Vierailija

Ei sinällää, tää asiaa selviää kyllä parin viikon sisällä kun lastenvalvojalla käyn, mutta kysynpä nyt teiltä viisailta :D.

Eli tilanne on ollut se, että mulla ja exällä yhteishuoltajuus kolmesta lapsestamme. Viikko-viikko mennyt. Elatussopimus 0 sopimus, ja olen saanut Kelan elatustuen (se about 150e/lapsi).

Nyt exä muuttaa toiselle paikkakunnalle, ja lapset "muuttavat" pysyvästi siis meille tietenkin. Käyvät isällään kerran tai pari kk. ( joo kyllä, aivan karmea tilanne lapsille, mutta se olisikin toisen ketjun aihe.....)

Nyt exä ilmoitti, että on varannut sen lastenvalvoja-ajan ja että ovat laskettaneet elatusavun määrän, joka on about sama kun mitä nyt on ollut elatustuki.
Eli lapset muuttaa pysyvästi luokseni, ruokakulut kasvavat ym. mutta elatusapu ei kuitenkaan ole suurempi kuin tuo kelan elatustuki.

Lisään tähän vielä, että elatustuen sain vasta 2kk sitten kun sellaista hain. Siihen asti olin maksanut jo kaikki lasten leirit, harrastukset, vaatteet, tavarat ym. Ex kustansi vain lasten ruoat hänen viikoillaan ja valehteli mulle päin naamaa, ettei mitään elatusapua/tukea kannata hakea, kun en sellaista ikinä saisi. Tyhmänä uskoin. Siksipä täältä nyt kysynkin, että meneekö asia näin? :D

P. S. En aio enää uskoa mitään tyhmänä. Opin läksyni.

Kommentit (18)

Vierailija

Elatustukea saat vain, jos miehellä ei ole tuloja tai ne tulot ovat erittäin pienet. Jos miehellä siis ei edelleenkään ole mitään tuloja, niin saat edelleenkin tuon elatustuen verran etkä yhtään enempää. Elatustuen lisäksi saat tosin lapsilisääkin, eikö vain? Eli yhteensä lapsilisän kanssa saat jo lähes 300 euroa/lapsi. Kyllä sillä jo lapsia elätetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Et voi saada kelalta elareita jos mies elatuskykyinen. Muutenkin ensin lasketaan etävanhemman elatuskyky esim. 50€/kk ja kela maksaa loput noin 100€/kk.

Jos teillä lapset olleet vuoroviikoin ei elatuksia maksella, molemmathan maksavat puolet kun lapset ovat puolet kuusta itsellä ja puolet toisella vanhemmalla. Lapsilisiin en osaa sanoa onko mitään sääntöä.

Nyt kun lapset muuttavat luoksesi lastesi isä maksaa elarit. Kelalta et voi saada ellei isä täysin tuloton. Tai toki niin voit saada, että kela maksaa mutta perii saman summan isältä.

Vierailija

Miksi olet kuormittanut yhteiskuntaa elareilla? No, myönsit jo itsekin, että olet ollut hyväuskoinen hölmö. Jatkossa kannattaa ottaa asioista selvää ja laittaa aikuinen mies kantamaan elatusvastuunsa itse, jos siihen ei ole mitään esteitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä lapset olleet vuoroviikoin ei elatuksia maksella, molemmathan maksavat puolet kun lapset ovat puolet kuusta itsellä ja puolet toisella vanhemmalla. Lapsilisiin en osaa sanoa onko mitään sääntöä.

Tämähän ei automaattisesti tarkoita, etteikö elareita maksettaisi.

Vierailija

Niin siis tällä hetkellä olen saanut Kelalta elatustukea, koska mies työtön, ja meillä on nollasopimus.
Mutta nyt kun muuttaa, niin alkaa tietenkin saada palkkaa.

Ja mies ei ole maksanut puolia mistään, koska on sellainen. Lasten ruoat kyllä maksanut omalla viikollaan, mutta isommat hankinnat olen hoitanut tietenkin minä. Ja kun 2kk sitten kävimme lastenvalvojalla ja Kela alkoi maksaa sitä elatustukea, niin ilmoitti, ettei todellakaan aio maksaa nyt sitten mistään mitään, kun kerran SAAN elatustukea JA lapsilisän.

Nyt siis kiinnostaa tuo, että oletanko, että miehen maksama elatusapu on sen elatustuen suuruinen? Ei isompi, vaikka lapset asuvatkin jatkossa pysyvästi luonani?

ap

Vierailija

Ja siis kyllä, sain Kelalta elatustukea, vaikka lapset vuoroviikoin. Isä siis maksukyvytön. Kela ei peri takaisin isältä noita tukia.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja mies ei ole maksanut puolia mistään, koska on sellainen. Lasten ruoat kyllä maksanut omalla viikollaan, mutta isommat hankinnat olen hoitanut tietenkin minä. Ja kun 2kk sitten kävimme lastenvalvojalla ja Kela alkoi maksaa sitä elatustukea, niin ilmoitti, ettei todellakaan aio maksaa nyt sitten mistään mitään, kun kerran SAAN elatustukea JA lapsilisän.

ap

Sinä saat elatustukea ja lapsilisät? Jos olisin eksäsi, en todellakaan niiden lisäksi maksaisi enää puolikasta mistään!

Vierailija

Mies ilmoitti, että maksaa elareita just sen verran kun mitä tuo elatustuki on ollut. Näin oli kuulemma lastenvalvoja sanonut, kun oli siltä ajan varannut.. tätä siis mietin, että huijaako ex...

Tuota laskuria en voi käyttää, kun ex ei kerro tulevia palkkatulojaan, vuokraansa eikä asumiskustannuksia.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Sinä saat elatustukea ja lapsilisät? Jos olisin eksäsi, en todellakaan niiden lisäksi maksaisi enää puolikasta mistään!

Puolikasta mistä? Exä on maksanut vain ruuat lapsilleen silloin kun ovat olleet ap:n luona jos osasit lukea. Kyllä minä ostan omille lapsilleni milloin puhelinta, vaatetta, on harrastusmaksuja ym. Yllättävän paljon kaikkea sälää. Olisi ihmeellistä ajatella ettei nämä asiat kuulu yhtään isälle. Tee lapsia vaan jos haluat ajatella jonkun muunkin parasta kuin itsesi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Puolikasta mistä? Exä on maksanut vain ruuat lapsilleen silloin kun ovat olleet ap:n luona jos osasit lukea. Kyllä minä ostan omille lapsilleni milloin puhelinta, vaatetta, on harrastusmaksuja ym. Yllättävän paljon kaikkea sälää. Olisi ihmeellistä ajatella ettei nämä asiat kuulu yhtään isälle. Tee lapsia vaan jos haluat ajatella jonkun muunkin parasta kuin itsesi.

Olen itse vuoroviikkovanhempi. Emme maksa elatusmaksuja kumminkaan päin, jaamme lapsilisät puoliksi ja ostamme vaatteita, harrastusvälineitä jne melkein yhtä paljon.

Ap ja hänen exänsä ovat vuoroviikkovanhempia. Hänen exänsä on työtön, ap ilmeisesti ei. Ap saa ilmeisesti lapsilisät yksinhuoltajakorotuksineen ja Kelan maksaman elatustuen. Hän ei ole ainakaan kertonut, että lapsilisät menisivät hänen exälleen tai hän itse maksaisi niistä osan exälleen. Ap saa siis useita satoja euroja kuukaudessa pelkästään tukia lapsistaan huolehtimiseen, Exä 0 euroa. Eikö ole ihan oikein ja kohtuullista, että ap näillä tukieuroilla ostaa ne harrastuskamat? Miksi ihmeessä hänen exänsä pitäisi maksaa niistä puolet?

Ainahan voi olla ahne ja ilkeä. Tai sitten vain ajatella, että elämässä yleensäkään nallekarkit eivät mene ihan tasan.

Vierailija

Huomenia!

Joo siis lapsilisät 315e tulee mulle, en saa mitään yksinhuoltajakorotuksia. Käyn päivätöissä, ex 2 krt viikossa töissä. Nyt siis menee ihan vakitöihin toiselle paikkakunnalle.

Ex ostelee rahoillaan tietokonekamoja ja matkustelee. Tällä hetkellä vuokra on täällä ystäväsopimuksella joku 100e kk, todellinen vuokra olisi noin 400e. Mutta tekee kiinteistössä lumitöitä silloin tällöin ja lakaisee pihaa, niin saa alennusta.

ap

Vierailija

Elatusapu lasketaan vanhempien käytettävissä olevien tulojen mukaan suhteutettuna. Tuo että elatusapu olisi korkeintaan n. 150e voi hyvinkin pitää paikkansa. Kelahan maksaa elatustukea vain könttänä, mutta keksinäisessä sopimuksessa käydään läpi todelliset tulot molemmilta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Elatusapu lasketaan vanhempien käytettävissä olevien tulojen mukaan suhteutettuna. Tuo että elatusapu olisi korkeintaan n. 150e voi hyvinkin pitää paikkansa. Kelahan maksaa elatustukea vain könttänä, mutta keksinäisessä sopimuksessa käydään läpi todelliset tulot molemmilta.

Kiitokset tästä! Tähän halusinkin selvyyden :) .

ap

P.S. Ja ihan vielä vain selvennykseksi: ei ole tarkoitus tehdä exälle minkäänlaista kiusaa. Toivoisin vain (niinkuin olen aina tyhmänä toivonut..) että ottaisi vastuun myös lastensa elatuksesta. Hyvä isä on lapsilleen noin muuten, mutta tuo talouspuoli on AINA ollut hänen kompastuskivensä läpi elämän.

Vierailija

Jos eksä ei suostu tekemään selkoa tuloistaan ja menoistaan, niin voit hakea oikeuden kautta päätöksen elatuksesta. Kantajana on silloin lapset, eli et joudu itse maksamaan oikeudenkäyntikuluja. Tuollaisen vänkärin kanssa vaatisin tuloista ja menoista mustaa valkoisella, en luottaisi pelkkään sanaan. Miksi et saa yhkorotusta lapsilisään, oletko uudessa suhteessa?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat