Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki halutaan sähköiseen muotoon?

Vierailija
22.09.2016 |

Ärsyttää kun nykyään kaikki halutaan väkisin ajaa tietokoneelle. Kaikki lääkereseptit, lomakkeet, asiakirjat, tiliotteet, liitteet jne. Onko kukaan päättäjistämme tullut ajatelleeksi esim. sähköverkon kaatumista? Siinä menisi kaikki terveystiedot jne kun missään ei olisi paperisia versioita vaan kaikki olisi pelkästään koneilla ja tietoja ei saataisi ulos. Terroristien tai vieraan vallan olisi helppo lamaannuttaa koko Suomi kaatamalla sähköverkko. Ja kun seuraa mitä esim. naapurimaissa tapahtuu niin tulee kaikenlaisia skenaarioita mieleen...Yhteiskuntamme on niin haavoittuvainen ja riippuvainen sähköstä että hirvittää 😩

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoli?

Vierailija
2/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan paperiarkistotkin olleet hyvin haavoittuvaisia. Ei tarvita kuin tulipalo ja se on siinä.

Toisekseen paperiarkistot vievät paljon tilaa.

En sano, etteikö sähköisissä arkistoissa ja tietokannoissa ole omia haavoittuvuuksia, mutta niissä ainakin tärkeistä tiedoista saa useita kopioita helposti ja lienee erilaisia salaustapojakin monia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää luontoa, energiaa, tilaa. Tulee vähemmän roskaa. Kotona ja toimistoissa vähemmän tavaraa ja siivottavaa. 

Vierailija
4/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska paperiton aika on huomattavasti helpompaa. S-ketjun kuittisysteemi on esimerkki tästä. On sitten kaikki kuitit kaksi vuotta tallella. Itse en jaksa arkistoida ja/tai sitten kaivaa vanhoja kuitteja jostain arkistosta. Ja toisaalta säästyy resursseja, kun ei turhaan tulostella kaikkia lappuja, kuten reseptejä.

Vierailija
5/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida tietää miten sähköiset järjestelmät toimivat tai varastoivat tietoa? Jos sähköverkko kaatuu lopullisesti, niin meillä on suurempiakin ongelmia kuin esim. reseptikanta...

Vierailija
6/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan takaisin kivitauluihin, niin kaikki on hyvin. Haloo AP... Suomessa on sellainen paikka kuin huoltovarmuuskeskus. Siellä mietitään kyllä näitä asioita.

Ja sähköisiä arkistoja on paljon helpompi varmistaa kuin paperisia. Joku paperiarkiston varmuuskopionti jää kyllä tekemättä, sähköisen arkiston varmistaa moneen paikkaan todella nopeasti.

Ja niiden sähköisten palvelujen avulla saadaan myös aikaan paljon, mikä ei paperisilla onnistuisi.

Vierailija
7/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosissaan, että jos sähköverkko kaatuu, tulet paperisella reseptillä lääkkeesi saamaan? Tai ostamaan kaupasta ruokaa paperirahalla tai ylipäätään tekemään mitään? Ei silloin paperisista asioista ole mitään hyötyä.

Vierailija
8/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästää luontoa, energiaa, tilaa. Tulee vähemmän roskaa. Kotona ja toimistoissa vähemmän tavaraa ja siivottavaa. 

Nuo asiat ovat ihan sivuseikka.

Palkkakulujen säästö on tuossa pääasia.

Vierailija
9/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoja on helpompi käsitellä ja ne ovat yhtenäisessä ja vertailtavassa muodossa. Lisäksi ne ovat heti saatavila ja niitä voi jakaa muillekin. Monia hyviä puoli kuten se, että ei tarvitse juosta mihinkään, tulostaa mitään ja saa tehdä hommat sellaisena aikana kuin itselle sopii ilman jonottamista.

Itse tykkää, mutta olenkin IT-alalla.

Vierailija
10/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo asiat ovat ihan sivuseikka.

Palkkakulujen säästö on tuossa pääasia.

Palkkakulut, mutta myös yleinen tehokkuus. Kun on itse elänyt aikaan ennen googlea ja sähköistä palvelua jolloin kaikki tieto oli kaivettava kirjoista, lomakkeet haettava yhdestä toimistosta, täytettävä ja palautettava seuraavaan, osaa arvostaa sähköisiä järjestelmiä. Valitatko yhtä paljon nettikauppoja, nehän syövät varmaan vähintään yhtä paljon työpaikkoja kuin yhteiskunnan elektroniset systeemit jotka parhaimmillaan tarjoavat parempaa palvelua vähemmillä veroeuroilla?

Vierailija
11/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperiasiakirjathan ne vasta haavoittuvia ovat.

Sähköiseen muotoon siiryminen tarkoittaa aina turvallisuuden parantumista, käsittelyn nopeutumista ja muita positiivisia muutoksia.

Mitä haittaa sinulle on oikeasti ollut digitalisoimista? Taitaa olla enemmän vieraan ja muutoksen pelkoa.

Vierailija
12/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa täsmälleen sama mieltä. Ihan järjetöntä kun kaikki on vain jossain netissä ja tietokoneilla.

Vierailija
13/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mitä enemmän meillä on helposti käsiteltävää tietoa ihmisten toiminnasta, sitä helpompi sitä toimintaa on organisoida.

Vierailija
14/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastustan tätä kehitystä sillä minä en haluaa jakaa mitään netissä kenellekään enkä  luota siihen että esim. potilastiedot ovat turvassa jossain pilvessä. Pilvi on ärseestä.

Vierailija
15/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omista tärkeistä dokumenteista kopiot paloturvallisessa kassakaapissa. Kaapissa on myös koko perheen passit ja muut tärkeät. Suosittelen tätä varotoimea ihan kaikille.

Vierailija
16/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap:n kanssa täsmälleen sama mieltä. Ihan järjetöntä kun kaikki on vain jossain netissä ja tietokoneilla.

Ehdottomasti. Minä haluan myös Vauva-palstan paperille.

Vierailija
17/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digiaika on kollektiivisen dementian aikaa. Kun ohjelmat ja tiedosto- ja tallennustyypit muuttuvat, historia katoaa. Niinpä julkisuudessa on helppo esitellä vanhoja asioita uusina innovaatioina.

Sähköiset ratkaisut eivät tietenkään ole ympäristöystävällisempiä. Laitteiden valmistamiseen kuluu uusiutumattomia luonnonvaroja, ja laitteet ja yhteyskaapelit pitää uusia muutamien vuosien välein kehityksen kehittyessä. Laitteet vievät myös sähköä ja säteilevät. Paperi sentään hajoaa takaisin luontoon, tai se poltetaan energiaksi. Paperiarkistoinnin "hankaluus" olisi juuri hyvä, sillä silloin mietittäisiin tarkemmin, mitä on oikeasti tarpeellista ja pakollista säilyttää. Nykyään tietoa kerätään vain keräämisen pakkomielteestä ja koska tallennustila on niin halpaa, vaikka vielä ei edes tiedetä, mihin sitä tietoa käytettäisiin.

Idioottien hommaa, he jatkavat, koska itse itsensä siinä työllistävät sovelluksillaan, päivityksillään ja kikkailullaan. Paperitonta toimistoa ei ole silti vieläkään nähty.

Vierailija
18/18 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mietitään millainen määrä informaatiota on ja miten paljon sitä pitää säilyttää ja kuinka pitkiä aikoja, niin on täysi itsemurha edes ajatella paperia. Tiedostoja voi hakea, käsitellä ja muokata aivan eri tavalla ja kun todellakin puhutaan aivan naurettavista määristä tietoa, niin muuta vaihtoehtoa ei ole. Toki osa on edelleen paperina ja hyvä niin, mutta eihän täällä kohta olisikaan muuten muuta kuin arkistoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi