Olenko ollut huono äiti? (Alkoholi ja alaikäinen)
Kun tytär oli alaikäinen, ostin hänelle aina välillä oman siiderin ruuan kanssa perjantai-iltana juotavaksi. Muuta en koskaan ostanut.
Tiesin, että hän joi humalahakuisesti ja kävi bileissä, enkä kieltänyt sitä. Sanoin vaan, että jos on jossain mistä ei pääse kotiin niin mulle voi aina soittaa ja lähden hakemaan/tilaan tytölle taksin ja maksan sen.
Nyt on täysi-ikäinen, opiskelee yliopistossa ensimmäistä vuotta, elämä edistyy. Meidän perheessä ei ole koskaan ollut alkoholismia.
Nyt oon palstamammojen mielestä varmaan surkea äiti, kun mun mielestä täyskielto ei käy teinille ollenkaan jos hän haluaa silti juoda? Mun mielestä on ollut aina parempi sanoa, että kotiin saa aina tulla, eikä sitä tarvitse pelätä. Ja että äiti tai isä lähtee hakemaan jos tarvitsee.
Kommentit (17)
Oispa mullakin ollut tollainen äiti, nimim. Jäin ties minne yöksi kun en kehdannut tulla kotiin. Onneksi mulle ei käynyt mitään pahempaa, monelle kaverille kävi.
Mä pyrin toimimaan samoin kun omat lapset on vanhempia, sillä erotuksella että alkoholia en heille osta. Mielestäni se on täysin tarpeetonta. Sinunkin tapauksessasi. Menee kuitenkin vetämään ne kännit. Kyllä ilman alkoholia pitäisi pystyä alaikäisen olemaan kotona perheen kesken.
Tyttö alkoi käydä siis bileissä 16-vuotiaana ja samanikäisenä saattoi saada kotona siiderin tai lasin viiniä.
Ap
Meillä oli aika sama systeemi kun siitä asti kun olin 16-17, nykyään olen viittä vaille valmis yliopistosta (kandi) ja työelämässä. Ei ole kyllä tietoakaan alkoholiongelmasta, nuoruusvuosien dokaaminen jäi jo, toisin kun monella muulla meidän koulussa jotka aloittivat juomisen 18-19 v. Vieläkin naula päässä joka viikonloppu vaikka moni on jo 25-30.
N23
Et ollut huono äiti. Minulla oli tuollainen kasvatus. Suhteeni alkoholiin on terveellisempi kuin kavereideni jotka "joutuivat" juomaan salaa (ja yleensä liikaa). Tähän lisänä myös tuo että omat vanhempani olivat myös aina valmiudessa hakemaan keskellä yötä jos oli tarpeen.
Turvallinen nuoruus ilman liioiteltua varjelua.
Saman viestin voi lapselle välittää ostamatta alkoholia: muista, että aina saa tulla kotiin. Tarvittaessa vaikka haetaan, jos jotakin tapahtuu, kun tapailet kavereita ilta-aikaan (ja niin edelleen). Ei siihen tarvita alkoholin ostamista ja siten viestittämistä, että meidän puolesta voit ihan hyvin ottaa, vaikka oletkin 16.
Omassa lapsuuskodissani toimittiin näin ja ihan oikeasti se kaverit myös soittivat isälle sinä epäonnistuneena iltana, kun kämmäsin alkoholin kanssa. Siitä ei seurannut rangaistusta, vaan hoivaa. Mielestäni isä teki oikein - eikä edelleenkään tarjonnut alkoholia itse.
Kiitos kommenteista! Mun päämotiivi oli juurikin osoittaa, ettei alkoholinkäyttöä tarvitse piilotella vanhemmilta joskus kamalin seurauksin (mihin joku viittasi). Kotona minä tai mieheni juomme joskus viikonloppuisin 1-2 kaljaa/siideriä (nuorempi lapsi asuu vielä kotona ja on 15v). Kännissä ei olla koskaan oltu lasten nähden, eikä mun mielestä sovikaan.
Ap
Ei se missään yliopistossa opiskele. Ruuan kanssa siideri? Olet surkea äiti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aika sama systeemi kun siitä asti kun olin 16-17, nykyään olen viittä vaille valmis yliopistosta (kandi) ja työelämässä. Ei ole kyllä tietoakaan alkoholiongelmasta, nuoruusvuosien dokaaminen jäi jo, toisin kun monella muulla meidän koulussa jotka aloittivat juomisen 18-19 v. Vieläkin naula päässä joka viikonloppu vaikka moni on jo 25-30.
N23
Lisäys: äiti myös maksoi taksit kotiin ja oli tekemisissä lähimpien ystävien vanhempien kanssa. Ei ikinä tarvinnut valehdella tai pelätä. Jos koko tuttavapiiri elää siihen tyyliin niin joko valehtelee vanhemmille tai tehdään kompromissi. Tai laitetaan lukkojen taakse..
Vierailija kirjoitti:
Ei se missään yliopistossa opiskele. Ruuan kanssa siideri? Olet surkea äiti.
Jaahas, näin kauan meni että tuli tällainen kommentti :D
Ap
Kyllä, olet ollut surkea äiti jo
siksi että ostit siiderin. Kieltäminen
on toki vaikeaa jos ulkona juo, ja
kotiinkaan ei voi kahlita.. (jos ei
päästä ulos lasta ollenkaan,
lastensuojelu voi puuttua jne.)
Tosin... Olisit silti voinut pitää
tiukempaa kuria, kuten et antaa
lupaa mennä bileisiin joissa tarjotaan
alkoholia.
Mäkin olen ostanut alaikäiselle pojalle joskus kaljan maistiaisiksi. Parempi että oppii kotona ottamaan kohtuudella kuin on aivan sokkona jossain tuolla ulkona.
Kannattaa myös huomioida ettei kaikki teinit juo. Itse dokailin välillä rankastikkin, kun äiti suhtautui juuri noin vapaamielisesti. Tiesi et biletän. Ei ollut kotiintuloaikoja.
Niillä kavereilla joilla oli tiukempaa, lähtivät selvinpäin kotiin.
Multa kiellettiin kaikki bileet teininä, joka johti siihen että valehtelin silmät päästäni vanhemmille jostain yökyläilystä ja leffaillasta kaverilla ja olin jossain bileissä aivan tuhannen naamat jo joskus 14-vuotiaana. Onneks oon järkevöitynyt siitä. Uskon ettei ois tullu lotrattua viinan kanssa niin paljoa jos kodin suhtautuminen olisi ollut kohtuukäyttöä opettava eikä totaalikieltävä.
Ei kannata ap ottaa murhetta. Kaksinaismoraalin suomessa ala-ikäisten yleisimpiä alkoholin ostajia ovat omat vanhemmat. Jos nämä kaikki tuomittaisi ehdottomaan niin suomi pysähtyisi. Mahdotonta kaikin puolin ei niille löytyisi edes tilaa ehdottomiin.
Nykynuorilla alkoholin käyttö on vähentynyt. Ehkä ovat vähän raitistuneet mutta fakta että muita aineita tullut tilalle.
Se eniten ihmetyttää että vanhemmat jotka ovat juoneet ala-ikäisinä ihmettelevät miksi meidänkin lapsi ottaa vaikka ikä ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
N23
Valmis? Kandihan on pelkkä välitutkinto. Opiskeketko yliopistossa vai koulussa?
Olit huono äiti. Alaikäiselle alkoholin ostaminen on laitonta.