Hyväntekeväisyydestä saadut lastenvaatteet haisevat ihan homeelta
Sain siis hyväntekeväisyysjärjestön kautta kassillisen vaatteita lapselle. Harmittaa vaan tosi paljon, koska muutama vaate haisee aivan homeelta. Ne kävin jo heittämässä roskiin, mutta uskallankohan noita muita samassa kassissa olleita vaatteita ottaa käyttöön? Olen pessyt vaatteet kaksi kertaa 60 asteessa, mutta pelottaa voisiko noissakin olla jotain itiöitä? Osa on pesty niin voimakkaan tuoksuisilla aineilla, että vieläkin haisevat. Luulevatkohan jotkut ostavansa jonkun taivaspaikan antamalla köyhille käyttökelvottomia vaatteita?
Kommentit (5)
Haku lähtee kyllä etikassa(tai piimässä) liottamalla ja ei se itse haju vaarallista ole jossei näkyvää hometta oo. Pieniä määriä hometta on joka paikassa ympäristössä, metsässäkin kuolleet puut homehtuu jne. Ainoastaan jos on jo valmiiksi herkistynyt homeelle voi pienikin määrä aiheuttaa oireita. Muita pieni määrä homealtistusta todennäköisesti vain suojaa liialta herkustymiseltä.
Eikös siinä sun pesukoneessa ole myös 90 asteen pesu?
Nehän on voitu myös sen hyväntekeväisyysjärjestön tiloissa säilyttää pidempään ja haju on sieltä
Kiitos vinkeistä! Täytyy kyllä kokeilla auttaisiko tuo pakastaminen noihin voimakkaisiin hajuihin. En ole mitenkään hajusteherkkä, mutta aivan järkyttävän päänsäryn ja pahoinvoinnin iski noiden käsittelyn jälkeen. -Ap
Itse laitan kirppisvaatteet pariksi päiväksi pakasteeseen ja sitten suoraan pesuun ja silitykseen. Ei ole ollut mitään pöpöjä kyllä koskaan, mutta varmuuden vuoksi....
Kyllä tuo 60 asteeen pesu varmasti riittää desinfioimaan ne vaatteet. Homeen saa muistaakseni piimässä liottamalla pois vaatteista - ja tietysti pesu sen jälkeen. Hometalojen vaatteita ei missään tapauksessa pitäisi laittaa kierrätykseen eikä myöskään (lika)vesivahinkotalojen vaatteita.