Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te jo työttömät tai yt-uhan alaiset! Paljonko teillä on säästössä tulevien karenssien varalle?

Vierailija
30.09.2016 |

Itse en ole parissa kuukaudessa saanut laitetuksi sivuun kuin vaivaiset neljä tonnia. Olen nyt lopettanut kaiken 'ylimääräisen' kuluttamisen (en osta mitään, mitä ei ole aivan pakko ja senkin mieluiten käytettynä), ei käydä enää ulkona syömässä vaan tehdään ruuat itse, harrastukset karsittu niin että jäljellä vain ns. ilmaiset.

Tavoitteenani on saada säästetyksi tämän vuoden aikana sen verran, että mikäli uutta työtä ei ahkerasta etsinnästä huolimatta löydy, pystyn tarvittaessa elämään ilman puolison tai muiden läheisten tukea ja niin että en rangaistuskarenssin takia saa myöskään yhteiskunnalta mitään tukia, puolisen vuotta säästöillä. Tiukkaa tekee mutta tavoite on asetettu.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TT-syistä irtisanotulle ei tule karenssia

Vierailija
2/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ihan tarkkaan, mutta ehkä 180 000 sijoitusrahastoissa ja vastaavissa. En kyllä ole itse niitä säästänyt, vaan saanut perintönä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanotulle ei tule karenssia, ainoastaan omavastuuaika viisi päivää. Missä tilanteessa olit ajatellut tarvivasi erityistä karenssi rahastoa? Jos irtisanoudut itse, niin silloin toki tulee karenssi, samoin työstä kieltäytyessä. Toki säästäminen on aina fiksua.

Vierailija
4/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TT-syistä irtisanotulle ei tule karenssia

Ei tule, mutta 5 päivän omavastuuaika tulee (suomeksi: 5 rahatonta päivää).

AP:lle. Olen säästänyt 5 tonnia. Tässä kuussa en pystynyt säästämään yhtään, mutta menen parin viikon päästä taas kirppikselle ja tarkoitus on saada kasaan ainakin 500 euroa. Jouluun mennessä yritän saada kasaan 7 000.

Vierailija
5/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

45000 euroa tällä hetkellä. Toisaalta, olen myös kieltäytynyt muutamasta työpaikasta koska ne eivät vaan ole miellyttäneet ja muutenkin yritän yhteen muuntokoulutukseen toiselle alalle - olen sanonut että tulen vaikka omalla kustannuksella mutta tuonne kurssille haluan, sillä se avaa niin paljon uusia mahdollisuuksia että saa suorastaan valita työpaikkansa sen jälkeen.

Vierailija
6/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt työttömäksi määräaikaisen työsuhteen päätyttyä, ts. vakinainen viranhaltija palasi takaisin eikä minulle ollut sen jälkeen käyttöä. Mukavaa, jos jotkin alat/työttömyyden lajit ovat karenssiuhan ulkopuolella.

-ap

Vierailija
7/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotannollisista tai taloudellisista syistä lomautetulle tai irtisanotulle tulee karenssia 5 päivää. Seuraavan vuoden aikana (ilmeisesti) jos tapahtuu niin 7 päivää. Mutta kassasta ei välttämättä heti rahoja saa, käsittelyaika voi olla pitkä, joten jotain pesämunaa hyvä olla.

Pari tonnia pidän itse tilillä hätävarana, rahastoissa loput. Olen pärjännyt vaikka olen lomautettu osa-aikaisesti.

Vierailija
8/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen perustuu kai siihen, että ensi vuoden puolella alkavat työttömien pakkokuulustelut. Jos et ole ollut kolmen kuukauden aikana 5 päivää töissä, vähennetään työttömyyspäivärahasta 3 %. Näin jatketaan kunnes päiväraha on 0 euroa. Koskee kaikkia työttömiä, myös ansiosidonnaisella olevia.

T. Ei ap

Vierailija
9/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen perustuu kai siihen, että ensi vuoden puolella alkavat työttömien pakkokuulustelut. Jos et ole ollut kolmen kuukauden aikana 5 päivää töissä, vähennetään työttömyyspäivärahasta 3 %. Näin jatketaan kunnes päiväraha on 0 euroa. Koskee kaikkia työttömiä, myös ansiosidonnaisella olevia.

T. Ei ap

Ilmeisesti kuulustelut eivät siis koske tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanottuja? Heillä ei siis ole velvollisuutta todistaa työnhakuaktiivisuuttaan?

Vierailija
10/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tilillä on säästössä max. kuukauden palkan verran, ylimääräinen mikä jää, sijoitan sen tuottavammin. Tilillä on turha rahojaan makuuttaa. 

Vierailija
11/11 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa tilillä on säästössä max. kuukauden palkan verran, ylimääräinen mikä jää, sijoitan sen tuottavammin. Tilillä on turha rahojaan makuuttaa. 

Ei, mutta ne on hyvä sijoittaa siten, että tarvittaessa ne saa käyttöön hyvin lyhyelläkin aikataululla.