Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisikymppisten julkkisnaisten lonkkaleikkaukset

Vierailija
28.09.2016 |

Raakel Lignell ja Kaija Koo. Miten noin nuorena jo lonkat menneet?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino.

Vierailija
2/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista kahdesta en tiedä, mutta omassa tuttavapiirissä ne himoliikkujat, joka ikisessä jumpassa ramppaajat ovat myös siellä lonkkaleikkausjonossa. Mukava tässä vetää sohvalla tervettä lonkkaa. Mutta olen kyllä oikein myötätuntoinen, kun valittelevat vaivojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on paljon positiivista mieltä ja liikuntaa harrastaneet raivokkaasti. Sitä se teettää. Ei pysy lonkat perässä.

Vierailija
4/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyonot kengät, ylipaino ja liikaa liikkuminen ovat riskitekijöitä.

Vierailija
5/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tunne yhtään viisikymppistä lihavaa tai laihaa, jolle olisi lonkkaleikkaus tehty. Iäkkäämpiä tiedän ja he ovat ihan kaiken painoisia. Kyllä siinä on joku muu syy taustalla, mutta toki ylipaino myöskin vaikuttaa.

Vierailija
6/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55v, 170 cm, 57 kg eli normaalipainoinen. Olen harrastanut noin 40vuotta juoksua ja retkeilyä eli pitkiä kävelymatkoja,  tänä vuonna todettu, että lonkassa erittäin paha kuluma. Kipu hirveä etenkin yöllä. Leikata ei kannata, koska proteesi kestää max 20 vuotta eli 77v iässä olisi uusintaleikkauksen paikka ja ne eivät kovin hyvin onnistu. Siksi pitää sinnitellä noin 5v näin ja mennä vasta sitten leikkaukseen.

Vierailija
7/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana lonkkaluksaatio eli olivat pois sijoiltaan, korjattiin lastalla ja vielä kipsillä, kävelemään opin vuoden ja kolmen kuukauden ikäisenä lonkat/jalat sammakkokipsattuina!

Molemmilla puolilla on vikaa, mm. lonkkamaljat liian loivia, reisiluun päät, "pallot", epämääräisen muotoisia, reisiluun kaulat liian lyhyitä jne. Varsinkin toinen reisiluu oli pahasti vinossa eli oli jo uhka polvelle. Minulla on kuulemma aina ollut omanlaiseni, toispuoleisen keinuva kävelytapa. Lantiokin oli vinossa, siksi esim. istuvan hameen helma oli aivan vinossa. Hierojilla kävin koko nuoren aikuisuuden, muuten reisilihaskivut olivat olleet liian kovia, särkylääkkeistä huolimatta.

Lääkärille pääsin joka toinen vuosi, vastaus oli aina sama, leikkaukseen en päässyt. En ymmärrää tänäkään päivänä mitä tekemistä nuoruudellani oli asian kanssa, kivut ne on nuorellakin! Hankkiuduin suosituksesta yliopistokaupunkiin erään dosentin vastaanotolle, joka laittoi leikkaukseni kiireellisenä omaan keskussairaalaani, kuuden viikon kuluttua leikattiin, eikä yhtään liian aikaisin, oli elämänhalu mennä.

Minulle ei laitettu tekoniveltä, vaan reisiluusta otettiin pala pois, jolloin se suoristui, hyvä sekä lonkan, koko lantion, että polven takia. Tekonivelleikkausta saatiin tällä siirrettyä, ehkä se tulee joskus vastaan, aika näyttää, leikkauksesta on jo parikymmentä vuotta. Toinen puoli on röntgen-kuvien mukaan itseasiassa pahempi, mutta vielä sitä ei ole tarvinnut leikata. On ihanaa olla kivuton ja voida kävellä muutamaa sataa metriä pitempään istumatta. 

Isälläni on tekolonkkanivelet, samoin sisarellaan, kumpikin tehnyt ikänsä kovaa fyysistä työtä, toisella ollut joskus ylipainoa, toisella ei koskaan. Leikkausjonoon kannattaa hankkiutua ajoissa, kivuliaisuus on niin kauheaa, nykyään on helpompi vaihtaa lääkäriäänkin, ellei joku usko puheta ja kuvia.

Vierailija
8/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista kahdesta en tiedä, mutta omassa tuttavapiirissä ne himoliikkujat, joka ikisessä jumpassa ramppaajat ovat myös siellä lonkkaleikkausjonossa. Mukava tässä vetää sohvalla tervettä lonkkaa. Mutta olen kyllä oikein myötätuntoinen, kun valittelevat vaivojaan.

Ehkä he ramppaavat jumpissa juuri siksi.

Terveisin 43-vuotias himoliikkuja, joka ei ole ollut koskaan ylipainoinen, mutta jolla on ollut synnynnäinen lonkkaluksaatio, siitä johtuva virheasento ja siitä johtuva polven nivelrikko. Vielä en ole leikkausjonossa, liikunta auttaa :)

Vierailija
9/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he ramppaavat jumpissa juuri siksi.

Terveisin 43-vuotias himoliikkuja, joka ei ole ollut koskaan ylipainoinen, mutta jolla on ollut synnynnäinen lonkkaluksaatio, siitä johtuva virheasento ja siitä johtuva polven nivelrikko. Vielä en ole leikkausjonossa, liikunta auttaa :)

Ai, että kun ovat 25 vuotta rampanneet jumpissa ja kokeilleet jokaikise lajin, mitä on keksitty, niin se on pitänyt heidät tähän asti pois lonkkaleikkauksesta, mutta nyt ovat siihen joutumassa. Okei... Nämä tuntemani naiset eivät ole ylipainoisia, joten se ei kyllä heillä ole syynä.

Vierailija
10/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 siis eikö uusintaleikkaukset lobkkaan yleensä onnistu?

Mitä sulle tapahtuu 83-vuotiaana sitten, kun se viiden vuoden päästä leikattu lobkka pitää vaihtaa?

Mulla on kanssa suvussa kulumaa.

Vierailija
11/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 55v, 170 cm, 57 kg eli normaalipainoinen. Olen harrastanut noin 40vuotta juoksua ja retkeilyä eli pitkiä kävelymatkoja,  tänä vuonna todettu, että lonkassa erittäin paha kuluma. Kipu hirveä etenkin yöllä. Leikata ei kannata, koska proteesi kestää max 20 vuotta eli 77v iässä olisi uusintaleikkauksen paikka ja ne eivät kovin hyvin onnistu. Siksi pitää sinnitellä noin 5v näin ja mennä vasta sitten leikkaukseen.

Tulee olemaan aika helvetilliset 5 vuotta varmaan. Siinä fyysinen kunto tulee rapautumaan, kun varmaan viimeiset vuodet tulet olemaan lähes liikuntakyvytön. Kannattaako odottaa.

Vierailija
12/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta oli aamu-tv:ssä vieraana langanlaiha balettitanssija, jolle oli tehty lonkkaleikkaus ja asennettiin keinonivel jo vähän päälle kolmikymppisenä. Hän oli laiha ja todella paljon liikkui ihan työkseen tanssijana, joten uskon että ennemminkin lonkat ja nivelet kuluu liiasta liikunnasta kuin pelkästä ylipainosta. Monesti ylipaino yritetään vängätä kaikkien sairauksien syyksi.

Vierailija
13/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykkääminen. Siinä menee myös polvet.

Vierailija
14/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein nuorilla ihmisillä nivelrikko aiheutuu jostain fyysisestä poikkeamasta, esim. ns. ahtaasta lonkasta tai perinnöllisestä alttiudesta. Aika harvoissa tapauksissa ruston kulumisen syynä on nivelen liiallinen kuormitus. Toki se oireita pahentaa ja nopeuttaa kulumista, mutta varsinainen syy lienee joku muu.

Hilkka Ahde on myös julkisesti kertonut lonkan tekonivelleikkauksesta, joka hänelle tehtiin 53-vuotiaana.

Vierailija
15/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 siis eikö uusintaleikkaukset lobkkaan yleensä onnistu?

Mitä sulle tapahtuu 83-vuotiaana sitten, kun se viiden vuoden päästä leikattu lobkka pitää vaihtaa?

Mulla on kanssa suvussa kulumaa.

En ole 6, mutta kommentoin, että uusintaleikkaukset kyllä onnistuvat, mutta ovat tietysti vaativampia, kun omat luut on jo aiemmin katkaistu ja lyhennetty.

Vierailija
16/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56-vuotias, synnynnäinen lonkkaluksaatio molemmilla puolilla ja vaappuva kävelytyyli. Koskaan ei ole leikattu enkä ollut lapsena sammakkokipsissä tai lastassa. En ole koskaan harrastanut liikuntaa, ja kipuja on tullut vasta viime vuosina elinikäisen istumatyön takia. Pari vuotta sitten kuntoutuksessa opetettiin niitä samoja jumppaliikkeitä, joita tehdään virtsankarkailun takia, ne on vähän auttaneet kipuihin mutta ei vie kokonaan kipuja pois.

Vierailija
17/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino sen aiheuttaa. Itsekin huomasin alkukesästä että vaikken kovin lihava olekaan (162/82) niin lonkkaa alkoi vihloa ja särkeä. Aiemmin olin jo huomannut että tämäkin ylipaino tuntuu jo polvissa ja nilkoissa. Jotenkin en enää yhtään ihmettele miksi oikeasti lihavilla liikkuminen on usein tosi kivuliaan ja hankalan näköistä.

Vierailija
18/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelkuluman syy on edelleen tuntematon. Toki ylipaino ja liika liikunta tekee sen aikaisemmin, mutta laihallekin tulee kulumia.

Ja on sormikulumiakin, vaikkei olisi ollut sormityötä. Ei siihen paino vaikuta.

Vierailija
19/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan. Koskahan saadaan selville kulumien syy.

Vierailija
20/31 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene vain heti leikkaukseen.  Et tiedä edes elätkö tuolloin 77 -vuotiaana ja sitäpaistsi toivut nyt nopeammin kin olet vielä kunnossa.  Kun makaat ja kärsit 5 vuotta ensin olet jo aivan romuna silloin kun leikataan.  Eikun leikkaukseen vain nyt.  Sitäpaitsi ei tiedä vaikka lopnkka kestäisi pitempään.  Kysy ainakin useammalta lääkäriltä joka on leikkaava asiantuntijalääkäri.  Yrittävät vain säästää sairaalat ja sinä kärsit.  Ei kannata uskoa kaikkea.   Mene yksityiselle ortopedille vaikka ihan Helsinkiin jollekin joka on sairaalassa leikkaava lääkäri ja kysy mielipidettä. Tietysti leikkuutat eli vaadit leikkausta julkiselta puolelta.  Tiedätkö että voit valita sairaalan minne menet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi