Kertokaa, pitäisikö mun opetella juomaan kahvia vai teetä?
En ole koskaan pitänyt kuumista juomista, ja etenkin kahvia ja teetä on vaikea saada irvistämättä alas silloin harvoin kun maistan niitä. Siitä aiheutuu usein kiusallisia tilanteita isännälle/emännälle/tilaisuuden järjestäjälle, kun juon ainoana joukosta varta vasten mua tuotua kraanavettä. Läheiset tietysti ymmärtää, mutta jo töidenkin puolesta olisi syytä oppia juomaan edes toista yleisesti tarjotuista juomista: kahvia tai teetä. Mutta kumpaa?
Kahvin puolesta puhuu tietysti se, että sitä on käytännössä aina tarjolla. Käsittääkseni se on myös terveellisempää kuin musta tee, joka on yleisemmin tarjolla oleva teelaatu.
Toisaalta niin moni jättää nykyään kahvit väliin, että on tarjoilujen järjestäjän moka jos vaihtoehtona ei ole teetä. Tee ei myöskään häiritse unta myöhään nautittuna, aiheuta riippuvuutta tai värjää hampaita yhtä paljon. Vihreä tee lienee kahvia terveellisempää, ja sitäkin on yhä useammin tarjolla.
En varmasti osaa ottaa kaikkea huomioon, joten kertokaa te fiksummat, kumpaa juomaa mun kannattaa opetella juomaan?
Kommentit (9)
Ei tarvi opetella juomaan kumpaakaan. Jos ois pakko, niin ehkä ite valkkaisin teen. Sen kummemmin en osaa perustella. Jos asialla merkitystä juon molempia.
Ja miks töiden puolesta ois syytä oppia? En keksi kuin kaksi ammattia jotka tähän sopis (kahvin/teen maistaja tai konsulentti). Ite työskentelen alalla jolla suurin osa kahviaddikteja ja hyvin mun "kuumajuomattomat" alan kaverit pärjää.
Kenenkään ei ole mikään pakko juoda kahvia, teetä, viinaa, mitään, jos ei halua. Kiusallisuus on muista kiinni, ei itsestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi opetella juomaan kumpaakaan. Jos ois pakko, niin ehkä ite valkkaisin teen. Sen kummemmin en osaa perustella. Jos asialla merkitystä juon molempia.
Ja miks töiden puolesta ois syytä oppia? En keksi kuin kaksi ammattia jotka tähän sopis (kahvin/teen maistaja tai konsulentti). Ite työskentelen alalla jolla suurin osa kahviaddikteja ja hyvin mun "kuumajuomattomat" alan kaverit pärjää.
Kolmas ammatti on pappi. Työhön kuuluu paljon juhlia ja muita tilanteita, joissa papin odotetaan osallistuvan pulla- ja kakkukahveille.
Setäni on pappi ja kahvi maistuu sille hyvin, mutta kakut ja pullat tuottaa ongelmia. Jotkut kun tuputtaa niitä melkein väkisin, vaikka setäni kuinka kertoisi saaneensa jo 2 tai 3 leipomusta aiemmin samana päivänä muissa tilaisuuksissa. Kaikki ei kuulemma millään ymmärrä, ettei vika ole niiden tarjoiluissa, vaan ottaa kieltäytymisen henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Teetä, ehdottomasti.
Osta kaupasta rooibos-teetä ja vihreää teetä, jossa on sitruuna tai limeä. Nauti hunajan kanssa. Älä anna veden kiehua 100-asteiseksi, vaan noin 80-asteiseksi, jottei vihreästä teestä tule kitkerää. Mate on hyvää aamulla, sillä se sisältää paljon kofeiinia, mutta myös antioksidantteja. Panosta laadukkaaseen, juoksevaan hunajaan.
Muuten hyviä vinkkejä, muttei sovi ap:n tilanteeseen lainkaan. Rooibosta ja vihreää sitruuna/limeteetä tarjotaan harvoin vieraille, eikä veden lämpötilaan ole helppo vaikuttaa olematta epäkohtelias. Puhumattakaan siitä, että pyytäisi saada laadukasta juoksevaa hunajaa... :P
Teetä kannattaa mieluummin opetella juomaan, mutta ei kai sun ole pakko vasten tahtoasi mitään juoda. Itse jätän useasti molemmat väliin, koska ne aiheuttaa närästystä. Ei ole kukaan koskaan kysellyt mitään.
Suosittelen ehdottomasti teetä. Teen suosio kasvaa niin, että se on luultavasti kahvia suositumpi juoma 10-20 vuoden kuluessa. Myös laadukkaan teen arvostus on selvässä kasvussa, joten odotettavissa on myös hienostuneita makuelämyksiä. Ja silloin kun saat hauduttaa teesi itse kupissa, voit lopettaa haudutuksen lyhyen jolloin maku jää miedoksi.
Suosittelen ettet opettele kumpaakaan. Jos ei tykkää niin sitten ei tykkää. Kiusallisinta on se, että pakotat itsesi tekemään jotain mistä et pidä ja kuvittelet sen olevan hyvä asia. Sama asia kun nuoret juo energiajuomia, ne on pahoja mutta niitä juodaan koska muutkin juo.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ettet opettele kumpaakaan. Jos ei tykkää niin sitten ei tykkää. Kiusallisinta on se, että pakotat itsesi tekemään jotain mistä et pidä ja kuvittelet sen olevan hyvä asia. Sama asia kun nuoret juo energiajuomia, ne on pahoja mutta niitä juodaan koska muutkin juo.
Uusista mauista voi oppia pitämään aikuisenakin. Mielestäni aloittajan kannattaa ainakin yrittää, jos kerran maistaa juomia vain harvakseltaan. Yksi tärkeimmistä asioista makuihin tottumisessa on nimittäin säännöllisyys.
Opin itse juomaan kahvia niin, että tein pienen määrän laimeaa pikakahvia kupin pohjalle joka aamu ja maistoin. Etenin siitä vähitellen kohti vahvempaa kahvia ja kokonaista kuppia ja rupesin maistelemaan myös "kunnon" kahveja. Vielä 3 vuotta sitten inhosin kaikkea kahvia, mutta nykyään pikakahvi menettelee, perusjuhlamokka on ihan mukavaa seurustelujuomaa ja moni laadukkaampi kahvi on todellinen nautinto.
Teetä, ehdottomasti.
Osta kaupasta rooibos-teetä ja vihreää teetä, jossa on sitruuna tai limeä. Nauti hunajan kanssa. Älä anna veden kiehua 100-asteiseksi, vaan noin 80-asteiseksi, jottei vihreästä teestä tule kitkerää. Mate on hyvää aamulla, sillä se sisältää paljon kofeiinia, mutta myös antioksidantteja. Panosta laadukkaaseen, juoksevaan hunajaan.