Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet ihmisestä joka vaihtaa sukunimensä muuten kuin naimisiinmenon yhteydessä?

Vierailija
01.10.2016 |

Olen aina inhonnut sukunimeäni ja miettinyt pitkään sen vaihtamista. Olen aika pienituloinen, joten se n. 200€ kustannus on minulle aika iso raha ja osittain siksi en ole sitä vielä tehnyt. Mutta joulukuussa on tulossa hyvät veronpalautukset ja mietin, tekisinkö sen nyt vihdoin. Mutta millaisia ajatuksia teissä herättää, jos joku yhtäkkiä vaihtaa sukunimensä "muuten vaan"? Vaikuttaako se jotenkin omituiselta, että koitan peitellä jotain hämärähommia tai että olen ihmisenä jotenkin tasapainoton? Joudunko selittelemään nimen vaihtamista jokaiselle tutun tutullekin jatkossa?

Olen kyllä avoliitossa, mutta naimisiinmenoa ei ole näköpiirissä ja en muutenkaan haluaisi ottaa miehen sukunimeä. Miehen mielestä on ok jos vaihdan nimeni, sukulaiseni ovat sitä mieltä että nimen vaihtaminen on ok ainoastaan naimisiinmenon yhteydessä ja jos teen sen muuten vaan, niin se antaa minusta omituisen vaikutelman.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole uskottava rikollisena, ei sitä epäillä, vaan pidetään todennäköisenä, että sulla on ollut huono isä. Alkoholisti tai hylkääjä. Eli sen vuoksi et halua kantaa hänen nimeäänkään.

Vierailija
22/29 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole uskottava rikollisena, ei sitä epäillä, vaan pidetään todennäköisenä, että sulla on ollut huono isä. Alkoholisti tai hylkääjä. Eli sen vuoksi et halua kantaa hänen nimeäänkään.

Jännä, ei mulle kyllä tule ensimmäisenä mieleen mitään isäkuviota, jos joku vaihtaa nimensä. Ajattelen vaan, että ei ilmeisesti tykännyt vanhasta nimestä ja halusi ottaa kauniimman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muuten jos vaihtaisi sukunimensä siihen mikä se oikeasti olisi jos ei joku isoisoisä olisi vaihtanut aikoinaan? Sehän oli kai hyvinkin tavallista vaihdella niitä ennen kuin sukunimilaki astui voimaan joskus 1920, jos edes käytettiin mitään sukunimeä.

Että tavallaan noudattaisi suvun vanhaa perinnettä vaihtamalla.

Vierailija
24/29 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö siitä ajatella jotain? Miksi? Eikö se ole ihan henkilön oma asia?

Vierailija
25/29 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin isoäidin tyttönimen. Se on ruotsinkielinen ja oma nykyinen nimeni on suomenkielinen, joten sekin epäilyttää, ajattelevatko ihmiset että yritän vaikuttaa jotenkin hienommalta… Suvusta löytyvät nimet vaan ovat pääosin ruotsinkielisiä ja pari suomenkielistä vaihtoehtoa ovat tyyliin Korhonen, johon en haluaisi vaihtaa. Mieluiten keksisin itse jonkun nätin suomenkielisen nimen, mutta en ole keksinyt mitään hyvää vaikka olen jo monta vuotta miettinyt. ap

Meidän koko perhe (isä, äiti, minä plus kolme sisarusta) muutettiin sukunimemme takaisin ruotsinkieliseksi nimeksi, joka oli suomennettu joskus 1910-luvulla. Kaikki vihattiin sitä tyhmää suomenkielistä nimeä ja nyt olemme onnellisia, koska meillä on suvun oikea, alkuperäinen ruotsinkielinen nimi.

Vierailija
26/29 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites muuten jos vaihtaisi sukunimensä siihen mikä se oikeasti olisi jos ei joku isoisoisä olisi vaihtanut aikoinaan? Sehän oli kai hyvinkin tavallista vaihdella niitä ennen kuin sukunimilaki astui voimaan joskus 1920, jos edes käytettiin mitään sukunimeä.

Että tavallaan noudattaisi suvun vanhaa perinnettä vaihtamalla.

Voi ottaa tällaisen nimen jos se on ollut korkeintaan 5 sukupolvea taaksepäin (jos muistan oikein). Pitää vaan tilata viralliset otteet kirkonkirjoista, joilla todistaa että nimi on ollut suvussa. Ja suoraan alenevassa polvessa pitää olla, eli ei voi ottaa mitään isoisän siskon miehen isän veljen nimeä.

Vierailija
27/29 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse jahkannut samaa asiaa, mutta rahaa ei opiskelijana ole ja hieman pelottaa, mikä säätö tulee kun asun nyt ulkomailla maassa, jossa nimen vaihto on todella harvinaista (myös naimisiin mennessä).

Toisten mielipiteet ja näkemykset asiasta eivät kiinnosta pätkääkään. Tunnen paljon ihmisiä Suomesta, jotka ovat vaihtaneet sekä etu- että sukunimiään, enkä ajattele heistä mitään sen kummempaa.

Vierailija
28/29 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko Suomessa ottaa jonkun itsekeksimänsä sukunimen? 😱

Vierailija
29/29 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voiko Suomessa ottaa jonkun itsekeksimänsä sukunimen? 😱

Voi. Se pitää kylläkin hyväksyttää nimilautakunnalla ja maksaa sen ~200€.