olen masentunut ja saan paniikkikohtauksia, mutta mies ei halua erota
osasyy kohtauksiini on se, että olen kuluneen vuoden tuntenut että meidän pitäisi lähteä eri suuntiin. en tiedä johtuuko se miehestä vai talosta.. muutimme 6v sitten tänne" metsän keskelle" enkä totuuden nimissä ollut yhtä innostunut kuin mies, kukaan tulee harvoin kahville ja minua pelottaa, yhä, öisin..
miehen mielestä "höpsin" ja vähättelee myös masennusdiagnoosia, vaikka on löytänyt minut autotallista itkemästä ja huomannut varmasti etten syö, siirtelen vain ruokaa lautasella. en myöskään jaksa enää laittautua ja sitäkään mies ei voi olla huomaamatta, en meikkaa enkä ole pariin kuukauteen värjännyt hiuksiani.
meillä on kaksi lasta, 11 ja 9-vuotiaat pojat. olemme olleet pariskunta 18 vuotta.. joskus olin varma, että tässä on nyt se loppuelämän kumppani, elämäni rakkaus! mutta enää en ole varma..
kirjoitan tätä hiljaisessa talossa, pojat ovat harrastuksissaan ja mies asioilla. välillä mietin, mitä mies sanoisi jos vain pakkaisin kassiin välttämättömät tavarat ja ajaisin pois, pois niin kauas kuin pääsee! en vain voisi tehdä sitä pojille...;(
Kommentit (5)
Maaseutu masentaa jokaisen. Pakkaa kamat ja jätä ukko sinne yksin ryyppäämään. Maaseutu on ihana paikka käydä, mutta pitemmän päälle normaali ihmnen masentuu aina siellä, koska sosiaaliset kontaktit puuttuu.
Kannattaa varmaan hakea apua masennukseen eli keskusteluapua ammattilaisen kanssa. Voit myös yrittää kirjoittaa ajatuksiasi ylös. Mikä pohjimmiltaan masentaa? Koetko kokeneesi, että sinut on ohitettu päätöksenteossa? Onko siinä tunteessa jotain sellaista, minkä muistat jo lapsuudestasi? Onko esim. jompi kumpi vanhemmistasi toiminut samalla tavalla sinua kohtaan? Joskus se tunne voi tulla jostain muusta tilanteesta ja "siirtyä" nyt tähän hetkeen ja kumppanisi toimintaan. Mutta jos pääsee purkamaan koko vyyhdin (myös pelkotilan tunteet), voi olla, että et haluakaan enää erota.
Miehet eivät valitettavasti aina huomaa tai tajua läheisen pahoinvointia tai ainakaan sen syvyyttä. Eikä varsinkaan hiusvärin muutosta tai värjäämättömyyttä. Suosittelen siis terapiaan menoa, koska kotona ollessa nuo asiat vain tuppaavat moninkertaistumaan kun mietit niitä yksin. Lisäksi voisitte mennä joskus pariskuntanakin johonkin avioliittotapahtumaan, jossa teillä olisi aikaa oppia kommunikoimaan toisillenne kunnolla. Ehkäpä mies tajuaisi paremmin sun olosi sen kautta. Jos mies on kuitenkin ollut sulle elämäsi rakkaus, niin mielestäni sen eteen kannattaa taistella, että se yhteisen elämän ilo löytyy uudestaan.
Voimia sulle!
Hoidta itsesi terveeksi ennen kuin teet mitään suuria päätöksiä. Sairaana ei ikinä ajattele tarpeeksi selkeästi. Tosin kannattaa selvittää miehelle tilanteen vakavuus.
Vierailija kirjoitti:
Hoidta itsesi terveeksi ennen kuin teet mitään suuria päätöksiä. Sairaana ei ikinä ajattele tarpeeksi selkeästi. Tosin kannattaa selvittää miehelle tilanteen vakavuus.
Mitä se auttaa jos ei pidä elämästä böndellä? Miehet eivät tätä usein ymmärrä, että nainenkin vaatii omia juttuja. Siellä ukot rassaa autojaan ja metsästää kun nainen itkee yksin kotonaan. Sitten tarjotaan siivousta ja pyykinpesua kun kerrotaan että on tylsää.
Olitko masentunut jo ennen maalle muuttoa? Ilmeisesti et, jos olette jo kuusi vuotta siellä asuneet ja vasta viimeisen vuoden on tuntunut vaikealta.
Oli niin tai näin, masentuneena ei missään nimessä kannata tehdä isoja elämänvalintoja. Ellei kyse ole sitten siitä että masentuu jos on vaikka kiusattu työpaikallaan, silloin tietysti kannattaa irtisanoutua. Jos siis on täysin selvää että masennus johtuu elämäntilanteesta.
Maalla asuminen tuskin kuitenkaan ketään masentaa, pikemminkin kyse on siitä että masennus saa sinut esim. pelkäämään yöllä.
Minä olen sairastanut kuusi vuotta toistuvaa keskivaikeaa masennusta ahdistuskohtauksineen. Toisin kuin sinä, olen helvetin iloinen siitä ettei mieheni ole jättänyt minua. Ja antaisin vasemman käteni jos saisin muuttaa maalle hiljaiseen ja rauhalliseen taloon. Luonnon läheisyyden on sitäpaitsi lukuisissa tutkimuksissa osoitettu olevan ihmisen terveydelle erittäin hyväksi. Stressitasot laskee, samoin verenpaine jne.
En osaa muuta sanoa kuin että hanki itsellesi hoitoa ajoissa. Jos masennus pääsee kroonistumaan kuten minulla, siitä ei pääse kovin helpolla eroon.