Tiesitkö sinä, että lihavuuteen voi itse vaikuttaa
Omilla valinnoilla. Parasta on kuitenkin ennaltaehkäisevä vaikuttaminen, mutta jos jostain syystä on lihava, asialle kannattaa tehdä jotakin, ensisijaisesti tietysti terveyden takia.
Kommentit (37)
Olethan jo ilmoittautunut Nobel-palkintolautakunnalle?
Aina ei voi vaikuttaa, minulla on kaksi tuttavaa jotka molemmat kärsivät samasta sairaudesta. Toinen syö normaalisti ja on lihava, toinen joutuu syömään todella tarkasti ja urheilee yli 3-4 tuntia päivittäin ja on silti pyylevä ja koko ajan väsynyt ja stressaantunut ulkonäöstään. Normaali ihminen hänen ruokavalioltaan näyttäisi varmaankin fitness-urheilijalta. Molemmat tuttavistani ovat kuitenkin terveitä, lukuunottamatta sitä sairautta, joka tekee heistä lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Olethan jo ilmoittautunut Nobel-palkintolautakunnalle?
Olen kyllä, kiitos kysymästä. Tärkeä aihe tämä, mielestäni yksinkertainen, mutta monelle kuitenkin hankala.
Ja tosiaan sairauksien aiheuttama lihavuus on asia erikseen, unohdin mainita.
Tiesin. :) Tiesitkö, ettei sinun sanominen vaikuta asiaan suuntaan eikä toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. :) Tiesitkö, ettei sinun sanominen vaikuta asiaan suuntaan eikä toiseen?
Valitettavasti näin on.
Musta tää on hyvä aloitus. Näinhän se on ja kuulostaa kaikkien mielestä itsestäänselvältä, silti...
Kas kun ei ollut tämänkin otsikon alla linkkiä jonkun iltapäivälehden amerikkalaisesta akkainlehdestä kopioituun juttuun.
Olenko jotenkin yksinkertainen, kun en todellakaan käsitä, mitä tämän asian ymmärtämisessä voi olla hankalaa?
Tai no, ehkä aloittajan tuttavapiiriin kuuluu niitä ihmisiä, jotka todella ovat lihavia ja sellaisina pysyvät, eikä mikään muu saa laihtumaan kuin täydellinen paasto tai kuolemaan johtava sairaus.
Ap:lla on hyvä pointti. Lihavilla on melkeen aina selitys siihen, miksi ovat lihavia. Eikä asialle muka ole tehtävissä mitään.
Kyllä vaan. Kaikkien sairauksien oireet helpottuvat tai jopa poistuvat kokonaan jos otetaan selvää mikä ruokavalio toimii
ja aletaan kuntoileen.
Elämä on valintoja ja jokainen vastaa omista valinnoistaan.
Kun katsomme vaikka 20-30 v taaksepäin niin silloin ruoka oli toisenlaista ja pääosin prosessoimatonta, työt fyysisempiä, harrastukset enemmän liikunnallisia jne.
Nykyelämä on rahan ja politiikan takia muuttunut. Valmismössö-ruokaa tuputetaan ja on hyllyt täynnä, toimistoissa lojutaan tietokoneiden takana ja harrastukset liikkuu pääosin jonkin ruudun takana pälyilemiseen.
Nykyelämä on todella paljon vaativampaa kuin ennen myös itsensä mitoissa pitämiseen. P-keleen viisastelijat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan. Kaikkien sairauksien oireet helpottuvat tai jopa poistuvat kokonaan jos otetaan selvää mikä ruokavalio toimii
ja aletaan kuntoileen.Elämä on valintoja ja jokainen vastaa omista valinnoistaan.
Enemmänkin niin päin että merkittävä lihavuus ja liikkumattomuus pahentavat monien sairauksien oireita. Itsellä esimerkiksi neurologinen sairaus ja kosketusurtikaria joista kumpaankaan ei ole painon, liikunnan määrän tai ruokavalion vaihtelu vaikuttanut millään tavalla.
Noin muuten taas elämässä on jaksoja, jolloin on muuta tärkeämpää tekemistä ja ajateltavaa kuin oman painon kyttääminen. Itse esimerkiksi olen viimeisen vuoden aikana lihonut koska kirjoitin gradun ripeään tahtiin, aloitin vaativassa asiantuntijatyössä, aloitin uuden parisuhteen, ostin ja remontoin asunnon... Nyt sitten on tilanne rauhoittunut niin lisäilen vähän kasviksia ruokavalioon ja vähennän muuta, kyllä se paino taas sieltä laskee.
Mitä jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa mutta sairautta ei pystytä toteamaan koska lääkärit eivät ota potilasta tosissaan? Epäilen että itselläni on tämä sairaus koska olen aina ihan rättiväsynyt vaikka nukkuisin useita tunteja kerrallaan, hiukseni ovat hieman ohentuneet vuosien varrella, olen lihonut ihan sairaan paljon vaikka liikun ja syön terveellisesti, olen ihan turvonneen ja pöhöttyneen näköinen, iho on rutikuiva ja lista sen kuin jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa mutta sairautta ei pystytä toteamaan koska lääkärit eivät ota potilasta tosissaan? Epäilen että itselläni on tämä sairaus koska olen aina ihan rättiväsynyt vaikka nukkuisin useita tunteja kerrallaan, hiukseni ovat hieman ohentuneet vuosien varrella, olen lihonut ihan sairaan paljon vaikka liikun ja syön terveellisesti, olen ihan turvonneen ja pöhöttyneen näköinen, iho on rutikuiva ja lista sen kuin jatkuu.
Kyllä kilppari näkyy kokeista:) Jos ei näy niin tuskin sairastat sitä
Lihavuus on etenkin naisilla usein oire jostakin henkisen tason vaivasta (naisella voi olla stressiä, masennusta, huolia, ongelmia parisuhteessa). Laihduttaminen ei ole mahdollista ennen kuin tämä ongelma saadaan korjattua.
Minulle on ihan se ja sama kuinka lihava aikuinen on. Se on hänen oma valinta. Mutta minua käy sääliksi ne lapset, jotka ovat perineet vanhempiensa "geenit", eli suomeksi sanottuna: ruokatottumukset ovat päin honkia.
Uimahallissa näkee näitä reilu 10-vuotiaita, joilla roikkuu maha uimahousujen päällä. Jotenkin surullista katseltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on etenkin naisilla usein oire jostakin henkisen tason vaivasta (naisella voi olla stressiä, masennusta, huolia, ongelmia parisuhteessa). Laihduttaminen ei ole mahdollista ennen kuin tämä ongelma saadaan korjattua.
No tekosyitä löytyy aina ja joka lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Aina ei voi vaikuttaa, minulla on kaksi tuttavaa jotka molemmat kärsivät samasta sairaudesta. Toinen syö normaalisti ja on lihava, toinen joutuu syömään todella tarkasti ja urheilee yli 3-4 tuntia päivittäin ja on silti pyylevä ja koko ajan väsynyt ja stressaantunut ulkonäöstään. Normaali ihminen hänen ruokavalioltaan näyttäisi varmaankin fitness-urheilijalta. Molemmat tuttavistani ovat kuitenkin terveitä, lukuunottamatta sitä sairautta, joka tekee heistä lihavia.
Tulihan se sieltä. Toki erittäin pienellä osalla on kuvaamasi tilanne, mutta se on täysin murto-osa lihavista, joilla oikeasti sairaus aiheuttaa hankaluuksia painonhallintaan. Valtaosalla se on vain ihan itsestä kiinni.
Siis ihan tosissasi teit tämän avauksen? Herättääksesi keskustelua asiasta, että lihavuuteen voi itse vaikuttaa valintoja tehden ym. tuoreita näkökulmia?
No, ehkä jopa onnistut, mistä sen tietää :)