Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et anna lapsesi kutsua kavereita yökylään?

Vierailija
24.09.2016 |

Lapseni kaveri on ollut meillä yökylässä lukemattomia kertoja, mutta lapseni ei ole koskaan päässyt/kutsuttu yökylään ystävänsä luo. Vanhemmille ei jostain syystä koskaan sovi ja kaveriakin tämä näyttää kovasti harmittavan, jopa hävettävän.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan lapsen kutsua toisinaan kavereita yökylään yhden kerrallaan, mutta välillä harmittaa, jos kutsuu sellaisen, jolta saa pihdeillä tonkia kyläilyn aikana yhden tai kaksi sanaa ulos. Eli jos lapsi ei puhu sanaakaan kyläpaikan aikuisille, ei meille aikuisille jää kovin kivaa kuvaa lapsesta. Ymmärrän toki ujouden ym. syyt tähän, mutta silti.

Vierailija
2/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli aikoinaan, ettei porukat ollu tasapainoisia ja meillä oli väkivaltaa, ruokaa ei lapsille tehty ja huutamista ihan päivittäin. Ei sitä kehtaa edes pyytää yöksi häpen takia.

Onneksi kaverin porukat ymmärsi ja sain mennä sinne aina ja kysyivät monesti haluanko syödä. Olen kiitollinen heille tästä, koska he olivat ainoita jotka huolehti ennenkuin sossut suostuivat ottamaan poissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tilaa, vuorotyö, pieniä sisaruksia, jotka vielä valvottaa öitä...?

Jotkut ehkä haluaa viikonloput rauhottua perheen kanssa.

Tuskin niillä on sun lastas mitään vastaan.

Vierailija
4/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikea käydä vessassa jos talossa on ulkopuolisia.

Vierailija
5/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti. Haluan kotonani olla rauhassa edes illat ja yöt. En halua kuluttaa hermojani vahtimalla ja kestitsemällä vieraita. Minulla on pitkät työviikot, tulen iltaisin kotiin klo 19 ja aamulla lähden jo klo 5. En vaan jaksa sitä, että meillä on yövieraita, varsinkaan silloin kun joskus sattuu saamaan viikonlopun töistä vapaaksi.

Vierailija
6/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan kiva jos yövieraita käy, mutta inhoan jos on joku adhd-tapaus, sellaiset ei ole tervetulleita.

Vierailija
7/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira saattaa arkoa vieraita lapsia(ei pure tai muutakaan, mutta stressaa ja menee kuralle yms), jos käyvät päälle. Lapsia otetaan kyläilemään vain silloin, jos pystyn jatkuvasti vahtimaan etteivät härki koiraa.

Vierailija
8/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh, inhottaa jo ajatuskin kyläilevistä klähmäkäpälistä, yksi syy miksen vanhempi olekkaan.

Vierailija
9/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Silti olen nyt ikionnellinen, että mun 14-vuotiaalla tytöllä on edes yksi kaveri ja hän käy aina välillä yökylässäkin. Mun oma vessahäpeä ei ole mitään sen rinnalla, että lapseni on onnellinen.

Vierailija
10/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Silti olen nyt ikionnellinen, että mun 14-vuotiaalla tytöllä on edes yksi kaveri ja hän käy aina välillä yökylässäkin. Mun oma vessahäpeä ei ole mitään sen rinnalla, että lapseni on onnellinen.

kruunu kiiltää...

Vierailija
11/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelenkö oikein, jos päättelen, että tiiviisti rakennetussa kaupungissa lapsia kutsutaan helpommin yökylään, ellei konkreettisia esteitä ole (kts. nro 3)? 

Naapuruston lapset ovat leikkineet yhdessä pienestä pitäen, olleet samassa päivähoidossa ja koulussa. Vanhemmat tuntevat toisensa. Ystäväperheiden välillä ei ole tolkuttomia välimatkoja. Suunnilleen samanikäisillä ihmisillä on suunnilleen sama elämäntilanne ja lapset suunnilleen samanikäisiä. Meillä on kolme lasta ja samalla vaivalla sitä ruokkii ja yövyttää 1-2 lisää. 

Ei ole pidetty mitään tukkimiehen kirjanpitoa, mutta meillä taitaa mennä yökyläily aika tasoihin. 

Ei lapsivieraan tarvitse miellyttää aikuista, aikuisen tehtävä on saada lapsi tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Yksi keino on jättää hiljainen lapsi rauhaan ja antaa hänen leikkiä kaverinsa kanssa. 

Tuo on ap:ltä hyvä havainto, että lapset häpeävät vanhempiensa vieraanvaraisuuden puutetta.

Vierailija
12/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on aina niin kiireistä ja monet viikonloputkin täynnä ohjelmaa (synttärijuhlia, sukulaisvierailuja, joskus harrastuksiin liittyviä juttuja jne.), niin sitä haluaa rauhoittaa ne hetket ihan perheen kesken vietettäviksi. Viikolla en halua yökyläilijöitä, sillä joudun itse heräämään aikaisin ja illat menee rauhattomiksi kun joku kaveri paikalla, jolloin en itse saa unta vaikka muuten kyllä nukun vaikka muu perhe vielä valvoisi. Meillä on kolme kouluikäistä lasta, joten rutiinit ovat aika tärkeitä, jotta arki sujuisi.

Tällä hetkellä on kaverien päiväkäynnitkin poissa laskuista kun tehdään remonttia ja koko talo on ihan sekaisin.

Vierailija
13/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti? Kaikki ihmiset käyvät vessassa! Luuletko todella, että ympäristö jähmettyy kuulostelemaan kun sinä käyt vessassa? Olet varmaan hyvä ihminen, mutta et sinä nyt n i i n merkittävä ole :D

Ja onko tämä ihan aikuisen oikeasti syy, miksi lapsesi ei saa tuoda kavereita yökylään?

Vierailija
14/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vessahäpeä? 😂 Ei voi käydä kakkosella, jos kämpässä on lapsi yökylässä. No, bajamaja pihalle sitten vaan vieraskäyttöön.

Vierailija
15/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla ilmainen lastenhoitaja. Yökyläilypyynnöt on tulleet lasteni (vielä alakoulussa) kaverien vanhemmilta, jotka kertovat, että "sitten kun teillä on iltamenoja tai haluatte yhteistä aikaa, niin Ninni voi tulla meille". Hienoa, mutta minusta yökyläily lähtee lasten halusta yökyläillä, ei vanhempien tarpeesta saada lapselle hoitopaikka, jossa voi mielellään olla pitkälle iltapäivään.

Enkä todellakaan halua mitään 5v ikäistä meille yöksi sittenkään, että lapsi on vanhemman sanojen mukaan tottunut yökyläilijä. Hoitopaikat ja kaverit on kaksi eri asiaa.

Vierailija
16/16 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä pääse itse helpommalla kun on lapsella kaveri yökylässä? Meillä ainakin lapset leikkivät omissa huoneissaan eikä minua häiritse vaikka valvovat myöhään. Ostan hyvää syötävää heille ja annan olla rauhassa. Saunassa yleensä käyvät. Eipä ole iso vaiva ja saa itse maata sohvalla rauhassa katsella telkasta just sitä mitä haluaa 😊

Koti on kuitenkin lastenkin koti ja jos haluavat kutsua kavereitaan yöksi niin tottakai se sopii. Kunhan nyt ei ihan joka viikko kuitenkaan 😉

Vastasin nyt vaikkei kysyttykään että miksi teille saa tulla yökylään 😃

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi