Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adoptio rahapulan takia

Mitäteen
27.09.2016 |

Olen kirjoittanut tänne aiemminkin tilanteestani ja huonosta palkastani jota seuraa erittäin pieni äitiyspäiväraha. Raskaus oli vahinko (söin pillereitä) eikä keskeytys ollut enää mahdollinen ilman Valviran lupaa. Nyt olen 9. Kuulla raskaana ja koko raskauteni ajan olen ollut enemmän ja vähemmän onneton. Laskuja olen yrittänyt maksaa pois niin nopeasti kun pystyn mutta niitä on edelleen maksamatta. En ole ostanut mitään valmiiksi sillä ei ole laittaa edes sitä 100€ lastenrattaisiin käytettynä. En edes tiedä miten tuon vauvan sairaalasta kotiin. En ole halunnut edes ajatella koko asiaa. Myös miehelläni on pienet tulot ja elämme kädestä suuhun. Hän tekee pitkiä päivinä sairaanakin että saamme ruokaa ostettua. Äitiysloma on yhtä helvettiä kun töitäkään ei saa tehdä ja rahat on jo loppu. Seuraavan kerran rahaa saa kai päivää ennen laskettua? Eli kuukauden päästä. Autosta emme voi luopua sillä se on pakollinen töissäkäymisen kannalta enkä usko että saamme sossusta tukea jos omistaa auton. En uskalla sanoa miehelleni tai kenellekään lähipiirissäni että haluaisin antaa lapsen pois. He varmasti pitävät minua kamalana ihmisenä kun edes ajattelen tälläistä. Kadun todella paljon sitä että ettemme hakeneet valviralta lupaa vaikka ajatus jo ihmisennäköisestä sikiöstä synnytettävänä kuolleeksi etosi ja aiheutti painajaisia. Koko perhe ja lähipiiri hössöttää vauvasta ja mua vaan etoo kun raha vaan pyörii mielessä ja tuntuu että koko elämä on ohi. Miten me muka selvitään? Toivon todella että imetys onnistuu sillä ei ole tosiaankaan varaa ostaa korvikkeita äidinmaidolle. Kenelle puhuisin asiasta? Mistä haen apua? Miten olette pärjänneet ilman rahaa ja mahdollisuutta mennä töihin pienen lapsen kanssa? Voinko päättää lapsen adoptioon antamisesta näin myöhään?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin asut ap?

Vierailija
22/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto ei ole este toimeentulon tuen saamiselle. Olen itsekin saanut toimeentulotukea, vaikka on auto ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvät tulothan teillä ap on. 3200€/kk.

Vierailija
24/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäteen kirjoitti:

Mun tulot 1200€ joista menee suoraan 400€ ulosottoon, 500€ maksan perintään menneitä laskuja, ja loput rahat menevät ruokaan, puhelinlaskuun, bensaan. Mies tienaa 2000€ kuussa josta maksaa 1000€ lyhennystä asuntolainasta, maksaa sähköt ja vedet (sähkölaskut ovat kesänjälkeen meillä 300-400€ isojen siirtomaksujen takia), autonlyhennyksen, koti, auto yms vakuutukset ja omat työmatkakulunsa. Miehen tilille jää laskujen jälkeen harvemmin yhtään rahaa joskus muutama kymppi. Siksi minä hoidan ruokaostokset kun omat rahani eivät riittäisi sähkö yms laskuihin.

Aina voitte myydä asunnon ja muuttaa sellaiseen, ettei ole noin isot kulut. Teillä ei ole rahapulaa, teillä on ongelmia rahan käytössä.

Meillä mies on tienannut ~1600€/kk, hyvinä kuukausina pari sataa enemmän. Mun tulot on lapsilisä ja opintotuki, eli noin 370€/kk.

Ostin joku aika sitten uudemman auton, oli tietty hetken talous vähän tiukemmalla, mutta joudun ajamaan 120km päivittäin opiskelemaan, joten auto on pakko olla. 

Hyvin ollaan pärjätty, vaikka meillä on lapsikin, kissa, toinenkin auto (miehen), harrastuksia.

Vierailija
25/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs lyhennysvapaa vuosi asuntolainaan? Vai onko ne jo käytetty?

Kai sinä sentään olet hakenut äitiysavustuspakkausta ja sen jo luultavasti saanutkin?

Vierailija
26/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mietit tuollaista niin tottakai kannattaa antaa adoptioon. näinkin myöhään. teet monta ihmistä onnelliseksi, myös itsesi.

Vierailija
27/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän eka lapsi syntyi mies.oli työtln, mulle jäi käteen joku 1800e/kk töistä, äitiysraha oli sit vähän pienempi.

Saatiin asumistukea, asuttiin vuokralla.

Nyt on kolme lasta, yhteinen netto/kk n3000e.

Laina+vastike n. 800e/kk, vakuutukset, auton kulut (huollot, katsastus, bensa jne), lasten hoitomaksut ja aina välillä jotain enemmän tai vähemmän yllättävää, terveyteen liittyviä maksuja (fysio, lääkäri jne.) ja tuntuu että pärjätään ihan hyvin.

Ei toki ole mihinkään ekstraluksukseen varaa ja ulkomaanmatkoja saa unohtaa toistaiseksi, mutta on kyllä varaa kasvattaa lapset ja hankkia heille mitä tarvitsevat. (Toki lapsilisästäkin on paljon apua.)

Vierailija
28/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ei kyllä kuulosta sille, että ap oikeasti haluaisi lasta pitää, haikailee edelleen abortin perään, vaikka jonkinlainen kiintymyssuhde yleensä on tuossa vaiheessa jo kehittynyt vauvaa kohtaan.

Asunnon myymällä ja vuokralle muuttamalla vapautuisi se muutama satanen, joka vauvan hoitoon kuukaudessa menisi. Ap ei ole hakenut mitään tukia, tuskin edes lapsilisää.

Nyt oikeasti hoida asiasi kuntoon ja joko hanki vauvan tavarat tai ota selvää adoptiosta. Taivaasta tuskin tipahtaa rahaa tai tavaroita itsestään. Vauva myös vie paljon aikaa ja tarvitsee virikkeitä. Et kuulosta sille että pystyisit/haluaisit niitä edes tarjota.

Hae apua ja ota sitä vastaan! Kyse on pelkästä rahasta, ei elämää suuremmasta asiasta.

Vierailija
29/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tuli myös mieleen kirjoituksesta että hakemalla hakee tekosyitä miksi luopua, harmittelee ettei ehtinyt/saanut aborttia eikä halua lasta joten mitä tuota pähkäilemään, adoptio ja piste. lapsi on rahaa suurempi asia ja tässä kuulostaa ihan päinvastaiselta. miltä tuntuisi olla näiden lapsi ja kuulla joka päivä olevansa rahareikä. 

Vierailija
30/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: sulla on jo jotain ulosotossa joten anna noiden muidenkin laskujen mennä sinne. Sit lyhennät uo:n kautta niin sulle jää suojaosuus. Sossussa huomioidaan suoraan palkasta/etuudesta ulosmitattava osuus menoksi, mutta omia perintämaksukuluja ei.

Kun saat kaikki laskut ulosottoon, sulle jää reilu 500e/kk enemmän käteen rahaa. Tämän jälkeen tsekkaatte mahdollisuuden asumistukeen. Sossusta kannattaa myös kokeilla hakea toimeentulotukea, vaikkakaan ette sitä ehkä saa kun tulot on yhteenlaskettuna aika hyvät ja menona asuntolaina mitä ei huomioida. Vastike ja korot ja sähkö toki huomioidaan. Kannattaa silti hakea. Sossun kautta saa esim helsingissä myös lainarattaat ja vauvalle patjan ym tarpeellista, muissa kunnissa voi saada ennaltaehkäisevänä tukena maksusitoumuksen jos lainasysteemiä ei ole.

Kyllä te pärjäätte kun et nyt tunge sinne perintään niitä kaikkia rahojasi. Uon kautta maksat toki vähän enemmän, mutta sinne saat tehtyä järkevän suunnitelman ja sulle jää aina suojaosuus mikä on enemmän kuin mitä sulla nyt jää käteen.

Vierailija
31/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko auton pakko olla niin arvokas, että siihen menee lainaan 1000 € kuussa?

Vierailija
32/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvotelkaa pankin kanssa lyhennyksen määrä uusiksi. Olen varma, että pankki suostuu siihen, kun perustelette sitä maksuvaikeuksilla. 1000 euroa/ kk on todella paljon. Itse maksan reilut 400 euroa omakotitalolainaa. Vai onko asunto liian kallis maksukykyyn verrattuna?

Vierailija
33/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole rohkea ja puhu sukusi kanssa rahatilanteestanne jos he vaikka voisivat ostaa teille vaunut/rattaat/istuimen. Työkavereilla voi olla vanhoja vauvan vaatteita, vaikka lainaksi. (itse olisin valmis antamaan lasteni vanhoja vaatteita, kun vaan saisi ne jonnekin.) Äitiyspakkaus- eikö siinä ole muutama kestovaippa?? Toimeentulotuki. Kirppareilla hyviä v.vaatteita, joskus vielä saa ottaa laatikossa.

Älä lannistu.. Usko, huominen voi olla parempi.

Kun saat raha asiasi pois synkistämästäsi itseäsi voit nauttia raskaudestasi, lapsestasi.

Vierailija
34/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla menee rahaa ulosottoon tämänhetkisestä palkastasi, äitiysloman aikana tuskin menee penniäkään, sillä tulosi jäävät varmaankin alle suojaosuuden. Suojaosuus on huomattavasti suurempi kun on alaikäisiä lapsia. Velkaneuvontaan välittömästi, jos on velkoja. Velkojilta voi myös neuvotella lisää maksuaikaa tai maksusuunnitelmaa. Lisäksi saat lapsilisän joka kuukausi, ja todennäköisesti jonkinlaista toimeentulotukea ja asumistukea. Kannattaa nyt hyvä ihminen tarkastaa kaikki mahdolliset keinot ennenkuin edes harkitset lapsesi pois antamista. Kadut myöhemmin taatusti. Itse olin syvällä suossa taloudellisesti kun esikoinen syntyi ja olin miettinyt ja murehtinut samoja asioita kun sinä nyt. Kaikesta selvittiin, mutta työtä piti sen eteen tehdä. nyt asiat mallillaan ja katuisin kovasti jos olisin luovuttanut silloin. Laita ilmoituksia nettiin että tarvitsette vauvan varusteita, kysy paikallisesta seurakunnasta tai Hope ry:stä apua. Kyllä te selviätte! 😍

Vierailija
35/35 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ota asia puheeksi neuvolassa, tai varaa erikseen aika tk-lääkärille. Minusta tuntuu huolestuttavalta se, ettei kiintymystä vauvaan näytä olevan, vaikka raskaus jo noin pitkällä. Oletko ehkä masentunut, ahdistunut? Peloissasi ainakin tulevaisuuden suhteen, huolestunut: jaa tämä huoli jonkun asiantuntevan kanssa.

2. Ota yhteyttä myös sos.toimeen raha-asioiden suhteen, mahdollisesti velkaneuvontaan ja Kelaan myös. Helpoin reitti voisi olla taas neuvolan kautta, jos sieltä vaikka ohjaisivat suoraan jollekin tietylle sos.työntekijälle, joka näistä eniten tietää. Ei tuo teidän tilanne niin kamalalta taloudelliselta katastrofilta näin ulkopuolisen korvaan kuulosta, vaatii vaan enemmän järjestelyä, kuin mitä just nyt itse ehkä jaksat tehdä: eli kysy tässäkin asiantuntevaa apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan