotiaitten lasteni kanssa yms. Isä auttaa jo todella paljon joten..Yksi ohje oli myös että vähentäisin pullosta annettavan maidon määrää mutta mitäs se hyödyttää ainakaan vielä kun vaikka syöttöväli lyhenisi niin vauva ei kaikesta huolimatta suostu rinnalle.
Tänään hän on imi viimeisen kerran rinnasta klo 14 maissa muutaman kerran kunnes raivoaminen alkoi..
Yritän toki vielä mutta onko enään mitään muuta tehtävissä?! Pikaista apua siis tarvitsisin.Kiitos.
Kommentit (4)
sitten ilman ruokaa? Jos en anna pullosta niin vauva voi olla 2kin kertaa ilman ruokaa..Näin tapahtui tänäänkin. Apaut 4 tuntia oli syömättä jonka jälkeenkään ei imetys onnistunut ja annoin lopulta pulloa.
lyytikki:
Vauvani tuli tänään viikon ikäiseksi ja alkoi eilen hylkiä rintaa..Syynä lienee joko osittainen pulloruokinta/lisämaito, rintakumi/matalat rinnanpäät tai oma masentuneisuuteni asiassa.
Olen joka syötöllä koittanut sinnikkäästi tarjota rintaa mutta vauva saa kauheat raivarit jo pelkästä rinnan näkemisestä. /--/ Pakko siis myös antaa pullosta ettei toinen vallan nälkää näe..
Itseltäni kyllä tulee maitoa ja heruminen alkaa heti kun avaan liivit MUTTA mitä tälle voi enään tehdä?
Soitin imetystukihenkilöllekin ja hän ehdotti ihokontaktia eli pitäisin vauvaa ihoani vasten mahd paljon, mutta ei juuri onnistu kun pitäisi hoitaa ja olla myös 3 ja 5 vuotiaitten lasteni kanssa yms. /--/ Yksi ohje oli myös että vähentäisin pullosta annettavan maidon määrää mutta mitäs se hyödyttää ainakaan vielä kun vaikka syöttöväli lyhenisi niin vauva ei kaikesta huolimatta suostu rinnalle.
## No voi harmi, että vauva alkoi lakkoilla :(
Kukaan ei voi sinulle sanoa, kuinka paljon sinun tulee jaksaa yrittää. Vain sinä itse tiedät oman jaksamisesi rajat. Vinkkejä voit saada vaikka kahmalokaupalla, mutta kukaan ei voi koskaan tehdä kaikkea.
## Koska en tarkemmin tiedä keskustelustasi imetystukihenkilön kanssa, voin vain arvailla, mitä hän tarkoitti tuolla lisämaidon vähentämisellä. Luulen hänen tarkoittaneen sitä, että lisämaitoa annetaan vauvalle esim. 10ml satseissa imetyksen lomassa. Kun imetystä harjoittelette, ja vauva hermostuu, hänet on ihan hyvä rauhoittaa lisämaidolla. Mitä rauhattomampi vauva, sitä vaikeampi hänen on saada rinnasta kiinni ja alkaa imeä. Lisämaidon voi toki antaa imetyksen lomassa muualtakin kuin pullosta, esim. lääkeruiskulla suupielestä, kun vauva on rinnassa kiinni. Eri asia tietysti on, jos vauva ei edes suostu rinnalle.
## Jotta vauvan luottamus rintaan palautuisi, se pesiminen olisi oikeasti ihan käyttökelpoinen juttu. Kerroit, että se ei oikein onnistu, kun sinulla on vanhempiakin lapsia. Koko päivää ei tarvitsekaan vauvan kanssa pesiä, mutta onnistuisiko pesiminen esim. pari tuntia päivässä? Vaihtoehtoisesti voit mennä vauvan kanssa kylpyyn/suihkuun tai jäähtyvän saunan alalauteelle rentoutumaan. Kun vauva on rauhallinen eikä ihan kamalan nälkäinen, hän saattaisi suostua rinnallekin hetkeksi. Ja lämpimässä heruminenkin käynnistyy nopeampaan, jolloin vauva voisi saada positiivisia kokemuksia rinnalta, ja pikku hiljaa alkaa imeä rintaa yhä enemmän ja useammin.
## Netitse näin näkemättä on kovin vaikea auttaa. Olisikin hyvä, jos saisit vaikka lähimmän imetystukiryhmän vetäjän teille kotikäynnille - siis jos haluat edes ajatella sellaista vaihtoehtoa. Onhan vauvan kielijänne tarkistettu?
Tsemppiä!
ihan lyhyesti vain: Missä asennossa imetät?
Mun poikani alkoi kanssa rähjätä tissillä noin viikon ikäisenä, eikä suostunut syömään mitään, huusi vain. Olin siihen asti imettänyt vain istualtaan. Olin jo luovuttaa, kun eräs tuttu kehotti vielä kokeilemaan imetystä makuuasennossa. Se tepsi. Yhtäkkiä vauva ei enää huutanutkaan vaan söi hyvällä halulla. Ja sama pätee edelleen, poika on jo 9 vkoa. Luulen että kyse oli siitä, että mulla on tosi isot rinnat, ja ne varmaan tuntu raskailta ja tukahduttavilta naaman yllä, vaikka pidinkin koko ajan sormella hengitysrakoa nenän ja rinnan välissä. Muuta selitystä en ole keksinyt. On tämä vähän työlästä imettää aina makuuasennossa, mutta toimii kuitenkin! Voimia sulle, on kyllä hyvin tuoreessa muistissa miten hirveältä se tuntui, kun samaan aikaan oli huolissaan vauvan ravinnon saannista, ja tunsi olonsa torjutuksi.
Hmm. Jos olet jo soittanut imetystukihenkilölle, lienet saanut jo kaikki vippaskonstiohjeetkin (suihkutissien kanssa toimimiseen, imetyshetkien rauhoittamiseen jne.) ? Käy vielä lukemassa www. imetystukilista.net jos vaan ehdit/voit!
Mulla itselläni tuli ihan kamasti maitoa aluksi, liivinsuojat aina täynnä ja imetyksen aikana kerran sain usein tyhjentää maidonkerääjän joka oli toisessa rinnassa... No pakastin niitä maitoja ja oli sitten myöhemmin hyötyä niistä:-) Tyttö saikin noita raivareita lähinnä sitten kun maidon tulo parin kk:n päästä tasaantui ja hidastui tuo heruminen..
Pullosruokinnasta sen verran että kannattaa kyllä mun mielestä heittää se pullo kaappiin ja imettää vaan jos sitä maitoa kerran tulee! Lapsi saa jo yhdellä imulla aika paljon maitoa, että ei hän siihen kuole vaikka vähän raivoaisikin tissille pariin otteeseen. Lapsi on myös ainoa joka voi vaikuttaa siihen miten paljon rinnoistasi tulee maitoa; lapsi tilailee sitä etukäteen ja imemisellään (voimakkuus, tahti, tiheys) säätelee ravinnon määrää omiin tarpeisiinsa sopivaksi. Lähinnä jos lapsi on koko ajan tissillä " tilaamassa" lisää, voi olla ettei saa tarpeeksi maitoa.
Imetysasentoja kannataa vaihdella, samoin miettiä ympäristöä. Meidän neiti on välillä kieltäytynyt tissistä kun on ollut liian rauhatonta ympärillä, silloin vaan hämärään hiljaiseen huoneeseen. Isommat lapset pois ainakin samasta tilasta. (Anna vaikka jotain tekemistä heille ennen, ja jos meinaavat tulla viereen sanot hiljaisella äänellä " vauva syö nyt, äiti tulee ihan kohta teidän kanssa leikkimään" tms.) Kannattaa kokeilla vaikka laulaa samalla kun imettää, rentouttaa kumpaakin. Makuulla saat itsekkin rentouduttua, kainaloasennossa, lapsi tyhjentää rintaa eri puolelta jne. Ota monta tyynyä avuksi, että saatte molemmat rennon asennon!
Tsemmppiä, ja koita myös itse levätä aina kun voit, stressi vaikeuttaa asiaa entisestään kun vauva sen aistii sinusta niiiin helposti..!
Lounis