Danske Bank pyytää, että skannaisin passini ja lähettäisin sen kuvan heille. Onko teille tullut samaa pyyntöä?
Vetoavat rahanpesulakiin, että on kuulemma pakko tuntea asiakkaat ihan naaman perusteella, joten heille pitää nyt kuulemma skannata passi tai ajokortti 30.09. mennessä.
Eikö pankit muka muuten tunne asiakkaitaan?
Kommentit (57)
huijaus. ilmoita poliisille. tietämällä sosiaalitunnuksesi rikolliset saavat tehtyä kaikenmoisia rikoksia identiteetilläsi.
Mulle on tullut noita pyyntöjä varmaan vuoden ajan, uhkaillaan jollain seuraamuksilla mutta eipä vielä ainakaan ole tapahtunut mitään. Sit jos tapahtuu niin vaihdan pankkia. Olen henkilöllisyyteni todistanut silloin kun tili on avattu ja se saa luvan riittää.
Älä missään nimessä luovuta passiasi!
Huijausviesti. Ilmoita pankille että niide nimissä lähetellään tuollaisia!
Joku huijaus, älä lähetä. Näistä on ollut uutisissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä skannaisin perseeni kuvan ja laittaisin sen sinne.
Sitten sieltä tulisi, että tämännäköinen mies kävi Peräpörhölän konttorissa tyhjentämässä koko tilin ja sinut kutsuttaisi jatkokuulusteluihin.
Mullekin on Danskebankin nimissä lähetetty kaikenlaisia sähköposteja. Ainut vaan, ettei mulla ole Danskessa tiliä.... Soita pankkiin tai käy siellä ja kysy, mikä homma.
Mä luulin kanssa että oli huijaus, joten marssin lähimpään Danske Bankkiin kertoakseni tästä. ja KYLLÄ, siellä oli pienen pieni lappu asiasta, siis tästä passin näyttämisestä! Jonotin 1,5 H että pääsin tiskille selittämään "mikä juttu tää on" nuorelle pojalle. Otti mun passista kopion ja sit lähdin.
Ihan outo homma. Tietääkö joku tästä enemmän? Vähän haiskahtaa tuo syy, se ettei se tiskin poitsu tiennyt asiasta vaikka heillä oli siitä lappu infossa ja se, etten tiedä muita joille tämä lappu olisi tullut...
(En ikimaailmassa skannaisi ja lähettäisi postissa passiani. Menkää lähimpään pankkiin).
On tullut. Ei pyydetty välttämättä passia, vaan kuvallista henkilöllisyystodistusta. Laitoin sinne kuvan omastani. Homma hoidettiin Danske Bankin aidon oman verkkopankin kautta, joten ei ole huijaus. Se on sitten eri asia, onko pankilla oikeasti oikeus vaatia tuota. En jaksanut alkaa valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vetoavat rahanpesulakiin, että on kuulemma pakko tuntea asiakkaat ihan naaman perusteella, joten heille pitää nyt kuulemma skannata passi tai ajokortti 30.09. mennessä.
Eikö pankit muka muuten tunne asiakkaitaan?
Ilmoita niille nigerialaisille, että lähettävät rahaa skanneriin.
Ei kai ne tunne kun ovat ulkolaisia. Käyttäkää kotimaista pankkia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sieltä tulisi, että tämännäköinen mies kävi Peräpörhölän konttorissa tyhjentämässä koko tilin ja sinut kutsuttaisi jatkokuulusteluihin.
No minä sitten niissä "jatko"kuuluisteluissa röhnöttäisin naama kohti penkkiä ja perse päin kuulustelijaa. Voisin siinä sitten piereskellä vastauksia....
Pankki ei tietenkään pyytäisi tuollaista postitse tai sähköpostitse lähetettäväksi. He vaatisivat että menet itse käymään paikalla.
Ainoat netin kautta tuollaista kyselevät ovat rikollisia, jotka haluavat päästä käyttämään sinun henkilöllisyyttäsi omiin tarkoituksiinsa. Ilmoita poliisille.
No mene danskeen passisi kanssa ja anna heidän ottaa kopio. Mitään ei sähköposteilla lähetetä. Olen asiakas ja mulle ei tollaisia pyyntöjä ole tullut ja jos tulisi viestit kulkisi verkkopankissa, ei sähköpostissa
Taas yksi syy vaihtaa kotimaiseen pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Mitä tää 0/5 tarkottaa tässä tapauksessa? Etkö usko että tuollanen pyyntö on tullut Danske Bankista?
Ei ole mikään huijaus. Se pyyntöhän tulee Dansken omilla sivuilla, ei mihinkään sähköpostiin.
Selvästi tulee siis vain osalle asiakkaista...