Miksi autoilija pysähdyt suojatien eteen monikaistaisellä tiellä?
Taas tänään olisin jäänyt auton alle, jos olisin ykköskaistalle pysähtyneen ja tietäantaneen auton jälkeen lähtenyt ylittämään tietä. Kakkoskaistalta porhaltaa 3 autoa pysähtymättä.
Tuo on kamalin vaaran paikka ainakin pikkuiselle, jotka eivät välttämättä ymmärrä etteivät sitä toista kaistaa ajavat osaa liilennesääntöjä.
Kaikista turvallisinta olisi, jos useampi kaistaisilla teillä autot ei pysähtyisi. Vaikka sinä tiedät säännöt, niin sen toisen kaistan sankari joko ei keskity ajamiseen tai kuvittelee että autot pysähtyy muuten vaan keskelle tietä.
Kommentit (20)
Totta tosiaan, miten moni lapsi onkaan menettänyt liikenteessä henkensä tai vammautunut eliniäkseen noiden pysähtymättömien vatipäiden vuoksi.
Niin että monikaistaisella saisi mielestäsi ajaa jalankulkijoiden yli? Tuossahan juuri ne pysähtymättömät taas kerran teki sen vaaranpaikan, ei se joka pysähtyi kuten kuuluu. Syyllistät ap nyt väärää. Kannattaa ottaa tälläisten pysähtymättömien rekkarit ylös ja ilmoittaa poliisille.
En pysähdykään, koska en halua virittää mitään surmanloukkua, varsinkaan liukkaalla kelillä.
Kun olen pysähtynyt suojatien eteen ja joku perseaivo ajaa ohitseni pysähtymättä, niin soitan torvea. Tämä sekä varoittaa jalankulkijaa että saa ohittajaääliöltä kakan housuun. Olen myös ilmoittanut ko. auton rekisterinumeron poliisille, milloin olen sen onnistunut saamaan
Miksikö pysähdyn? Siksi, että suojatietä lähestyvällä jalankulkijalla on lain suoma mahdollisuus mennä tien yli. Esittäisin kanssa-autoilijoilla kysymyksen: miksi ET pysähdy suojatien eteen monikaistaisella tiellä, vaikka joku toinen on jo niin tehnyt?!
Missä välissä jalankulkijat sitten pääsevät tien yli jos siihen ei saisi pysähtyä?
Laissa ei erotella, montako kaistaa tiessä on vaan suojatien eteen on aina pysähdyttävä, jos jalankulkija on astumassa tai jo astunut suojatielle. Jos haluat muutoksen lakiin, ota yhteyttä omaan kansanedustajaasi.
Itse en ikinä pysähdy minkään suojatien eteen. Jalankulkijoilla on aikaa odottaa että liikenne hiljenee.
Tarkoitukseni ei ollut syyllistää oikein toimivaa, mutta niin kauan kuin tuolla on niitä, jotka ei säännöistä huolimatta pysähdy, niin se on vaarallista. Itse en ainakaan halua nähdä, kun itse annan tietä jollekin ja kakkoskaistalla oleva ajaa sitten hänen päälle :/
Itse osaan toki katsoa, että sieltä kakkoskaistalta ei kukaan aja päälle, mutta lapset varsinkaan ei välttämättä havaitse katsoa tai eivät edes näe, jos iso auto peittää näkyvyyden.
Ap
Kyllä välillä pelottaa antaa tietä suojatietä kulkeville, kun joku kuitenkin ajaa ohitseni pysähtymättä.
Olen joutunut pysähtymisen jälkeen katkaisemaan jalankulkijan menon kun huomaan että joku ajaa ohi yhtään hidastamaan. Ajoin suojatien päälle, ettei se alakoululainen pääse tien poikki menemään.
Lapsi ymmärsi kyllä mitä tein kun iloisesti minulle vilkutti.
Pysähdyn mutta en epäile soittaa torvea jos huomaan että viereisellä kaistalla ajava ei ole pysähtymässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä pysähdy minkään suojatien eteen. Jalankulkijoilla on aikaa odottaa että liikenne hiljenee.
Hyi mikä laiska idiootti! Et voi muutamaa sekuntia istua perseelläsi odottamassa?
Minä pysähdyn kyllä monikaistaisella tiellä ja todella hyvin pysähdytään viereeni. Ja todella hyvin jalankulkijatkin katsovat että se viereistäkin kaistaa ajava pysähtyy.
Ei ole niin vaikeaa -ihan liikennesääntöjen mukaan mennään ilman sen kummempia tunnekuohuja.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ollut syyllistää oikein toimivaa, mutta niin kauan kuin tuolla on niitä, jotka ei säännöistä huolimatta pysähdy, niin se on vaarallista. Itse en ainakaan halua nähdä, kun itse annan tietä jollekin ja kakkoskaistalla oleva ajaa sitten hänen päälle :/
Itse osaan toki katsoa, että sieltä kakkoskaistalta ei kukaan aja päälle, mutta lapset varsinkaan ei välttämättä havaitse katsoa tai eivät edes näe, jos iso auto peittää näkyvyyden.
Ap
Et tarkoita syyttää mutta syytät kuitenkin. Nimenomaan SYYTÄT kun sanot että pysähtyjä tuossa tekee väärin.
Onko tällaisessa tilanteessa ihan ok painaa torvea, jos huomaa peileistä, ettei toisella kaistalla ajava auto meinaa pysähtyä? Ymmärtääkö jalankulkija miksi tööttään, eikä säikähdyksissään juokse suoraan sen auton alle?
Tuo torven painaminenhan olisi siitäkin hyvä, että se idiootti autoilija saattaisi vähän edes tajuta, mitä teki..
Vierailija kirjoitti:
Miksikö pysähdyn? Siksi, että suojatietä lähestyvällä jalankulkijalla on lain suoma mahdollisuus mennä tien yli. Esittäisin kanssa-autoilijoilla kysymyksen: miksi ET pysähdy suojatien eteen monikaistaisella tiellä, vaikka joku toinen on jo niin tehnyt?!
Miksi et pysähdy? Tuttavallani olisi tähän sama vastaus kuin kaikkiin liikennesääntöjen rikkomisiin: koko ajan sitä sitten saisi. Koko ajan sitä sitten saisi pysähdellä suojateiden eteen, koko ajan näyttää risteyksissä vilkkua, koko ajan hiljentää nopeutta kun rajoitus laskee jne. Ei millään jaksa koko ajan.
Jos kaikka alkaisivat tehdä noin, ei anneta tietä jalankulkijoille, tilannehan pahenisi entisestään. Suojatie menettäisi täysin merkityksensä. Kukaan ei pääsisi yli etenkin ruuhka-aikaan. Joku lähtisi kuitenkin henkensä uhalla. Siitä seuraisi onnettomuuksia, peräänajoja ym.
Kyllä minä kuitenkin pysähdyn, koska laki sen sanoo. Sille kun ei voi mitään, jos toiset rikkovat lakia. Ajavathan monen päin punaistakin ja ylinopeutta...
Vierailija kirjoitti:
Onko tällaisessa tilanteessa ihan ok painaa torvea, jos huomaa peileistä, ettei toisella kaistalla ajava auto meinaa pysähtyä? Ymmärtääkö jalankulkija miksi tööttään, eikä säikähdyksissään juokse suoraan sen auton alle?
Tuo torven painaminenhan olisi siitäkin hyvä, että se idiootti autoilija saattaisi vähän edes tajuta, mitä teki..
En muista miten laki sanoo kirjaimellisesti torven käytöstä, mutta jotain sellaista että ei saa käyttää turhaan (siis nimenomaan ei siinä tarkoituksessa missä sitä nyt usein käytetään että "haista paska vitun mulkku") mutta silloin kun se on tarkoitettu vaaran välttämiseksi. Eli eiköhän se olisi nimenomaan sallittua tuollaisessa suojatietilanteessa.
Kävelijälle pitää antaa tietä. Pyöräilijälle ei.