Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toistuvat asiat unissa

Vierailija
01.10.2016 |

En yleensä usko että unet meille jotain yrittäisivät kertoa, mutta häiritsee kun muutamat teemat ovat unissani toistuneet useasti.

Olen monesti nähnyt unta jossa olen junaradan vierellä jossain notkossa ja pian näen junan lähestyvän. Sitten tulee kiire nousta mäkeä turvaan junalta ja sen ilmavirralta, mutta käy samoin kuin jos on pakenemassa unessa takaa-ajajaa - jalat eivät meinaa toimia, mutta viime hetkellä pääsen sivuun. Viime yönä näin taas samantyyppistä unta, tosin sillä kertaa pääsin helposti mäkeen, mutta junan pirulainen kävi kallistumaan suuntaani ja meinasin jäädä niin sen alle.

Toinen joka toistuu melko usein (ei kuitenkaan niin usein kuin junauni), on se että ajan autoa joka ei ole ollenkaan hallussani vaan menee mistä sattuu ja lujaa. Välillä mennään läpi ruohikkojen ja välillä risteysten läpi, auto vaan vie minua holtittomasti. Muita ei unissa näy eikä ole mitään onnettomuuksia tapahtunut.

Miksiköhän nämä kaksi unta toistuvat ja toistuvat?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla tunne`tai pelko, että elämä ei ole omissa käsissäsi?

Vierailija
2/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin toistuvaa, erittäin väkivaltaista painajaista alta kouluikäisestä lähemmäs kolmikymppiseksi. Välillä näin tuota painajaista 3 yönä/vko, välillä oli useamman viikon tauko. Mutta jossain kohtaa se aina palasi. En keksinyt mitään syy-yhteyttä, että miksi painajaista näin. Sitä ei aiheuttanut esim. pelottavat tv-ohjelmat, riidat, ihmisten kuolemat, oma stressini tmv. Vastauksen siihen, mikä sen aiheutti, sain siinä kohtaa kun pistin välit poikki narsistiseen vanhempaani (joka oli pahoinpidellyt minua henkisesti koko siihenastisen elämäni). Laitettuani välit poikki painajainen loppui kuin seinään, eikä ole enää sen jälkeen tullut takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että aloittajalla on elämässä paljon asioita meneillään..? Monta narua, joita yrittää pitää hyppysissä = stressiä.

Vierailija
4/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa toi autouni! Toinen toistuva uni on raju ukonilma joka nousee hetkessä päälle ja salamat räiskyvät ympärillä, yritän unessa turhaan löytää jonkun suojapaikan tai olla mahdollisimman matalana ettei salama iske. Usein salamat iskevät ihan viereen niin että multa vain pöllyää.

Vierailija
5/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm ei kai, vaikka tulevaisuutta kyllä välillä stressaan.

Vierailija
6/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junassa on olennaista se, että kun se on kerran päässyt täyteen vauhtiin, sitä on vaikeaa, tai hidasta, saada pysähtymään, ja lisäksi se, että se kulkee raiteilla kohti ennalta määrättyä suuntaa – juna ei voi vaihtaa suuntaa kesken matkan, niin kuin renkailla maassa kulkevat kulkuvälineet. Näissä junan erityisominaisuuksissa saattaa piillä niiden symbolinen merkitys unissa: suurten päätösten peruuttamattomuus, fatalismi...

Minun unissani ovat toistuvasti seikkailleet mm. punatukkaiset lapset, laihat kulkukoirat, lisäksi luonnonkatastrofit ja suuronnettomuudet ovat yleisiä.

Toistuvat elementit unissa ovat yleisiä.

Vierailija
7/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juna on jonkun tulkinnan mukaan edistyksen symboli. Kieltäydytkö näkemästä jotain mikä on pielessä elämässä?

Vierailija
8/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junassa on olennaista se, että kun se on kerran päässyt täyteen vauhtiin, sitä on vaikeaa, tai hidasta, saada pysähtymään, ja lisäksi se, että se kulkee raiteilla kohti ennalta määrättyä suuntaa – juna ei voi vaihtaa suuntaa kesken matkan, niin kuin renkailla maassa kulkevat kulkuvälineet. Näissä junan erityisominaisuuksissa saattaa piillä niiden symbolinen merkitys unissa: suurten päätösten peruuttamattomuus, fatalismi...

Minun unissani ovat toistuvasti seikkailleet mm. punatukkaiset lapset, laihat kulkukoirat, lisäksi luonnonkatastrofit ja suuronnettomuudet ovat yleisiä.

Mitä punatukkainen lapsi symboloi?

Vierailija
9/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä yhtään mitään. 

Vierailija
10/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et usko, että unet kertovat sinulle jotakin? Tietenkn ne kertovat.

Vierailija
11/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ymmärtääkseni unissa on aika vähän ns. yleistä symboliikkaa, vaan ne unien symbolit ovat hyvin henkilökohtaisia, nousevat oman mielen alitajunnasta ja pohjautuvat ihmisen omiin kokemuksiin. On vaikea tulkita tuntemattoman ihmisen unia, tuttujen ihmisten unia on helpompi tulkita.

Vierailija
12/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toistuva uneni on seuraava:

Olen uimastadikan tapaisessa paikassa, kun näen uima-altaan pohjalla ihmisen (usein sukulaiseni vaihdellen kahden tyypin välillä). Tajuan, että minun pitäisi pelastaa hänet sieltä, tai muuten hän hukkuu. Hän on siis jo vajonnut tajuttomana pohjaan, mutta tiedän, että on vielä elossa.

Katson muita paikalla olevia ihmisiä, jotka unessa ovat lähipiiriäni, eivät siis mitään tuntemattomia, mutta koskaan en voi kerto kellekään, että apua, auttakaa, tuolla makaa se ja se, tarvitsen apua hänen ylösnostamosessaan, koska jotenkin vain tiedän, että jos yrittäisinkin, kukaan ei oikeastaan edes kääntyisi puoleeni kuuntelemaan minua tai jos kääntyisikin, niin tiedän, että asiani kuultuaan ajattelisi "ei voi olla totta" eikä haluaisi ajatellakaan mitään niin ikävää tapahtuneen eikä halua reagoida asiaan.

Ovat kuin sitä ei olisi olemassakaan.

Ja minä vääntelehdin käsiäni, koska tiedän, että olisi toimittava pian, mutta en uskalla itse sukeltaa ja olen varma, etten saisi painavaa sukulaista yksin ylöskään ja pahimmillaan hukkuisin vain itsekin.

Herättyäni en koskaan oikein tajua, miksi en unessa edes yritä sukeltaa sukulaisen luo, tai jos yritänkin, niin minun on pakko kääntyä takaisin pintaan, ennen kuin pääsen sinne noin 2m syvyyteen, jossa uhri makaa.

Aika hassua oli, että kun näin unta ensimmäisen kerran ja siinä oli kaksi eri sukulaistani aina vuorotellen, niin myöhemmin kävi ilmi, että juuri he olivat jotenkin heikoilla elämässään. Mutta silti luulisin, että pohjassa makaava uhri oikeasti olen minä itse.

Vierailija
13/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt tarkkaa unipäiväkirjaa kauan aikaa, ja kirjannut ylös mm. unet, joissa esiintyy punatukkaiset lapset. Eriteltyäni ja vertailtuani näitä unia olen löytänyt yhteisen tekijän, ja siksi tiedän, mitä punatukkainen lapsi minun unissani symboloi.

Aluksi pieni huomautus. Unisymbolinen selontekoni punatukkaisesta lapsesta on erilainen kuin selontekoni junasta (jota käsittelin aiemmassa kommentissani), koska junasta toin esiin junan objektiivisia ominaisuuksia, joita voi käyttää sen symbolisen merkityksen avaamiseen unien tulkinnassa. Punatukkainen lapsi on unisymbolina subjektiivinen.

Minun unissani punatukkainen lapsi on aina symboloinut tuonpuoleisuutta. Punatukkainen lapsi käyttäytyy ja reagoi aina tavalla, joka on ennalta-arvaamaton ja tilanteeseen sopimaton. Ja kuitenkin vaistoan unissani, että hänen käyttäytymisensä on suuressa mittakaavassa, tuonpuoleisessa todellisuudessa, mielekästä ja täysin sopivaa. Punatukkainen lapsi edustaa unissani siis suurempaa ymmärrystä kuin mihin arkinen ihmisjärki kykenee. Punatukkaisen lapsen käyttäytyminen tavallaan viestii: tämä saattaa nyt vaikuttaa huonolta / hyvältä asialta, mutta suuressa mittakaavassa se onkin hyvä / huono.

Tässä yksi punatukkainen lapsi -uni reilun kolmen vuoden takaa. Linkki johtaa Suomi24:n Unien tulkinta -palstalle, jolle silloin kirjoitin uneni.

http://keskustelu.suomi24.fi/t/11563375/punatukkainen-poika

8

Vierailija
14/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen uimastadikan tapaisessa paikassa, kun näen uima-altaan pohjalla ihmisen (usein sukulaiseni vaihdellen kahden tyypin välillä). Tajuan, että minun pitäisi pelastaa hänet sieltä, tai muuten hän hukkuu. Hän on siis jo vajonnut tajuttomana pohjaan, mutta tiedän, että on vielä elossa.

Katson muita paikalla olevia ihmisiä, jotka unessa ovat lähipiiriäni, eivät siis mitään tuntemattomia, mutta koskaan en voi kerto kellekään, että apua, auttakaa, tuolla makaa se ja se, tarvitsen apua hänen ylösnostamosessaan, koska jotenkin vain tiedän, että jos yrittäisinkin, kukaan ei oikeastaan edes kääntyisi puoleeni kuuntelemaan minua tai jos kääntyisikin, niin tiedän, että asiani kuultuaan ajattelisi "ei voi olla totta" eikä haluaisi ajatellakaan mitään niin ikävää tapahtuneen eikä halua reagoida asiaan.

Ja minä vääntelehdin käsiäni, koska tiedän, että olisi toimittava pian, mutta en uskalla itse sukeltaa ja olen varma, etten saisi painavaa sukulaista yksin ylöskään ja pahimmillaan hukkuisin vain itsekin.

Herättyäni en koskaan oikein tajua, miksi en unessa edes yritä sukeltaa sukulaisen luo, tai jos yritänkin, niin minun on pakko kääntyä takaisin pintaan, ennen kuin pääsen sinne noin 2m syvyyteen, jossa uhri makaa.

Aika hassua oli, että kun näin unta ensimmäisen kerran ja siinä oli kaksi eri sukulaistani aina vuorotellen, niin myöhemmin kävi ilmi, että juuri he olivat jotenkin heikoilla elämässään. Mutta silti luulisin, että pohjassa makaava uhri oikeasti olen minä itse.

Pohjassa makaava ihminen saatat hyvin olla sinä itse, koska olet unessa kuin näkymätön muille paikalla oleville ja kyvytön auttamaan altaan pohjassa makaavaa. Uima-altaan pohjassa makaava on merkittävästi samassa asemassa kuin subjekti-sinä. Uni saattaa kuvata sinua itseäsi subjektina (eli toimijana / näkijänä) ja objektina (toiminnan / näkemisen kohteena). Näet miten heikoilla olet.

8

Vierailija
15/17 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjassa makaava ihminen saatat hyvin olla sinä itse, koska olet unessa kuin näkymätön muille paikalla oleville ja kyvytön auttamaan altaan pohjassa makaavaa. Uima-altaan pohjassa makaava on merkittävästi samassa asemassa kuin subjekti-sinä. Uni saattaa kuvata sinua itseäsi subjektina (eli toimijana / näkijänä) ja objektina (toiminnan / näkemisen kohteena). Näet miten heikoilla olet.

8

Kiitos, näin olen itsekin ajatellut. Ja etten saa läheisilleni viestiä perille, että tarvitsisin apua. Kukaan ei ole avuntarvettani huomaavinaankaan.

Vierailija
16/17 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jossain vaiheessa lentokoneet. Hevosiakin on usein ollut.

Vierailija
17/17 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivat. Symboloi "elämän matkaa". Hämähäkit. Symboloi viettelystä, houkutusta, joskus vaaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän