Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisella on uusi ystävä ja en pidä tästä ystävästä.

Vierailija
27.09.2016 |

Olen aina ajatellut, että lapset opetetaan olemaan kavereita kaikkien kanssa väriin, ulkonäköön ja muuhun katsomatta. Tyttö on nyt ekaluokalle mentyään tutustunut lähellä asuvaan saman ikäiseen tyttöön ja ovat ystävystyneet, käyneet toistensa luona leikkimässä.

Ongelma on tämän uuden ystävän käytös ja tekemiset. Lähtee meiltä esim. ulos pyöräilemään ja jättää takin ja kengät meille sisälle, menee sukkasilleen. Joudumme usein sanomaan, että hae kengät päälle. Juoksee märällä nurmikolla sukkasilleen ja sitten tulee sisälle juoksemaan. Ottaa mukaansa tyttömme pieniä leluja, mitkä mahtuu taskuun. Tyttö sitten "löytää" ne kaverinsa luota ja aina on vahingossa ottanut. Kiroaa, huutaa, kun tulee kylään niin sanoo heti tullessaan että haluan välipalaa, ei kuuntele mitään. "Syö jo, en odota kun et syö nopeasti, jos et anna tuota lelua niin en ole kaveri, jos en saa syödä välipalaa lähden kotiin". Yäh, miten tällaista kaverisuhdetta voi edes yrittää tukea, vaikka pieni onkin. Toisaalta säälin tuota tyttöä, kun hänellä ei ole muita kavereita kuin tyttömme. Toisaalta en edes ihmettele, että kukaan ei halua kaveri olla. Olemme koettaneet puhua tytölle käytöksestä, kiroamisesta ja muusta, mutta lapsi tuijottaa johonkin tyhjyyteen puhumisen aikana ja välillä mietin, että kuuroko se on. Ilme ei värähdä ja mitään ei vastaa, ei kommunikoi. En oikein tiedä, pitääkö omaa lasta kieltää leikkimästä enää tämän tytön kanssa vai täytyykö vain yrittää puhua ja opastaa. Minulle kun riittää omien lasten kasvatus ja en halua joka päivälle ylimääräistä kasvatettavaa. Vaikka ennen koko kylä kasvatti, niin minulla on muutakin tekemistä..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt omalta tytöltäsi, mitä hän tästä kaveristaan ajattelee?

Vierailija
2/7 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon varastamiseen ja kiristämiseen tarttuisin aina heti. Kerro lapselle, että jos tuo ei lopu välittömästi, lapsi ei ole enää teille tervetullut ja tietenkin sitten toteuta se uhkaus jos niin käy. Siis joksikin aikaa, vaikka pari viikkoa ekalla kerralla. Ja noista varkauksista ilmoittaisin myös kaverin vanhemmille joka kerta. Jos teillä on systeemi, että kaverit eivät teillä syö, kerro se tuolle lapselle, että näin se nyt vaan on, eikä muuksi muutu. Jos on nälkä, lähtee kotiinsa. Ja älä anna sitä ruokaa sitten, vaikka kuinka huutaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oman tytön kanssa jutellut. Toisaalta tykkää kaverista, kun samat leikit kiinnostavat. Pyöräily, ulkoilu, petsit, barbit ja muut. Toisaalta on juteltu siitä käytöksestä, koska oma tyttö riehaantuu paljon sitten kun ovat yhdessä. Ei nyt kiroile tai sellaista, mutta muuten menee ylettömän villiksi. Ajattelisin, että tyttömme ihastelee tätä kaveria siinä mielessä, että toinen on niin villi ja vapaa, pyöräilee mihin haluaa, sanoo vanhemmilleen puhelimessa mitä haluaa, huutelee kaikille ohikulkijoille ja muuta.

Vierailija
4/7 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuo varastaminen on sellainen juttu, että ei kaveri olisi meille tervetullut ja oma lapsikin sen ymmärtäisi. Meillä kävi myös yhteen aikaan lapsen kaveri, joka oli kotonaan tottunut ihan toisenlaiseen meininkiin ja puhumaan äidilleen vastaan, mutta kun ei hyvällä mennyt perille mun ohjeistukset (esim. vaatteiden paikasta tai koska lähdetään kotiin) niin sanoin aika tiukasti että tämä on mun koti ja täällä on mun säännöt, ja silloin ymmärsi. Tietysti jos on ihan "toivoton tapaus" niin ei niihin mikään järkipuhe tehoa.  

Vierailija
5/7 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä rajoittaisin tuota kaveruutta. Pystytkö juttelemaan tytön vanhempien kanssa?

Vierailija
6/7 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista kaveruutta pidäkään tukea. Ota lapsen vanhempiin yhtys, ja jos ei heitä kiinosta niin kiellä vierailut.

Vierailija
7/7 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohikulkijoille huutelijoille voi käydä niin vanhempana jos huutelu ei lopu, että kohdalle osuu joku sellainen joka ei siedä sitä yhtään tai on huono päivä tmv. eli kasvatukseen pitäisi panostaa ajoissa ennenkuin ajaudutaan konflikteihin ja niitähän tulee väistämättä jos meno ei muutu. Lapsen varastelu on aina oire jostain välinpitämättömyydestä kotioloissa ja kasvatuksessa ja siihenhän tuo muukin käytös viittaisi.