Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yleinen tuki, lapsi erityisopettajalla ov

Vierailija
01.10.2016 |

Lapseni aloitti juuri peruskoulun ja on mitä normaalein ekaluokkalainen. Matematiikka on hänelle tosi helppoa (sai eskarin matemaattisten valmiuksien testistä täydet pisteet jo eskarin syksyllä ja äidinkielestäkin keskimääräistä paremmat pisteet). Nyt huomasin kuitenkin, että wilmaan on kirjattu tuet-kohtaan "yleinen tuki", "opiskelua pienryhmässä erityisopettajan johdolla lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tueksi". Mitä ihmettä? Meille ei ole kerrottu asiasta mitään! Lapsi osaa aapisen lukuläksyt: tavut ja sanat hyvin eli oppii koko ajan, matematiikka on edelleen todella helppoa.

Jututin lasta. Samassa erityisopettajan vetämässä ryhmässä on kaksi adhd-lasta (meillä on nimenomaan kehuttu käytöstä ja keskittyminen on normaalin hyvää), onko lapseni ryhmässä jotenkin täytteenä? Open tapaaminenkin oli ja tuli pelkkiä kehuja - eikä erityisopetuksesta sanottu sanaakaan. Mitä mieltä olette?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleinen tuki on sellainen, jota tarjotaan ihan kaikille lapsille eikä siihen tarvitse lupia ja sopimuksia. Käytännössä se on pienryhmätoimintaa opettajan sopivaksi katsomassa asiassa. Jokainen, mitä normaalein oppilas kuuluu yleisen tuen piiriin. Ehkä teillä kukin vuorollaan pääsee harjoittelemaan lukitaitoja pienryhmään? Pienryhmässä niitä taitoja on helpompi arvioidakin.

2/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden opetussuunnitelman linjaus on, että yleisestä tuesta ei voi kieltäytyä.

Luultavasti koko sakki käydään läpi pienryhmissä. Ei vaikuta mitenkään mihinkään, jos kaikki on kunnossa. Jos pienryhmässä tehdään jotain havaintoja, niin sitten voidaan puuttua asiaan tarpeellisella tavalla.

Tavallisia "löydöksiä" ovat esimerkiksi 

- lapsi tarvitsee silmälasit

- kuuloon liittyvät asiat, esim. että taustamelu haittaa tavallista enemmän tai että ei reagoi samalla tavalla oikealta ja vasemmalta tulevaan ääneen

- käyttää kynää tavalla, joka helposti rasittaa kättä väärin

- hyötyy tietynlaisesta istuimesta / paikasta luokassa / apuvälineestä

Ei mitään syytä huoleen siis!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, yleinen tuki on se tuen porras, jolla jokainen peruskoululainen on kunnes muulle portaalle siirretään.

ehkä luokassa on tuon pienemmän ryhmän verran samantasoisia oppilaita ja loput ovat sitten joko edellä tai jäljessä lukutaidossaan. Jokaiselle halutaan tarjota omantasoista opetusta ainakin se pieni hetki viikossa ja lapset on siten jaettu ryhmiin. erityisope ei aina opeta niitä heikoimpia, välillä keskitasoa tai lahjakkaita. riippuu tarpeesta/opejen omista erityistaidoista jne. voi olla vaikka niin, että luokanope on pätevämpi opettamaan esim. lukemisen alkeita ja siksi pitää heikoimmat itsellään.

Vierailija
4/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tässä tuen portaat ja tosiaan kaikki kuuluvat yleiseen tukeen ja jos huomataan tuen tarpeen olevan suurempi, siirretään tehostettuun, yhdessä vanhempien kanssa keskustellen.

Alkusyksystä erityisope käy läpi kaikki ekat joko yksittäin tai pienryhmässä ja kartoittaa avun tarvetta. Ja jos esim.lapsesi luokassa jo paljon lukijoita, on parempi lapsesi kannalta, että esim.oma ope vetää lukijoille tuntia luokassa ja erityisope pienemmälle porukalle tuntia omassa tilassaan.

Jos/kun asia sinua mietityttää, ota ihmeessä yhteyttä kouluun, niin saat tarkempaa tietoa asiasta. :)

Vierailija
5/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen tuki on tosiaan se perustaso, jolla kaikki lapset ovat ensisijaisesti. Nimityksellä on pyritty mm. siihen, että jos muuten hyvin pärjäävä lapsi tarvitsee jotain tukea, apua tai vastaavaa, niin paperirumban yms. sijasta voidaan toteuttaa kevytluonteinen tuki sellaisenaan yleisen tuen tasolla. Seuraava taso on tehostettu tuki ja kolmas ja intensiivisin on erityinen tuki.

Vierailija
6/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävivät laaja-alaisena opena aikanaan kaikki eka- ja tokaluokkalaiset pienissä erissä ns. tarkastuskäynnillä. Enemmistöllä ei ollut mitään mainittavaa ja hyvä niin, mutta kyllä sieltä jotain tuen tarpeitakin nousi esiin. Voi olla, että tuollakin kaikki käyvät erkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa, että niukkenevista resursseista huolimatta välillä pääsee vielä pienryhmään opiskelemaan vaikka vain hetkeksi. Onneksi olkoon, lapsesi on hyvissä käsissä :)

Vierailija
8/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tässä

Kiitokset runsaista vastauksista! Kyselen asiaa maanantaina opelta. Eniten tässä ihmetyttää, että lapseni on erityisopella noin 7-8 tuntia viikossa eli lähes kaikki äidinkielen ja matematiikan tunnit, näin on ollut jo kuukauden ajan. Kaikilla matematiikan ja äidinkielen tunneilla ryhmä on sama eli ryhmiä ei vaihdella. Kuuluuko wilmassa olla maininta yleisestä tuesta? Nyt lapseni joutuu olemaan äidinkielen ja matematiikan tunnit ryhmässä, jossa jo kurinpito on asia sinänsä .... ja nytkin sanoi, ettei asiaa ehditty käsitellä, mutta otti itse selvää. Luokalla noin 1/3 lapsista lukee, hitaasti, mutta saa pitkätkin sanat luettua. Lapseni lukee lyhyet tavutetut sanat hyvin ja aapisen lukuläksyt, tavut ja sanat ovat helppoja. Pelkään, että opetus tässä ryhmässä on liian toistavaa ja hitaasti etenevää. 

Ja ennen kaikkea, miksei meille olla sanottu mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vielä:

kummallakaan isommista lapsista ei ole ollut vastaavaa merkintää wilmassa!

Vierailija
10/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vielä: liittyykö tämä jotenkin uuteen opsiin? Ihmetyttää siis se, että lapsi on aina erityisopen ryhmässä huonoimpien ja käytöshäiriöisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat lapset TEHOSTETUN TUEN piirissä ja käyvät erityisopettajan tunneilla. Kuitenkin pääasiassa ovat omassa isossa luokassa. Yläastelaisen kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että kerran vuodessa pitää vanhempien käydä tekemässä/päivittämässä kirjallinen tehostetun tuen päätös. Ala-asteella erityisope ihan vaan sähköpostilla hoitaa asian.

Meillä tämä tehostetun tuen tarve johtuu lukihäiriöstä. Meidän ala-astelainen lapsi on tehostetun tuen piirissä äidinkielessä, yläastelainen englannin kielessä. Pienryhmissä heidän kanssaan on myös mm. keskittymisongelmista kärsiviä lapsia (meidän lapsilla on sitten taas hyvä keskittymiskyky), joten siellä käydään monenlaisista syistä.

Ja meidän lapsukaiset ovat (muidenkin kuin vanhempiensa mielestä) mitä ihanimpia, empaattisia, kilttejä, ystävällisiä lapsia noin muuten. Ei tehostettu tukikaan tee lapsesta muita huonompaa.

Vierailija
12/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eriytetäänkö hänen opetustaan ylemmäs eri vaikeammaksi pienryhmässä kuin pääryhmässä? Nyt voi olla meneillään myös ihan vain testijakso ja lapsesi sattuman kautta valikoitui tähän toiseen ryhmään. Mahdollista on että lapsesi voi olla myös ns. roolimallina muille ryhmän oppilaille ja tukea heidän opetustaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa viestiä lapsen opelle ja kysäistä.

Vierailija
14/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap jatkaa:

Matematiikassa lapseni on selkeästi lahjakas, äidinkielessä normaali, muutoin kiltti ja auttavainen. Minäkin mietin jotain 12 mainitsemaan testijaksoa tai että lapsi on laitettu ryhmään roolimalliksi. Tämä vaan ei enää ole kivaa, kun ryhmässä on juuri ne kaksi poikaa, joita kaikki ekaluokkalaiset pelkäävät (molemmilla oli viime vuonna henkilökohtainen avustaja ja näin koviakin tappeluita eskarissa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et olisi ensimmäinen vanhempi, jonka mielestä se oma lapsi on taitava eikä ongelmia ole, vaikka totuus koulussa olisi toinen.

Yleisen tuen toimenpiteet näkyvät wilmassa, kun sinne jotain erikseen kirjataan.

Vierailija
16/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi meille ei ole kerrottu asiasta mitään?" Onhan se kerrottu, jos se kerran on Wilmassa.

Oikea osoite AP:lle on luokan opettaja, ei av-palsta. Lapsen opettaja ei välttämättä palstaile ja jos sen tekeekin, niin ei hän julkisesti rupea selittämään, miksi lapsesi on erityisopettajalla. Ja vielä kun osaisit katsella lastasi objektiivisten linssien läpi, niin eiköhän se siitä. Nyt näyttää itsetuntosi saaneen kolauksen, kun erinomainen lapsi on joutunut erityisopettajan pakeille.

Vierailija
17/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko olla ns. tukilapsena mallina toisille

Vierailija
18/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15:

ap vastaa: meillä on ollut opettajan tapaaminen ja kaikki kuulemma sujuu erittäin hyvin. Sanoinkin opelle, että jos ilmenee ongelmia käytöksessä, oppimisvaikeuksia tms, ottaa heti yhteyttä. Ope sanoi, että toki, mutta on varma, ettei sellaisia tule eteen, sen näkee jo. 

Vierailija
19/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap tässä

Kiitokset runsaista vastauksista! Kyselen asiaa maanantaina opelta. Eniten tässä ihmetyttää, että lapseni on erityisopella noin 7-8 tuntia viikossa eli lähes kaikki äidinkielen ja matematiikan tunnit, näin on ollut jo kuukauden ajan. Kaikilla matematiikan ja äidinkielen tunneilla ryhmä on sama eli ryhmiä ei vaihdella. Kuuluuko wilmassa olla maininta yleisestä tuesta? Nyt lapseni joutuu olemaan äidinkielen ja matematiikan tunnit ryhmässä, jossa jo kurinpito on asia sinänsä .... ja nytkin sanoi, ettei asiaa ehditty käsitellä, mutta otti itse selvää. Luokalla noin 1/3 lapsista lukee, hitaasti, mutta saa pitkätkin sanat luettua. Lapseni lukee lyhyet tavutetut sanat hyvin ja aapisen lukuläksyt, tavut ja sanat ovat helppoja. Pelkään, että opetus tässä ryhmässä on liian toistavaa ja hitaasti etenevää. 

Ja ennen kaikkea, miksei meille olla sanottu mitään?

Aloituksessa sanoit, että "nyt huomasit" wilma-merkinnän, mutta nyt lapsi onkin ollut siellä jo kuukauden (eli syyskuun, eli suurimman osan syksystä)? Eikä lapsi ole muka sanonut asiasta mitään?

Vierailija
20/23 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap tässä

Kiitokset runsaista vastauksista! Kyselen asiaa maanantaina opelta. Eniten tässä ihmetyttää, että lapseni on erityisopella noin 7-8 tuntia viikossa eli lähes kaikki äidinkielen ja matematiikan tunnit, näin on ollut jo kuukauden ajan. Kaikilla matematiikan ja äidinkielen tunneilla ryhmä on sama eli ryhmiä ei vaihdella. Kuuluuko wilmassa olla maininta yleisestä tuesta? Nyt lapseni joutuu olemaan äidinkielen ja matematiikan tunnit ryhmässä, jossa jo kurinpito on asia sinänsä .... ja nytkin sanoi, ettei asiaa ehditty käsitellä, mutta otti itse selvää. Luokalla noin 1/3 lapsista lukee, hitaasti, mutta saa pitkätkin sanat luettua. Lapseni lukee lyhyet tavutetut sanat hyvin ja aapisen lukuläksyt, tavut ja sanat ovat helppoja. Pelkään, että opetus tässä ryhmässä on liian toistavaa ja hitaasti etenevää. 

Ja ennen kaikkea, miksei meille olla sanottu mitään?

Miksi pelkäät , että juuri tuossa ryhmässä on hidasta? Onko nämä toiset oppilaat jo käyneet ekan luokan? silloinhan olis itsestään selvää, että tuo on sellainen ryhmä, jossa ns. akateemisesti paremmat oppilaat työskentelevät. Monet, jotka kertaavat sen ekan luokan, osaavat jo jonkin verran lukemista. todennäköisesti luokassa on oppilaita, etkä eivät vielä osaa lukea ollenkaan. sellaistenko kanssa lapsesi pitäisi olla?

Kun oma lapseni aloitti ekan luokan, niin ryhmä jaettiin kolmeen niin lukemisen kuin matematiikankin suhteen. erityisopettajan luona olivat juuri ne "paremmin" osaavat.