monta kysymystä..
ensimmäinen kysymys on:
1.onko täällä muitten vauvoilla ahtaat kyyneltiehyet?
miten olette hoitaneet silmiä?
me ollaa saatu jo kolmia eri tippoja mutta ei niistä mistää ole ollut kuin hetken apu :( silmät on aivan ärtyneet ku saa myös kosteilla vanulapuilla silmiä pyyhkiä kun ne muurautuu koko ajan umpeen :(
vinkkejä!!!
2.entä onko täällä muita joitten vauvalla kuivat posket?
meidän omalla on sellaiset " karsta" posket joita olen rasvaillu perusvoiteilla, mutta silti ovat kuivat :(
vinkkejä!!!
3.miten te poikavauvan äidit putsaatte/pesette pienen pojan elimet? :D
4.mitä apuja suosittelette vauvan yskän ja nuhan hoitoon?
meillä on nyt toista päivää kova yskä ja nuhaakin on..yskä on vähä sellainen röhämäinen..
5.entä kerääntyykö teidän muitten vauvoille nivusiin sellaista valkoista " töhnää" ?
miten usein putsaatte?
meidän omalla on ruvennu kerääntymää tota " töhnää" just nivusii ja joka vaipan yhteydessä ne putsataan joko vedelle tai öljyllä ja vanulapulla..joskus se " töhnä" jopa haiskahtaa pahalle! nivusalueen iho ei ole ärtynyt!
siinähän noita kysymyksiä olikin :D :D
kiitos ja halaus kaikille teille jotka jaksoitte jakaa vinkkejänne :)
nekkuli ja elmeri 6,5viikkoa
Kommentit (5)
Meillä perusvoiteet ei auttanut ihon kuivuuteen (iho ihan halkeili esim. silmäkulmista), mutta oliiviöljy on mainiota ainetta! Eikä kuivu hetkessä, jos vaikka yötä vastenkin sitä iholle laittaa. Eikä niin haittaa vaikka vauva saisi sitä käsillään hieraistua suuhunkin.
Ja pippelinseutu pestään ihan vedellä lavuaarin päällä. Kosteuspyyhkeitä jotkut käyttää, mutta meillä ei iho tykännyt. Ja nivuset siinä samalla. Vähän isomman lapsen voi laittaa lavuaariin " seisomaan" eli naama hanaan päin (ei tietenkään yksin vaan aikuisen käsi tiukasti ympärillä jos joku luulee, että pistän yksin altaaseen seisomaan... ;)) niin saa nuo nivusten seudut hyvin putsailtua kun jalat suorana.
meidän omalla on sellaiset " karsta" posket joita olen rasvaillu perusvoiteilla, mutta silti ovat kuivat :(
vinkkejä!!!
Meillä oli vaavilla karstaa otsalla ja hyvin lähti hoitoöljyllä. Öljysin hieman muutaman päivän ajan niin katos. Joku sanoi, että voi varovasti parin tunnin jälkeen öljyämisestä rapsuttaa karstaa pois, mutta itse en uskaltanut kokeilla eikä edes tarvinnu...
meidän omalla on sellaiset " karsta" posket joita olen rasvaillu perusvoiteilla, mutta silti ovat kuivat
Meillä kans on posket kuivat, sellaista verkkoa on (pintakuivalla) iholla. Oon käyttänyt Neribasea, se vähän pehmittää. Neuvolan täti suositteli jotain vielä rasvaisempaa, mutta poitsu saa tästäkin näppylöitä.
3.miten te poikavauvan äidit putsaatte/pesette pienen pojan elimet? :D
Pienenä pesin niin, että laskin pesualtaaseen vettä (tarkista että on sopivan lämmintä) ja niskaa+selkää käsivarrella tukien pesin oikealla kädellä, kun poika oli selällään siis vasemman käden päällä, kämmeneni piti pyllystä kiinni. Nykyisin pidän masullaan konttausasennossa käsienpesualtaassa kun pestään kakkapyllyä, siitä sit käden kautta vettä pyllylle ja nivusiin. Lopuksi nostan poitsun ylös omien jalkojensa varaan ja siinä huuhtaisen vielä edestäpäin pippelin ja kivekset. Alku oli kyllä hankalaa, nyt helpompaa kun poika varaa jo jaloilleen itse (7kk).
5.entä kerääntyykö teidän muitten vauvoille nivusiin sellaista valkoista " töhnää" ?
miten usein putsaatte?
meidän omalla on ruvennu kerääntymää tota " töhnää" just nivusii ja joka vaipan yhteydessä ne putsataan joko vedelle tai öljyllä ja vanulapulla..joskus se " töhnä" jopa haiskahtaa pahalle! nivusalueen iho ei ole ärtynyt!
Se töhnä on ihotalia. ei ole vaarallista, eikä olis ehkä tarpeen noin usein pestä pois. Silloin vaan, jos haiskahtaa, kun silloin siinä on pöpöjä. Kun iho itse erittää sitä rasvaa suojakseen, se estää just vaippaihottumaa jne.
Onnea vauvasta! Pärjäile!
itse sitä on jotenkin vähä ns. " avuton" kun on esikoinen kyseessä :D
mutta hyvin ollaa pärjätty ja vauva on tyytyväinen :)
nekkuli00:
Kokeile erilaisia voiteita. Kaikki voiteet eivät käy kaikille vauvoilla ja lisäksi iho voi tottua voiteeseen. Meillä avun tuo Ceridal voide (löytyy myös vähän kevyempi öljy, mutta ei riitä meillä). Jotkut ovat käyttäneet Aqualan L - voidetta, joka kai halvempi.