Autoihmiset auttakaa!
Katsastin juuri vm. 2005 olevan autoni ja kaikki oli ok. Nyt autossani on kuitenkin alkanut palamaan moottorin häiriömerkkivalo. Tämä valo paloi jo joskus ennen katsastusta, mutta loppui sopivasti katsastuksen ajaksi. Nyt kuitenkin huolehdin, että voiko katsastuksen jälkeen todella ilmetä vika, joka tulisi ottaa vakavissaan juuri nyt. Minulla on tarve autolle lähipäivinä ja mielelläni käyttäisin autoa vielä ja veisin sen huoltoon vasta muutaman päivän päästä.
Kommentit (23)
Eipä sitä tiedä onko se vakavaa jos ei lue vikakoodeja.
Vierailija kirjoitti:
Katso onko paikkakunnallasi Motonetin mikä-lie-motomaattiko-se-oli, siellä luetaan vikakoodit ja saat selville, onko vika välittömiä toimenpiteitä vaativa vai ei. Maksaa muistaakseni jonkun pari kymppiä.
Olen myymässä auton pian, niin en haluaisi ostaa tuollaista :/
Onko se varoitusvalo oranssi =voi ajaa vai punainen =moottori seis heti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso onko paikkakunnallasi Motonetin mikä-lie-motomaattiko-se-oli, siellä luetaan vikakoodit ja saat selville, onko vika välittömiä toimenpiteitä vaativa vai ei. Maksaa muistaakseni jonkun pari kymppiä.
Ei se ole mikään konkreettinen tavara, vaan palvelu jossa työntekijä lukee autosi vikakoodit samanlaisella laitteella kuin korjaamoilla luetaan.
Milloin auto on huollettu? Köhiikö se pienillä kierroksilla vai joudutko painamaan enemmän kaasua? Onko kulutus noussut? Jos auto ei meinaa lämpimänä käydä, voi olla että sulla on egr-venttiilissä vika tai sitten joku muu hommeli. Tietämättä autosi merkkiä tai käyttämää polttoainetta en osaa sanoa. Googleta oman autosi tyyppiviat tai auton merkki +malli+ moottorin vikavalo palaa.
Suosittelen viemään auton huoltoon pikaisesti, ettet jää tien päälle kun auto hyytyy. HInaaminen tuplaa autosi arvon jos sulla ei ole muuta kuin liikennevakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä se vikavalo olisi hyvä saada pimeäksi ennen auton myyntiä, koska se vaikuttaa hintaan ikävällä tavalla.
budjettiratkaisu valon sammumiseen tietysti on poistaa mittariston takaa kyseisen merkkivalon johto, taikka sitten poistaa sen valon polttimo mittaristosta.
Vierailija kirjoitti:
Onko se varoitusvalo oranssi =voi ajaa vai punainen =moottori seis heti?
Ahaa, värilläkin on väliä. Valo on oranssi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se auto ei ole kunnossa, et saa siitä paljon mitään. Kannattaa korjauttaa.
Ei haittaa mitään ihan hyvin voit ajaa.
Valon palamiseen voi olla lukemattomia syitä eikä ne selviä tällä palstalla. Vie kosla vikakoodien lukuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään konkreettinen tavara, vaan palvelu jossa työntekijä lukee autosi vikakoodit samanlaisella laitteella kuin korjaamoilla luetaan.
Toihan on kätevä, luulin tosiaan laitteeksi! :)
Ap
Paljonko ajettu? Mieleen tulee polttoaineen suihkusuuttimet, yleensä on myös käyntihäiriötä joka pahenee? Jos ei ole kuin se valo (oranssi!) niin voi olla lambdatunnistin tai katalysaattori. Nämä vain arvauksia eli kyllä se täytyy viedä analysointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä se vikavalo olisi hyvä saada pimeäksi ennen auton myyntiä, koska se vaikuttaa hintaan ikävällä tavalla.
budjettiratkaisu valon sammumiseen tietysti on poistaa mittariston takaa kyseisen merkkivalon johto, taikka sitten poistaa sen valon polttimo mittaristosta.
Toki olen poistattamassa valon / korjauttamassa auton ennen myyntiä, mutta kyse oli siitä, voiko valo päällä ajaa nyt kolmisen päivää. Päivässä maksimissaan 20km.
Ap
Voi olla ihan vähäinenkin juttu, tai jos autosi on audi/vw, niin silloin kyseessä voi olla nokkaketjun venymisongelma ja kallis korjata.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ajettu? Mieleen tulee polttoaineen suihkusuuttimet, yleensä on myös käyntihäiriötä joka pahenee? Jos ei ole kuin se valo (oranssi!) niin voi olla lambdatunnistin tai katalysaattori. Nämä vain arvauksia eli kyllä se täytyy viedä analysointiin.
Ajettu alle 100 000km, ehkä 85 000km on aika lähellä.
Ap
Toivottavasti sinun ei tarvitse tehdä mitään pitempää matkaa, sillä osa autoista menee häiriövalo päällä ns. nilkuta korjaamolle -moodiin, jolloin moottorissa on tehoa tosi vähän ja auto kulkee nippa nappa satasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy huollossa luetuttamassa. Jos et käy, saathan toki kertoa myyntitilanteessa, että autossa on palanut häiriömerkkivalo, joka sammui sopivasti katsastukseen, mutta palaaa taas. On ostaja kuitenkin nähnyt erilaisia ledejä, joten mitä nyt yhdestä välittämään...
Kyllä varmaan uudessakin autossasi on obd.
Mikä auto on kyseessä, aloittaja?
Voit jatkaa ajoa normaalisti ja ottaa riskin että hyytyy kesken matkan tai sitten voit viedä sen hoitoon heti. Riippuu ihan siitä kuinka jännityshakuinen olet.
Kuten todettua, se voi tarkoittaa monia asioita tai sitten olla tarkoittamatta. Ei me voida täältä ruudun takaa sua auttaa.