Sitkeä kihomatotartunta
Auttakaa, mulla lähtee järki! Meidän perheeseen ilmaantui 6 viikkoa sitten kihomadot. Itse olin aluksi ainoa, kellä matoja näkyi. Ongelmaksi on muodostunut se, etteivät ne minulta vähene missään vaiheessa, eivät kuole lääkkeisiin. Lisääntyvät vain. Olen syönyt kaksi Pyrvin-kuuria ja Vermoxit varmaan kymmenesti, kaksi viimeisintä kertaa liuotin lääkkeen veteen ja ruiskutin takapuoleeni lääkeruiskulla. Tämä oli itse asiassa ainoa keino, joka helpotti oireita vuorokaudeksi.
Muu perhe on syönyt lääkkeet kolmesti aina 10-14 päivän välein.
Siivouksesta on turha neuvoa. Kaikki vapaa-aikani menee pyykkäykseen ja kodin jynssäämiseen.
Muita keinoja, jotka on kokeiltu: neilikka, valkosipuli, inkivääri, piimaa, msm, sitruuna, etikkahuuhtelut vaginaan (ovat löytäneet tiensä myös sinne), hädesalva takapuoleen, yöt nukun pumpulituppo takapuolessa. Päivisinkin tunkevat ulos, matohavaintoja joka päivältä, tulevat vaginan puolelle munimaan.
Työterveyslääkäri on sitä mieltä että siivota pitää ja lääke riittää 14 päivän välein.
Viikko sitten matoja havaittiin myös tyttärellä ensimmäistä kertaa, olen tartuttanut myös häneen madot. Hänelle Vermox tehosi eikä matoja ole näkynyt. Vähintään kerran viikossa on siivottu todella perusteellsesti. Lakanat vaihtuu vähintään kahdesti viikossa ja pyyhkeet samoin. Vessa pestään päivittäin. Itse en asioi wc:ssä enkä suorita alapesua ilman kertakäyttöisiä kumihanskoja. SIlti en usko että tässä on ongelmana siivous, vaan se etteivät oireet helpota hetkeksikään lääkkeillä. Lääkityksen jälkeen löytyy eläviä, sukukypsiä matoja. Lääkäristä ei ole apua.
Onko kellään vinkkejä noiden pirulaisten tappamiseen? Olen aika puhki tämän asian kanssa. Tiedän että monet ovat kärsineet näistä paljon kauemminkin, mutta tilanne on silti tuskastuttava. Emme voi päästää kotiimme ketään vieraita, emme voi käydä kenelläkään kylässä. Seksielämä on pysähtynyt. Ja voin vain arvata, kuinka monta työkaveria olen tartuttanut, työskentelen isossa toimistossa ja wc-pytty on valkoisenaan matoja. Niin paljon olen nyt tästä aiheesta opiskellut, että voisin väitellä jo matotieteen tohtoriksi. Seuraavaksi olen vakavissani harkinnut koirien matolääkettä isolla annoksella...
Kommentit (23)
Käsien pesun oikea ajoitus on tärkeämpi kuin hullu siivoaminen.Vessoista käsipyyhkeet pois.Jokainen kuivaa kädet kertakäyttöisiin käsipyyhkeisiin.Likapyykin käsittelyn jälkeen heti huolellinen käsien pesu.Kynnet lyhyiksi-> ei geelikynsiä.Jokainen nukkuu omassa sängyssään yöt.Toisen sängyssä ei käydä edes kääntymässä.Kylpypyyhkeet erilleen niin,että eivät kosketa toisiaan. Pyyhkeitä ei saa sekoittaa keskenään.Suihkun jälkeen takapuoli kuivataan kertakäyttöpyyhkeeseen. Tärkeintä on se,että käsiä ei suuhun missään tilanteessa ilman kunnon pesua ensin.Leipäpusseihin,kurkkurasioihin,makkarasioihin jne ei myöskään mennä kaivelemaan ennen kunnon käsipesua. Tyypillisimmin madon munat viedän uudelleen elimistöön likaisilla käsillä suun kautta.
Tsemppiä!
Onko ne varmasti kihomatoja? Jos on jotain muita matoja, niin kihomatolääkkeet ei tehoa.
Käsiä pestään jatkuvasti niin että ne ovat aivan ruvella :( Sormin syömisen ja ruokien koskettelunkin olen jättänyt. Lakanat ja alushousut ja yöhousut säilytetään erikseen, ja niitä käsitellään kumihanskoilla.
Silti uskon, ettei tässä ole kyse uudelleentartunnasta vaan siitä ettei olemassaoleva matopopulaatio reagoi lääkkeisiin millään tavoin. Silti olen tietenkin hysteerisen huolellinen hygieniaseikkojen suhteen. Madolla kestää kuukauden kasvaa sukukypsäksi- vaikka olen ottanut lääkkeen kymmenesti löydän näitä eläviä täysikasvuisia päivittäin.
-Ap
Kyllä ne ainakin näyttävät täysin kihomadoilta. Koko ja ulkoasu täsmää.
Onpa ällöä, mulla oli lapsena jossain vaiheessa kunnolla eikä vanhemmat ostaneet lääkettä, joten kaivoin ne vaan pikkuhiljaa iltaisin vessassa pois.
Tossa tietysti helposti tartuttaa itsensä, mutta jos käyttää kertakäyttöhansikkaita.
Mato elää sen 14-30 päivää, mutta eihän sitä kutinaa kestä.
Nykyisin aikuisena on joskus pari kertaa vuodessa jotain yksittäisiä matoja, mutta en ole niin pieneen vaivaan ottanut lääkkeitä, otan ne vain pois.
Tarttuvat helposti jostain oven kahvoista ja munat kevyinä taitavat leijua myös hengitysilmassa. Isoa tartuntaa ei onneksi lapsuuden jälkeen enää ole ollut.
Käy lääkärillä. Madot pitää määrittää - jos ne ovatkin joitain muita, jos niihin ei tepsi kihomatoihin tarkoitettu lääke. Suolihuuhtelu kuulemma auttaa.
Pihkasalva auttaa, elikkä siis rasva, joka sisältää pihkaa. Se auttaa tähän ja moneen muuhunkin asiaan.
Hyi hirveetä mä en kestäisi,jos tulisi matoja varmaan polttaisin kaiken irtaimen ja tilaisin taloon tuholaistorjunnan,maalaisin seinät,tekisin kylpyhuoneremontin,tai muuttaisin. Tuo matoasia on pahin painajaiseksi ja yhden lapsen olen saanut kouluikään ilman matoja vielä kaksi jäljellä.
Siis onko tää totta eikä provo?!!Oon järkyttynyt!!!!!!!! Mulla on päiväkoti-ikäisiä lapsia ja nyt pelkään matoja vielä enemmän.
Ennemmin kuolen kun otan matoja vaginaan!!
Ne katoavat lopulta itsestään. On kokemusta.
Neemöljy tai neemtee voisi auttaa. Englanniksi kannattaa googlettaa.
"Huonosti talttuviin tai toistuviin kihomatoinfektioihin löytyy reseptillä saatavaa mebendatsolia. Kihomatolääke otetaan kerta annoksena ja uusitaan kahden viikon kuluttua."
Tuo ylläoleva apteekin sivuilta, meiltä tuo tepsi loppujen lopuksi. Kuulostaa siltä, että ongelma löytyy nyt ympäristössä, mistä se tarttuu teille uudelleen ja uudelleen. Oman lapseni luokalta löytyi tyttö, joka kävi tallilla ja sanoi ettei hänen perheensä hoida matoja millään tavalla. Lähetin terveydenhoitajan kautta aika napakan viestin koko luokan vanhemmille, että kierteestä ei päästä koskaan eroon, jos kaikki eivät hoida tätä ongelmaa kerralla. Pari vkoa kirjeen jälkeen madot hävisivät, eivätkä tulleet takaisin.
Sokeri eli hiilari eli glukoosi ruokavaliosta pois, saavat elinvoimansa SOKEREISTA. Käsipesu joka vessareissun jälkeen vedellä ja saippualla vähintään puoli minuuttia: saippuan ainesosat ja mekaaninen hankaus rikkoo madot, munat ja kaiken muunkin elävän. Siivouksissa myös tärkein se mekaniikka, se on se joka rikkoo munat ehjinä pitävän biofilmin. Ei käsiä suuhun eikä nenään. Raaka valkosipuli tyhjään vatsaan.
Näkeekö ne madot vai voiko olla piileviä? Pelottaa..
Vierailija kirjoitti:
Muuttaako ne naapuriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaako ne naapuriin?
Voivat hormien kautta edetä naapurin peppuihin. Koko talon pitää alkaa ottamaan pervitiiniä!
Koko talon pitää ottaa arsenikkia. Huono provo vagina mainittu.
Huhhuh kuulostaa aika hurjalta. 😷 Minulla oli joskus nuorena kihomatoja enkä uskaltanut asiasta kertoa kenellekään, edes vanhemmilleni. Laitoin viikon ajan peppuuni tiikeribalsamia. Madot hävisi.