Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työttömyysaika määritellään?

Vierailija
23.09.2016 |

Olin kuvitellut että työttömyysaika alkaa siitä kun on työkkäriin ilmoittautunut, mutta työkkärin eukko väitti että olen ollut todella kauan työttömänä koska lastenhoitokin lasketaan työttömyysajaksi. Olin siis kotihoidontuella siihen asti kun nuorinkin täytti 3v ja ilmoittauduin työnhakijaksi pari kuukautta sitten, nyt kuulemma olen jo pitkäaikaistyötön kun en ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä lasten kotihoidon aikana... Siis ovatko kaikki kotona lapsensa hoitaneet jo automaattisesti pitkäaikaistyöttömiä? En myöskään ole edes työmarkkinatuella vielä vaan saan peruspäivärahaa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä?

Vierailija
2/5 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kävi niin, että kun minut irtisanottiin ja menin ilmoittautumaan työkkäriin, niin ilmoittivat minun jo olevan sielä työnhakijana. Ihmettelin sitä, kun olin ollut töissä yli 10 vuotta. Pienen selvittelyn jälkeen selvisi, että kun armeijan jälkeen olin ilmoittautunut työttömäksi, niin oli jäänyt sinne työnhakijaksi. Tuon 10vuoden aikan minuun ei oltu työkkäristä otettu yhteyttä vaikka siis olin järjestelmän mukaan työtön. 

Paljonkohan samankaltaisia tilanteita on noissa järjestelmissä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kävi niin, että kun minut irtisanottiin ja menin ilmoittautumaan työkkäriin, niin ilmoittivat minun jo olevan sielä työnhakijana. Ihmettelin sitä, kun olin ollut töissä yli 10 vuotta. Pienen selvittelyn jälkeen selvisi, että kun armeijan jälkeen olin ilmoittautunut työttömäksi, niin oli jäänyt sinne työnhakijaksi. Tuon 10vuoden aikan minuun ei oltu työkkäristä otettu yhteyttä vaikka siis olin järjestelmän mukaan työtön. 

Paljonkohan samankaltaisia tilanteita on noissa järjestelmissä? 

Nyt pitää eritellä termit 'työnhakija' ja 'työtön työnhakija'. Ensimmäinen on työssä, mutta työnhaku päälllä, ei oikeutta työttömyyskorvaukseen, jälkimmäinen etsii töitä ja saa työttömyyskorvausta. Yleensä työnhaku jää päälle eikä se merkitse käytännössä mitään, ei edes tilastoissa.

Vierailija
4/5 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun en ollut kumpaakaan silloin kun kotihoidontuella lapset hoidin, en ollut työnhakija enkä työtön työnhakija. En ollut koko te-toimiston asiakas ollenkaan. Sitten saan kuulla kuitenkin olevani pitkäaikaistyötön.

Ap

Vierailija
5/5 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa tähän suoraan, mutta olen kuullut muiltakin jotain outouksia kun kotihoidontuelta siirtyy työttömäksi. En löytänyt lakitekstiä tähän hätään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi