Lasten koulu järjestää myyjäiset ja oppilaiden pitää viedä opettajalle leivonnaisia ja arpajaispalkintoja
Meillä on 3 lasta tässä koulussa. Kolmella eri luokka-asteella. Sunnuntaiksi pitäisi siis viedä kolme leivonnaista ja kolme arpajaispalkintoa koululle. Rahat menevät koulunhyväksi. Ahdistaa jo nyt mikä leipomisurakka on edessä!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa toimintaa.
Ensin pitäisi leipoa ja viedä arpajaispalkintoja ja sitten vielä luultavasti pitäisi ostaa itse niitä leivonnaisia ja arpoja.
Jätä suosiolla väliin.
Meillä ei ainakaan voi jättää väliin. Opettaja kyselee niiden perään jos ei ole toimittanut vielä ja aikaraja alkaa mennä umpeen. t.6
Onpa outo opettaja. Itse olen kahdeksan vuoden aikana törmännyt vain pyyntöihin, en pakottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa toimintaa.
Ensin pitäisi leipoa ja viedä arpajaispalkintoja ja sitten vielä luultavasti pitäisi ostaa itse niitä leivonnaisia ja arpoja.
Jätä suosiolla väliin.
Meillä ei ainakaan voi jättää väliin. Opettaja kyselee niiden perään jos ei ole toimittanut vielä ja aikaraja alkaa mennä umpeen. t.6
No vastaat että tällä kertaa ei osallistuta ja piste. Ei ketään lynkata sen takia.
Tajuatteko te valittajat yhtään, miten vähän Suomen kouluissa kotiväkeä vaivataan? Esim. Jenkeissä alakoululaisilla on koko ajan projekteja ja tapahtumia, jotka lepäävät äitien harteilla. Suomessa koulussa on ehkä yhdet myyjäiset vuodessa ja siitä on hirveä valitus.
Ja turha on luulla, että nämä jutut mitään opettajien lemppareita ovat. Minusta ne ainakin ovat suoraan saatanasta eikä kiinnosta p*skan vertaa teidän mokkapalat. Mutta minkäs teet, kun esimies käskee ja näin on aina tehty ja koska kodin ja koulun yhteistyö ja koska kiva yhteinen tekeminen jne.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten pitää viedä 5 arpajaispalkintoa ja kaksi lasta meiltä koulussa. Eli 10 arpajaispalkintoa meiltä. Lisäksi pitää keksiä mitä tehdä myyjäisiin myytäväksi.
Oho, on siis pakko?
(ei sillä, minä kyllä yleensä osallistuhun ihan mielelläni vapaaehtoisestikin. Arvostan yhteisöllisyyttä ja ymmärrystä siitä, että kaikkea ei saa ilmaiseksi/osallistumatta.)
Minä tein muidenkin edestä leivonnaisia lasten koulujen myyjäisiin. Opettaja ehdotti että otan myyntituotoista tarvikerahat kun leivon niin paljon. Ei olisi ollut reilua kun minä tein 80% tuotteista että olisin osallistunut niin suurella panoksella. Mielestäni oikeudenmukaista.
Voisiko teillä toimia sama systeemi jos jonkun lapsen vanhempi on ammattilainen ja innokas myös vapaa-ajallaan leipomaan? Ymmärrän ettei kaikkia kiinnosta leipominen eikä kaikki osaakaan. Meidän systeemillä leivonnaisissa oli huippulaatu, tuoteselosteet kunnossa ja kauppa kävi.
leipuri-kondiittori
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko te valittajat yhtään, miten vähän Suomen kouluissa kotiväkeä vaivataan? Esim. Jenkeissä alakoululaisilla on koko ajan projekteja ja tapahtumia, jotka lepäävät äitien harteilla. Suomessa koulussa on ehkä yhdet myyjäiset vuodessa ja siitä on hirveä valitus.
Ja turha on luulla, että nämä jutut mitään opettajien lemppareita ovat. Minusta ne ainakin ovat suoraan saatanasta eikä kiinnosta p*skan vertaa teidän mokkapalat. Mutta minkäs teet, kun esimies käskee ja näin on aina tehty ja koska kodin ja koulun yhteistyö ja koska kiva yhteinen tekeminen jne.
.
Tämä on totta. Muualla maailmassa pidetään itsestään selvänä, että koti ja koulu tekee yhteisiä projekteja paljon ja että kaikkea ei saa ilmaiseksi. Suomessa hirveä kuoroulvonta jos johonkin pitäisi osallistua ja jotain asiaa ei saa tarjottimella..
Arpajaispalkintoja voi hakea yrityksistä, opettaja kirjoittaa listan minkä vuoksi kerätään ja lapset käy kiertämässä yrityksissä. Yllättävän hyvin sitä sälää saa. Lisäksi kannattaa hyödyntää vanhemmat joilla yrityskontakteja tai saavat työpaikoiltaan liikelahjoja tähän tarkoitukseen.
Ei ole ylivoimaista. Lasten pitää oppia tekemään työtä jonkun tavoitteen eteen.
Mihin ne sitä rahaa kerää? Tuskin sentään koulun remontteihin:)
Lidlistä halvalla joku kuivakakku tai pari. Tai leivot tiikerikakkuja. Ne on helppoja valmistaa. Arpajais kamat: pistät lapset kysymään pankista /mistä vaan firmasta, onko heillä lahjoittaa "mainostavaraa" kyseiseen häpeninkiin.
Meillä nämä rahat menee luokkaretkeen. Eipähän lasten tarvitse myydä keksipaketteja ovelta ovelle. Parempi näin. t.6
Onneksi meillä opettaja ilmoitti, että leirikoulua ei tule. Luokkaretken tekevät, muuten ei rahoja kerätä millään tavalla. Vanhempaintoimikunta saa kerätä rahaa, jos tahtoo, mutta kenenkään ei ole pakko osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa toimintaa.
Jätä suosiolla väliin.
Mihin rahaa kerätään ja kuka näitä leipomuksia ja arpoja ostaa?
Tai vastaavasti, mikä on sanktio siitä, että ei tee. Ei mitään?
Välillä ihmetyttää, miksi jengi täällä tekee lapsia, kun niiden myötä tulee hirveesti harmia.
Voikun lapset voisi pitää kaapissa ja ottaa toisinaan käyttöön.. ei tulisi melua, sotkua, ongelmia.. eikä varsinkaan leipomista. Herran jumala lapsen koulun vuoksi!
Voihan olla, että eri ihmisillä on eri määrä rasitteita elämässä ja siitä johtuen erilaiset lähtökohdat osallistua. Ehkä ennen talkoiluvaateita olisi hyvä kysyä mihin vanhemmat pystyvät. Vai lapsetko yleensä myyjäisiin tekevät, en tiedä?
Itseäni ei kiinnosta pätkääkään myyjäiset, arpajaiset tai muu varainkeruu. Oli kyseessä sitten koulu tai urheiluseura.
Tähän asti on pärjännyt hyvin kun on kysynyt, että mitä maksaa ja lyönyt kassaan toivotun summan..
Minä en taas ymmärrä, miksi vanhemmat leipovat itse eivätkä laita lapsiaan leipomaan. Sen vielä tajuan, että 1.-2.-luokkalainen vaatii leipoessa vielä vanhemman ohjausta, mutta kyllä terveen 3.-luokkalaisen ja vanhemman pitäisi minusta pystyä leipomaan helpot leipomukset itsenäisesti keittokirjan ohjeen perusteella. Paistamisessa voidaan tarvita vanhemman apua.
Ei kai noita voi olla mikään pakko tehdä?! Omien lasten leirikoulurahat kerättiin osittain myyjäisillä, joihin ei ollut tietenkään pakko osallistua. Leirikoulun sai maksaa myös rahalla pelkästään, jos halusi. Aika moni kuitenkin oli innolla mukana myyjäisjärjestelyissä - aivan vapaaehtoisesti.
Anteeksi vain mutta pahinta ovat lasten itse räpeltelemät mokkapalat tms. Ei mitään takeita paljonko löytyy sylkeä ja hiuksia niistä. Mielellään leipojaksi sellainen, joka osaa.
Kuka noita ostaa? Kun kaikki on jotain jyvävammaisia tai soijaturisteja? Kynttilöitäkään ei voi viedä kun meidän Baljett-Yessika syö vaan protsskuu ja näistä kynttlöistä saa liiqaa hiilarii. Tai se soijapavulla päähän lyöty seisoo Jyväskylä University huppari päällä ja paasaa ja syynää kaikki leipomukset läpi ja tuomitsee kaakaon käytön. Kun eihän noi tyhmät lähäriäidit tajuu....itselläänhän on sentään kesken jääneet humkandi opinnot ja herpes.
Meillä tuo on jokavuotinen urakka. No tänä vuonna on enää kaksi lasta alakoulussa. En ole pitänyt tuota mitenkään mahdottoman työläänä ja pakkohan ei ole osallistua.