Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä vanhempi, joka tuot lapsesi koirapuistoon

Vierailija
25.09.2016 |

Voisitko opettaa lapsellesi, ettei hän käytöksellään turhaan riehaannuttaisi vieraita koiria tai lähtisi juoksemaan niitä karkuun? Ja jos lapsesi oikeasti pelkää isoja koiria tai on niiden seurassa vähänkään epävarma, voisitko ajatella ettet toisi häntä ollenkaan puiston sisälle vaan jättäisit katsomaan menoa aidan toiselta puolelta?

Vein tänään kiltin, mutta ison koirani pitkästä aikaa koirapuistoon, ja paikalla oli tavalliseen tapaan lapsia vanhempiensa kanssa. Koirani kävi haistelemassa yhtä lasta, ja lapsi pelästyi tätä niin paljon että lähti juoksemaan karkuun, minkä koirani tulkitsi leikkinä/leikkiin yllyttämisenä ja juoksi lapsen perään. Kohta lapsi sitten kaatui ja alkoi itkemään, ja kun hänen äitinsä nosti lasta ylös, joku ympärillä leikkivistä koirista törmäsi häneen ja äiti kompastui itsekin. Tämänkaltainen kuvio toistuu usein puistossa, ja asettaa paitsi sen pelästyneen lapsen, myös "hyökkäävän" koiran omistajan noloon tilanteeseen. Minun olisi omistajana pitänyt pitää koirani "kurissa", mutta toisaalta olimme koirapuistossa, jossa koirien on tarkoitus olla vapaana ja juosta vapaasti. Jos tällaisessa paikassa, koirien yhteisessä leikkitilanteessa joku sitten alkaa isojen juoksevien koirien keskellä juoksemaan/riehumaan/heittämään leluja, on aika luonnollista että koirat tulkitsevat tämän leikkinä ja että siinä on pieni ihminen isojen koirien keskellä kohta helposti kumossa. Ja vaikka kaikki koirista olisivatkin kilttejä, on siinä aina se vaara että lapsi kaatuessaan lyö päänsä. Onko tämä silloin koiran, kaatuneen lapsen, lapsen vanhemman vai koiran omistajan vastuulla? Miten ylipäätään koulutat leikkisän koiran sellaiseksi, että se juoksee ja leikkii varovasti ympäristönsä huomioiden leikkimiselle ja vapaasti juoksemiselle sallitussa paikassa ja tilanteessa? Olisiko kenties helpompaa jättää ne lapset ulkopuolelle, tai edes katsoa etteivät he itse käytöksellään aiheuta niitä vaaratilanteita itselleen?

Olen tämän takia lopettanut lähes kokonaan koirapuistoissa käymisen, mikä on harmi sillä koirani ei voi missään muualla olla ulkona vapaana. Kuitenkin todella usein paikalla on ollut jopa useita lapsia, jotka ovat leikkineet omia leikkejään vieläpä isojen koirien aitauksessa. Se ei todellakaan ole mikään lasten leikkipaikka, eikä näiden vanhempien päässä taida hirveästi järki painaa. Kilttikin koira voi leikkiessään ottaa lelun lapsesi kädestä liian rajusti, tai vahingossa törmätä lapseen keskittyessään toisiin koiriin. Koirien keskinäiset leikit ovat usein myös aika rajuja, ja mielestäni on vaarallista että pienet lapset ovat 40-50 -kiloisten koirien painiskelun lähettyvillä. Ja jos koirille tulee riita ja lapsi menee ajattelemattomana siihen väliin puolustamaan omaa koiraa, voi vieras koira VAHINGOSSA puraista vahingossa sinun lastasi. Koirille kevyt hampaiden käyttö ja "leikisti pureminen" on ihan normaalia, mutta se ei sovi ihmisen ja koiran leikkiin. Ja auta armias jos tästä kehtaa sanoa puistossa suoraan vanhemmille, sitten vasta ilkeitä katseita saakin. Kun minähän olen se, jonka pitäisi vain keskittyä oman koirani kouluttamiseen. Huoh.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei provosoiduta tuosta 5 kg:n omistajasta tai vastata sille enää ollenkaan, ei selkeästi osaa joko lukea tai haastaa tahallaan riitaa. 

Vierailija
22/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuhuomautuksena: koira voi purra vahingossa (esim. minulle kävi niin, että isompaa koiraa härnännyt koira hyppäsi arvaamatta syliini, suuttunut isompi koira yritti haukata siitä kiinni, pikkukoira livahti alta ja isompi koira tuli haukanneeksi minua reidestä. Ja oli syvästi pahoillaan tapahtuman jälkeen. Toisekseen koira voi vahingossa kolhaista hampaillaan, esim. kun se juoksee vaudilla kohti noudettuaan vaikka pallon tai tulee kutsuttuna luokse. 

Mitä vahinkoa on siinä, että koira yritti purra toista koiraa? Koira joka voi purra toista koiraa, EI kuulu koirapuistoon.

Mulla on ollut koiria kakarasta asti ja olen totaalisen kyllästynyt muiden koiranomistajien vammaisiin selityksiin oman koiran käytöksestä, tai esim siitä miksi niitä paskoja ei voi korjata pois. Oli koiran aiheuttama häiriö mikä tahansa, koskaan vika ei ole omistajassa itsessään..

Tämä ei ole mielipidekysymys. Jos koirasi aiheuttaa puistossa minkäänlaisia järjestyshäiriöitä, se ei kuulu sinne. Kaikki vahingot mitä koirasi aiheuttaa, on sinun vastuullasi. Miellytti se tai ei.

Kaikille koirille se puistokaan ei vaan sovi, monen pitää sinne silti väkisin tunkea.

T. Koira 5 kg

Mitä sä oikeen keuhkoot täysin aloittajan asian vierestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ongelmahan on se, että lapselliset eivät voi ulkoilla luvan kanssa missään luvallisesti koiran kanssa. Siis kun koiria ei saa viedä leikkipuistoon, eikä saa pitää vapaana metsästyskauden ulkopuolella metsässä.

Meillä lapset haluaisi olla koiran kanssa. Joten jos puistossa ei saada olla, niin missä sitten? Oma koirani ei välitä muista koirista, eikä leiki niiden kanssa, mutta lapset tykkää piilottaa esineitä koiran etsittäväksi ja koira rakastaa niitä etsiä. Missä me tätä harrastettaisiin, ellei koirapuistossa?

Tuota voitte harrastaa siellä koirapuistossa silloin, kun siellä ei ole muita koiria. Heti kun sinne tulee muita koiria, lelut ja esineet laitetaan takaisin laukkuun. Ja pidetään huoli että lapsi tietää miten toimia jos ne vieraat koirat tulevat vaikka tekemään tuttavuutta. Parempi pyytää lasta vaikka pysymään äidin vieressä koko ajan siihen asti että lapsi on tarpeeksi iso että osaa ja ymmärtää miten toimitaan irrallaan juoksevien ja leikkivien koirien kanssa.

Vierailija
24/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuhuomautuksena: koira voi purra vahingossa (esim. minulle kävi niin, että isompaa koiraa härnännyt koira hyppäsi arvaamatta syliini, suuttunut isompi koira yritti haukata siitä kiinni, pikkukoira livahti alta ja isompi koira tuli haukanneeksi minua reidestä. Ja oli syvästi pahoillaan tapahtuman jälkeen. Toisekseen koira voi vahingossa kolhaista hampaillaan, esim. kun se juoksee vaudilla kohti noudettuaan vaikka pallon tai tulee kutsuttuna luokse. 

Mitä vahinkoa on siinä, että koira yritti purra toista koiraa? Koira joka voi purra toista koiraa, EI kuulu koirapuistoon.

Mulla on ollut koiria kakarasta asti ja olen totaalisen kyllästynyt muiden koiranomistajien vammaisiin selityksiin oman koiran käytöksestä, tai esim siitä miksi niitä paskoja ei voi korjata pois. Oli koiran aiheuttama häiriö mikä tahansa, koskaan vika ei ole omistajassa itsessään..

Tämä ei ole mielipidekysymys. Jos koirasi aiheuttaa puistossa minkäänlaisia järjestyshäiriöitä, se ei kuulu sinne. Kaikki vahingot mitä koirasi aiheuttaa, on sinun vastuullasi. Miellytti se tai ei.

Kaikille koirille se puistokaan ei vaan sovi, monen pitää sinne silti väkisin tunkea.

T. Koira 5 kg

Mitä sä oikeen keuhkoot täysin aloittajan asian vierestä.

Aloittaja kysyi kuka on vastuussa. Minä vastasin. Koiranomistaja. On vastuussa myös siellä koirapuistossa omasta koirastaan. Koirapuisto ei ole sen asian suhteen mikään lakivapaa-alue.

Toki voi nimettömänä täällä mammapalstalla mussuttaa että miksi naapuri ei voisi opettaa lastaan olemaan juoksematta. Mutta silti, koiranomistaja on vastuussa jos koira vahingoittaa muita puistossa ollessaan.

Mitäs jos jonkun koira villiintyy liehuvasta takista? Onko se sitten liehutakin vika että koira hyppää päälle kun luulee leikiksi ja puree vielä "ohimennen". Ei. Koira pitäisi kouluttaa ja sosiaalistaa niin, ettei aloittajan mainitsemia ongelmia edes pääse syntymään.

Koira 5 kg

Vierailija
25/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei provosoiduta tuosta 5 kg:n omistajasta tai vastata sille enää ollenkaan, ei selkeästi osaa joko lukea tai haastaa tahallaan riitaa. 

Voi hellanlettas. Mitä sä olet? 5 vuotta vanha vai? "Ei leikitä ton kanssa kun se ei oo samaa mieltä meidän kanssa" yhyy. Eihän tollaselle voi muutakuin provota.

No vakavasti puhuen, ei minulla edes ole asiaan enää mitään lisättävää. Toivoa voi kaikenlaista, mutta koiranomistaja on aina vastuussa omasta koirastaan. Myös koirapuistossa ja etenkin siellä.

Koira 5kg

Vierailija
26/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kysynpä tässä kun koirapuiston käyttäjiä on. Meillä ei ole koiraa, mutta 2- ja 5-vuotiaat lapset löytyy. Koirapuistoon ei tulisi pieneen mieleenkään heitä viedä, mutta mitä sanoo etiketti aidalla tuijottelusta? Monesti ulkoillaan siitä ohi, ja lapset haluaisi pysähtyä katselemaan koiria, ihmettelemään niiden puuhia, mutta onko se ok? Joskus on jääty, mutta sit en tiedä kun jotkut koirat tulee siihen verkkoaidalle "moikkaamaan" niin häiritäänkö me niitä? Lapset ei huutele koiriLLE, mutta toki sellaisia ihastuneita "äiti kato se sai sen pallon kiinni!" kuuluu.

Vierailija
27/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ongelmahan on se, että lapselliset eivät voi ulkoilla luvan kanssa missään luvallisesti koiran kanssa. Siis kun koiria ei saa viedä leikkipuistoon, eikä saa pitää vapaana metsästyskauden ulkopuolella metsässä.

Meillä lapset haluaisi olla koiran kanssa. Joten jos puistossa ei saada olla, niin missä sitten? Oma koirani ei välitä muista koirista, eikä leiki niiden kanssa, mutta lapset tykkää piilottaa esineitä koiran etsittäväksi ja koira rakastaa niitä etsiä. Missä me tätä harrastettaisiin, ellei koirapuistossa?

Koirapuistot ovat sitä varten että koirat voivat leikkiä keskenään, ei sitä varten että siellä leikkivät lapset ja koirat keskenään. Sinä voit aivan hyvin mennä lastesi ja koirasi kanssa kauemmas asutuksesta, taajaman ulkopuolelle, leikittämään lapsia ja koiria keskenään. 

Voi anteeksi! Olen käyttänyt koirapuistoa koko elämäni ajan väärin!

Minä nimittäin vien muista välittämättömän koirani puistoon kouluttaakseni sitä. Silloin kun harjoitellaan paikallaan oloa ja odottamista ym.

Mun koirani ei ole vihainen tai aggressiivinen, se ei vain välitä muista koirista. Siis sitä ei kiinnosta.

Mutta lain mukaan en saa muualla sitä pitää irti, koska aina ei ole mahdollisuutta lähteä kauas. Koska on niitä lapsia. Jotka otan jatkossakin puistoon mukaan.

Koiramme muuten etsii käpyjä ja muita puistosta löytyviä irtoesineitä, eikä ota niitä suuhunsa löydettyään ne. Se on koulutettu... :D

Vierailija
28/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas. Mitä sä olet? 5 vuotta vanha vai? "Ei leikitä ton kanssa kun se ei oo samaa mieltä meidän kanssa" yhyy. Eihän tollaselle voi muutakuin provota.

No vakavasti puhuen, ei minulla edes ole asiaan enää mitään lisättävää. Toivoa voi kaikenlaista, mutta koiranomistaja on aina vastuussa omasta koirastaan. Myös koirapuistossa ja etenkin siellä.

Koira 5kg

No hyvä että lopetat, sähän puhut ihan eri asiasta mistä tässä ketjusta muut keskustelee.

Vierailija
29/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirapuistot ovat sitä varten että koirat voivat leikkiä keskenään, ei sitä varten että siellä leikkivät lapset ja koirat keskenään. Sinä voit aivan hyvin mennä lastesi ja koirasi kanssa kauemmas asutuksesta, taajaman ulkopuolelle, leikittämään lapsia ja koiria keskenään. 

Minä nimittäin vien muista välittämättömän koirani puistoon kouluttaakseni sitä. Silloin kun harjoitellaan paikallaan oloa ja odottamista ym.

Mun koirani ei ole vihainen tai aggressiivinen, se ei vain välitä muista koirista. Siis sitä ei kiinnosta.

Mutta lain mukaan en saa muualla sitä pitää irti, koska aina ei ole mahdollisuutta lähteä kauas. Koska on niitä lapsia. Jotka otan jatkossakin puistoon mukaan.

Koiramme muuten etsii käpyjä ja muita puistosta löytyviä irtoesineitä, eikä ota niitä suuhunsa löydettyään ne. Se on koulutettu... :D

Tässä ei olekaan kyse vain sinun koirastasi, vaan siitä että sitä puistoa käyttävät muutkin koirat. Koirapuiston sääntöihin kuuluu mm. tämä: * Koirapuistossa ei saa innostaa koiraa, esim. keppejä tai lumipalloja heittelemällä tai tuomalla koiran omia leluja, jotta ei aiheuteta tahtomattaan tappelutilanteita.

Toki silloin kun siellä ei ole muita koiria, voi leikkiä niitä heittely- ja piilotusleikkejäkin, tervettä järkeä saa käyttää. :)

Vierailija
30/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei Suomessa, jossa Helsingin keskustastakin pääsee skutsiin puolessa tunnissa ilman omaa autoa ole mahdollisuutta lähteä kauemmaksi on ehkä syytä miettiä, voiko omassa arjessaan olla vanhempi ja koiranomistaja samaan aikaan.

Siellä koirapuistossa voi toki tehdä omia juttujaan jos osuu sinne rauhalliseen aikaan. Mutta jos sinun kouluttamisesi aiheuttaa riitaa koirien välillä, on se ihan oma vikasi.

Vierailija
31/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas kerran muistutus kaikille siitä, että metsästyskaudellakaan koira ei saa olla irrallaan juoksemassa missä tahansa metsässä, VAAN AINOASTAAN SIELLÄ, MISSÄ KOIRAN OMISTAJALLA ON METSÄSTYSOIKEUS!  Metsä on siis joko koiranomistajan oma tai hän on sen metsästysseuran jäsen, joka on maat vuokrannut,

Vierailija
32/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen pistää junanraiteille leikkimään, ei ole junankuljettajan vastuulla jos lapsi jää junan alle. Jos lapsen vie koirapuistoon jossa koirat leikkivät täysin tarkoituksenmukaisesti ja katselee vain vierestä lasta kieltämättä kun lapsi menee keskelle isojen koirien leikkejä tai käyttäytyy muuten vastuuttomasti, on mahdolliset vahingot ihan oma vika. Eri asia toki jos lapsi käyttäytyy ihan asiallisesti koirapuistossa ja aggressiivinen koira tulee puremaan silti - aggressiivisia koiria ei ylipäätään saa viedä koirapuistoon. Suomen laissa ei suoraan ole lakia koirapuistokäytökseen liittyen, vaan nämä vahingot käsitellään sitten tapauskohtaisesti muiden lakien ja vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan. Ei siis mene niin kuin koira 5kg väittää, että aina ja ehdottomasti tilanteesta riippumatta koira(nomistaja) olisi syypää ja vastuussa. Myös lapsen huoltaja on vastuussa lapsensa käytöksestä.

Parasta olisi kuitenkin, että lasten huoltaja jo alunperin käyttäisi tervettä järkeä ja arvioisi aina tilannekohtaisesti, kannattaako siellä puistossa juuri sillä hetkellä olla juuri sen oman lapsukaisensa kanssa. Minun puolestani lapset ovat tervetulleita koirapuistoon, mutta tapakasvatus kuuluu myös asiaan ja oman huoltajan tehtävä on kertoa lapselle kuinka siellä toimitaan, ei vieraiden koirapuistoilijoiden. Jos ei osaa kasvattaa ja kouluttaa koiraansa, sitä ei kannata viedä koirapuistoon, mutta sama koskee myös lasta. :-)

Vierailija
33/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirapuistoraivo.

Saako noista rakeista oikeasti mitään muuta kuin riesaa ja harmia?

Moninkertaisesti hyvää, kaikkeen harmiin ja vaivaan verrattuna. :)

Vierailija
34/34 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi olla noin urpo ja jauhaa täysin asian vierestä? Tuo Puudeli 5 kg siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan