Onko ok pakottaa kouluikäiset lapset ulkoilemaan sateeseen, jos ei mitään varsinaista syytä mennä ulos?
Yhdellä tutulla on sellainen ulkoiluttamispakkomielle, että lapset laitetaan koulun jälkeen joka päivä pihalle, vaikka olisi millainen kaatosade. Ei niitä siis kastumaan laiteta, eli kaikki mahdolliset kuravaatteet niillä on ja pitää pukea, mutta silti.
Kommentit (11)
Nykysuosituksen mukaan lasten pitää saada liikuntaa kolme tuntia päivässä. Tämä ei sisällä istumalla toteudu. Koulussakaan ei enää nykypäivänä tarvitse ulkona nokkaansa näyttää, oli välitunti tai ei.
Mä en saa omiani pidettyä sisällä millään. Saan ne hädin tuskin syömään välillä ja sit ne menee taas. Satoi tai paistoi.
Meillä lapset saa olla ulkona tai sisällä ihan oman mielensä mukaan. Rauhalliset lapset ei käy ylikierroksilla koskaan, joten ei ole mitään tarvetta ulkoilla siksi, että olisivat kunnolla. Sadepäivänä on kiva tehdä palapelejä ja pelata vaikka biljardia.
Nykysuositusten mukaan lapsen tulee liikkua 3 tuntia päivässä, nukkua 10 tuntia, katsoa televisiota max 30 min, olla perheensä kanssa ainaki 4 tuntia, harrastaa 3 tuntia, olla hoidossa max 8 tuntia jne. Vuorokauden tunnit ei riitä kaikkeen siihen, mitä suositellaan, joten minä sanon kaikille suosituksille höpsis ja annan lasten elää.
En laittanut pakolla ulkoilemaan, kun olivat vielä alakoululaisia. Tuo kolme tuntia liikuntaa päivässä-suositus saa jotkut ihmiset niin päiväkodeissa kuin varmaan kodeissakin aivan suunniltaan, lapset patistetaan juoksemaan, pomppimaan, heilumaan koko ajan ja koko päivä saa levottoman ja ylivirittyneen leiman. Liikunta on tosi tärkeää, kun sen määrä pysyy kivasti aisoissa ja varsinkin kun annetaan aikaa myös rauhalliselle tekemiselle, lukemiselle, ajattelulle ja vain olemiselle.
Vierailija kirjoitti:
miksi ei? Oikeilla varusteilla kuka tahansa voi voi ulkoilla missä tahansa säässä. Ehkä pennut käy sisällä ylikierroksilla.
Mutta voisiko tuon ikäisten jo antaa itsekin jotain päättää? Sisälläkin voi tehdä kaikenlaista. Ei se sateessa ulkoilu välttämättä niin kivaa ole ja kuravaatteiden pukeminenkin voi tuntua jo vähän tyhmältä.
No ei todellakaan. Meillä ei ole koskaan ulkoiltu sateella muuta kuin pakon edessä.
Menkää mammat itse sinne sateeseen kuravaatteet päällä jos se muka on niin terveellistä :D
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Meillä ei ole koskaan ulkoiltu sateella muuta kuin pakon edessä.
Menkää mammat itse sinne sateeseen kuravaatteet päällä jos se muka on niin terveellistä :D
Joillakin on jäänyt päiväkotivaihe päälle... Ulos säässä kuin säässä!
Eihän pakottamisessa ole mitään järkeä, eri asia jos menevät vapaaehtoisesti. Vai menisittekö itse kuravaatteet päällä ulos kaatosateeseen mielellänne kun tavallisissa ulkoilupuvuissa kastuu heti läpimäräksi?
Kyllä se lapsen omasta tahdosta pitäisi sen verran lähteä ettei pahimpaan kaatosateeseen laiteta väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset saa olla ulkona tai sisällä ihan oman mielensä mukaan. Rauhalliset lapset ei käy ylikierroksilla koskaan, joten ei ole mitään tarvetta ulkoilla siksi, että olisivat kunnolla. Sadepäivänä on kiva tehdä palapelejä ja pelata vaikka biljardia.
Nykysuositusten mukaan lapsen tulee liikkua 3 tuntia päivässä, nukkua 10 tuntia, katsoa televisiota max 30 min, olla perheensä kanssa ainaki 4 tuntia, harrastaa 3 tuntia, olla hoidossa max 8 tuntia jne. Vuorokauden tunnit ei riitä kaikkeen siihen, mitä suositellaan, joten minä sanon kaikille suosituksille höpsis ja annan lasten elää.
Pöh,
Missä muka sanotaan, että harrastaa pitäisi kolme tuntia päivässä? Päinvastoin katsotaan, ettei alle kouluikäiset tarvitse harrastuksia lainkaan.
Ja noita muitahan voi yhdistellä. Miksei perhe voi liikkua yhdessä? Hoidossa takusti tulee liikuntaa jne.
miksi ei? Oikeilla varusteilla kuka tahansa voi voi ulkoilla missä tahansa säässä. Ehkä pennut käy sisällä ylikierroksilla.