Naksuuko ja rusahteleeko teidän pikkulapset?
Meidän alle 2-vuotiaan luut rusahtelee ja naksuu ja paukkuu tosi usein. Milloin kyynärpäät, milloin polvet, lonkat, selkä, mikäkin. Onko ihan normaalia? Neuvolassa eivät noteeraa mitenkään. Mullakin on kyllä aika naksunivelet, mut huolettaa silti. Välillä tuntuu, että onkohan sillä liian pehmeät luut tai jotain?
Kommentit (8)
Mitä te oikein teette niille lapsille?
Meillä kuopuksen lonkat ja polvet ovat paukkuneet. Hän on nyt hieman yli 2-vuotias, ja naksahtelu on koko ajan vähentynyt. Mitä neuvolassa on siis konkreettisesti sulle sanottu? Mä otin asian esille silloin, kun kuopus oli vauva, ja th sanoi, että on ihan normaalia pienelle lapselle ja pitäisi iän myötä loppua. Ota taas esille 2-vuotisneuvolassa, jos huolettaa. Mua ei tämä asia huoleta, lapsi on liikkuvainen, ketterä ja voimakas, eikä hän selvästikään tunne kipua, vaikka polvet ja lonkat lonksuvatkin. Meillä on tosi kokenut th, luotan kyllä hänen ammattitaitoonsa!
Lopeta lapsesi heittely päin seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein teette niille lapsille?
Meillä tuo lonksuminen tavallisesti ilmenee syliin ottaessa.
Rusahtelee kyllä. Elämme paputaloudessa, joten pieru haisee.
Ei me mitään sille tehdä, siis mitään epänormaalia. Sen nivelet naksuu ihan siinä, kun se vaikka vain kiipeää syliin. Tai kävelee.
Neuvolassa sanoivat joskus alle 1-vuotiaana myös, että ei syytä huoleen muistaakseni. Mutta mulla on jostain syystä käsitys, että oliko tuo lonkkien naksunivelet epänormaalia?
Joo! Yksivuotias on pienestä asti poksunut ja raksunut ja rusahdellut syliin nostettaessa, kuulostaa ja tuntuu kamalalta mut oon jotenkin ajatellut että on normaalia.
Vain jos tarpeeksi kovaan väännän niitä