Viisikymppisten julkkisnaisten lonkkaleikkaukset
Raakel Lignell ja Kaija Koo. Miten noin nuorena jo lonkat menneet?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista kahdesta en tiedä, mutta omassa tuttavapiirissä ne himoliikkujat, joka ikisessä jumpassa ramppaajat ovat myös siellä lonkkaleikkausjonossa. Mukava tässä vetää sohvalla tervettä lonkkaa. Mutta olen kyllä oikein myötätuntoinen, kun valittelevat vaivojaan.
Ehkä he ramppaavat jumpissa juuri siksi.
Terveisin 43-vuotias himoliikkuja, joka ei ole ollut koskaan ylipainoinen, mutta jolla on ollut synnynnäinen lonkkaluksaatio, siitä johtuva virheasento ja siitä johtuva polven nivelrikko. Vielä en ole leikkausjonossa, liikunta auttaa :)Ai, että kun ovat 25 vuotta rampanneet jumpissa ja kokeilleet jokaikise lajin, mitä on keksitty, niin se on pitänyt heidät tähän asti pois lonkkaleikkauksesta, mutta nyt ovat siihen joutumassa. Okei... Nämä tuntemani naiset eivät ole ylipainoisia, joten se ei kyllä heillä ole syynä.
Ihan mahdollista. Ei liikunta kulumaa paranna, mutta vahvistaa sekä niveliä tukevia lihaksia että luustoa sen verran, että kivuttomia vuosia voi tulla todella paljon lisää. Samoin liikkuvuus pysyy yllä, kun liikunnalla niveliä "voidellaan" ja lihaksia venytetään.
Kun mä kovan flunssan takia makasin sängyssä kolme päivää, köpöttelin nivelrikkopolvellani. Mutta taas sujuu vaikka kyykkyyn ylös kivutta, kun olen päässyt normaalisti liikkumaan.
Tietämilläni ylipainoisilla on kyllä ensin polvet kuluneet ja nivelet vaihdettu, sitten vasta, jos ollenkaan, lonkat.
Itse olen 40 ja lonkan leikkausta odotan. Synnynnäinen lonkan vika, ja suvussa esiintyvä rappeumasairaus. Eipä sitä muuta tarvitse, että nivelet menee nuorena. Ei se ylipainosta pelkästään johdu, toki se vaikuttaa muttei aiheuta kokonaan, etenkään nuorella iällä...
Kyllä uusintaleikkaukset onnistuu. N 5v sitten olin sairaalassa osastolla, jossa 87v rouvan lonkka oli uusintaleikattu. Hyvin parani siihen saakka, kun siellä olin. Ja rouva sanoi, että vaatii toiseenkin lonkkaan uusintaleikkauksen, kun siinä oli nyt särkyä. Tekonivelhän kestää kyllä nykyään, mutta oma luu voi syöpyä tai jotain, jolloin uusintaleikkaus tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
6 siis eikö uusintaleikkaukset lobkkaan yleensä onnistu?
Mitä sulle tapahtuu 83-vuotiaana sitten, kun se viiden vuoden päästä leikattu lobkka pitää vaihtaa?
Mulla on kanssa suvussa kulumaa.
Hahaha! Tuon ikäiselle ei tehdä enää mitään. Sanotaan, ettei kannata kun on jo ikää. Tämä on totuus Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 55v, 170 cm, 57 kg eli normaalipainoinen. Olen harrastanut noin 40vuotta juoksua ja retkeilyä eli pitkiä kävelymatkoja, tänä vuonna todettu, että lonkassa erittäin paha kuluma. Kipu hirveä etenkin yöllä. Leikata ei kannata, koska proteesi kestää max 20 vuotta eli 77v iässä olisi uusintaleikkauksen paikka ja ne eivät kovin hyvin onnistu. Siksi pitää sinnitellä noin 5v näin ja mennä vasta sitten leikkaukseen.
Aha. No onneksi olkoon. Haluat siis uusintaleikkauksen 82-vuotiaana. No niin, siinä onkin järkeä!
Vierailija kirjoitti:
Olen 55v, 170 cm, 57 kg eli normaalipainoinen. Olen harrastanut noin 40vuotta juoksua ja retkeilyä eli pitkiä kävelymatkoja, tänä vuonna todettu, että lonkassa erittäin paha kuluma. Kipu hirveä etenkin yöllä. Leikata ei kannata, koska proteesi kestää max 20 vuotta eli 77v iässä olisi uusintaleikkauksen paikka ja ne eivät kovin hyvin onnistu. Siksi pitää sinnitellä noin 5v näin ja mennä vasta sitten leikkaukseen.
Moni olettaa elävänsä vähintään 90 vuotta. Kannattaisi ehkä panostaa nykyhetkeen, jos kivuista voisi päästä leikkauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni olettaa elävänsä vähintään 90 vuotta. Kannattaisi ehkä panostaa nykyhetkeen, jos kivuista voisi päästä leikkauksella.
Julkisella puolella se ei ole omasta panostuksesta kiinni. Olen 50v ja minulle lääkäri sanoi saman, kuin tälle ihmiselle, jonka viisi vuotta sitten tekemään kirjoitukseen vastasit.
MInulle lääkäri totesi, että ne 20 vuotta sitten laitetut proteesit oli ihan erilaisia kuin nykyiset. Ei voida sanoa, että proteesin käyttöikä on 20 vuotta, se voi olla yhtä hyvin myös 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
MInulle lääkäri totesi, että ne 20 vuotta sitten laitetut proteesit oli ihan erilaisia kuin nykyiset. Ei voida sanoa, että proteesin käyttöikä on 20 vuotta, se voi olla yhtä hyvin myös 40 vuotta.
Minulle laitettiin polveen tekonivel ja kirurgi sanoi, että kestää loppuikäni
t. 65 v
Meinaako he että et tarvitse lonkkia enää 82 -vuotiaana? Eli että ei leikata uudelleen. Jos nyt menet leikkaukseen niin mahdollisesti silloin kun olet 82 -vuotias on tekonivelet niin kehittyneet samoin leikkaukset että hyvin voidaan sulle 77 -vuotiaana laittaa uusi lonkka. Tuttavan isälle laitettiin yli 70 -vuotaana ja hyvin selvisi. Harkinnan paikka. Lääkärihän voi vain suositella mutta jos sinulla on kovat vaivat niin on sinun päätöksesi milloin haluat.