Haluaisin olla animoija.
Moi! Mulla olis muutama kysymys. Ja siis tällä mä vaan tarkotan harjoittelemista, en ole vielä lähössä opiskelemaan minnekkään. ;)
1. Paras tapa opetella animoimaan?
2. Parhaat sovellukset/ohjelmat joilla pystyis animoija? (Tietokoneella, tabletilla ja kännykällä.)
3. Jos te ootte animoijia niin kuinka kauan teil on mennyt harjoittelemiseen?
Ja siis mä olen kattonu tutoriaaleja aika paljon Youtubesta, mutta haluaisin vaan oppia teiltäkin jotain.
Kommentit (8)
* anteeksi, autocorrect. Jonka sitten SKANNAAN kuva kerrallaan :D
T: 1
Olen katsellut sitä Photoshoppia ja on aika kallis, mutta kuulema hyvä. Alottelen ehkä ekana halvemmalla/ilmaisella ja sit just alkaisin käyttämään sitä Photoshoppia. Mut siis, kiitos paljon avusta.
Toivottavasti sulla menee hyvin päivä! :)
Hei, jos englanti luonnistuu niin suosittelen (ja minulle on suositellut animoinnin huipputekijä) kirjoja Animator's survival kit ja The illusion of life. En tiedä löytyykö suomeksi, mutta jos ei löydy voit yrittää etsiä jotain samankaltaista.
Tietokoneella käytän itse koulussa Blenderiä (3D), joka on ilmainen, mutta tiedän esim. Mayaa käytettävän paljon animointiin. 2D-animointiin Photoshop ja Flash ovat hyviä. Spine on myös mielenkiintoinen ohjelma, joka tuo 2D-animointiin 3D-animoinnin työtavan (tietokone tekee paljon työstä, piirrät vain osat ja liikuttelet sitten itse niitä).
Onnea matkaan. :) En erikoistu itse animointiin, niin en osaa sanoa kuinka kauan menisi kehittyä "ammattilaiseksi".
1. Tekemällä oppii. Kannattaa lukea ja omaksua Disneyn kirja Illusion of Life.
2. Adobe Animate on 2D-animaatiota varten tehty ohjelma. Animaatiota ajatellen paljon Photoshoppia joutuisampi.
Nykyään melkein kaikki animaatio on 3D:nä, eli kannattaa satsata siihen (älä unohda täysin 2D:tä!). Blender on ilmainen 3d-softa.
13-vuotias tyttö kirjoitti:
Olen katsellut sitä Photoshoppia ja on aika kallis, mutta kuulema hyvä. Alottelen ehkä ekana halvemmalla/ilmaisella ja sit just alkaisin käyttämään sitä Photoshoppia. Mut siis, kiitos paljon avusta.
Toivottavasti sulla menee hyvin päivä! :)
Adobe Photoshop CS2:sta sai ainakin jonkin aikaa ladattua laillisesti ja ilmaiseksi valmistajan omilta sivuilta, mutta en ole varma saako enään... Itse en ehdi sitä nyt valitettavasti katsomaan.
Jos haluat kokeilla photishoppia, niin ohjelmasta saa 30 päivän ilmaisen kokeiluversion :)
Jos et saa mitään ohjelmaa käsiisi, kannattaa harjoitella käsin animoimista valopöydällä/klassisen pöytälampun ja lasin virityksellä pöydäksi ja koota ne ns. Digitaaliseksi animaatioksi kunhan saat jonkun ohjelman käsiisi!
T: 1
Entä jos haluaa tehdä animaatio sarjan mutta ei itse animoida sitä eli olla leikkaaja käsikirjoittaja mutta ei animaattori
Ei nyt enää tällaisia kannata miettiä koska kaikki tulevat pian kuolemaan koronaan.
1. Kannattaa lähteä opettelemaan pienestä liikkeestä, esim. Hymyn tai silmien räpytyksen animoinnista. Yleensä animaatio vaatii 25 kuvaa/sekunti, mutta voit aloittaa vähemmällä. Kun taidot ja kärsivällisyys kasvavat, voit tehdä isompia projekteja :)
2 . Animoin itse photoshopilla piirtäen (teen lopuksi animaatioista gif-tiedoston tai videon) tai valopöydällä, jonka sitten ajamaan kuva kerrallaan. Nämä riittävät vielä harrastusvaiheessa ainakin itselleni.
3 . Olen tehnyt animaatioita sinun ikäisestäsi lähtien, ja olen nyt 25 vuotias :)
Tsemppiä harrastukseksi!