Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsooko muut tätä Sukulan suojatit - sarjaa? Kommentoidaan tähän.

Vierailija
28.09.2016 |

Voi noita nuoria. Sukula ällöttää mua, mutta aion katsoa.

Kommentit (403)

Vierailija
361/403 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihanaa kuinka Jyrki haastaa eikä vaan silitä päätä. Osaa sit kannustaa ja tsempata kun aihetta on.

Vierailija
362/403 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa pelata vaikka kellon ympäri jos sen tekee omakustanteisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/403 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittavaa että aina silloin kun ohjelmassa tapahtuu jotain dramaattista, kuuluu se "TUDUM" ääniefekti, esim silloin kun joku kertoo lopettavansa leikin kesken ja Jyrki hieroo järkyttyneenä naamaansa :D

Vierailija
364/403 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta taas alkaa! Saakohan nää loppuun asti pärjänneet jonkun konkreettisen palkinnon, kun viime jakson lopussa jotain väläyteltiin?

Vierailija
365/403 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meinaa joka asiasta lähteä väittelyä ja jopa töksäyttelyä ja tylytystä. Onkohan leikattu noin vai oikeastiko oli tuollaine tunnelma?

Vierailija
366/403 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matilla alkaa olla hermot kireänä, vaikka suoriutunut ihan hyvin.

Vierailija
367/403 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti on kyllä pikuisen väärällä asenteella edelleen, jos meinaa ravintola-alalla pärjätä ja edetä.

Vierailija
368/403 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän lievästi sanottuna kireä tunnelma tuolla. Mutta minäkin ihmettelin aiemmin kun se Julia(?) kertoi miten on töissä yli kymmenen tuntia päivässä. Ei sellaisen käsittääkseni pitäisi olla mitenkään mahdollista noissa harjoitteluissa, ainakin minulle on aina toitotettu, että se 8h on maksimi.

Terveisin Naispelko23

Vierailija
369/403 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tiukasti jyrki ojensi mattia, kun ahdistui luovasta tehtävästä! Ymmärrän mattia siten, että jos annetaan liian vapaat kädet aiheelle, josta ei tiedä mitään, on vaikea saada mitään aikaiseksi. Pelottaa, että jäikö nyt jotain oleellista ymmärtämättä.

Itse olisin vain kannustanut siihen, että ideana oli juurikin antaa ajatusten ja visioiden virrata vapaana ilman kritiikkiä, oikeita vastauksia ei ole jne.

Vierailija
370/403 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukula ärsyttää, koska Matti on huomattavasti älykkäämpi kuin hän ja uskaltaa jopa kritisoida tai asettaa kyseenalaiseksi asioita. Ihme tapa Sukulalta juuri tuossa mielessä, ensin yllyttää nuoria itsenäisyyteen, ajattelemaan omilla aivoilla ja sitten, kun joku sanoo tosiasioita Sukulan konsepteista, niin heti meinaa Sukulalta hermo revetä ja suunnilleen käskee olla hiljaa. Onneksi on tuollaisia ihmisiä kuin Matti, jotka eivät niele tasapäistämistä kovin helposti. Joo, kyllä se voi vaikeuksia tuottaa, mutta parempi on ajatella omilla aivoilla, tehdä omia ratkaisuja kuin mennä sopulisosialistilauman mukana aivottomana.

Vierailija
371/403 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matti on kyllä pikuisen väärällä asenteella edelleen, jos meinaa ravintola-alalla pärjätä ja edetä.

Pitää sitä itsehillintää kehittää. Tekee vaikka kotiin jonkun naamankuvasta tikkataulun mutta joskus on pakko olla vain hiljaa. Se tuntuu ahdistavalta mutta aina ei mielipiteen sanominen kannata.

Vierailija
372/403 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti vaikuttaa kyllä hyvin aspergerpiirteiseltä. Siihen usein "kuuluu" sanoa suoraan mitä mieltä on. Samoin tyypi tarvitsee selkeän tehtävänannon ja rajat.  Eikä joustaminen kuulu oikein siihen hommaan. Mutta - tämä on kyllä hyvä esimerkki, kuinka palkattomia harjoitteljoita käytetään hyväksi, vaikka heillä ei niitä ylitöitä saisi teettää. Kai heillä on ollut ihan työkkärin sopimukset? Joku sopimushan on ollut pakko olla. Oppisopimuksella on sitten eri homma, koska silloin ollaan  samalla työsuhteessa ja ylityöt kuuluu korvata vapaana tai rahana. 

Vierailija
373/403 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo aiemminkin ajatellut, ja nyt vielä vahvistui, että olen melko varma, että Matti on asperger-ihmisiä tai ainakin vahvasti on niitä piirteitä. Epämääräiset tehtävänannot ahdistavat, pitää sanoa suoraan ja tarkkaan, konkreettisia asioita ja vastaa itse samalla tyylillä. Ihmettelen kyllä, jos Sukulalle ei ole Matin piirteistä sanottu, tai sitten diagnoosia ei ole (tai Matti täysi-ikäisenä ei kerro), koska lähestymistavan tulisi olla erilainen. Samoin tieto pitäisi olla harjoittelu- ja työpaikassa, koska muuten ajaudutaan ihan turhiin konflikteihin, kun kumpikaan puoli ei ymmärrä toista.

Silverillä puolestaan on yhtä vahvasti AD/HD tai vastaavia piirteitä, jotka antavat omanlaisensa mausteet. Hänelle varmaan ylipäätään parempi päästä salin puolelle, on muita selvästi sosiaalisempi.

Hienosti kuitenkin neljä vetivät loppuun ja jos koko määrästä puolet saadaan työmaailmaan niin onhan se jo hyvä saavutus. Jyrkin kanssa olen samaa mieltä siitä, että Julia olisi kuulunut tähän joukkoon ja yllätti, Abdilla varmaan siellä taustalla ne oman kulttuurin vahvat piirteet vievät väärään suuntaan.

Ja kuten Jyrkikin heidät jätti mainitsematta pelastettavista, Tiia ja Retu ovat kyllä melkolailla avun ulottumattomissa.

Vierailija
374/403 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ronilla kyllä oli asenne kohdallaan, välillä pitää osata nauraa itselleen. Pernillakin edistyi huikeasti, toivottavasti eivät leipiinny työhönsä, vaan intoa riittäisi. Silverin itsevarmuus kasvoi ja Matti pärjäsi töissään hyvin, pitää vain oppia sietämään ihmisiä.

Vierailija
375/403 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Abdi keskeyttänyt vai pudotettu kuin eno veneestä (onneksi ei Välimereen)? Aika ilman motivaatioa se ohjelmassa palloilikin.

Vierailija
376/403 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispelko23 kirjoitti:

Vähän lievästi sanottuna kireä tunnelma tuolla. Mutta minäkin ihmettelin aiemmin kun se Julia(?) kertoi miten on töissä yli kymmenen tuntia päivässä. Ei sellaisen käsittääkseni pitäisi olla mitenkään mahdollista noissa harjoitteluissa, ainakin minulle on aina toitotettu, että se 8h on maksimi.

Terveisin Naispelko23

Työpäivän pituus on yleensä 7 h työssäoppimisjaksolla.

t. erityisope

Vierailija
377/403 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naispelko23 kirjoitti:

Terveisin Naispelko23

Työpäivän pituus on yleensä 7 h työssäoppimisjaksolla.

t. erityisope

.

Ne ei olleet työssäoppimisjaksolla, vaan työkokeilussa:

Myös työkokeilun päivittäinen ja viikoittainen työaika voi vaihdella henkilön tilanteesta riippuen. Usein 1–3 kuukauden sopimus on riittävä. Työkokeilua voidaan järjestää enintään viitenä päivänä viikossa ja 4–8 tuntia päivässä. Jos kokeiltavissa tehtävissä tehdään tyypillisesti vuoro- tai viikonlopputyötä, voi työaika ajoittua myös näiden aikoihin.

Vierailija
378/403 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jäi ihmetyttämään että teettääkö nuo tosiaan ilmaisharjoittelijalla 10 tuntista päivää "kun on kiire". Vähän oudon kuvan nuo antavat alasta nuorille tai katsojillekin jos näin on.

Vierailija
379/403 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Abdi keskeyttänyt vai pudotettu kuin eno veneestä (onneksi ei Välimereen)? Aika ilman motivaatioa se ohjelmassa palloilikin.

Haastetta noudattaa työaikoja ja negatiivista palautetta saatuaan päätti lopettaa itse.

Vierailija
380/403 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin jo viimeisen jakson ruutu +:sta.

Uskon että kaikki neljä tulevat pärjäämään, jos eivät vain luovuta ensimmäisiin takaiskuihin, koska kaikilla niitä tulee. Toivottavasti Pernilla löytää työn kautta uusia ihmisiä elämään ja vaikka "kunnollisen" miehen ja sitä kautta uusia kavereita. Luultavasti nykyinen/ohjelman kuvauksien aikainen pubikaveriporukka ei ole sitä parasta mahdollista seuraa, jos itse haluua päästä jaloilleen. Uskon että työssä tulee pärjäämään mutta kaipaa kannustavia ja "normaaleja" ihmisiä ympärilleen.

Silver on jotenkin suloinen. Varmasti pärjää, kun saa tehdä työtä omalla persoonallaan. Matti vaikuttaa aika älykkäältä ja kriittiseltä. Varmasti tulee pärjäämään, jos osaisi olla rennompi itselleen ja muille ihmisille. Ehkä helpompi sanottu kuin tehty. Siis huomaa vain, että hän on hyvin ankara itselleen niin sama ajatusmaailma heijastuu myös muihin ihmisiin. Toivottavasti löytää oman porukkansa ja saa välit vaikka perheeseensä kuntoon, itse työ tuskin on ongelma hänelle.

Uskon että Roni tulee olemaan ihan pidetty työkaveri, koska on niin sosiaalinen ja puhelias.

Roni oli jättänyt saapumatta tapaamisen nuoriso-ohjaajan kanssa, jossa olisi kartoitettu hänen tulevaisuuttaan. Tuskinpa tulee ryhdistäytymään lähiaikoina, jollei itsellä ole minkäänlaista halua tai motivaatiota siihen. Varmasti tulisi pärjäämään mutta kaikkia ei valitettavasti voi auttaa, jos itse ei halua tehdä asian eteen mitään.

Viimeisessä jaksossa sivuttiin myös Tiian kuulumisia, lähinnä kertoi, että oli palannut poikaystävän kanssa yhteen ja..that's it. Ilmeisesti hänellä ei siis ollut minkäänlaisia tulevaisuudensuunnitelmia. Kaipa se on aika hankala ponnistaa, jos peruskoulukin on jäänyt kesken. :/

Julia oli aloittanut liiketalouden opiskelut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä