Miten vältät kemikaalikuormitusta?
Ajatteletko tuollaisia asioita arjessa ollenkaan?
Itse aika vähän. En kuitenkaan värjää hiuksia päänahkaan saakka, koska sen mahdollisista haitoista on puhuttu paljon. Siivotessa käytän puhdistusaineita harvoin, koska jo niiden haju on epämiellyttävä. Ihan terveenä olen pysynyt, vaikka mikrobiologin näkökulmasta kotini olisi luultavasti ällöttävä. Juuri siivoojilla ja kampaajilla on muita enemmän syöpää.
Lisäksi ihan muista syistä en syö punaista lihaa, mutta ajattelin alkaa boikotoida myös rasvaisia maitotuotteita kuten juustoa ja jogurtteja. Niistä nimittäin tulee ftalaatteja, jotka vaikuttavat ihmisten hormonitoimintaan.
Kommentit (52)
En välitä sitten yhtään kun tästähän oli se testi, missä se yks perhe koitti vältellä kaiken mahdollisen keinoin niin tulos oli sama kuin sillä perheellä joka ei tehnyt mitään muutosta elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla todisteita tolle että kampaajilla ja siivoojilla on enemmän syöpää? Vai oliko ihan mutua?
Googlaamalla löytyy tällainen: http://www.terve.fi/astma/syopariski-kasvaa-kampaamokemikaalien-myota
- värjään hiukset luonnonhennalla
- en meikkaa/laita hiuksia joka päivä
- yritän syödä puhtaasti ja vältän eineksiä
Siinäpä ne :D
Ja sitten kun sairastutaan niin kitusiin menee kasa kemikaaleja jotka tasan tarkkaan vaikuttavat elimistöön.
Aika harva teistä tullee pysymään terveenä.
IARC (international agency for research of cancer) on koonnut 1. luokan karsinogeenejä eli ihmisille todistetusti syöpää aiheuttavia aineita, yhdisteitä ja vastaavia. Antaa hyvin osviittaa. Virasto on osa WHO:ta ja YK:ta.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IARC_Group_1_carcinogens
Vierailija kirjoitti:
Oisko linkkiä tohon rasvaisten maitotuotteiden ftalaattijuttuun? Alkoi kiinnostaa, miten niissä on sitä? Oon koittanut myös vältellä eri juttuja, mutta tuota en ole tullut ajatelleeksi.
Maito- ja lihatuotteiden sisältämä ftalaatti on lähinnä teoreettinen. Lehmään saattaa ehkä mahdollisesti kulkeutua ftalaatteja, jos niiden juomavettä johdetaan esim. laitumelle pitkin pvc-letkuja, joista saattaa ehkä mahdollisesti irrota juomaveteen ftalaatteja. Edelleen nämä ftalaatit saattavat varastoitua lihan rasvakerrokseen tai maitoon.
Siis ituhippien turhaa hysteerisyyttä.
En meikkaa enkä käytä hajuvesiä tai ihovoiteita. Pesen hiukset ja ihon 3 päivän välein suihkussa miedolla iholle tarkoitetulla yleispesuaineella. Päivittäin käytän dödöä ja hammastahnaa. Moppaan lattiat kerran viikossa yleispesuaineella. Vaatteet pesen hajustamattomalla pesuaineella. Tiskikoneessa ja vessanpytyssä on kunnon aineet.
Jonkin aikaa käytin alumiinitonta dödöä, mutta se ei pitänyt hienhajua poissa, ja palasin vakireksonaani.
En juurikaan syö eineksiä vaan teen ruuat itse.
Vasarapää kirjoitti:
Ja sitten kun sairastutaan niin kitusiin menee kasa kemikaaleja jotka tasan tarkkaan vaikuttavat elimistöön.
Aika harva teistä tullee pysymään terveenä.
Mitään takeitahan terveenä pysymisestä ei ole kenelläkään, mutta jos ei koe ongelmaksi esim. käyttää hajusteettomia pesuaineita tai jättää hiukset värjäämättä, niin tuskin siitä haittaakaan on. Ja kuten joku jo sanoikin, kemikaalikuormitusta voi haluta pienentää myös ympäristösyistä.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina on alkanut kiinnostaa enemmän, eniten ympäristösyistä mutta terveysasiatkin mietityttävät. Muutamia ratkaisuja
-kotona ei olemuita siivousaineita kuin tiskiaine, vessanpesuaine ja pyykinpesuaineet (ei huuhteluainetta). Kaikki ympäristömerkittyjä ja vessanpesuaineen tekoa itse olen ajatellut kokeilla. Ne vähät mitä on, on hajusteettomia ja värjäämättömiä tuotteita. Mikrokuituliinat, etikka, sitruunamehu/-happo ja ruokasooda hoitavat hommat hyvin, putket aukeaa karhupumpulla. Pinterestistä löytyy hyviä ohjeita englanniksi, tosin esim. etikkaan ei kannata sotkea mitä tahansa joten tarkkana kannattaa olla.
-en värjää hiuksia, käytä itseruskettavia jne. Meikkaan kyllä.
-olen siirtymässä luonnonkosmetiikkaan sitä mukaan kun entiset kuluvat pois. Suosin mahdollisimman yksinkertaisia koostumuksia ja esim. huulirasvana on puhdas shea-voi, yövoiteena moringa-öljy, meikinpoistoaineena kookosöljy (ainakin kookosöljy kyllä taitaa mennä enemmän vaan "aineksen" kuin kosmetiikan puolelle :D )
-teen itse kasvo- ja hiusnaamioita ja kuorintoja. Ainekset löytyy omasta keittiöstä paitsi rhassoul-savi joka on muuten aivan loistavaa sekä kasvoille että hiuksille! Hiusnaamio vei minulta hilseen ja kutinan paljon paremmin kuin apteekin hilseshampoo, ja hiuksetkin tuli samalla pestyä niin ettei shampoota tarvinnut
-suosin luomua, mutta en ole ehdoton. Joitain juttuja kyllä ostan aina luomuna, kuten suklaan, banaanit, kahvin, teen ja jauhot
-suosin perusaineksia, mutta en ole hysteerinen lisäaineiden suhteen (esim. sitruunahapolla on e-koodi E330). Lähinnä näkyy siinä että eineksiä syödään rajoitetusti, ja vaikka maustetun jogurtin sijaan ostetaan naturellia ja maustetaan itse. Periaate on, mutta se ei ole ehdoton :)
-ei teflonia yms pinnotteita, eikä muovisia kauhoja, lastoja, leikkuulautoja tms. En vaan luota siihen että muovista ei kuumennettaessa tai leikatessa irtoaisi mitään ruokaan. Muovisista pakaste- ja eväsrasioista poissiirtyminen vaiheessa
-muutenkin karttelen muovia tiettyyn rajaan saakka, joissain asioissa on hankala välttää tai korvata joten en nyt tästä hurjaa stressiä ota. Mutta jos nyt on vaikka tarkoitus ostaa parveketuoli, ostan puisen tai metallisen, en muovista.
-jos mahdollista, suosin vaatteissa yms. kestohankinnoissa käytettyä, luonnonmateriaaleja, luomua jne. Fleece-tuotteita en enää osta, koska niistä irtoaa joka pesussa pieniä muovikuituja jotka kulkeutuvat vedenpuhdistamoiden läpi vesistöihin.
Olitko tietoinen, että esim. tuo elintarvikkeissa usein tavattava sitruunahappo (E330) ei suinkaan ole välttämättä peräisin sitruunasta, vaan se on keinotekoista?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta tiedän kyllä asian. Sen sijaan en tiedä, mitä vikaa siinä muka on. Kyseessä on kuitenkin luonnollisen kemiallisen prosessin tulos.
Esimerkiksi se, että keinotekoinen sitruunahappo kasvatetaan homeessa, ja kaikkea hometta ei saada poistettua lopullisesta tuotteesta - se aiheuttaa monissa homeelle altistuneissa henkilöissä erinäköisiä oireita.
Allergikot voivat toki saada allergisia reaktioita niistä asioista, joille ovat allergisia. Muilla ei ole kuitenkaan mitään syytä niitä välttää. Kannattaa lukea vaikkapa tämä kirjoitus aiheesta: http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2016/02/sitruunahappohysteria.html
Kirjoittaja on kemiantekniikan diplomi-insinööri.
Suomessakin on homeelle altistuneita ihmisiä enemmän, kuin luullaan. Useimmat eivät edes tiedä altistuneensa/sairastuneensa. Kirjoitukseni tarkoitus oli kuitenkin näyttää, että kaikki asiat eivät ole miltä näyttävät = sitruunahappo ei ole aina sitruunahappoa, vaan keinotekoisesti tehtynä saattaa sisältää myös hometta. Tätähän ei toki tuoteselosteessa kerrota.
Hometta on maapallolla kaikkialla. Siltä ei voi välttyä. Sille altistuvat kaikki. Mutta homeilla ja homeilla on eroja, jotkut homeet muodostavat myrkkyjä, jotkut eivät.
Yritän pitää asiat simppeleinä. En käsittele tukkaa ja peseydyn palasaippualla. Kosmetiikkaa käytön harvoin ja iholleni levittelen kookosöljyä. Pesuaineet ovat tuoksuttomia, ja siivousaineita on vain pari. Teen mahdollisimman paljon ruokia alusta asti. En osta marinoituja lihoja, ja eineksiä vain poikkeustilanteissa. Ostan ne vaatteeni käytettynä jotka voin, uutena ostetut pestään ennen käyttöä.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina on alkanut kiinnostaa enemmän, eniten ympäristösyistä mutta terveysasiatkin mietityttävät. Muutamia ratkaisuja
-kotona ei olemuita siivousaineita kuin tiskiaine, vessanpesuaine ja pyykinpesuaineet (ei huuhteluainetta). Kaikki ympäristömerkittyjä ja vessanpesuaineen tekoa itse olen ajatellut kokeilla. Ne vähät mitä on, on hajusteettomia ja värjäämättömiä tuotteita. Mikrokuituliinat, etikka, sitruunamehu/-happo ja ruokasooda hoitavat hommat hyvin, putket aukeaa karhupumpulla. Pinterestistä löytyy hyviä ohjeita englanniksi, tosin esim. etikkaan ei kannata sotkea mitä tahansa joten tarkkana kannattaa olla.
-en värjää hiuksia, käytä itseruskettavia jne. Meikkaan kyllä.
-olen siirtymässä luonnonkosmetiikkaan sitä mukaan kun entiset kuluvat pois. Suosin mahdollisimman yksinkertaisia koostumuksia ja esim. huulirasvana on puhdas shea-voi, yövoiteena moringa-öljy, meikinpoistoaineena kookosöljy (ainakin kookosöljy kyllä taitaa mennä enemmän vaan "aineksen" kuin kosmetiikan puolelle :D )
-teen itse kasvo- ja hiusnaamioita ja kuorintoja. Ainekset löytyy omasta keittiöstä paitsi rhassoul-savi joka on muuten aivan loistavaa sekä kasvoille että hiuksille! Hiusnaamio vei minulta hilseen ja kutinan paljon paremmin kuin apteekin hilseshampoo, ja hiuksetkin tuli samalla pestyä niin ettei shampoota tarvinnut
-suosin luomua, mutta en ole ehdoton. Joitain juttuja kyllä ostan aina luomuna, kuten suklaan, banaanit, kahvin, teen ja jauhot
-suosin perusaineksia, mutta en ole hysteerinen lisäaineiden suhteen (esim. sitruunahapolla on e-koodi E330). Lähinnä näkyy siinä että eineksiä syödään rajoitetusti, ja vaikka maustetun jogurtin sijaan ostetaan naturellia ja maustetaan itse. Periaate on, mutta se ei ole ehdoton :)
-ei teflonia yms pinnotteita, eikä muovisia kauhoja, lastoja, leikkuulautoja tms. En vaan luota siihen että muovista ei kuumennettaessa tai leikatessa irtoaisi mitään ruokaan. Muovisista pakaste- ja eväsrasioista poissiirtyminen vaiheessa
-muutenkin karttelen muovia tiettyyn rajaan saakka, joissain asioissa on hankala välttää tai korvata joten en nyt tästä hurjaa stressiä ota. Mutta jos nyt on vaikka tarkoitus ostaa parveketuoli, ostan puisen tai metallisen, en muovista.
-jos mahdollista, suosin vaatteissa yms. kestohankinnoissa käytettyä, luonnonmateriaaleja, luomua jne. Fleece-tuotteita en enää osta, koska niistä irtoaa joka pesussa pieniä muovikuituja jotka kulkeutuvat vedenpuhdistamoiden läpi vesistöihin.
Olitko tietoinen, että esim. tuo elintarvikkeissa usein tavattava sitruunahappo (E330) ei suinkaan ole välttämättä peräisin sitruunasta, vaan se on keinotekoista?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta tiedän kyllä asian. Sen sijaan en tiedä, mitä vikaa siinä muka on. Kyseessä on kuitenkin luonnollisen kemiallisen prosessin tulos.
Esimerkiksi se, että keinotekoinen sitruunahappo kasvatetaan homeessa, ja kaikkea hometta ei saada poistettua lopullisesta tuotteesta - se aiheuttaa monissa homeelle altistuneissa henkilöissä erinäköisiä oireita.
Allergikot voivat toki saada allergisia reaktioita niistä asioista, joille ovat allergisia. Muilla ei ole kuitenkaan mitään syytä niitä välttää. Kannattaa lukea vaikkapa tämä kirjoitus aiheesta: http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2016/02/sitruunahappohysteria.html
Kirjoittaja on kemiantekniikan diplomi-insinööri.
Suomessakin on homeelle altistuneita ihmisiä enemmän, kuin luullaan. Useimmat eivät edes tiedä altistuneensa/sairastuneensa. Kirjoitukseni tarkoitus oli kuitenkin näyttää, että kaikki asiat eivät ole miltä näyttävät = sitruunahappo ei ole aina sitruunahappoa, vaan keinotekoisesti tehtynä saattaa sisältää myös hometta. Tätähän ei toki tuoteselosteessa kerrota.
Mä olenkin ihmetellyt, että miksi olen alkanut saada oireita sitruunahaposta vaikken ole sitrushedelmille yhtään allerginen. Homeasunnossa jouduin asumaan mutta en arvannut, että siitä nyt niin kauheita oireita tulisi kun aika ei kuitenkaan ollut kuin muutavia vuosia.
Vierailija kirjoitti:
En välitä sitten yhtään kun tästähän oli se testi, missä se yks perhe koitti vältellä kaiken mahdollisen keinoin niin tulos oli sama kuin sillä perheellä joka ei tehnyt mitään muutosta elämässä.
Luin myös jonkun jutun siitä, että maaseudulla asuvalla miehellä oli aika huono tulos ja jollakin ekohipillä myös. Että elintavoilla näyttää olevan kummallisen vähän merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otin selvää mitä kemikaali edes tarkoittaa. Sitten selvitin ainekohtasesti miten moni kemikaali päätyy kehoon ja mitä se vaikuttaa. Lähti pelot ja väärät luulot. Tuoteselostukset on nopea lukea ja yhtä nopeaa on tehdä päätös tuotteen käyttämisestä siinä samalla.
Sanoisin, että tässä avauksessa tarkoitetaan nyt nimenomaan erilaisia haitallisia kemikaaleja, joita on todella paljon erilaisissa kulutushyödykkeissä. Mikä ajatus sulla oli?
Ajatus oli se, että tuoteselosteen ymmärtäminen on ratkaisu välttää haitallisia kemikaaleja. Vaihtoehtojakin löytyy aika paljon, niin ei tartte sit olla kokonaan käyttämättä vaikka pyykinpesuainetta. Lähipiirissä on kaksi muutakin näistä huolehtivaa ihmistä, jotka eivät tosin ymmärrä asiasta oikein mitään ja kuluttavatkin ihan turhaan omia ja muiden hermoja kauhistelemalla ja pelkäämällä kemikaaleja.
Olen alkanut itsekin funtsia tuota kemikaali-asiaa, pääasiassa siksi, että olen siivousalan yrittäjä ja joudun olemaan pesuaineiden kanssa tekemisissä useita kertoja viikossa ja jotkin niistä ärsyttävät selvästi hengitysteitäni. Valmistan nykyään osan pesuaineista itse ja suunnittelen paneutuvani asiaan tarkemmin ja painottavani yritykseni toimintaa enemmän turvallisten ja biohajoavien pesuaineiden suuntaan.
Muuten olen vähentänyt kemikaalien käyttöä arjessani mm.
- lopettamalla hiusten värjäämisen (tähän vaikutti myös puhdas halu palata omaan luonnolliseen väriini)
- käyttämällä kotini siivoamisessa pääasiassa pelkkää mäntysuopaa
- ostamalla suurimman osan vaatteista käytettynä (pääasiallinen syy tähän on kuitenkin enemmän ekologinen kuin terveydellinen, mutta vaatetusalan ammattilaisena olen hyvin kartalla myös tekstiilien käsittelystä ja mm. niihin uppoavista viimeistysaineista > hyi helvetti, onneksi en ole teollisuudessa töissä!)
Yleisesti ottaen en ole kemikaalikammoinen, koska kemikaaleja on KAIKKIALLA ympärillämme. Pientä kriittisyyttä suosittelen kuitenkin harjoittamaan.
Ettekö ole tulleet ajatelleeksi, että ainakin homeelle altistuneelle käytetyt vaatteet ovat huono juttu. Nehän ovat voineet olla ties missä homerakennuksessa. Kyllä mä mieluummin ostan uusia vaatteita ja pesen ne ensin pari kertaa ennen käyttöä. Sama huonekalujen kanssa.
Älä ainakaan kysy Noora Shingleriltä. Kemikaalifoobikolla oli jossain testiryhmässä korkeimmat jonkin kemikaalin pitoisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Siinä testissä täytyi olla jotain mätää jossain.
Aika paljon. Talossa kaikki on puuta, savilaattoja tai keramiikkaa. Laminaatti esimerkiksi on syöpävaarallista. Muovimatoista lähtee vaikka mitä myrkkyjä. Ilmanvaihtojärjestelmä on suunniteltu bakterologisista lähtökohdista. Talon hoitopäiväkirjasta näen kohdat jotka pitää käydä läpi joka kevät ja syksy. Pesuaineita käytän mahdollisimman vähän. Erityisesti ihon epiteelille päätyvät aineet pyrin minimoimaan. Pohdin ruokavalinnoissani myös suolistobakteereita ja immuunipuolustustani. En stressaa näistä asioista sen ihmeemmin. Alkaa olla rutiinia joka suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä testissä täytyi olla jotain mätää jossain.
Toisaalta kemikaaleilta suojautuminen on nykymaailmassa mahdotonta. Kemikaaleista suuri osa on myös sellaisia, jotka kertyvät elimistöön. Olen itsekin muistaakseni nähnyt tai lukenut jostain vastaavasta tai samasta testistä, jossa tosiaankin toinen perhe vältteli kemikaaleja ja toinen ei, mutta sillä ei ollut merkitystä elimistön kemikaalipitoisuuksiin. Ehkä jos vuosikausia jatkaisi, niin voisi jotain merkitystä olla.
Oisko linkkiä tohon rasvaisten maitotuotteiden ftalaattijuttuun? Alkoi kiinnostaa, miten niissä on sitä? Oon koittanut myös vältellä eri juttuja, mutta tuota en ole tullut ajatelleeksi.