Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia TAYS' sin synnytystapa-arviosta!

06.03.2006 |

Odotan esikoistani, viikkoja kasassa nyt 36+5. Tuttuun tapaan sf-mitat menneet koko raskauden ajan yläkäyrillä joten kävin ultrassa (neuvolassa) hakemassa hieman paino-arviota. Mittojen mukaan vauva olisi " normaali kasvukäyrien mitoissa" , mutta lääkäri sanoi silti että onhan tuo aika kookas vauva, ja laittoi lähetteen tayssiin äitiyspolille synnytystapa-arvioon. JA SE MUO NYT PELOTTAA!! Typeränä " googletin" tossa jokin aika sitten tuon sanan (synn.tapa-arvio) ja tahtomattani eteeni ilmestyi AIVAN KAMALAA tekstiä, joka meni suunnilleen niin että " koko käsi sisälle ja myös peräaukon kautta" jne.. Se että tässä ollaan kovin herkässä tilassa hormonien ansiosta, odotetaan ekaa lasta ja synnytys ja siihen liittyvä jännittää muutenkin, olin hyvin maassa ja masentunut tultuani ultrasta koska nyt pelkään sinne tayssiin menoa yli kaiken!!!! Nyt en halua kuulla niitä kamalia kokemuksia ja hirveitä tarinoita tästä ko. asiasta, sehän täällä osataan välillä liiankin hyvin, vaan rohkaisuja ja ehkä " hyviä" kokemuksia sen läpikäyneeltä. Että valvonko tässä seuraavat yöt paniikin kasvaessa ja mietin miten pääsisin luistamaan koko asiasta. En myöskään halua loukkaavia kommentteja, koska tässä ollaan tippa silmässä muutenkin. Kaikillahan kokemukset on erilaisia ja ihmiset yksilöinä tuntee ne erilailla. Onneksi olen saanut kuullä jo kaveriltani että hänen arvio oli ultra ja käsin tunnustelu mahan päältä.

Haetaan siis vähän empatiaa ja tsemppiä teiltä.. :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin synnytystapa-arvio taysissa viikolla 38 esikoista odottaessani (2 v. sitten) kohonneiden sokeriarvojen takia. Eli lääkäri tunnusteli mahan päältä, ultrasi ja teki sisätutkimuksen, jossa vähän heilutti sormiaan emättimessä, ei sattunut millään lailla, eikä todellakaan käynyt lähelläkään peräaukkoa! olisin potkaissut, jos sinne olisi kajonnut. Eli ei mun mielestä ainakaan mitenkään epämiellyttävä kokemus, nuku nyt yöunesi ihan rauhassa vaan äläkä murehdi. Ota se siltä kantilta, että pääset ylimääräiseen ultraan velä ennen synnytystä katsomaan, mitä pikkuiselle kuuluu! Tsemppiä!

Vierailija
2/4 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...itse tästä asiasta juuri tänään neuvolassa puhuin, ja terkkari totesi että ilmeisesti tuo " koko käsi emättimeen" pitää ainakin noin suurinpiirtein paikkansa. Siinä sitä sitten kauhistelin mutta ei se " kuulemma" satu. Peräaukostapa ei sitten enää puhutukaan koska aiheesta keskustelu j´äi hyvin lyhyeen kun aloin sulattelemaan tuota käsi juttua:)

No äkkiäkös tuo sitten ohi on ja onhan sieltä jotakin isompaakin sitte piakkoin tulossa...

Br1t ja Mercedes 31+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin pari viikkoa sitten tuossa synnytystapa-arviossa ja mun kokemus oli ihan positiivinen: arvio tehtiin tunnustelemalla mahan päältä, sitten ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus. Vähän epämiellyttävältähän sen sisätutkimuksen osalta tuntui, kun ei siinä osa olla rennosti vaikka kuinka yrittäisi. Mutta pointtini on se, että muakin jännitti kamalasti se juttu jo senkin takia, että pelkäsin että masuasukkin on tosi iso, mutta jännitys ja pelko osottautui turhaksi. Lääkäri oli oikein mukava ja selitti koko ajan mitä tehdään ja miksi.

Tsemppiä! Eiköhän se sinunkin kohdalla ihan hyvin mene :)

Vierailija
4/4 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri teki tosiaan ultran, sisätutkimuksen ja sen lisäksi sovitteli nyrkkiään lantioluitani vasten haarovälissä, mutta siis ulkopuolelta eli ei se todellakaan sitä lapastaan värkkiin saakka tuupannut. Eli ilmeisesti se ei ole ainakaan tavallista :) Älä siis huoli!